Bestaat God niet? Een interpretatie van God.

Geloven in God terwijl in en om ons heen inzichten voortdurend veranderen.
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bestaat God niet? Een interpretatie van God.

Bericht door Juda » 17-05-2012 14:59

Ik ben geen Atheïst geworden, gebaseerd op feiten:
Maar ik denk wel na over de verschillende opvattingen.

Bestaat de God zoals beschreven in het Oude Testament?

Nee, die bestaat niet.
Het zijn allemaal oude verhalen, mythen en sagen.

Christus was volgens mij een gewone man, die in Zijn tijd leefde.
Hij was getraind in de Bijbelse kennis door Rabbi Hillel, een milde denker.
Zijn tegenpartij was de hardere Sjammai, die meer in Recht geloofde dan in Liefde.
Deze twee overtuigingen botsten dan ook.
Ze geloofden in een God, omdat dat de tijdsgeest is.

Wanneer we kijken naar Christus, dan denken velen:
Hij is God, of de Messias.
We denken aan een bovennatuurlijke gebeurtenis en een hele hoop wonderen.
we haten Hem vanwege ons lijden...of we hebben Hem lief vanwege ons rustig leven.
sommigen houden van Hem ondanks het Lijden.

Maar we zien Hem bijna allemaal vanuit een mistwolk die over ons heen is getrokken door machten die niet willen dat je weet wat er is gebeurd.

Vervloekt iedereen die niet alles doet geschreven in dit Wetboek.
Dit staat in Deuteronomium 27:26.
Christus haalde dit aan toen Hij in de Bergrede zei: Neem je vloek op je en Volg Mij
Paulus zei dit in Galaten 3 vers 10.

Dit betekent dat alle mensen zijn vervloekt door een fantasie-God.
Er zijn geen bewijsbare rechtvaardigen en er is geen aantoonbaar leven na de Dood.

Als God al bestond, dan was iedereen verloren.
want we kunnen onszelf niet verlossen van de Vloek.

Als Hij niet bestaat, dan moeten we onszelf verlossen
Zelfs Christus, die ook een gewoon mens was, is verdoemd door God.
Er is dus geen verlossing, geen Hemel, geen bevrijding te verwachten van welke God dan ook.

De Verlossing door Christus is volgens mij een andere soort Verlossing.
Deze is niet een van een God, maar een van een mens, die zijn medemensen bevrijdt uit de klauwen van de eeuwige leugen: God.
Wij moeten juist onszelf verlossen met Zijn Leer.

"God" bestaat niet.
Niet op de manier van de Bijbel.
Het enige dat er wel bestaat is een energie die ons inspireert.
Wij zijn stervelingen en we zijn alle gedoemd tot het Graf.
Er is geen ontkomen aan, het leven houdt op, als jij je ogen voor altijd dicht doet.
En de verhalen van Christus zijn een prachtig kunstwerk gemaakt door de Kerk, om U dom te houden.

Dit is voor velen een harde pil om te slikken, maar laten we kijken naar de wetenschap.
We zijn dieren, apen.
We zijn door een enorme knal voortgebracht en niemand weet waar die knal vandaan komt.
Het heeft geen zin om te zeggen: Ik weet het.
We weten het niet, en we kunnen het ( nog ? ) niet weten.

Geloof zegt: Wij weten het niet, maar wij denken dit...
Vervolgens bouwt men een hele constructie gebaseerd op "Wij denken dat" ( en daaruit volgt de theologie )
Een leugen dus...

De wetenschapper zegt:
Laten we kijken naar wat we zien:
We zien door metingen Een Oerknal.
We zien door opgravingen en metingen
hoe de Natuur zich ontwikkelt.
We zien aan ons DNA dat we broers zijn van apen.
We zien dat we sterven en dan niet meer bestaan.
We zien dat de wereld op een bepaald aantal manieren in elkaar zit.
We zien, dat we niet kunnen bewijzen dat er een God is.
Geloven we in Hem, dan is het onze taak, te bewijzen dat Hij bestaat.
We zien dat het Heelal natuurkrachten heeft.
Het Hoger Zelf en de Geest van de Natuur.
Deze Natuurkrachten zijn voor iedereen open en beschikbaar.
Geloof in een God of geen geloof in een God, iedereen mag ze gebruiken.

ik besef plots dat we in een enorme leegte leven en we niets weten.
We weten niets van de geschiedenis voor ons.
We weten niets van de toekomst na ons.
We zijn onwetend en we leren in ons hele leven maar 1 ding:
Onszelf kennen.

We leren wie we zijn, wat we willen en we leren ons levensdoel.
Ons levensdoel volgens mij is: Een worden met de natuur.
de Dood is daar een onderdeel van.

Een absolute waarheid op religieus gebied bestaat niet, omdat er geen God is.
De enige absolute is dat iedereen die in een religie gelooft, er naast zit en dat dat ook niet uitmaakt.

Wij leven in een toneelstuk en we spelen onze rol goed.
Maar wanneer wij beseffen dat we dood gaan na dit spel, en nooit meer terugkomen, dan beseffen we dat we nu er iets van moeten maken.

Dit is heel erg hard, want mensen creperen aan de andere kant van de wereld, mensen hebben honger, oorlogen en meer ellende.
En ik hoop dat er ooit wereldvrede komt, maar ik weet het niet.

Ik vind het zo ontzettend verdrietig voor mensen in oorlogsgebieden en in hongersnoden, dat ze maar 1 leven hebben en dat het helemaal verneukt wordt door slechte mensen.

We hebben geen enkel besef van het Kwaad dat we aanrichten in het Westen.
Wij leven in rijkdom en sommigen halen de neus op als ze een zwerver zien..
velen zijn zelfzuchtig geworden, een minachting hebbend voor armoede.
Mensen die arm zijn, zijn pechvogels die door dit systeem ook nog worden belachelijkgemaakt.
Afrika bijvoorbeeld, is een hel.
en wij leven in de Hemel.

Helaas is er geen hoop na de dood.
Geen God.
Ik wou dat Hij er was, maar we moeten het Zelf doen.
Christus is volgens mij slechts de boodschapper van deze waarheid, en een man die een oude leer van Zelfkennis predikte.
en in dat opzicht is Hij een Verlosser...
Hij leert ons het leven te dragen.
met de Leer van het Hogere Zelf.
Ken Uzelf en worstel U uit uw valkuilen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html.

en een filmpje...
http://www.youtube.com/watch?v=MpijqF206xo

Maar is het helemaal duister?
Op gebied van deze waarheid wel.
Maar op veel andere gebieden is het helemaal dag.
Mensen hebben plezier, we leven in de meest verlichte tijden, we hebben vrienden, een goede regering, we hebben zorg, educatie en plezier.
We hebben geluk, vrede, liefde en we hebben lol.

Dus het is niet alleen maar donker.


Twijfel: komt helaas bij de besten voor.
Ik heb getwijfeld aan God en dat mag ook.
Ik voel me sterker, nu ik weet dat ik slechts de Adem hoef te laten spreken.

Christus komt misschien nog terug, maar dat is alleen een hoop als je rechtvaardig bent.
en met Rechtvaardig bedoel ik: Trouw aan jezelf en aan de Adem.
Ik hoef me maar te herinneren en af te stemmen op de adem van God en ik vertrouw hem weer.
Ik ben geen atheist en zal dat ook nooit worden.
Ik ben een mens en elk religieus etiket ( Hindoeist, Boeddhist, Christen, Moslim, Jood, Atheist ) komt soms ff langs.
Sorry voor de verwarring...




Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 17-05-2012 15:56

Hi Juda,

Heb je het licht gezien? Als dat zo is dan is dat niet verkeerd. Ik voer op andere fora nog steeds discussies over evolutie en creatie en het wordt me steeds duidelijker dat:

- religie levensgevaarlijk is
- vooral de christelijke, eigenlijk alle monotheistische
- omdat die uit de meest onstabiele regio ter wereld komen
- waar het in duizenden jaren nog nooit vrede is geweest
- en waar dit de komende duizenden jaren ook niet het geval zal zijn
- en die oorlogskiem, dat intolerantievirus zit in alle drie en stevig ook

Horror:

Stel je een Nederland voor waar 80% van de mensen op de SGP stemt en de EO 100% van de tvprogramma's maakt. Wat moet ik nog meer zeggen?

Afgeleid:

- het creationisme is levensgevaarlijk
- het maakt dat mensen leugens verkopen en persoonlijke aanvallen normaal vinden
- het creationisme moet met alle middelen bestreden worden
- ouders uit het ouderlijk gezag zetten als ze fundamentalisme overdragen
- in deze tijden kunnen we alles wat religie brengt missen als kiespijn
- de 10 geboden zijn een gotspe, lees ze maar eens door Deut 5:1 en verder

Ik heb Dawkins altijd wat te extreem gevonden in zijn strijd tegen religie.

Ik zat er naast!
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 17-05-2012 16:57

Eens.

Ik begrijp dat dit schokkend kan zijn.
Neem even een paar dagen de tijd om het te verwerken...

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 17-05-2012 18:42

Heel wijs. Merk op dat ik het nergens over God heb. Ik heb het over religie en de effecten die dat op mensen heeft.

Schokkend? Misschien. Maar dit wilde ik toch even kwijt. Ik voer daar dus creatie-evolutie discussies maar binnen de kortste keren werd ik als persoon aangepakt. Afgezeken en gekleineerd. Volkomen buiten elke orde dus. Als je met 'atheïsten' discussieert heb je daar NOOIT last van. En kleineren moet men mij niet doen want dan weet ik ze te raken. Precies op de grens, maar toch... 8)

En daarom ben ik in die discussiegroep ook kwaad geworden en kom met vrij scherpe posten. Meer dan scherp eigenlijk. Nooit op de persoon, maar wel op het creationisme. Dat moet echt de wereld uit. Liever vandaag dan morgen.

En verder is alles goed! :)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 17-05-2012 22:50

Ik vind het erg gemeen van ze, Carel.

Ik begrijp helemaal dat je een keertje flipt.
Moest er een keer van komen.
Is volkomen normaal.
mensen moeten gewoon eens een keer normaal doen.

Tip:
Creationisten:
En Christus sprak:
Het zijn blinden die blinden leiden.
Laat hen met rust.


Tip:
Blijf op dit forum, als je met creationistische mensen praat.
Ga nooit naar hun terrein.

Dit forum doet de enkeling redden, maar verwacht er niet te veel van.

trouwens bedankt voor de kennis op dit forum...

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 18-05-2012 00:04

Hi Juda,

Maak je geen zorgen, ik blijf hier. En de discussies die wij van tijd tot hebben zijn altijd plezierig. Jij maakt een ontwikkeling door zie ik, je bent een lerend mens en ik heb het al eerder gezegd: welkom! Gooi je geloof niet te snel weg, maar lees vooral de posten van Fons een paar keer. Hij is wars van de klassieke religies, maar dat wil niet zeggen dat hij ongelovig is. Je kunt je in een vergelijkbare richting ontwikkelen. Geen slecht voorbeeld, bepaald niet.

interessant is het volgende. Creationisten vallen elkaar nooit af, ze steunen elkaar eigenlijk altijd. Ze veranderen niet, geven niks toe aan 'de vijand', al discussieer je tot je een ons weegt. Maar die eensgezindheid die ze onderling hebben is schijn. Ze moeten niks van elkaars opvattingen hebben. Ieder denkt eigenlijk anders en ze schoppen tegen evolutie aan maar bespreken hun eigen verschillen niet met de buitenwereld. En - en dat is het rare - ook niet met elkaar. Elke creationist is eigenlijk een eenling.

En die onderlinge verschillen zijn welhaast oneindig, dat loopt van een 6000 jaar oude aarde - de berekening van dominee Ussher op basis van de geslachtsregisters in Genesis - tot de gebruikelijke 13,7 miljard jaar. Een ouderdomsbepaling waar binnen wetenschappelijke kring grote overeenstemming over is. En zo kan ik verder gaan, lopend van een letterlijke schepping tot in alle detail tot een godheid die alles wel in werking stelde maar dit volgens de natuurwetten en dus ook de evolutietheorie liet verlopen.

Het punt is dat ze die verschillen angstvallig onder elkaar en voor elkaar geheim houden. Natuurlijk ben ik gaan wrikken maar dan komt er geen antwoord meer. Precies als wat er op dit forum zeer regelmatig gebeurde; men geeft gewoon geen antwoord meer. Of men begint op de persoon te spelen.

En dus:

- geen openheid
- verschillen niet openlijk laten blijken
- elkaar steunen
- nooit ook maar iets toegeven
- stoppen met de discussie als het lastig wordt - en dat wordt het heel snel
- en even later toch weer met precies dezelfde punten komen
- geen enkele kritiek van 'de buitenwereld' accepteren
- narrig en op de persoon reageren maar zelf alles als kritiek opvatten
- dingen tot in het absurde verdraaien

Dan deze: ik haalde een site aan, een streng christelijke, waarin het 6000 jaar creationisme sterk werd veroordeeld. Men stelde dat deze mensen het geloof grote schade berokkenden. Kortom een zinnige gedachte en nog wel van een Amerikaanse streng religieuze site. Denk je dat er ook maar een creationist op die link reageerde? geeneen. Alsof ik hem helemaal niet geplaatst had. Allemaal de oogkleppen voor.

Als je naar deze observaties, want dat zijn het, kijkt, dan kun je niet anders dan het creationisme een levensgevaarlijke, autoritaire, buitenwetenschappelijke en nog wat beweging vinden. Kinderen - daar zit mijn grootste zorg zoals ik al tig keer geschreven heb- worden met de grootst mogelijke larie opgevoed. Als je van die 6000 jaar uitgaat, daar wil men het trouwens al helemáál niet over hebben, dan verwerp je niet alleen evolutie maar dan verwerp je alle wetenschap. Alles, vanaf vier-vijfhonderd jaar geleden. Dan kom je weer compleet in de middeleeuwen terecht, met inquisitie en al.

Ik had een beetje gehoopt dat de ogen open waren gegaan de afgelopen jaren. Men leeft immers in een wereld waarin je sprookjes heel snel kunt ontrafelen. Twee klikken op google en je wéét het. Nog maar kort geleden kon dat helemaal niet. Je had simpelweg de kennis niet tot je beschikking, nu wel. Je kunt alle mogelijke kennis krijgen en toch zie je dat het creationisme enorm hardnekkig is. Het verdwijnt niet en daar snap ik dus helemaal gene ene jota van. Mensen kunnen filmpjes op youtube bekijken en het enige wat ze zouden moeten doen is naar de stijl en de inhoud kijken van creafilmpjes en normale werenschappelijke filmpjes. Dat verschil is enorm, echt enorm. De eerste soort zit vol larie en halve waarheden en natuurlijk een enorme hoop relieshit, je wordt er behandeld als onmondig kind en de tweede soort behandelt de kijker als volwassene.

Ik zal die discussie met creationisten blijven voeren. Dat ben ik verplicht aan al diegenen die mij de wetenschap hebben leren kennen, mensen die mij nooit dwongen om de dingen voor waar aan te nemen, mij altijd uitnodigden om zelf na te denken, zelf onderzoek te doen. Ik gun het die creationisten om eenzelfde ervaring te hebben, om echt kennis en inzicht te delen zonder dogma's, discriminatie, uitsluiting en repressie.

In iemands geloof zal ik nooit treden. In iemands larie wel. En als het nodig is zo hard als ik kan.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 18-05-2012 00:16

Hoi Carel,

zoals ik al zei, ik ben een atheïst.
Maar ik geloof wel in de adem van de natuur.
dat is voor mij dat wat het dichtst bij mijn oude visie op "God"...komt.
Ik noemde het soms Brahman of de Geest Gods.
Maar het is gewoon de natuur.
Is er toch meer?
Dan sta ik open.
Maar ik geloof niet in dingen die niet te bewijzen zijn.

Ookal verschijnen er zelfs engelen.
Toon de wetenschap maar aan dat een God bestaat.
Pas dan ga ik praten.
Als het een algemeen geaccepteerde theorie is in de wetenschap, dan accepteer ik het.

En "Atman"?
Dat ben ik blijkbaar zelf, wanneer elke valse opvatting in mij is weggehaald.;)
Af en toe schijnt er een lichtje dat mij vertelt dat ik het mis heb.
Dan verwerk ik dat en ben ik weer wat vrijer.

groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 18-05-2012 00:45

we kennen de 10 geboden.

Nu komen hier:

De 11 gebeurtenissen volgens mij:
deze dingen overkomen elk die het Zelf, zoals beschreven in de Gita, aanbidt en doet wat het je leert.
In geest en niet in letter.

1) U zult de de Heer Uw inwonende Zelf liefhebben met heel uw hart, ziel geest en verstand.

2) U heeft Uw naaste Zelven straks lief als de Heer Uw Zelf.

3) U wordt eerlijk tegen Uw Zelf.

4) U Wordt vriendelijk tegen Uw naasten, die Mij zijn.

5) U wordt geliefd door uw echte vrienden en Uw echte vijanden vallen in een strik, mits U mijn Liefde bewaart jegens allen.

6) U wordt rijk van geest en materie, omdat U vrij bent.
Uw zegen strekt zich uit over velen.

7) U wordt geliefd onder allen, behalve de bandieten.

8) U zult leren terechte kritiek te aanvaarden en onderscheid te maken tussen waar en nep.

9) U Onderdrukt Uw zelf straks niet.
Uw Naaste is Uw zelf.

10) Bidt: Niet om verandering, maar om aanvaarding en kracht.

11) Werkt, om de verandering te krijgen die U verlangt.
Val de Here Uw Zelf niet lastig met gebeden voor verandering die het Geestelijke en Inwonende Zelf niet doet.

groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 18-05-2012 09:47

Hi Juda,

Grappige aanpassing van de aloude 10 geboden. Als jij ooit atheïst wordt dan moet het einde der tijden welhaast nabij zijn, want overal zit in jouw tekst het geloof in het hogere. Echt overal Juda. Nee, als jij atheïst wordt dan word ik een koffieboon. En dat is niet uit te sluiten...

Moet je lekker zo laten, dat religieuze, kan helemaal geen kwaad. Je zult gemerkt hebben dat ik nooit of te nimmer iemands overtuiging aanspreek of aanval. Ik richt me alleen op heel slechte dingen en dat heb ik in bovenstaande posten wel weer gedaan. Ik maak dus een groot onderscheid tussen god en godheden, spiritualiteit en religie. Jij lijkt me bij uitstek een spiritueel mens. Die kom ik ook in die discussiegroep tegen, geen kwaad woord over te zeggen.

Er zijn verschillende pogingen gedaan om tot een nieuwe 10 geboden te komen. Op zich vind ik dit soort lijstjes ook niet verkeerd. Het kan voor mensen een leidraad zin en dat is natuurlijk prima.

Ik denk aan zoiets:

1. Leef open en vrij
2. Help anderen om open en vrij te leven
3. Leef in balans met de natuur en zonder god. Het zal je bevallen
4. Stel jezelf dienend op en verwacht geen wederdienst
5. Houdt rekening met de lange termijn, alsof het vandaag en morgen is
6. Gelijkwaardigheid is het hoogste doel, gelijkheid een illusie
7. Maak voldoende lol en flauwekul, anders red je het niet
8. Geef vertrouwen maar laat je niet naaien
9. Verdedig de not-haves, in elke maatschappij zijn dat altijd de slachtoffers
10. Word wijs. Kan lang duren maar het is de moeite waard :)

En als toegift:

11. Loop keihard weg voor profeten waarzeggers, dominees en priesters want ze hebben enkel het beste met zichzelf voor

Als ik morgen zo'n lijstje zou opstellen dan zal het er best anders uitzien, maar de essentie is dezelfde.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 18-05-2012 14:34

je hebt gelijk Carel.

Ik ben inderdaad geen Atheïst.

Ik neem een hogere macht waar, maar ik weet er niets vanaf.
Ik weet alleen dat het Liefde is.

Ik vertrouw slechts de wetenschap en in het Zelf.
En in de natuur, dat voor mij het Brahman is.

Als God bestaat, dan zijn we allemaal vrij.
Dan is er leven na de Dood en is er vrijheid.
want dan heeft de Heer Jezus de vloek vernietigd.

groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie