Vervolgingen van Christenen wereldwijd

Geloven in God terwijl in en om ons heen inzichten voortdurend veranderen.
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Vervolgingen van Christenen wereldwijd

Bericht door FonsV » 10-06-2011 13:06

Dag Carel,
Je schreef:Is al lang goed.
Wat je zegt, ja! Volgens mij is het dat al sinds 20 juli van vorig jaar, toen ik voor het eerst op dit forum kwam. Het is juist aantrekkelijk dat ieder hier zijn persoonlijke mening mag uitventen en – indien nodig – verdedigen zonder als 'andersdenkende' meteen routineus op de schroothoop gegooid te worden. Ik kan je verzekeren dat dat elders vaak wél gebeurt.

Leuk overigens dat op dit moment vier mensen een of meer bijdragen aan deze gedachtewisseling hebben geleverd zonder gezanik over 'Je geeft geen antwoord', 'Je blijft niet bij het onderwerp', 'Je plempt maar teksten van een ander' e.d. Wie weet kunnen we, al normaal discussiërend, nog een aardig eindje verder komen. Het onderwerp lijkt zich daarvoor te lenen. Wellicht moeten we enig geduld betrachten want het is momenteel hoogzomer en – in meer dan één betekenis – komkommertijd. Een normaal mens zit nu liever buiten in het zonnetje dan binnen voor zijn TV-scherm. ;)

Prettig weekend en groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 10-06-2011 13:27

Hi Fons,
Wat je zegt, ja! Volgens mij is het dat al sinds 20 juli van vorig jaar, toen ik voor het eerst op dit forum kwam. Het is juist aantrekkelijk dat ieder hier zijn persoonlijke mening mag uitventen en – indien nodig – verdedigen zonder als 'andersdenkende' meteen routineus op de schroothoop gegooid te worden. Ik kan je verzekeren dat dat elders vaak wél gebeurt.
Dat is zeker zo. Wel hebben we het probleem dat crea's niet lang blijven of niet reageren. Misschien kan dat gezien worden als teken dat men die echte discussie niet aanwil. Het is natuurlijk ook een stuk gemakkelijker om dit soort boodschappen aan mensen te debiteren die (nog) niet in staat zijn om zin en onzin te scheiden. Ik blijf hopen op een echte discussie, ik blijf hopen op echt inzicht en ik blijf eisen dat de discussie op dit forum in ieder geval beschaafd verloopt.

Ook een goed weekeinde
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Re: Vervolgingen van Christenen wereldwijd

Bericht door Juda » 10-06-2011 14:07

FonsV schreef:Dag Juda,

Dank voor je respons. :)
Je schreef:De energie van God, (zoals ik het noem ) zit inderdaad in alles.
Dit is een manier van uitdrukken die mij persoonlijk niet zo ligt. Elk vogeltje zingt nu eenmaal zoals het gebekt is. Als ik toch het woord 'god' in de mond moet nemen dan zeg ik liever iets 'mystieks' als: “Al dat is deelt in het zijn van Die gezegd zou hebben “Ik ben Die ben'”.
Hoi Fons:
Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Maar ik denk wel dat we het over hetzelfde hebben, ookal wil je het de naam God misschien nog niet geven.
Je schreef:Dit heeft Einstein treffend bewezen met zijn vergelijk E=MC2.
De formule ken ik ook, denk zelfs te begrijpen wat ermee wordt bedoeld maar zie daarvan de consequenties niet, laat staan dat ik de formule kan bewijzen. Ik geniet meer van een uitspraak als: “De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren." of: "Wetenschap zonder religie is kreupel, religie zonder wetenschap is blind." (Einstein)
Ik kan ook genieten van zulke uitspraken.
Je schreef:Alles is een vorm van licht en wordt volgens Christus bijeengehouden door Gods Kracht.
Als alles een vorm van licht is, is geluid dat dan ook? Om maar één vraag te stellen. ;)
Geluid is trilling.
Trilling die voortkomt uit machines, en levende wezens. dingen die ik niet weet buitengelaten.
trilling komt voort uit zaken die uit licht bestaan.
Denk hier bij aan de moleculaire Quantum-opbouw van zaken als fotonen en dergelijke.

Dus het is misschien geen licht, de bron is dat denk ik wel.
Je schreef:Een Hypothese waar ik me aardig in kan vinden:
Ik blijf altijd wat sceptisch tegenover een hypothese. Zal die hypothese ooit waar blijken? Beetje in de trant van wat Einstein ook al heeft geschreven: "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." Ik vraag me voortdurend af: moet ik mijn manier van denken en daarnaast mijn z.g. zekerheden niet veranderen of bijstellen? Of zal de toekomst dat wel leren?
Dit vind ik een gezonde houding.
Het is een hypothese en die mag getest worden.
Wordt ze gewogen en te licht bevonden, zijn we ervanaf.
Wordt ze gewogen en blijkt dat er een stuk van overblijft, zijn we weer iets verder.
wordt ze gewogen en ze komt door de test, dan is het helemaal mooi en hebben we een theorie.

dat laatste zal niet snel gebeuren denk ik...maar misschien dat we wel het goede eruit kunnen halen. ;)

Groet Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Vervolgingen van Christenen wereldwijd

Bericht door FonsV » 10-06-2011 20:04

Dag Juda,

Dank weer voor je reactie.
Je schreef:Maar ik denk wel dat we het over hetzelfde hebben, ook al wil je het de naam God misschien nog niet geven.
Elk woord dat we gebruiken is ofwel de verklanking van een begrip en God gaat alle begrip te boven of een beeldende verwijzing naar.... Bovendien is het woord op talrijke verschillende manieren ingevuld, de ene manier nog 'menselijker' dan de andere manier. :?
Je schreef:Trilling komt voort uit zaken die uit licht bestaan.
Dit zul je op een of andere manier allegorisch bedoelen want ik ken wel klokken die uit brons maar niet uit licht bestaan. In het pikkedonker kun je ze dan ook niet zien. Toch brengen ze forse trillingen voort.
Je schreef:Denk hier bij aan de moleculaire Quantum-opbouw van zaken als fotonen en dergelijke.
Mijn broer in Canada heeft op een uur rijden van zijn woonadres een chalet aan een groot meer in de bergen boven Montreal, de Laurentians. Daar heb ik meerdere malen 's avonds, liggend op een stretcher, uren lang naar de sterrenhemel gekeken. Als ik ga beschrijven wat ik heb gezien ben ik voorlopig niet uitgepraat. Eén ding tje wil ik wel ter sprake brengen:

Op die avond was het spiksplinternieuwe maan, een helder verlichte gebogen sikkel, de bolling aan de rechter kant, tegen een gitzwarte achtergrond. Je kent de uitdrukking: 'Hij heeft het licht gezien'?
Ik zat (lag) met de vraag waarom ik het licht dat van de zon naar de maan kwam (want zo zit het toch?!) niet zag. Moet ik voortaan, om de werkelijkheid geen geweld aan doen, zeggen: 'Door het licht zie ik de maansikkel'? Wat IS dan dat licht? Volgens de een 'n trilling (met verschillende frequenties voor de verschillende kleuren?). Wát trilt er dan? Heeft iemand ooit een foton gezien? En wat is er waar van een variabele lichtsnelheid?
Of zitten we hier nog te midden van een collectie hypotheses die wachten op een bevestiging danwel ontkenning?
Je schreef:Dus het is misschien geen licht, de bron is dat denk ik wel.
Ieder mag denken wat hij/zij wil. ;)

Ik heb zo het idee dat jij een massa plezier zou beleven aan het boek van Eckhart Tolle: Findhorn retraite. Het boek gaat vergezeld van twee dvd's elk met een toespraak van twee uur. Ik stel je voor eens naar www.bol.com te gaan; kies voor Nederlandse literatuur; tik Eckhart Tolle in het zoekvenster en zoek in de lijst bovengenoemd boek. Er staan een korte en een lange beschrijving bij en – even neuzen – een stelletje recensies. Bestel gerust een tweede hands exemplaar want dat scheelt in de kosten.
Ik vermoed dat je een soort van thuiskomen-gevoel krijgt en tegelijkertijd een aantal manieren rijker bent om te proberen duidelijk te maken wat je eigenlijk bedoelt. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 10-06-2011 21:18

hoi Fons,

Dank je voor je kritische en aangename reactie.

Wat ik bedoel met "alles is van licht" is dit.
Ik heb eens een aantal films gezien
(" de 7 wetten van succes" en "Hoe God te kennen" van Deepak Chopra)welken stelde dat alles in de basis uit licht is opgebouwd.
volgens dit verhaal was niet het atoom, niet het elektron of proton, niet de quarks maar de fotonen het kleinste deeltje en was al het andere daaruit opgebouwd.
Als dit verhaal natuurkundig/scheikundig/en qua kwantumfysica klopt, dan is ook die klok die je aan haalt in je voorbeeld, van licht.
Geluid is de verplaatsing van zuurstofdeeltjes ( Of andere gassen) door de open ruimte, die onstaat door wrijving.
deze zijn dan ook weer opgebouwd uit licht, omdat het kleinste deeltje binnen een zuurstof atoom volgens deze redenering ook weer het foton is.
Dit betekent dat alles ( Aan geluid ) dat zich verplaatst, uit Licht is opgebouwd.

Nogmaals, ik ben geen expert op het gebied van quantumfysica en natuur/scheikunde, maar het leek me een plausibel antwoord.
schiet maar af als ik het mis heb...

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Vervolgingen van Christenen wereldwijd

Bericht door FonsV » 11-06-2011 15:17

Dag Juda,

Als ik me niet vergis is Deepak de auteur van talrijke en hooggewaardeerde boeken, heeft hij sterke banden met de Transcendente Meditatie en is hij vertrouwd met de relativiteitstheorie en kwantummechanica. Hij neemt het foton aan als kleinste bestaande deeltje, neemt dus aan dat alles uiteindelijk uit fotonen bestaat en daarmee ten diepste een verschijningsvorm van licht is. Kortom: we hebben wéér eens en dat is voor de zoveelste keer, te maken met een theorie, gebaseerd op een hypothese die niet te bewijzen is. :(

Als deze manier van denken jou bevredigt dan moet je hem vooral niet weggooien want daar word je niet gelukkiger van. Je zit dan opgescheept met een onopgelost probleem: w·a·a·r·u·i·t – b·e·s·t·a·a·t – u·i·t·e·i·n·d·e·l·ij·k – a·l·l·e·s? Alsof het zóóó belangrijk is dat te weten! HAHA!!!

Ik ben de mening toegedaan dat wij hier in het westen waarschijnlijk regelmatig de verkeerde manier van denken erop nahouden.
* Kijk eens – om een voorbeeld te noemen – naar de Balkan; daar wonen de Bosniakken (moslims), de Serviërs (christelijk orthodoxen) en Kroaten (rooms katholieken). Onderling vechten deze groepen elkaar al eeuwen lang de Balkan uit, vermoorden de 'anderen' dat het een een lieve lust is. Maar... dezelfde mannen zijn 'helden' als ze tot het eigen volk horen, 'moordenaars' als ze tot een ander volk horen. En vraag vooral niet aan één van hen of ze misschien een denkfout maken! Dan heb jíj er niets van begrepen!!! :evil:
Einstein schreef ooit: "Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was."

* De Joden zijn lang geleden tot het besef gekomen dat je als omnivoor zowel planten als dieren mag eten maar dat je de door JHWH geschapen natuur met de nodige eerbied en achting tegemoet dient te treden. Een dier levend opeten is nogal bruut dus dient het eerst gedood te worden. Wat is de meest 'hoffelijke' manier van doden? Kosher!!! D.w.z. slachten werd een religieus gekleurd ritueel (een gebedstekst , gericht naar het oosten en één haal met een vliemscherp mes). Het schietmasker was nog niet bekend want kruit moest nog worden uitgevonden en hetzelfde geldt voor elektrocuteren: er was nog geen stroom. DUS!!! (Waar is de logica?????) voelen zij zich in hun heiligste gevoelens aangetast door het voorstel kosher/halal (onverdoofd slachten) te verbieden. De voorstellers staan overigens ook bol van de hypocrisie!
Einstein schreef ooit: "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."

En zo zijn er vele voorbeelden aan te halen maar dat kost me teveel tijd.

Je moet maar eens, desnoods een paar maal, luisteren naar de voordrachten van Tolle en later eens een of meer boeken van hem lezen om mogelijk te ontdekken dat er een andere manier van denken bestaat dan we hier 'gewend' zijn. De meeste informatie die dagelijks over je heen komt is de grootste kul. We zijn er echter aan gewend. :?

En... als het nu eens anders/beter kan?

Heb je intussen al licht gezien? ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 11-06-2011 16:27

Fons:
eens wat betreft het hele verhaal.
ik heb wel een vraag:
Bedoel je dat de theorie van Deepak Chopra niet klopt, of dat het ook anders in elkaar kan zitten?

Groet Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Vervolgingen van Christenen wereldwijd

Bericht door FonsV » 11-06-2011 17:21

Dag Juda,
Je schreef:Bedoel je dat de theorie van Deepak Chopra niet klopt, of dat het ook anders in elkaar kan zitten?
Om recht-toe-recht-aan antwoord te geven: ik ben niet zo onder de indruk van allerhande fysische theoreën op dit niveau. Vaak kom ik niet verder dan: 'Geinig dat je er zó over denkt maar... wat ga je ermee doen'? Het is me van meet af aan vaak veel te speculatief; de kans dat het naderhand verworpen of gecorrigeerd moet worden is me te groot.
En verder... per se kan het me geen snars schelen of al-dat-is een verschijningsvorm van het foton of van energie is. Dat laatste lijkt me evenwichtiger en gemakkelijker in een totaalbeeld onder te brengen. Het onweerlegbaar en voor iedereen overtuigend bewijzen lijkt me een hele klus (als het al ooit lukt). En wat dan nóg?

Als ik hoor dat men van plan is een expeditie naar Mars uit te voeren verklaar ik die men voor gek. Ze hebben er niets te zoeken of te halen en er is wel iets anders te doen wil deze aardkloot beleefbaar worden/blijven.

Voor mij is alleen al het kale bestaan-als-mens een mysterie dat - denk ik - niet onder definiërende woorden is te brengen. Of dat bestaan ten diepste uit fotonen bestaat of niet zal me eigenlijk worst zijn. Ik heb andere en meer essentiële bestaans- en levensvragen te beantwoorden. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 11-06-2011 18:41

... zegt het ene foton tegen het andere...

"Die Fons heeft wel gelijk hoor"

Zegt het andere

"Jammer dat hij niet in ons gelooft"

Afbeelding
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie