De weg naar "common ground"

Geloven in God terwijl in en om ons heen inzichten voortdurend veranderen.
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 15-06-2011 20:41

Hi Fons,
je schreef:Het heeft een tijd geduurd voor je zei: “Ik heb dorst” na tot dat moment gezegd te hebben: “Careltje heeft dorst”.
Nou overschat je me :) Ikke nog steeds: Careltje dorst. En dan krijg ik als beloning een lekker glas Lagavulin (= verrekt goeie whisky)
Kunnen er ook niet-meetbare fenomenen zijn?


Zeker Fons, daar barst het van. Blijheid, tevredenheid, vriendschap, you name it..
je schreef:Een chimp zal nooit denken - mijn idee(!) - dat 'vierkante cirkel' de aanduiding (verwoording) van iets onbestaanbaars is.
Als ik ooit een dergelijke chimp tegenkom dan stuur ik hem stante pede naar jou toe Fons :) :)
Fons schreef:Intrigerende vraag. Je bent ergens in geïnteresseerd, er vanuit gaande dat het kenbaar is. Als blijkt dat het niet kenbaar/begrijpbaar is, blijft de interesse dan bestaan? Speelt op de achtergrond mogelijk de overtuiging dat wij mensen in staat zijn alles te kennen/weten?
Ja en nee. Als het niet kenbaar blijkt te zijn zal de interesse zelfs toenemen. Ben ik van overtuigd. Het barst van de ufologen, nog nooit heeft iemand zo'n ding aantoonbaar gezien. God, nog nooit heeft iemand hem ontmoet, maar gezocht en aanbeden wordt er deste meer. Interesse genoeg zou ik zeggen.

En nee, die overtuiging is niet de drijfveer. Ik denk juist dat de opvatting is dat we nog heel veel niet weten en wellicht ook nooit te weten zullen komen.
Fons schreef:Is het redelijk te te beweren: “Ik besta en weet wat dat is, begrijpen doe ik het echter niet”? Ik heb immers geen woorden om het uit te leggen. :?
Ja, dat is buitengewoon redelijk om dat te beweren. Prima verwoord wat mij betreft!
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De weg naar "common ground"

Bericht door FonsV » 15-06-2011 22:17

Dag Determinist,
Je schreef:Het begrip God, of je het nu vanaf religieuze kant bekijkt of met de blik van buitenaf door naturalisten/atheïsten geeft iets ongrijpbaars aan. Maar toch proberen wij het.
Ik versta dat als: maar toch proberen we het te (be)grijpen. d'Accord?

Je hebt verder nog veel meer geschreven maar hier zit ik al muurvast. Wat is de zin van proberen te (be)grijpen wat niet te (be)grijpen is? Is het niet redelijker daarmee te stoppen en iets anders te gaan doen?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 15-06-2011 22:35

Hi Fons,
Fons schreef:Je hebt verder nog veel meer geschreven maar hier zit ik al muurvast. Wat is de zin van proberen te (be)grijpen wat niet te (be)grijpen is? Is het niet redelijker daarmee te stoppen en iets anders te gaan doen?
En daarmee doe je de post van Determinist echt tekort. Misschien is het redelijker om die post eens goed te lezen en niet te snel 'muurvast' te zitten :?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Re: De weg naar "common ground"

Bericht door Determinist » 16-06-2011 13:03

FonsV schreef:
Determinist schreef:“Waarom zijn we er, wat is de reden en wat of wie heeft dit veroorzaakt”.
Als ik mag proberen de vragen wat 'spitser' stellen:
a) Is het bestaande (waartoe ik behoor) veroorzaakt en, zo ja, wat (of wie) is de oorzaak? en
b) Heeft het bestaande (heeft mijn bestaan) een doel en, zo ja, wat is dat doel?
Wat is hierop uw antwoord?
Is een prima "verspitsing".
FonsV schreef:
Determinist schreef:Maar wat ik wel zie is dat er een onderste laag van “werkelijkheid” is die in staat is alle denkbeelden en visies met elkaar te verbinden.
Als je de onderste laag van de werkelijkheid (wat is dat?) ziet, ben je dan niet tot de diepste kern doorgedrongen?
Leuke.
Ik probeer het uit te leggen.
De onderste laag, of de "basis van alles" of het "meest elementaire" is inhoudelijk niet te beschrijven. Ik kan er alleen een eigen "beeld" van maken.
Maar wat ik met grote zekerheid weet is dat deze onbekende laag bestaat.Welke vorm dit heeft en wat het is dat kan ik niet duiden.

Waarom ik denk dat deze laag bestaat?
Ik kan het uit twee gebieden beredeneren.
Religeus:
Waar het in (de meeste) religies om gaat is dat er een hogere macht, opperwezen of god bestaat (of meervouden daarvan).
En in al deze religies is de macht hiervan vele malen groter dan onze macht. En tevens dat wij niet ter machte zijn exact te weten wat deze hogere macht precies is. Het zijn de gelovigen die dit zelf aangeven. Afgezien van een paar grootheidswaanzinnigen die denken God zelve te zijn kan je stellen dat gelovigen de hogere macht als ongrijpbaar kenschetsen.

Ik noem dit de onderste laag of "de basis van alles".
Gelovigen "geloven" erin en daarmee bestaat deze "laag".

Wetenschappelijk:
Hoe diep we ook tot de materie doordringen, van atoom tot quark naar eventueel de string, er is één vraag die je daarmee niet beantwoord. Wie of wat heeft de wetten of eigenschappen die deze wetenschappelijk geduide elementaire deeltjes hebben doen ontstaan?
De wetenschap weet nu nog niet eens of deze vraag wel te stellen is, laat staan of er antwoord op gevonden kan worden.

Deze onbekende elementaire laag van de werkelijkheid is die laag die ik bedoel. En dat deze er is blijkt wel uit het feit dat wetenschappers deze laag zelf aangeven als elementair. Of deze met wetenschap beschreven kan worden is de discussie in die kringen. Maar vooralsnog lijkt dit ver buiten ons bereik.

Ik kan dus wel stellen dat de onderste laag er is, maar ik kan niets roepen over de inhoud en aard van deze laag.

Fons, over je laatste vraag
Wat is de zin van proberen te (be)grijpen wat niet te (be)grijpen is? Is het niet redelijker daarmee te stoppen en iets anders te gaan doen?
Dat is erg droog gebracht en verre van "reëel" in de belevingswereld van mensen.

Je kan uiteraard zeggen dat je het beste kan denken "ik weet het niet, niemand weet het en niemand kan het weten, dus ik laat het maar zo en doe wat anders".

Gezien onze geschiedenis werkt de mensheid niet zo. Wij mensen WILLEN weten, van nature. Dit heeft als voordeel dat we op onderzoek gaan en zaken ontdekken. En dat heeft de mensheid veel gebracht (zowel negatieve als positieve zaken).

En aangezien dit nu eenmaal bij ons hoort moeten we er goed mee om gaan en weten wat je grenzen zijn. En alles buiten de menselijke grenzen moeten we dus met bescheidenheid en openheid tegemoet treden.

Door te stellen (voor jezelf) dat jouw denkbeelden over de onderste laag slechts een beperkt beeld is en dat anderen diezelfde laag op hun beurt wellicht anders verbeelden kan je beter "verdragen" dat er "andere" manifestaties zijn.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De weg naar "common ground"

Bericht door FonsV » 16-06-2011 15:13

Dag Determinist,

bedankt voor je reactie. :)
Je schreef:De onderste laag, of de "basis van alles" of het "meest elementaire" is inhoudelijk niet te beschrijven. Ik kan er alleen een eigen "beeld" van maken. Maar wat ik met grote zekerheid weet is dat deze onbekende laag bestaat. Welke vorm dit heeft en wat het is dat kan ik niet duiden.
Wat denk je van deze dialoog:

A) Weet jij zeker dat je bestaat?
B) Als ik íets zeker weet dan is dát het wel! :lol:
A) Heb je dat zelf vastgesteld of van een ander gehoord?
B) Mozes-Mina wat een vraag: zelf vastgesteld, natuurlijk :!:
A) Weet je ook wat bestaan is?
B) Vanzelfsprekend, ik ervaar dat bij mezelf.
A) En dat 'bestaan', is dus werkelijkheid?
B) Mag je wel zeggen, ja.
A) Wat is 'bestaan' dan?
B) Ehhh... bestaan is ehhh... er zijn, of eh... hoe zal ik het anders zeggen. :?
A) Je kunt mij niet uitleggen of onder woorden brengen wat bestaan is?
B) Ik kan alleen maar zeggen: word je eigen bestaan bewust, dan weet je wat bestaan is.
Je schreef:Wie of wat heeft de wetten of eigenschappen die deze wetenschappelijk geduide elementaire deeltjes hebben doen ontstaan? De wetenschap weet nu nog niet eens of deze vraag wel te stellen is, laat staan of er antwoord op gevonden kan worden.
Ik denk altijd als volgt: wij ontdekken, of: wij denken te ontdekken dat er een bepaalde orde in de verschijnselen zit. Wat de naam 'orde' verdient bepalen wij ook zelf en dan formuleren wij zelf weer een 'wet' of 'formule' waarin aan die orde uitdrukking/vorm wordt gegeven. Wat is e=mc2 anders?

Toen de mens nog wat primitiever was dan wij nu zijn, werden geesten, goden, bovenmenselijke krachten door die mens als verklaring bedacht: "Dat komt doordat...". Er is bliksem en er is donder omdat god Donar zijn hamer over de wolken slingert. Duidelijke 'verklaring', door iedereen te begrijpen! Als wij mensen het niet zelf kunnen 'verklaren' dan maar iets anders dat nóg machtiger is dan de mens, koning van de schepping.

Hoe zo: 'schepping'? Etc. etc. etc. :)
Je schreef:Je kan uiteraard zeggen dat je het beste kan denken "ik weet het niet, niemand weet het en niemand kan het weten, dus ik laat het maar zo en doe wat anders".
Als het moment daar is dat we iets niet kunnen verklaren, schiet er inderdaad niets anders over dan dat iets maar te accepteren zoals het is. Het afbeelden van twee met elkaar sprekende fotonen is dus zoveel als een ludieke actie. En wie weet: is het wel een foton en een anti-foton, vormen van materie en anti-materie. Waarom niet?
Je schreef:Gezien onze geschiedenis werkt de mensheid niet zo. Wij mensen WILLEN weten, van nature. Dit heeft als voordeel dat we op onderzoek gaan en zaken ontdekken. En dat heeft de mensheid veel gebracht (zowel negatieve als positieve zaken).
Gisterenavond zag ik op TV het programma Levy (Ned.2, 21.25 uur). Als dat een realistische kijk op bepaalde hedendaagse gebeurtenissen geeft ben ik blij dat ik de gevolgen van die gebeurtenissen niet meer hoef mee te maken. Groeiende economie is ook maar een bedachte afgod. En de god uit het OT mag zo en en dan wat hardhandig overkomen, hij is een weekdier vergeleken bij die laatste 'ontwikkeling'. Dan staan we aan de vooravond van de grootste genocide ooit! Wordt het dan weer: 'Das haben wir nicht gewuszt'?
Je schreef:En aangezien dit nu eenmaal bij ons hoort moeten we er goed mee om gaan en weten wat je grenzen zijn. En alles buiten de menselijke grenzen moeten we dus met bescheidenheid en openheid tegemoet treden.
Wie weet bedoelde het orakel van Delphi juist dát: γνῶθι σεαυτόν = Ken uzelf! De absolute voorwaarde om het hier door jou beschreven ideaal niet te miskennen.
Je schreef:Door te stellen (voor jezelf) dat jouw denkbeelden over de onderste laag slechts een beperkt beeld is en dat anderen diezelfde laag op hun beurt wellicht anders verbeelden kan je beter "verdragen" dat er "andere" manifestaties zijn.
En die houding is vereist niet alleen voor mezelf maar voor iedereen. Dat heette ooit: 'Verbeter de wereld, begin bij jezelf'! Discussies over het wel of niet verbieden van onverdoofd slachten zouden dan om te beginnen totaal anders van toon worden en mogelijk als zó onzinnig worden ervaren dat ze verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Graag beveel ik nog eens aan Eckhart Tolle: Findhorn retraite, boekje met twee dvd's, elk goed voor een voordracht van ± twee uur (te bekomen bij bol.com.). Duidelijk gebaseerd op de filosofie van Boeddha en de weg openend naar iets als een geestelijke bevrijding uit een overvloed aan nonsens. Je moet het wel een paar maal tot je nemen want het is een heel andere manier van denken. Wel effe wenne, bedoel ik! ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie