Vervolgingen van Christenen wereldwijd

Geloven in God terwijl in en om ons heen inzichten voortdurend veranderen.
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Vervolgingen van Christenen wereldwijd

Bericht door Juda » 08-06-2011 15:16

http://youtu.be/QYyNrgkKf6o

http://youtu.be/wglHA4kW9EA

Als ik dit zie, dan denk ik:
Waar zijn we in het Westen in Godsnaam mee bezig?
mensen in kerken zijn vaak alleen nog maar aan het citeren, aan het indoctrineren en aan het collecteren, terwijl dit aan de hand is met de goede mensen in andere landen.

we denken alleen aan onszelf, terwijl die mensen zoveel over hebben voor God.
Wij zijn gericht op onszelf, en zij op de Geest.

Ookal geloven ze misschien niet in de bewezen Evolutie, of begrijpen ze niet alles dat in de Bijbel staat,
Zij doen echt hun best en ik was getroffen door de vasthoudendheid van deze Christenen.

Zij zijn echt discipelen van Christus.


Groeten Juda.

Dit is echt voor mij Christen zijn:
Je vriend en vijand liefhebben, en God eren in goede en slechte tijden.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 08-06-2011 16:27

Hi Juda,

Kritisch antwoord.

Ik heb filmpje 1 bekeken en heb maar een simpele vraag: "door wie zijn die christenen aangevallen".

Wel weet ik dit:

- niet door evolutiebiologen
- niet door atheisten
- niet door humanisten
- niet door boeddhisten
- niet door, ach je weet wel

En

- waarschijnlijk door andere monotheïsten
- waarschijnlijk door (in het algemeen) religieuze fanaten

Accepteer, is misschien niet makkelijk, dat er iets heel grondig mis is met het monotheïsme. Niet met die mensen, dat hadden ongetwijfeld ook goede humanisten geweest kunnen zijn.

Echt, er is iets heel grondig mis met die religies zelf.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 08-06-2011 20:16

carel schreef:Hi Juda,

Kritisch antwoord.

Ik heb filmpje 1 bekeken en heb maar een simpele vraag: "door wie zijn die christenen aangevallen".

Wel weet ik dit:

- niet door evolutiebiologen
- niet door atheisten
- niet door humanisten
- niet door boeddhisten
- niet door, ach je weet wel

En

- waarschijnlijk door andere monotheïsten
- waarschijnlijk door (in het algemeen) religieuze fanaten

Accepteer, is misschien niet makkelijk, dat er iets heel grondig mis is met het monotheïsme. Niet met die mensen, dat hadden ongetwijfeld ook goede humanisten geweest kunnen zijn.

Echt, er is iets heel grondig mis met die religies zelf.
Dat ben ik bijna helemaal met je eens.

Aangezien Christus bijna dezelfde leer onderwees als Boeddha, Krisjna en anderen, blijkt volgens mij, dat de religie het probleem is, maar niet het op een goede manier geloven in een God.

Helaas is het meestal waar wat je zegt, maar besef wel dat veel mensen in die landen onwetend zijn wat betreft wetenschap, humanisme en dergelijke.
dat komt juist door de onderdrukking van die extremisten.
vaak zijn het fanatieke Moslims, Hindoes, Joden en anderen die denken dat ze de enige weg prediken.

Ook is het vaak zo dat veel Christenen vaak uit onwetendheid en door slechte leraren totaal verkeerd handelen en daardoor ook zelf vijanden maken.
Denk aan Creationisme en andere dwaasheden.

Ik heb het hier dan ook over de goede mensen die gewoon rustig willen leven, maar onderdrukt worden door extremisten en die onwetend zijn over de wetenschap en er dus niets aan kunnen doen dat ze misleid zijn.
Dat vind ik erg triest.
En ik heb respect voor deze mensen, die zich niet laten gezeggen door mensen die geweld gebruiken.


Groet Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 08-06-2011 21:32

Hi Juda,

Toch weer even heel kritisch.

Het vermijden van al het foute gedrag,
Het ondernemen van het goede,
En het ontwikkelen van je eigen geest;
Dit is de leer van de Boeddha's.

Ik zie dat jij dat boeddha-rijtje in jouw aftiteling hebt gebruikt. Alleen heb je de laatste zin aangepast. Ongetwijfeld te goeder trouw doe je hier precies hetzelfde als het christelijke geloof met de Bijbel gedaan heeft: dingen overschrijven uit oude en vaak wijze(re) culturen (die ze maar half begrepen) en hun geschriften en deze dan aanpassen waar het zo uitkomt.

Ik accepteer je geloof Juda maar dit maakt het er niet veel sterker op, althans zo ervaar ik dat. Dit is een van de heel kritische punten die ik op het christendom tegen heb, ze hebben in feite de Thora 'gekaapt' van het jodendom en veel dingen die men aan Jezus toeschreef gekaapt van de valk-god Horus.

Als je een rijtje wilt gebruiken dan is dat prima, maar a) gebruik het echte rijtje zonder aanpassingen en b) zet er een verwijzing bij. OK?

Boeddha leefde 450-370 v Chr en dus is er eerder een informatielijntje van Boeddha naar Jezus dan omgekeerd. En ten overvloede, de diepgang en wijsheid die je in het boeddhisme vindt overtreft op alle fronten de wijsheid van de Bijbel, O.T. of N.T.
Juda schreef:Helaas is het meestal waar wat je zegt, maar besef wel dat veel mensen in die landen onwetend zijn wat betreft wetenschap, humanisme en dergelijke.
dat komt juist door de onderdrukking van die extremisten.
vaak zijn het fanatieke Moslims, Hindoes, Joden en anderen die denken dat ze de enige weg prediken.
Afbeelding http://cruddy.wordpress.com/page/74/

Je ziet in dit grafiekje welk een verpletterende invloed het christendom heeft gehad op gebieden als kennis en inzicht. Laat dus die moslims hindoes ed maar even weg en richt je op het christendom. Niet alleen op extremisten. Nee, de invloed van die religie op zich, met ook gematigden was intens slecht voor de ontwikkeling van kennen en weten. Iedereen werd scherp in de gaten gehouden en als je opviel kwam de inquisitie. Pas na Galileo Galilei kwam daar verandering in en bracht de moderniteit inzichten die niet op fabels en vertellingen waren gebaseerd maar op onderzoek en ontwikkeling. En toen ontstond ook het inzicht dat de mens vrij zou moeten zijn in wat hij denkt en doet. De basis voor de Rechten van de Mens en het humanisme.
je schreef:Ook is het vaak zo dat veel Christenen vaak uit onwetendheid en door slechte leraren totaal verkeerd handelen en daardoor ook zelf vijanden maken.
Denk aan Creationisme en andere dwaasheden.


Klopt. En bedenk dat je dit soort dwaasheden niet tegenkomt, zeker niet systematisch, bij dat boeddhisme. De boeddhist staat juist volledig open voor inzichten, ook als ze uit een heel andere hoek komen. Christenen staan daar heel wat minder open voor, tot op de dag van vandaag. Dit forum getuigt daarvan in een flink aantal posten. Tisnietanders.
je schreef:Ik heb het hier dan ook over de goede mensen die gewoon rustig willen leven, maar onderdrukt worden door extremisten en die onwetend zijn over de wetenschap en er dus niets aan kunnen doen dat ze misleid zijn.
Dat vind ik erg triest.
En die mensen zouden dus nogal gebaat zijn bij een denk- en zingevingswereld die gebaseerd is op werkelijkheden en menselijke inzichten. Voor mij is daar zeker plaats voor het boeddhisme, maar ik krijg steeds meer twijfel over dat christendom. Wat heeft het de facto eigenlijk gebracht?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 08-06-2011 21:55

Hoi Carel...

dank je voor je kritiek:
Ik heb mijn onderschrift dan ook meteen aangepast.
Ik wilde geen plagiaat plegen, maar duidelijk maken dat de leer van Boeddha in mijn paradigma past.
jammer dat ik dat wat onhandig communiceerde.
Mijn schuld.:oops:

Ook de Bhagavad Gita en vele andere heilige boeken passen in mijn belevings-wereld.

Daarnaast ben ik met je eens dat het zogenaamde Christendom een periode van grote duisternis heeft veroorzaakt.

Ik ben dan eigenlijk allang geen Christen meer.
Ik las een tijd geleden een boek dat de Bergrede in het Licht van de Vedantha leer heet.
Ik besefte:
Ik ben een Vedantha leerling.
Dat is iemand die overal het goede uithaalt en zichzelf ermee opbouwt.
Ook las ik de Bhagavad Gita, en ik besefte: Ik ben een leerling van Atman.
Toen ik de Bijbel las, kreeg ik alleen maar een hoop vragen zonder antwoord.
Die werden door deze stromingen wel beantwoord.

Groet Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 08-06-2011 22:36

Hi Juda,

Jij hoeft je nergens voor te schamen, je kijkt, leert, geeft dingen toe als dat nodig is. En je bent christen. Maar zoals ik het zie had je ook een goede boeddhist kunnen zijn. Je laat hier namelijk het gedrag zien wat daar bij hoort. Ik begin zo stilletjesaan te begrijpen wat voor soort proces jij doorgemaakt hebt. Respect Juda!

Het punt is natuurlijk waar het door komt dat het christendom, laat ik me daar even toe beperken, zo'n zwarte periode heeft veroorzaakt. In het groot wat jij dus in het mini hebt meegemaakt. OK, de schriftuur komt uit een omgeving waar al sinds mensenheugenis kommer en kwel de dienst uitmaken, maar toch, waar zit hem dat precies in.

Daar ben ik nog lang niet uit. De wijsheid van boeddha komt uit de opem blik aan de ene kant en de wijsheid-naar-binnen die de persoon een ontwikkeling laat doormaken.

Aardig voorbeeldje. Ik heb veel lesgegeven op gebied van ethiek en in een van die klassen zat een jonge vrouw, uit Bhutan, Kesang. Bhutan is sterk in ontwikkeling en zij is een van de mensen die daar straks leiding aan gaat geven. Ze is boeddhiste. Laatst had ik met haar contact en moest ik haar, ik kon niet anders, flink toespreken. Als ik kijk naar de manier waarop ze daarmee omgaat dan is dat buitengewoon inspirerend. Ze pakt de kritiek op en doet er wat mee en begrijpt ook nog de moeite die ik had om mijn kritiek te uiten.

Ik zie wel parallellen tussen de manier waarop zij en jij hierboven reageert.

Jij zou een goede boeddhist kunnen zijn maar of zij een goede christen zou kunnen zijn...

Snap je mijn probleem?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 08-06-2011 22:38

sorry carel, mijn wijziging kruist net jouw post...:(

Ik snap het volledig.
Ik zie mezelf eerder als Vedantha leerling dan als Christen.
Niet negatief naar Christus bedoeld.
Die eer ik nog steeds als de Zoon van Atman.
Hij is ook volgens de Vedantha Leer, de vaker voorkomende incarnatie van God.
Atman heet [in twee incarnaties] volgens deze leer onder andere Krisjna en Christus.
Helaas weet ik nog niet meer vermeende incarnaties van God, maar dat kan nog komen als ik dingen onderzoek.

Vedantha is volgens mij dan ook Christendom gestript van al de dogma's en met alle huidige en toekomstige wetenschappelijke ontdekkingen toegevoegd.
Dit gecombineerd met het besef:
alle mensen zijn anders en hebben wat toe te voegen.
Luister naar hen.

Dit vind ik dan ook een betere benaming dan Christen.
het woord 'Christen' wordt te vaak geassocieerd met de bandieten die het Christendom hebben vernacheld.
dat is te lastig. :?

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 08-06-2011 23:10

carel schreef:Hi Juda,

Jij hoeft je nergens voor te schamen, je kijkt, leert, geeft dingen toe als dat nodig is. En je bent christen. Maar zoals ik het zie had je ook een goede boeddhist kunnen zijn. Je laat hier namelijk het gedrag zien wat daar bij hoort. Ik begin zo stilletjesaan te begrijpen wat voor soort proces jij doorgemaakt hebt. Respect Juda!
Dank je, Carel.
Ik wil dan ook zeggen dat het voor mij heel moeilijk was en is, dit pad in te slaan.
Het punt is natuurlijk waar het door komt dat het christendom, laat ik me daar even toe beperken, zo'n zwarte periode heeft veroorzaakt. In het groot wat jij dus in het mini hebt meegemaakt. OK, de schriftuur komt uit een omgeving waar al sinds mensenheugenis kommer en kwel de dienst uitmaken, maar toch, waar zit hem dat precies in.

Daar ben ik nog lang niet uit.
Carel, dat heeft volgens mij te maken met list, bedrog, angst, onwetendheid en macht.

De wijsheid van boeddha komt uit de open blik aan de ene kant en de wijsheid-naar-binnen die de persoon een ontwikkeling laat doormaken.
deze wijsheid is dan ook voor mij een welkome aanvulling op mijn geloof.

Snap je mijn probleem?
Carel, het probleem met Christendom is dan ook, dat de kern te vinden is in andere stromingen.
de gemiddelde Christen zelf is zijn God kwijtgeraakt door verraad van de leiders, onwetendheid, hoogmoed, angst en andere zaken.

Dit is dan ook een groot probleem.
Maar besef dit: Ik denk dat Boeddha en Christus in de Hemel ons toelachen en goede vrienden zijn.

groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 08-06-2011 23:29

Juda schreef: Maar besef dit: Ik denk dat Boeddha en Christus in de Hemel ons toelachen en goede vrienden zijn.
Dit beeld is jou manifestatie en dat is jouw goed recht.

Een ander beeld kan zijn dat deze twee in feite één zijn en dat het geven van namen geen toegevoegde waarde heeft.

Ik zeg persoonlijk dat alle manifestaties in oorsprong over slechts één entiteit gaat en afhankelijk van persoon tot persoon zich manifesteert in een eigen beeld, maar dat dit beeld slechts een minieme fractie is van waar het echt om gaat.

Zodra mensen hun beeld als waarheid zien en deze opleggen aan anderen, verloochenen ze zichzelf en hebben ze niet door dat ze beperkt zijn en daarmee een arrogante houding aannemen.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 09-06-2011 14:28

determinist.
Wat jij zegt, dat is ook wat ik ermee bedoel.
Ik denk namelijk dat alle levensvormen een stuk zijn van dezelfde energie.
Deze noem ik als Christen/Vedantha leerling: God.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie