Mythe 5

Natuurwetenschappelijke kennis halen uit de Bijbel lijkt een verkeerd gebruik van de Bijbel in te houden. Welke passages lenen zich niet voor letterlijk gebruik
Plaats reactie
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Mythe 5

Bericht door FonsV » 17-09-2010 15:41

5. Overgang naar...

En hiermee maak ik een overgang naar een volgende onderwerp. Nog een paar flinke beweringen en dan die in de volgende bijdragen verder uitwerken:
* Het kruissymbool (twee elkaar kruisende rechte lijnen) is in verschillende vormen bekend bij religies uit een tijd van millennia vóór het Christendom. Een symbool stelt 'iets' voor. Wat stelde het kruissymbool toen voor?
* En wat te denken van het 'logo', gemaakt van de 'Griekse' letters 'chi' en 'rho': X en P (en die over elkaar getekend)? Dat is toch zéker een 'specifiek christelijk' symbool! Het komt echter ook al voor op de munten van de Ptolemeeën (± 325 v.C.) en van koning Herodes (40 v.C.)!!!

In zijn 'Wie is de Koning der heerlijkheid'? beweert Kuhn en toont aan dat de Christelijke Bijbel, het scheppingsverhaal, de zondvloed en de ark, de uittocht uit Egypte, Israëls 'geschiedenis', Hebreeuwse profetieën en poëzie, de beeldspraken in de evangeliën en brieven duidelijke verbanden hebben met Egyptische rollen en papyrussen. Vaak lijken Egyptische teksten letterlijk overgeschreven, helaas door mensen die de 'ondoorgrondelijke' betekenis ervan over het hoofd zagen.

Om het in Kuhn's eigen harde taal te zeggen: "Lang nadat Egypte's stem, hoorbaar in de hiërogliefen, tot zwijgen was gebracht, werden de vereeuwigde relikwieën van Egyptische wijsheid, gevat in cryptische formules, aan de wereld voorgehouden door een stel onwetenden alsof het een nieuw ontdekte wijsheid betrof'.

Op zijn minst: duidelijke praat! :wink:

Later zal ik nog wel laten zien hoe de Kerk van de 3de en 4de eeuw, door de 'heidense' critici bevraagd over evangelie, dogma en rite, met felle vijandigheid heeft gereageerd, systematisch speurend naar sporen van een 'heidens' verleden om die sporen dan rigoureus weg te werken.

De Kerk vervolgde iedereen, christen of niet, die getuigde van de 'oude waarheden'. De traditionele 'heidense' filosofenscholen werden gesloten, betrokkenen bij de Grieks-Romeinse mysteriegodsdiensten werden vervolgd, honderden, duizenden boeken werden verbrand en wie vragen stelde ten aanzien van de orthodoxe partijlijn werd als ketter geïsoleerd. Menigeen werd ter dood gebracht.

Kuhn: 'De hiërarchie ging rond als een kwade geest met een stinkende lijst van historische wreedheden achter zich aan'. Kon inderdaad wat 'begripsvoller' en vriendelijker geformuleerd worden! Die Kuhn met zijn grote mond! :x

Het heeft voor de hiërarchie van vandaag geen zin meer alles te verzwijgen, te ontkennen of 'goed te praten'. Iedereen kan het nu zelf lezen.

Het 'Jezus-verhaal', dat begon als een 'spiritueel drama', werd samen met de overleveringsverhalen omgebogen tot een gewone menselijke geschiedenis, waarin de Christus van de mythe een man van vlees en bloed werd onder de naam Jehoshua of Yeshu (ben Pandera?) de Nazoreeër.

De millennia oude mythische of mystieke Jezus werd vervangen door een 'lichamelijke' man uit Galilea. En daarmee werd het voor eeuwen donker.
Nogmaals: mijn bedoeling is niet om 'de poten onder Christelijke stoelen weg te zagen', maar om de lezers en lezeressen stof aan te reiken om nog eens serieus en persoonlijk over het échte 'Christendom' na te denken en dan dit keer met nogal wat meer gegevens dan waarvan ze tot nu weet hadden. En... ik heb het ook maar van anderen!!! :)

Nogmaals: ik ben niet op de bekeertour! Ik lepel alleen maar historische gegevens op en wat je ermee doet is niet mijn verantwoording. Iedereen mag vrijuit denken wat hij/zij wil denken.

We zien het wel. Of niet, natuurlijk. :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 17-09-2010 18:36

Hi Fons,

Het is goed om de geschiedenis van de christelijke kerk goed te kennen, want daar liggen de bronnen voor veel contramine, ben ik van overtuigd.

Ik ga ervan uit dat men de teksten zo 'gebruikt' heeft om een compacte religie te maken, waarmee men hele volkeren volgens een vast patroon kon laten denken en handelen. De reden waarom men teksten gebruikt kan in basis een religieus karakter hebben gehad, later is daar de onvermijdelijke politiek bijgekomen.

Karen Armstrong (Een Geschiedenis van God), over jodendom, christendom en islam verwijst er bij de vrouwonvriendelijke islam bijvoorbeeld op dat dit geloof in aanleg helemaal niet vrouwonvriendelijk en knechtend was. Dit gebeurde toen dat jonge geloof in handen van machthebbers viel, die meteen hun eigen bedoelingen erin stopten.

Mythes kunnen uitstekend gebruikt worden om hele volkeren de wil op te leggen. Je hoeft niks te bewijzen, je hoeft niks aan te tonen, alleen maar uitleggen op de manier die je goed uitkomt.

ik had al een grote hekel aan politiek en dat wordt er niet kleiner op zo.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Mythe 5

Bericht door FonsV » 17-09-2010 20:22

Dag Carel,
Je schreef:Ik ga ervan uit dat men de teksten zo 'gebruikt' heeft om een compacte religie te maken, waarmee men hele volkeren volgens een vast patroon kon laten denken en handelen.
Laten we desnoods/gerust aannemen dat men handelde met de beste bedoelingen. Het probleem is echter dat 'hele volkeren' niet meer van die tijd zijn maar van deze tijd. Al was het alleen maar omdat de verhouding tussen het aantal ongeletterde nomaden en en het aantal min of meer opgeleide stadbewoners danig is veranderd. En de laatste protesteren tegen de dwang om letterlijk voor waar aan te nemen wat letterlijk genomen niet te accepteren is.

Bijna zou ik je een boek aanbevelen: Tom Harpur: 'De heidense Christus', 331 pag. Het geeft een soort samenvatting van de hoofdgedachten uit de boeken van de exegesekanonnen Kuhn, Massey en Higgins (en nog een stelletje). Ik zag dat het bij bol.com tweede hands te bekomen is voor nog geen € 13,-.

Ik kan het niet beter waarderen dan met 'eyeopener' :!:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 17-09-2010 20:52

Hey ho Fons, ik ben nog druk doende met het artikel van Frans Couwenbergh, ik zag dat hij het artikel ook op http://www.franscouwenbergh.nl/ heeft staan.

Ik kom veel vertrouwde dingen tegen, hij geeft de dingen goed weer, hier en daar een klein missertje, maar OK.

En daarnaast ben ik doende met een fantasy boek als co schrijver te lezen en aan te passen, dat kost ook meppen met tijd.

De Geboorte Van God: Ik kom er nadrukkelijker op terug na lezing en overdenking.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie