Hoe ik wetenschappelijk Christen geworden ben.

Geloven in God terwijl in en om ons heen inzichten voortdurend veranderen.
Plaats reactie
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Hoe ik wetenschappelijk Christen geworden ben.

Bericht door Juda » 02-07-2011 10:20

op een zonnige lentedag in 1994 liep ik in Maastricht op het plein van het internaat waar ik woonde.

ik voelde plots een krachtige energie die ik niet kon verklaren.
ik voelde me gevuld met een sterke liefde die mij van top tot teen vulde.
een natuurkracht smolt samen met mijn persoon en mijn hart.
ik begreep alleen maar dat deze energie de God van Christus is.
Christus was iemand die ik niet begreep en ik vergat dit krachtige moment 7 jaar lang.(tot 2001)
na een tijd kwam ik iemand tegen die een Bijbel had.
Ik besloot dat boek te lezen, en te kijken wat Christus precies wilde.
ik raakte verstrikt in de teksten en werd een rare, verwarde en irritante jongen.
de Bijbel is namelijk een boek dat verouderd is., maar als kind wist ik niet hoe ik dat boek moest zien.
ik zag het als een boek waarin de wil van God verklaard werd.
dat dit een smerige misvatting was, bleek later:

toen werd het 2004...2007..:
na een kleine tijd tussen kerken en instellingen die Gods woord zeiden te verkondigen, kreeg ik weer zo een moment als in 1994.
dit was zo krachtig dat ik in 1 klap de wil van God begreep en begreep dat bijna alle kerken en gemeentes misleid waren.

ook ikzelf was enorm misleid door mijn eigen brein en onwetendheid.
toen ik dit ervoer, verbrak ik al mijn banden met kerkelijke organisaties en ging mij richten op God Wil.
Gods wil voor mij was: zelfkennis en onderzoek van alles dat los en vast zat, zodat ik mensen kon helpen met zelfkennis.
ik ben er nog niet goed in maar het begint.

de Here leerde mij door wijzere mensen en door Zijn Adem, dat Hij niet geïnteresseerd is in het houden van regels uit boeken.
Hij wil dat ik gelukkig ben en Hij wil dat jij dat ook bent.

de God van Christus is een liefdevolle God die van alle mensen houdt, en die niet vasthoudt aan dogma's en kerkelijke heilige huisjes.
de God van Israël, zoals Christus deze energie noemt, is een Godheid die de zwakken, de zieken, de weduwen en de wezen steunt.
Deze Godheid is met de verworpenen van deze wereld, mensen die wel goed willen doen, maar daar niet altijd voor worden gewaardeerd.
God maakt van hen goede en sterke mensen.
Dit doet Hij zodat mensen zullen inzien dat Hij God is, dat Hij een beloner is van wie Hem zoeken en dat Hij Genadig is.

Bijvoorbeeld:
De profeet Mozes was in het verhaal een door iedereen gehate moordenaar, maar God maakte van hem een profeet.

en:
de stamvaders van Israël verkochten hun brave broer Jozef als slaaf, en hij werd Onderkoning van Egypte.

het verschil tussen God en mensen is dat God het hart van Mozes en Jozef zag.
Hij zag in het geval van Mozes een eerlijk mens die zondigde omdat hij geen uitweg zag.
hij was misleid door zijn onwetendheid en dacht dat het goed was wat hij deed.
de wereld zag in het geval van Mozes een crimineel.

in het geval van Jozef zag de wereld een braaf sukkeltje dat alles deed wat hij moest doen.

God zag een man die zijn verantwoordelijkheid nam en deed wat hij moest doen.

Dit geeft aan waar oordelen toe kan leiden en geeft aan dat God sterker is dan oordelen.
en het geeft aan welke waarde de oordelen van mensen hebben:

Mozes noemden ze een crimineel omdat hij slecht deed.
Jozef noemden ze een crimineel, omdat hij goed deed.

Dit herkende ik ook bij mijzelf, dat mensen hun oordeel snel klaar hadden over mij.
zo zien velen mij als een dorpsgek, omdat ik in de war ben geweest doordat ik heel veel problemen had.

Oordelen deden mensen snel.

God ziet dat anders: God ziet dat ik slachtoffer was van die problemen en dat ik er niets aan kon doen.
ook een psychiater ( een expert op het gebied ) zei dat als hij hetzelfde meegemaakt had, hij ook stevig in de war geraakt zou zijn.

was ik vrij van zonden? nee...
Ik oordeelde ook (en soms erg hard) over mensen
( en nog betrap ik me er soms op ).
Dus ik leerde mijzelf zo veel mogelijk aan niet meer te oordelen over mensen, die ik niet begreep.

Maar om op de kern van mijn verhaal terug te komen:
de Liefde is mij vanaf die momenten in 1994 en in 2007 een God.
en die God verlost mij niet van mijn problemen, maar leert mij door zelfkennis ermee om te gaan.

groeten Juda
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 02-07-2011 17:22

Hi Juda,
op een zonnige lentedag in 1994 liep ik in Maastricht op het plein van het internaat waar ik woonde
Kun je nooit genoeg doen. :)
ik voelde plots een krachtige energie die ik niet kon verklaren. 
ik voelde me gevuld met een sterke liefde die mij van top tot teen vulde. 
een natuurkracht smolt samen met mijn persoon en mijn hart. 
ik begreep alleen maar dat deze energie de God van Christus is. 
Christus was iemand die ik niet begreep en ik vergat dit krachtige moment 7 jaar lang.(tot 2001)
Heb ik nooit meegemaakt, het zij je gegund. Wat het precies is zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen. Wel weet ik dat dit precies de beschrijvingen zijn die je tegenomt bij mensen als Mohammed en Bernardette Soubirou, je weet wel, die dame in Lourdes. Ik kijk hier nuchter tegenaan. Als het je sterker maakt, zoveel te beter, als het je in absolute waarheden laat denken dan is het wat minder.
toen werd het 2004. 2005: 
na een kleine tijd tussen kerken en instellingen die Gods woord zeiden te verkondigen, kreeg ik weer zo een moment als in 1994. 
dit was zo krachtig dat ik in 1 klap de wil van God begreep en begreep dat bijna alle kerken en gemeentes misleid waren.
Ik sluit niet uit dat mensen misleid zijn, maar niet door de bijbel. Wel door al die uitleggers die zeiden het allemaal zo goed begrepen te hebben. Mijn indruk hier op het forum is dat je er op verstandige wijze mee omgaat, je bent nooit absoluut en leert van de dingen die mensen hier schrijven. Dan is het prima. Ik vraag me wel af hoe het komt dat jij zo zeker bent van de slechte bedoelingen in die kerken. Daar kom je natuurlijk de nodige lulhannesen tegen, maar ook mensen die integer met zingeving omgaan. Die zul je ongetwijfeld ook ontmoet hebben. Je hebt het daar eigenlijk nooit over, maar dat is toch wel een interessante vraag lijkt me.
de God van Christus is een liefdevolle God die van alle mensen houdt, en die niet vasthoudt aan dogma's en kerkelijke heilige huisjes. 
de God van Israël, zoals Christus deze energie noemt, is een Godheid die de zwakken, de zieken, de weduwen en de wezen steunt. 
Deze Godheid is met de verworpenen van deze wereld, mensen die wel goed willen doen, maar daar niet altijd voor worden gewaardeerd. 
God maakt van hen goede en sterke mensen. 
Dit doet Hij zodat mensen zullen inzien dat Hij God is, dat Hij een beloner is van wie Hem zoeken en dat Hij Genadig is.
Nou, dat kun je wel schrijven, maar dan moet je het O.T. toch  wel op een heel speciale manier lezen. Over Jezus heb ik het niet, die liet inderdaad dit soort uitstekend gedrag zien. Maar 'de Heere'? Met de beste wil kan ik dit er niet uithalen. JHWH is jaloers, moordlustig en steunt alleen degenen die zich aan hem onderwerpen. Sorry Juda, maar je zult van goeden huize moeten komen om me dit uit mijn hoofd te praten. Het hele O.T. staat er vol mee.
Dit herkende ik ook bij mijzelf, dat mensen hun oordeel snel klaar hadden over mij. 
zo zien velen mij als een dorpsgek, omdat ik in de war ben geweest doordat ik heel veel problemen had. Mensen oordelen te snel
Kijk goed naar mensen die te snel oordelen. Vaak zijn ze nogal dom. valt mij op althans. Het is en blijft zaak om oordelen uit te stellen, simpelweg omdat je niet alle ins en outs weet.
Ik oordeelde ook (en soms erg hard) over mensen 
( en nog betrap ik me er soms op ). 
Dus ik leerde mijzelf zo veel mogelijk aan niet meer te oordelen over mensen, die ik niet begreep.
Dat is het, het niet begrijpen van mensen en dan naar het middel des oordeels grijpen.

Als ik evolutionair iets aan onze toekomstige ontwikkeling zou kunnen doen dan was het dit wel. Weg met dat geoordeel.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 04-07-2011 07:44

carel schreef:Hi Juda,
Juda schreef:ik voelde plots een krachtige energie die ik niet kon verklaren. 
ik voelde me gevuld met een sterke liefde die mij van top tot teen vulde. 
een natuurkracht smolt samen met mijn persoon en mijn hart. 
ik begreep alleen maar dat deze energie de God van Christus is. 
Christus was iemand die ik niet begreep en ik vergat dit krachtige moment 7 jaar lang.(tot 2001)
Heb ik nooit meegemaakt, het zij je gegund. Wat het precies is zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen. Wel weet ik dat dit precies de beschrijvingen zijn die je tegenomt bij mensen als Mohammed en Bernardette Soubirou, je weet wel, die dame in Lourdes. Ik kijk hier nuchter tegenaan. Als het je sterker maakt, zoveel te beter, als het je in absolute waarheden laat denken dan is het wat minder.
dank je carel...

Juda schreef: toen werd het 2004. 2005: 
na een kleine tijd tussen kerken en instellingen die Gods woord zeiden te verkondigen, kreeg ik weer zo een moment als in 1994. 
dit was zo krachtig dat ik in 1 klap de wil van God begreep en begreep dat bijna alle kerken en gemeentes misleid waren.
carel schreef: Ik sluit niet uit dat mensen misleid zijn, maar niet door de bijbel. Wel door al die uitleggers die zeiden het allemaal zo goed begrepen te hebben. Mijn indruk hier op het forum is dat je er op verstandige wijze mee omgaat, je bent nooit absoluut en leert van de dingen die mensen hier schrijven. Dan is het prima. Ik vraag me wel af hoe het komt dat jij zo zeker bent van de slechte bedoelingen in die kerken. Daar kom je natuurlijk de nodige lulhannesen tegen, maar ook mensen die integer met zingeving omgaan. Die zul je ongetwijfeld ook ontmoet hebben. Je hebt het daar eigenlijk nooit over, maar dat is toch wel een interessante vraag lijkt me.
Hoi Carel, ik begrijp je vragen wel:
Ik ga er niet vanuit dat al de mensen kwaadwillig zijn.
ik ga er alleen vanuit dat wat veel kerken leren, vaak door mensen wordt geleerd die vaak niet weten hoe het wetenschappelijk in elkaar zit.
Dit leidt soms onbedoeld tot manipulatie, omdat men ten onrechte denkt te weten hoe het zit.
daarmee walsen velen vaak bijna met zijn allen over belangrijke waarheden als de evolutie theorie heen.

Daardoor was ik plots niet meer welkom in veel kerken.
ze zijn volgens mij niet zozeer misleid door een boek, maar door onwetendheid...en hun mis-leiders die ook weer misleid zijn.

ze waren vaak bang voor me...ik zeg wat ik denk en dan gaan de van plakband aan elkaar hangende kaartenhuis-theorietjes van voorganger wankelen.
de schaapjes zijn dan vaak bang en weten niet wie gelijk heeft, omdat ze zelf door onwetendheid geïndoctrineerd zijn en onder de plak zijn van de leugens van die leiders.

er is niet een goede kerk in mijn gebied.
de enige die een beetje in de buurt komt, is een katholieke kerk.
Maar die onderwijst zijn mensen helemaal niet fatsoenlijk.
dus het is of: niets weten van God en naar een priester luisteren die latijn kletst, of in protestantse kringen onzin te horen krijgen en denken dat je iets leert.

ik vraag me dan af wat dat is, want na maanden lang grondig scannen van mijn eigen gemoed denk ik echt:
aan mij ligt het eens een keer zeker niet...

Pas op:
Er zijn zeker vaak meerdere kwaadwillige elementen in vele vaak vooral streng gereformeerde kerken te vinden.
zij willen vaak alles bij het oude houden en vooral geen vooruitstrevende predikers hebben.
dat is ook vaak angst...en onwetendheid.
het zijn vaak Bijbelgeleerden en geen Geest
(Natuurkracht)- geleerden.
en daarmee is het meeste allemaal dwaalleer in mijn ogen.

Kijk maar waar het toe leidt:
hypocrisie, strijd, tweedracht, creationisme... Is dat volgens jou de Leer van een Liefdevolle God?
je hebt volgens mij gelijk als je die onzin onderuit haalt, daar geloof ik ook niet in ;)


even los van kwaadwilligheid:
er zijn onder andere ook vaak vele psychisch en mentaal zwakkere mensen leerling van Christus.
Dat heeft ook nadelen, omdat zij niet alles kunnen weten dat bijvoorbeeld wetenschappers weten..
dus hou er rekening mee: zelfs de leerlingen van God zijn niet perfect...

Juda schreef: de God van Christus is een liefdevolle God die van alle mensen houdt, en die niet vasthoudt aan dogma's en kerkelijke heilige huisjes. 
de God van Israël, zoals Christus deze energie vergelijkend noemt, is een Godheid die de zwakken, de zieken, de weduwen en de wezen steunt. 
Deze Godheid is met de verworpenen van deze wereld, mensen die wel goed willen doen, maar daar niet altijd voor worden gewaardeerd. 
God maakt van hen goede en sterke mensen. 
Dit doet Hij zodat mensen zullen inzien dat Hij God is, dat Hij een beloner is van wie Hem zoeken en dat Hij Genadig is.
carel schreef: Nou, dat kun je wel schrijven, maar dan moet je het O.T. toch  wel op een heel speciale manier lezen. Over Jezus heb ik het niet, die liet inderdaad dit soort uitstekend gedrag zien. Maar 'de Heere'? Met de beste wil kan ik dit er niet uithalen. JHWH is jaloers, moordlustig en steunt alleen degenen die zich aan hem onderwerpen. Sorry Juda, maar je zult van goeden huize moeten komen om me dit uit mijn hoofd te praten. Het hele O.T. staat er vol mee.
Carel:
even duidelijk:
ik geloof niet in het papieren godje van het OT, ik geloof in de door mij beschreven natuur-energie.
die twee zijn in mijn ogen niet hetzelfde...ik noem die energie toevallig ook de Heere...maar ik bedoel niet de oudtestamentische YHWH.
dat kan ietwat verwarrend zijn...mijn excuses daarvoor.

ik denk namelijk dat Christus niet letterlijk in het OT geloofde.
Hij was geen dwaalleraar: Hij was volgens mij de incarnatie van deze energie.

( Deuteronomium 27:26...vervloekt iedereen en genesis 1 vers 1 tot en met 11, denk aan de zon op de vierde dag en vergelijk dat met de bewezen wetenschap:

we zijn allemaal vervloekt en de wet van Mozes leert dat in de kern niet.
Paulus wijst op die door de Joden vergeten vloek der wet,
in Galaten 3 vers 10.

de wet van Mozes zegt: "gezegend als je dit of dat doet of laat." en "Vervloekt als je dit of dat laat of doet."

dat is puur sadisme, dan sterf je een voor een.
want je bent allang bij wet verloren...
vervloekt iedereen.

dat (M de wet van Mozes) kan de echte God nooit geleerd hebben...dan zou Hij een leugenaar zijn.
dus of dit OT godje is niet God en de echte God leerde iets anders of hij is en leugenaar.
dat laatste is de echte God in mijn ogen niet.
Ik kan Hem (de energie) vertrouwen.

Die in het OT, is volgens mij de papieren god van mensen, maar niet God zoals Hij volgens mij is..

De natuur energie, daar weet ik van /geloof ik van /vertrouw ik op:dit is voor mijzelf de God van mij en van Christus.
ook neem ik aan dat Christus het OT als gestudeerde outcastvan de Joodse religie (ingestudeerd Rabbijn)
aanhaalde om naar de energie van God toe te redeneren.
Hij bracht het op een hoger plan.
logisch want Hij was Gods eerste uitgekozen Zoon.

Om de woorden van Christus te citeren: de Schriftgeleerde ( Of Rabbijn?) haalt uit zijn oude schat oude dingen en uit zijn nieuwe schat nieuwe.

wanneer de leer nieuw is, en dat zegt Christus ergens in de Bijbel:
dan is ook de interpretatie van de oude boeken nieuw in het licht van Christus' Leer.
"nieuwe wijn in nieuwe zakken."


Juda schreef: Dit herkende ik ook bij mijzelf, dat mensen hun oordeel snel klaar hadden over mij. 
zo zien velen mij als een dorpsgek, omdat ik in de war ben geweest doordat ik heel veel problemen had. Mensen oordelen te snel
carel schreef: Kijk goed naar mensen die te snel oordelen. Vaak zijn ze nogal dom. valt mij op althans. Het is en blijft zaak om oordelen uit te stellen, simpelweg omdat je niet alle ins en outs weet.

Juda schreef: Ik oordeelde ook (en soms erg hard) over mensen 
( en nog betrap ik me er soms op ). 
Dus ik leerde mijzelf zo veel mogelijk aan niet meer te oordelen over mensen, die ik niet begreep.
carel schreef: Dat is het, het niet begrijpen van mensen en dan naar het middel des oordeels grijpen.

Als ik evolutionair iets aan onze toekomstige ontwikkeling zou kunnen doen dan was het dit wel. Weg met dat geoordeel.
vind ik ook...., hoewel ik niet oordeel over oordelende mensen dat ze dom zijn...;)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 04-07-2011 12:17

Hi Juda,

Goed uitgewerkte post, heb ik even over moeten denken. Want het blijft natuurlijk een lastig onderwerp om de dingen goed te benoemen en te duiden.
Juda schreef:Ik ga er niet vanuit dat al de mensen kwaadwillig zijn.
ik ga er alleen vanuit dat wat veel kerken leren, vaak door mensen wordt geleerd die vaak niet weten hoe het wetenschappelijk in elkaar zit.
Dit leidt soms onbedoeld tot manipulatie, omdat men ten onrechte denkt te weten hoe het zit.
daarmee walsen velen vaak bijna met zijn allen over belangrijke waarheden als de evolutie theorie heen.
Ik weet niet hoe de opleiding tot dominee in elkaar zit, maar die tot priester is behoorlijk academisch, klein en groot seminarie, Rol Duc en zo weet je wel. Daarmee had men vroeger een behoorlijke kennisvoorsprong ten opzichte van de gelovigen en dan is manipulatie dichterbij dan je denkt.

De, 'moderne' (wat dat ook moge betekenen) RK kerk heeft weinig problemen met wetenschap, en zeker ook niet met evolutie. Dat beschouwt men als 'de manier' waarop de schepper te werk is gegaan. Beetje theïstisch ID lijkt het, maar dat is niet zo, ze onderschrijven de werking van 'de natuur' volledig. Die afwijzing kom je vooral in streng gereformeerde kring tegen. Wat me wel opviel is dit: toen dit forum nog onder eo vlag viel waren er slechts een handjevol crea's die meededen en de meesten hielden het, toen ze zagen dat er stevige oppositie aanwezig was, heel snel voor gezien. Net als hier op dit forum trouwens.
Juda schreef:Daardoor was ik plots niet meer welkom in veel kerken.
ze zijn volgens mij niet zozeer misleid door een boek, maar door onwetendheid...en hun mis-leiders die ook weer misleid zijn.

ze waren vaak bang voor me...ik zeg wat ik denk en dan gaan de van plakband aan elkaar hangende kaartenhuis-theorietjes van voorganger wankelen.
de schaapjes zijn dan vaak bang en weten niet wie gelijk heeft, omdat ze zelf door onwetendheid geïndoctrineerd zijn en onder de plak zijn van de leugens van die leiders.
Ik denk vaak dat dit soort mensen elkaar in de houdgreep houdt, vooral niet bewegen is het pandoer. Dat zie je zeker ook in creationistische kring waar de die-hearts, alles is letterlijk, het voor het zeggen hebben. De meer gematigde ID-ers zijn het probleem niet, die erkennen vaak, na enige discussie, dat de evolutietheorie wel degelijk hout snijdt. Maar als er dan een echte crea in de buurt komt, dan houden ze hun mond. Dat zag je ook op dat eo forum. Onwetendheid speelt zeker een rol, maar niet alleen dat. In gesprekken met crea's, die ik kende als goede professionele ICT'ers, bleek dat ze niks van natuurkunde en biologie afwisten, nog minder dan een kind van 10. Echt waar. Men schaamde zich daar enorm voor en wat gebeurde er: ze staakten de discussie. Tja... Dan blijf je wel dom natuurlijk.
Juda schreef:er is niet een goede kerk in mijn gebied.
de enige die een beetje in de buurt komt, is een katholieke kerk.
Maar die onderwijst zijn mensen helemaal niet fatsoenlijk.
dus het is of: niets weten van God en naar een priester luisteren die latijn kletst, of in protestantse kringen onzin te horen krijgen en denken dat je iets leert.
Helder. In veel gevallen zal dat zeker zo zijn, maar ik ken ook uitzonderingen, priesters met een zekere wijsheid. Bij dominees weet ik het niet, maar ook daar kom je ook goeden tegen. Grappig: ik heb ooit de muziek verzorgd bij een huwelijk in bevindelijke kring (streng orthodoxe refo's) en die dominee had heel snel in de gaten dat ik het geheel met een zekere amusantie zat waar te nemen. Daar was hij zogezegd op gespitst.
je schreef:Er zijn zeker vaak meerdere kwaadwillige elementen in vele vaak vooral streng gereformeerde kerken te vinden.


Zo zag ik die dominee zeker. Hij zag mij als bedreiging. Ik kan redelijk gitaar en piano spelen en liet de hele goegemeente een of ander, in zijn ogen, profaan nummer zingen, ik dacht One van U2. Vond ie niet leuk. De mensen daar wel, dus wilde hij die ketterse Carel uit de buurt hebben.
je schreef:Kijk maar waar het toe leidt:
hypocrisie, strijd, tweedracht, creationisme... Is dat volgens jou de Leer van een Liefdevolle God?
je hebt volgens mij gelijk als je die onzin onderuit haalt, daar geloof ik ook niet in
Helemaal eens Juda. Dat is absoluut niet de leer van een liefvolle God, dat is de leer van YHWH, dat past er veel beter in. Jezus? Hebben ze helemaal niks van meegekregen.
Juda schreef:Carel:
even duidelijk:
ik geloof niet in het papieren godje van het OT, ik geloof in de door mij beschreven natuur-energie.
die twee zijn in mijn ogen niet hetzelfde...ik noem die energie toevallig ook de Heere...maar ik bedoel niet de oudtestamentische YHWH.
dat kan ietwat verwarrend zijn...mijn excuses daarvoor.
Dit zit nogal dicht bij mijn eigen opvattingen. Ik trek vaak zo fel van leer als het over het O.T. gaat omdat ik dat eerlijk gezegd een verderfelijk boek vind. Een boek dat tot veel oorlogen en martelingen heeft geleid. Zou op de niet-lees lijst moeten. De God die daaruit naar voren komt is niet de God die ik ook maar bij benadering zou willen kennen. Afschuwelijk.
je schreef:De natuur energie, daar weet ik van /geloof ik van /vertrouw ik op:dit is voor mijzelf de God van mij en van Christus.
ook neem ik aan dat Christus het OT als gestudeerde outcastvan de Joodse religie (ingestudeerd Rabbijn)
aanhaalde om naar de energie van God toe te redeneren.
Hij bracht het op een hoger plan.
logisch want Hij was Gods eerste uitgekozen Zoon.
Begrijp wat je bedoelt. Probleem is hier, denk ik, dat wat Jezus zegt en doet niet te verenigen is met wat YHWH doet. Die twee staan diametraal tegenover elkaar en dat lult een geestelijke niet zomaar van tafel.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 04-07-2011 14:42

Hoi Carel:
dank je voor je reactie.

wat betreft je reactie op je laatste citaat van mij:
eens:
maar ik denk dan ook dat Christus het OT figuurlijk opvatte, in het licht van Atman, uit de Bhagavad Gita.
Hij gebruikte denk ik wel de OT symbolen, maar gaf ze een andere lading dan de letterlijke starre interpretatie van veel Joden in Zijn tijd.

Zo is het NT vooral vol citaten uit het OT.
Maar dat is ook logisch, want Christus was in Zijn tijd dan ook de Messias
En Hij was een Rabbijn, zodat Hij Goddelijk Gezag genoot onder de Joden.
ze konden er zo niet omheen dat Hij Gods Messias en Zoon was, omdat Hij hun eigen boeken gebruikte om aan te tonen dat God veel groter is dan een oud, maar wanneer liefdevol en fatsoenlijk uitgelegd, een mooi vod (Het OT).

Het concept Zoon van God komen we helemaal niet tegen in het OT.
Wel in de Bhagavad Gita en het NT.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 04-07-2011 15:22

Carel schreef: De, 'moderne' (wat dat ook moge betekenen) RK kerk heeft weinig problemen met wetenschap, en zeker ook niet met evolutie. Dat beschouwt men als 'de manier' waarop de schepper te werk is gegaan. Beetje theïstisch ID lijkt het, maar dat is niet zo, ze onderschrijven de werking van 'de natuur' volledig.
had ik effe overheen gelezen, maar zo als deze kerk zie ik dat natuurverhaal zelf ook Carel...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 04-07-2011 17:05

Hi Juda,
Zo is het NT vooral vol citaten uit het OT. 
Maar dat is ook logisch, want Christus was in Zijn tijd dan ook de Messias 
En Hij was een Rabbijn, zodat Hij Goddelijk Gezag genoot onder de Joden. 
ze konden er zo niet omheen dat Hij Gods Messias en Zoon was, omdat Hij hun eigen boeken gebruikte om aan te tonen dat God veel groter is dan een oud, maar wanneer liefdevol en fatsoenlijk uitgelegd, een mooi vod (Het OT).
Ja, Jezus kwam pas naar buiten op zijn 30'e. Heeft drie jaar rondgelopen en zijn werken verricht. Jezus moet goed opgeleid zijn geweest, zeker in de oude schriften, zeker dus ook in de Thora. Zijn bergrede zou de vernieuwing van Mozes zijn geweest, geplaatst in de toenmalige huidige tijd.

Wat ik me afvraag is waarom hij zo enorm tegen de haren van de toenmalige sdhriftgeleerden instreek. Waarschijnlijk omdat hij te vernieuwend was en de vinger op plekken legden waar niemand voor hem dat durfde. Ook moet hij een verpletterende persoonlijkheid hebben gehad en daar houden kamergeleerden ook al niet van.

Leuke discussie!

Deze vind ik prachtig geformuleerd: ...  ze konden er zo niet omheen dat Hij Gods Messias en Zoon was, omdat Hij hun eigen boeken gebruikte om aan te tonen dat God veel groter is dan een oud, maar wanneer liefdevol en fatsoenlijk uitgelegd, een mooi vod

Een oud, maar wanneer liefdevol en fatsoenlijk uitgelegd, een mooi vod. 

Die is voor op het nachtkastje!
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie