bestaat God en is dit dan de christelijke God

Geloven in God terwijl in en om ons heen inzichten voortdurend veranderen.
Plaats reactie
nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

bestaat God en is dit dan de christelijke God

Bericht door nielsbosman » 24-07-2010 06:37

Ik ben erg benieuwd naar de argumenten die het bestaan van 'God' aantonen.

En wat voor God is dit. Een God zoals beschreven staat in de bijbel of een energie waaruit alles is ontstaan?

En als er een God bestaat. Hoe is deze God ontstaan?

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 30-07-2010 11:46

Hi Niels,

Volgens mij hebben we al eens een discussie gehad op dit gebied of een aanpalend gebied. Een wezenlijk onderwerp.

Je weet dat ik gelovig ben, maar daarbij eigenlijk alle religies serieus bezie en erover lees en daar vervolgens weer over nadenk. Dan ontdek je dat al die religies iets te vertellen hebben dat je raakt. Levensbeschouwing is voor mij de kern, hoe sta je in het leven. Waar wordt je door geinspireerd, dat soort dingen.

Bij het christendom zijn het vooral de gebeurtenissen rond Jezus die indruk op me maken, dat moet een erg oorspronkelijk mens zijn geweest. NB: als Hij al bestaan heeft, dat weet ik niet absoluut zeker. Wel weet ik dat er toch een behoorlijk consistent beeld uit het N.T. naar voren komt en dus kan het best zo geweest zijn dat Hij echt geleefd heeft. Het O.T. is voor mij toch een brug te ver, de godheid die daar uit spreekt, de mensheid met een vloed straft, volkeren laat uitmoorden, plagen op tegenstanders afstuurt, zo een god kan ik nauwelijks 'de mijne' noemen.

Ik heb wel grote moeite met het primaat dat religies nog wel eens opleggen. Met de onderlinge strijd die religieuzen bereid zijn te voeren voor of uit naam van hun godheid. Voorts met de bemoeizucht, niet alleen tot achter de voordeur, maar tot in het bed, bij sterven, trouwen, noem maar op. Daar moeten we van af zien te komen.

Voor mij komt God dicht bij de vraag 'waarom is er iets in plaats van niets'. Een vraag die elders op dit forum is gesteld.

Geen persoon (grijze wijze man), zelfs geen grote wolk die van tijd tot tijd roept "aardman - en vooral jij Carel - let op uw zaak".. Misschien wel de essentie van wat er is en daarmee de basis voor het heden, na lang en ingewikkeld evolutiewerk, door de natuur. Geen extra handje daar.

Voorts is er natuurlijk veel inspiratie te halen uit het Boeddhisme, maar daar komt er geen godheid aan te pas.

Dus, een diffuus beeld Niels. En waar komt Hij dan vandaan? Weet ik niet, het maakt voor mij deel uit van de essentie der dingen, onbenoembaar. Ik zie het als onze taak om zoveel mogelijk te onderzoeken, maar altijd zal er iets onbenoembaars blijven.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 27-09-2011 09:41

hoi Niels,

Ik ben zelf van mening dat God bewustzijn, adem of Geest is.

Hij leeft in mijn beleving in en buiten het Heelal en benadert heel dicht aan het principe van het Higgs veld.
dit fenomeen kun je op Youtube vinden.

Daarnaast geloof ik en ervaar ik dit ook zelf, dat Zijn energie in jou kan komen wonen en je kan vervullen met Onvoorwaardelijke Liefde voor Hem.

Christus was de mens die Hem volmaakt uitbeeldde, maar Hij was niet de enige.
wel is het zo, dat Christus volgens deze Geest uitgekozen om uiteindelijk de wereld te regeren.
Dit is omdat Hij volgens de Leer Liefde en Gerechtigheid en Genade in 1 persoon is.

Ik geloof echter niet in de Bijbel, omdat dit een verknipte en kapotgemaakte versie is van de Christelijke Leer.
In het concilie van Nicea ( zie wikipedia) is dit boek vervalst en gelijmd op het Oude Testament.

Het Oude Testament klopt niet, omdat de wereld geen 6000 jaar oud is en de Wet van Mozes niet gebruikt kan worden om God te behagen ( Vervloekt iedereen die niet ALLES doet geschreven in dit boek, Deuteronomium 27:26.)

De Boodschap van Christus was volgens mij deze:
we zijn vervloekt door de wet van Mozes, maar de wet is niet de waarheid.

de wet heeft voor de gelovige afgedaan:
we mogen leven door de Geest en onszelf ontwikkelen, door te zoeken in het Leven naar wat wij willen.
God heeft alles al en Hij houdt van ons.
God is dankzij Christus al tevreden, en ookal geloven wij niet in het OT, we zijn behouden door geloof in de Geest en in de persoon Christus en in onszelf.

check de link en lees de bhagavad Gita, en je zal veel begrijpen dat je niet uit de Bijbel kunt halen.

Hoe Hij is ontstaan?
Niet. God is Eeuwig...

Gods zegen gewenst van Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie