het verlangen

Geloven in God terwijl in en om ons heen inzichten voortdurend veranderen.
Plaats reactie
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

het verlangen

Bericht door Juda » 13-06-2011 16:57

Stelling:
We zijn van kinds af aan opgevoed in slavernij.

Vraag:
Welke slavernij, ik ben toch een vrij mens?

we zijn een slaaf van onze verlangens.

Wat bedoel je hier precies mee?

We worden van kleins af door bedrijven aangeleerd om te verlangen en dan zonder na te denken, te pakken wat in ons op komt.
Een reep chocolade, een computerspel, het zappen op en het kopen van een TV.
Ook woede, agressie, lust en andere zaken worden steeds moeilijker beheersbaar voor een slaaf.
Criminelen zijn feitelijk gewoon slaven met pech, omdat ze handelden naar hun verlangen.
het heeft grote gevolgen voor hen.
De hele maatschappij is namelijk slaaf op een enkeling na:

We worden geleerd onszelf als een koning te bedienen, zonder op de gevolgen te letten.

Maar dat is toch niet erg?

Jawel.
het lijkt misschien onschuldig, maar het is gevaarlijk, omdat niet alles dat we verlangen, goed voor ons is.

We hebben mede dankzij dit probleem onder andere:
oorlogen, geldzucht, diefstal, bonusbankiers praktijken, kerken die mensen slaaf maken van hun verlangen Liefde te dienen, winkels die ons rotzooi verkopen en mensen die onze verlangens op allerlei manieren willen sturen, om er een slaatje uit te slaan.

de wereld is kapot, omdat we ons verlangen zo lief gehad hebben, dat 1 derde van de dieren dood is.
1 derde van de bossen is gekapt.
1 derde van de rivieren is droog door de hitte.
de ijskappen smelten.
er zijn steeds meer vloedgolven, aardbevingen en noodweer.
Deze dingen zijn de oorzaak van ons verlangen en wat we met de vervulling ervan hebben veroorzaakt.

we moeten dus duidelijk tot inkeer komen en ons "bekeren van onze zonde", namelijk deze: ons verlangen zonder nadenken zomaar bevredigen.

Dit heb ik uit het Boeddhisme gehaald en in de Bijbel staat ook: De mens is slaaf van zijn begeerte.

Wat vinden jullie hiervan?
en belangrijker: wat doen jullie ermee?
Ikzelf denk nu eerst na voordat ik een verlangen vervul.
meestal kan ik het dan gewoon langs me door laten gaan.

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 13-06-2011 21:13

Hi Juda,

Inderdaad. Heel veel van de ontwikkelingsfasen uit het boeddhisme zijn erop gericht om onze hebzucht en egoisme te leren beteugelen. Dat is dus inderdaad heel wezenlijk. Er komt wel iets om de hoek kijken wat het er niet eenvoudiger op maakt: we zijn met te veel mensen. Zelfs als zouden wij onze hebzucht kunnen beteugelen, hetgeen ik als utopie zie, dan nog zouden we de planeet uitwonen met alle gevolgen van dien.

Dus ja, we moeten inderdaad iets aan onze hebzucht doen (is niet eenvoudig) EN iets aan het te grote aantal mensen (is nagenoeg onmogelijk)

Geen leuk bericht Carel :o :(
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie