Schriftgeleerden: Hoe herken je ze?

Geloven in God terwijl in en om ons heen inzichten voortdurend veranderen.
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 12-06-2011 21:08

Hi Heren Juda en Alfonsius,

Is een leuke draad dit!

Het Christendom zou dezelfde ontwikkeling kunnen doormaken, maar dan zou het zijn dogma's achter zich kunnen laten.
Dan zou het een geweldige godsdienst kunnen worden, maar dan zal het eerst in de leer moeten bij Boeddhisme, Brahmanen en andere godsdiensten stromingen en geestelijke systemen, zodat het Christendom zijn Identiteit kan bepalen.
Dogma's achter zich laten. Prima hoor Juda, jij formuleert in drie woorden iets waar ik een hele post voor nodig heb. Ik zou maar eens bij jou in de leer moeten :)

Ik lees ook dat jij je gaat verdiepen in het boeddhisme. Lijkt me een heel goede zaak. Ik heb er dagelijks veel plezier van, het maakte me een heel stuk milder bijvoorbeeld. Ik heb al gezegd dat ik niet mediteer, maar de Boeddha zegt ook: "alles wat je ten diepste vanuit jezelf doet heeft dezelfde betekenis als meditatie" Meditatie is niets anders dan je innerlijke zelf opzoeken. Elke manier die voor jouw werkt is goed.

Je schrijft: Als dat zo is, dan moeten we de Bijbel en de woorden van Christus plaatsen in hun tijd, en ontdekken wat we in het licht van het Geestelijke vandaag aan onszelf te vertellen hebben, los van deze verhalen.
Dat is precies waar de leer van Boeddha en de Brahmanen mij bij helpt.

Precies dit. Juist daarom is het O.T. Zo gevaarlijk. Daarin staan boodschappen die op geen enkele manier goed in deze tijd te plaatsen zijn. Zoek voor de lol Deuteronomium, de 10 geboden maar eens op. Die op zich uitstekende geboden worden gewoon echt ontsierd door die opmerking over 'ik jaag je na tot in het vierde geslacht. En waar slaat deze hork van een opmerking dan wel op? Op moord en doodslag? Op liederlijk leven en mensen naar de klote helpen? Nee, niets van dat al. Het verwijst naar dit: Als je JHWH niet dient, afgoden volgt, je niet onderwerpt dus. Dan roep je de toorn over jezelf en je nazaten af.

Dat soort dingen zijn niet naar deze tijd te vertalen, althans ik zou niet weten hoe.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 12-06-2011 21:09

Klopt Fons, dat is een heel leuk stukje van de Bhagwan.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 13-06-2011 16:36

die is idd leuk, Fons ;)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 10-08-2011 23:15

Hoi Carel,
ze zijn idd niet letterlijk naar deze tijd te vertalen, maar wel te herinterpreteren naar het Hogere Zelf en de Liefde.
Er is geen tekst in de Bijbel die je opnieuw betekenis kunt geven.
De Joden leren: De Schrift is de Interpretatie van de Schrift.
Dit betekent simpelweg dit:

Wanneer je de Schrift leest, pas hem alleen toe op situaties in je dagelijks leven, en op zo een manier dat je:

Er van leert.
Niemand kwaad doet.
Vanuit jouw eigen Atman/Liefde kijkt.

Belangrijk is te beseffen dat mijn interpretatie van dit soort teksten ( Deuteronomium 10 ) meestal leert:
Zo dus niet!...
Daarnaast kun je de strijdlust van Israel gemakkelijk behoorlijk naar Atman vergeestelijken om vreedzaam je doelen te bereiken...
het inspireert mij vaak om op een praktische manier te bereiken wat ik wil bereiken.
Ookal hebben veel van deze verhalen geen letterlijke waarde, spiritueel zijn ze zeer bruikbaar.

maar dat weten velen niet...:)

Groeten Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Schriftgeleerden, doe herken je ze?

Bericht door FonsV » 11-08-2011 16:48

Dag Juda,
Je schreef:Ik merk dat de Bijbel geen betrouwbare bron is.
Dit schreef je voorbije zondag. :)

Overweeg eens het volgende:
– De Bijbel is een verzameling van geschriften.
– Het genreverschil tussen die geschriften is ongeveer hemelsbreed: geschiedenis, wettelijke voorschriften, oorlogsverhalen, romantische verhalen, vrome liederen, filosofische beschouwingen, z.g. 'bovennatuurlijke' ervaringen etc. etc. etc.
– Aanvankelijk waren het van generatie op generatie mondeling doorgegeven verhalen.
- Deze zijn decennia later een keer op schrift gesteld.
– Vervolgens keer op keer overgeschreven door verschillende schrijvers uit verschillende tijden en verschillende culturen.

Hoe zo: Bijbel? Bron voor/van wát allemaal? :?

De Bijbel is een overjarige neerslag van wat eeuwen geleden door mensen onder andere over God werd gedacht. En dat geleuter wordt dan pedant "Gods Woord” genoemd en dus allemaal: monden dicht!!! Anders..... :evil:

Van een kennis kreeg ik weer een stel artikelen 'die je wel zullen interesseren' (schreef ze erbij). Een van die artikelen is een interview van Ulrich Libbrecht onder de naam: 'Zelfs met al onze kennis blijft de kosmos een mysterie'. Als er in Vlaanderen één man is die zowel de westerse wetenschap en filosofie als de oosterse levensbeschouwingen vrij grondig kent, dan moet het Ulrich Libbrecht zijn.

Het interview hier kopiëren is – volgens mij – in strijd met de regels en dus beperk ik me maar tot een paar citaten:

* Ik ben altijd een natuurliefhebber geweest, maar pas in het taoïsme heb ik gevonden wat die natuur voor de mens kan betekenen. In het Westen is de natuur iets om te manipuleren.

* Religie is zo universeel dat je je hoe dan ook moet afvragen hoe dat komt. Het heeft zeker te maken met onze behoefte aan zingeving, maar het is meer dan dat. Het is een behoefte aan transcendente emotionaliteit. Bij ons wordt emotionaliteit altijd geïnterpreteerd als egogericht: ik zoek mijn eigen vreugde, mijn eigen plezier, mijn eigen geluk. In het boeddhisme heb ik geleerd dat er ook een soort emotionaliteit bestaat die betrokken is op waarden die niet met mijn ego te maken hebben.

* Onze liefdadigheid lijkt te veel op die uit de middeleeuwen. Toen waren er arme mensen nodig om de rijke mensen de kans te bieden om met aalmoezen de hemelgang te kopen. Zo is dat vandaag voor sommigen nog altijd. En dat volstaat niet.

* Waar ik wel een probleem mee heb, is met de verabsolutering van wetenschap. Wetenschappers doen toch zo graag alsof ze het allemaal echt begrijpen. Maar zelfs met al die kennis blijven wij omringd door het mysterie. Geen zinnig mens die kan twijfelen aan de evolutietheorie, maar op de vraag wat leven nu eigenlijk is, hebben we nog geen antwoord.

* Neem nu de snarentheorie, in feite is dat een manier om te speculeren zonder echte basis in de waargenomen werkelijkheid.

* Op een zeker moment komt er een einde aan onze zoektocht naar de fysische werkelijkheid. Als we geen proeven meer kunnen doen, als we niets meer kunnen observeren. En dan denk ik: is het niet eenvoudiger te doen zoals de oosterse denkers? Aanvaard dat het zo is. Het is allemaal een groot geheim, maak er uw 'heim' van. Ga erin 'leven'.

* In het Westen wordt wetenschap bekeken als iets wat met religie niets te maken heeft. Ik heb ontdekt dat je steeds religieuzer wordt naarmate je meer echte kennis bezit.

* In het Oosten heb ik ook geleerd dat godsdienst een nogal eng begrip is, omdat het impliceert dat je een god dient. Religie is veel breder en ruimer dan dat.

* De rest van de wereld zal onvermijdelijk het voorbeeld van Europa volgen. Die oude traditionele godsdiensten verslijten vanzelf.

En hier laat ik het maar bij anders maak ik me mogelijk schuldig aan quote-mining. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie