homoseksualiteit

Geloven in God terwijl in en om ons heen inzichten voortdurend veranderen.
Plaats reactie
nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

homoseksualiteit

Bericht door nielsbosman » 27-07-2010 19:44

In veel religieuze stromingen is homoseksualiteit een absoluut taboe onderwerp. In veel religies wordt homoseksualiteit gezien als een zonde. Daarom de volgende stelling

Kan homoseksualiteit binnen het (christelijke) geloof?
Kan homofilie binnen het (christelijke) geloof?

Wat zijn argumenten voor homoseksualiteit binnen het christelijke geloof.
Wat zijn argumenten tegen homoseksualiteit binnen het christelijke geloof.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 27-07-2010 22:03

Hi Niels,

Er wordt veel gepost, dus soms gaan dingen compleet langs me heen. Anderen zullen daar ook last van hebben denk ik.

Dit is een goede post voor Tijs en trouwens ook voor Peter. Je kunt hen mailen, je ziet bij elke post een maildingetje staan en dan ontvangt de schrijver een mailbericht. Dat maakt het makkelijker om bepaalde mensen op iets attent te maken.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 27-07-2010 22:10

Hoi Carel,

Ik heb even de meest controversiële topics gepakt over het christelijke geloof die op dit moment erg actueel zijn.

Ik denk dat het iedereen aangaat die er op wil reageren. Op andere fora nodigt deze onderwerpen erg uit tot discussie en iedereen die erop wil reageren kan dat doen.

Maar als je het onder een specifieke categorie wilt plaatsen dat is dat natuurlijk ook uitstekend.

Wellicht geloof en hedendaagse samenleving of geloof en controversiële standpunten.

Erik
Berichten: 11
Lid geworden op: 19-07-2010 14:09

Bericht door Erik » 28-07-2010 11:36

Hey Niels,

Peter heeft hier eens heel open over geschreven (zijn dochter is lesbienne) en Tijs kan veel vertellen over hoe er bij de remonstrantse kerk mee omgegaan wordt.

Blijft een ontzettend interessant onderwerp! Ook moeilijk te begrijpen als je zelf niet religieus bent trouwens. Om even een grote tegentander te noemen, Bert Doornbos,heeft hier zeer opmerkelijke ideeen over. Je moet soms goed zoeken maar de achterliggende gedachte is volgens mij dat homoseksualiteit iedere gelovige schaad. Als je maar lang genoeg zeurt komt soms de monkey out of the sleeve... Het gaat tegen de wetten in van god (al zijn de meningen verdeelt) en dit geeft ons allemaal ellende. Bert heeft bv geroepen, Vinden jullie het gek dat er dijken doorbreken?!

Nee niemand zal last hebben van de sexuele geaardheid van iemand, dat weet jij, dat weet ik maar voor de gelovige tegenstander.... ja die heeft er last van! Dat die last enkel bestaan door orthodoxe (waan)ideeen heeft voor hem geen boodschap.

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 28-07-2010 11:47

hoi erik

Het kan inderdaad zijn dat homoseksualiteit een zonde is en dat daardoor de gehele gemeenschap moet boeten voor deze zondige daad. De straf van god raakt dan iedereen.

Ik zie wel steeds meer dat de norm opschuift. Eerst werd alles wat met homoseksualtiteit en homofilie te maken heeft als zonde gezien. In wat minder orthodoxe kerken wordt homofilie inmiddels wel geaccepteerd, maar wordt homoseksualiteit (de daad) nog wel afgekeurd.

steph
Berichten: 56
Lid geworden op: 19-07-2010 22:22

Bericht door steph » 28-07-2010 13:29

Hoi!

Weet eigenlijk iemand hoezo dat voor meiden ook zou moeten gelden? Ik vind alleen maar passages met betrekking op mannen (Lev 18:22, Lev 20:13 en dan nog zo wazige als Rom. 1:26, 1Cor 6:9, 1Tim 1:10).

En meestal hebben volgens de bijbel mannen en vrouwen niet gelijke rechten en plichten en zo... :roll:

Erik
Berichten: 11
Lid geworden op: 19-07-2010 14:09

Bericht door Erik » 28-07-2010 14:35

Ik zie wel steeds meer dat de norm opschuift. Eerst werd alles wat met homoseksualtiteit en homofilie te maken heeft als zonde gezien. In wat minder orthodoxe kerken wordt homofilie inmiddels wel geaccepteerd, maar wordt homoseksualiteit (de daad) nog wel afgekeurd.
Klopt... en das een goede zaak. Wel zie ik dit als een 'God heeft je zo gemaakt maar geef er niet aan toe, dat wil hij ook weer niet'

Steph,

Ik denk dat vrouwen hun gang kunnen gaan en niet verantwoordelijk zijn voor doorgebroken dijken, verloedering van de maatschappij en andere rampen :lol:

Tijs Huisman
Berichten: 40
Lid geworden op: 12-07-2010 20:44

Bericht door Tijs Huisman » 29-07-2010 19:17

Niels.

Ik ben ruim 20 jaar lang lid geweest van de Remonstrantse Broederschap.
Ook zo'n 5 jaar lid van de kerkenraad.
De Remonstranten zijn het eerste kerkgenootschap ter wereld geweest die de kerkelijke inzegening van homofiele relaties officieel heeft toegestaan en opgenomen heeft in de kerkelijke statuten.
Daar sta ik volledig achter.

Over de zogenaamde bijbelse bezwaren tegen homofilie heb ik op het oude forum van de EO al eens berichten geplaatst.
Ik ben momenteel voor eigen en andermans gebruik driftig bezig om berichten van de EO forums te archiveren.
Ik zal ze, eventueel in gewijzigde vorm, nog wel eens op dit forum opnieuw plaatsen.
Even geduld dus, svp.

Het thema homofilie is trouwens in steeds minder kerken een taboe onderwerp.

Eigenlijk voornamelijk nog in de topkringen van de rooms katholieke kerk en sommige streng orthodoxe protestantse kerken.

Tijs

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 25-05-2011 19:00

Hallo allemaal:

ik denk er als Christen zo over:
God houdt van iedereen.
ook van homo's.
God heeft ons allemaal vrijgemaakt om ons leven in te richten zoals we willen, zolang we respect hebben voor elkaar en het leven.
dus dit mag van Hem.
Iets anders beweren staat volgens mij gelijk aan Hem tot een leugenaar maken, want Hij heeft die mensen zo gemaakt...:
http://relatie.blog.nl/roze/2011/04/11/ ... mannengeur


Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie