creationisme ontmaskerd: Dwaling eerste klas.

Onder meer het hameren op de tweede wet van de thermodynamica of het onder de noemer van evolutie brengen van abiogenese.
Plaats reactie
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

creationisme ontmaskerd: Dwaling eerste klas.

Bericht door Juda » 30-05-2011 20:48

wat ik vind van het Jonge Aarde Creationisme:

Het Creationisme is in mijn ogen een leugenachtige en kwaadaardige stroming, die mensen ten onrechte wijsmaakt dat de Bijbel foutloos is.

Deze ideeën hebben tot gevolg dat de evolutie theorie ontkend wordt door mensen die erin geloven.

Dit heeft ingrijpende gevolgen op de [ (Tip van Carel:) door creationisme ontstane visie op de] wetenschap:
Men kan als creationist namelijk:
de DNA wetenschap niet gebruiken,
gedeeltes van de wiskunde worden onbruikbaar,
de genetica wordt niet meer verstaan en het ergste van alles:

de mens die deze theorie gelooft, wordt vaak helaas een liefdeloos, bekrompen en bang iemand.
bang voor het verlies van God,
bang voor de woede van God,
bang voor mensen,
bang voor argumenten,
bang voor de waarheid,
bang voor het verlies van vrienden,
gewoon bang...

De Creationisme-aanname is dan ook in mijn Christelijke ogen een groot kwaad, dat mensen agressief aanzet als een Don-Quichot te vechten tegen alles dat redelijk is in de wetenschap.
En het heeft tot gevolg dat de mens die het gelooft, mensen vaak ook nog [vaak diep van binnen wel goedbedoeld] probeert om het ook te laten geloven.

dit gebeurt helaas wel door:
valse argumenten...

het aanhalen van citaten die niet dat zeggen waarvoor men ze citeert, of uit hun verband zijn gehaald [Quote-mines]...

En door een agressieve verkoopmethode voor de wetenschappelijke dwaling van het letterlijk nemen van de Bijbel.

ik kan dan uit Liefde voor mijn mede Christenbroeders en zusters, ook niets met deze in mijn ogen valse leer, dan haar te weerleggen.

Zelfs predikanten, dominees en priesters zijn geneigd deze kul te geloven en maken dat hun hele gemeente en kerk wijs.
Schandalig!
Ze misleiden zichzelf.
Ze misleiden de argeloze mensen die komen om Christus te leren kennen.

Predikanten, priesters, dominees die hun schapen dit leren, verspreiden dwaling en bedriegen volgens mij dan ook niet alleen zichzelf maar ook nog hun schapen.

dit heb ik te zeggen namens God:

de waarheid zal de leugens verbreken, waarmee de oudsten Mijn Volk besodemieteren en manipuleren.
Ik, de Heer der Liefde, sta niet langer toe dat Mijn Heiligen zo besodemieterd worden door hen die hen mis-leiden.


Zo spreekt de Heer:


de wetenschappelijke weerlegging:

Argument:
de wereld is volgens jonge aarde creationisten 6000 jaar oud.

Weerlegging:
we kunnen door een serie van dateringsmethoden, die net zo goed, zo niet beter zijn dan de c 14 methode, aantonen dat de Aarde zo een 4,7 miljard jaar oud is.


Bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Datering

Argument: de Bijbel is onfeilbaar want die is geïnspireerd door God.

Weerlegging: God inspireert in de Bijbel de werken van mensen.
mensen maken fouten, maar de boodschap van God blijft met die fouten toch zichtbaar.

Je denkt dat de Bijbel onfeilbaar is:
hoe verklaar je dan het volgende?

Hoe kan het dat we kunnen zien dat het Heelal ouder is dan de gestelde 6000 jaar in de Bijbel?
Het zichtbare deel van het heelal heeft een straal van ongeveer 46 miljard lichtjaar, hoewel het licht van de rand van het zichtbare deel van het heelal 13,7 miljard jaar geleden werd uitgezonden (de geschatte leeftijd van het heelal). De getallen verschillen doordat in de loop van de tijd het heelal is uitgedijd.

dit betekent wetenschappelijk gezien, en bewezen dit:

Het Heelal is minstens 13,7 miljard jaar oud.
Omdat lichtsnelheid constant is, en:
omdat het licht 13,7 miljard jaar erover doet om van het einde van de zichtbare zone tot hier te komen.

Argument b: Lichtsnelheid is variabel.

Weerlegging b:
Hoe kan het dat mensen kunnen rekenen in E=MC2 ?
Dat doen ze met een constante Lichtsnelheid C, terwijl alles wat ze berekenen, gewoon klopt?
Zou C variabel zijn, dan stort in theorie de hele relativiteitstheorie in elkaar, maar we zien iets anders:
dat wat mensen doen, werkt.

het vergelijken van een theorie met dat wat gebeurt,
heet Falsificatie.
En God zegt tegen Mozes in Exodus:
Ik ben Die Gebeurt.
[Niet: Ik ben die Ik ben].

Bronnen:

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Relativiteitstheorie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid

bronnen bij het "Ik Ben" verhaal:
http://biblos.com/exodus/3-14.htm
http://strongsnumbers.com/hebrew/1961.htm

Let op: het woord : "Ik ben" betekent meer dingen tegelijk.
afhankelijk van waar het woord zich bevindt, is het iets anders.
het betekent tegelijk: gebeuren, zijn, voltrekken.

bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtjaar


Argument: evolutie is niet bewijsbaar.

Weerlegging:
Evolutie is niet te weerleggen.
zij is meetbaar,
controleerbaar, en ook door velen aangevallen.
ondanks het feit dat de meeste wetenschappers open staan voor terechte kritiek, is de evolutie theorie nooit weerlegd.

Helaas heb je als Creationist de pech dat je de meest beproefde en geslaagde theorie ter wereld aanvalt.


bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutietheorie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurlijke_selectie

Waarschuwing aan Creationisten: U bent, zoals net wetenschappelijk is aangetoond, door uzelf en/of door anderen Mis-leid.

Aldus sprak de Heere.



dit is natuurlijk even flink schrikken voor je, maar:
dit moest ik zeggen uit Liefde voor mijn mede Christenen.

Kom tot Inkeer, kijk in uzelf naar antwoorden en besef dat de Heer in U woont.
Bestudeer eerst alles.
zodat U de dingen waar u vanwege het letterlijke lezen van de Bijbel tegen bent, weer begrijpt.
de Bijbel leert: vervloekt iedereen die niet alles doet in dit boek.
Volg Christus in plaats van de Bijbel.
Lees mijn onderschrift over de Goddelijke Leer in andere landen.

denk zelf na en kijk wat je wil.
Kies heden: is het wijs om creationist te blijven?
Wil je je hele leven lang mensen proberen over te halen tot leugens?
Wil je je hele leven lang bang zijn?
Of wil je onderzoeken en je rechtvaardig als een Leeuw voelen?


Van veel Creationisten zeg ik dit:
Zij hebben weliswaar vaak een grote ijver voor God, maar op dit gebied zonder verstand.

Groeten van Juda,
een Broeder in de Heer, en een ex creationist.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 30-05-2011 21:33

Hi Juda,

Stevige post. En dat mag. Met de meeste argumenten ben ik het wel eens, laat ik even inzoomen op dit:
Het Creationisme is in mijn ogen een leugenachtige en kwaadaardige stroming, die mensen ten onrechte wijsmaakt dat de Bijbel foutloos is.
Het is niet zozeer de feilloosheid, want ook zij geven toe dat er missers in staan. Het gaat er vooral om dat Genesis 1, het eerste hoofdstuk dus, een speciale plaats inneemt. Als dat al niet klopt, wat moeten we dan met de rest? Is de vertwijfeling die je hoort. Genesis 1 weg, dan de hele Bijbel weg, dat is het thema. Die leugenachtigheid is een gevolg van wat ik hierboven schreef. Als Gen 1 waar is, dan moeten we er alles aan doen om dat zo te houden. Want als dat weg is dan is ons geloof weg. Het is dus met de rug tegen de muur en dan mag je gaan straatvechten. Zo zit het denk ik.
Deze  ideeën hebben tot gevolg dat de evolutie theorie ontkend wordt door mensen die erin geloven.
De evolutietheorie wordt ontkend omdat deze Gen 1 onderuit haalt als ware beschrijving hoe de dingen zijn gekomen zoals ze zijn gekomen. Daarbij hebben ze ( de crea's) de botte pech dat de evolutietheorie de krachtigste theorie is die we kennen. Krachtiger zelfs dan de relativiteitstheorie omdat die vooral 'buiten ons' gezichtsbeld speelt en de evolutietheorie, daar zitten we middenin, evenals in de geologie en archeologie. Ze beschrijven onze geschiedenis, ten diepste wie en wat we zijn. Slimme apen. Punt uit.
Dit heeft ingrijpende gevolgen op de wetenschap: 
Men kan als creationist de DNA wetenschap niet gebruiken, gedeeltes van de wiskunde worden onbegrijpelijk, de biologie wordt inhoudsloos, de genetica wordt niet meer verstaan en het ergste van alles: 

de mens die deze theorie gelooft, wordt vaak een liefdeloos, bekrompen en bang iemand.
Op de wetenschap heeft het weinig invloed. Creationistische standpunten worden meteen herkend en van tafel geveegd. Het heeft invloed op de creationisten zelf. Hun basis van bestaan wordt van ze weggenomen en daar moet je tegen vechten. Denk aan het op dit forum vaak aangehaalde wedge document, waarin een dergelijk strijd- strategie is neergelegd.

Dat sommigen liefeloos, bekrompen en bang worden is te betreuren voor henzelf. Het kan en zal een bevrijding zijn als ze er zich los van maken, maar hoe overtuig je ze daarvan?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 30-05-2011 21:45

carel schreef:Hi Juda,

Stevige post. En dat mag. Met de meeste argumenten ben ik het wel eens, laat ik even inzoomen op dit:
Dit heeft ingrijpende gevolgen op de wetenschap: 
Men kan als creationist de DNA wetenschap niet gebruiken, gedeeltes van de wiskunde worden onbegrijpelijk, de biologie wordt inhoudsloos, de genetica wordt niet meer verstaan en het ergste van alles: 

de mens die deze theorie gelooft, wordt vaak een liefdeloos, bekrompen en bang iemand.
Op de wetenschap heeft het weinig invloed. Creationistische standpunten worden meteen herkend en van tafel geveegd. Het heeft invloed op de creationisten zelf. Hun basis van bestaan wordt van ze weggenomen en daar moet je tegen vechten. Denk aan het op dit forum vaak aangehaalde wedge document, waarin een dergelijk strijd- strategie is neergelegd.

Dat sommigen liefeloos, bekrompen en bang worden is te betreuren voor henzelf. Het kan en zal een bevrijding zijn als ze er zich los van maken, maar hoe overtuig je ze daarvan?
dit ben ik volledig met je eens.
het heeft gevolgen voor hoe de creationist de waarheid en de wetenschap ziet.
ik hoop dan ook dat veel creationisten hun dwaling gaan inzien en beseffen dat God en dus ook Christus groter zijn dan Genesis 1.

een begin zou zijn om te kijken naar de Leer van iemand die lijkt op Christus ( Of misschien toch Christus is?) in India.
voor de meelezers: die is te vinden in mijn onderschrift.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 30-05-2011 22:02

Hi Juda,
Dit ben ik volledig met je eens. Het heeft gevolgen voor hoe de creationist de waarheid en de wetenschap ziet.
ik hoop dan ook dat veel creationisten hun dwaling gaan inzien en beseffen dat God en dus ook Christus groter zijn dan Genesis 1.
Ja, eens. Maar daar kan niemand in helpen. Mensen zijn existentieel alleen weet je nog? Christus is zeker groter dan Gen 1 of de hele Bijbel wat mij betreft. Christus drijft de mensen niet uit elkaar en dat doet de Bijbel (door de manier waarop er gebruik van wordt gemaakt) wel degelijk.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 30-05-2011 23:11

carel schreef:Hi Juda,
Dit ben ik volledig met je eens. Het heeft gevolgen voor hoe de creationist de waarheid en de wetenschap ziet.
ik hoop dan ook dat veel creationisten hun dwaling gaan inzien en beseffen dat God en dus ook Christus groter zijn dan Genesis 1.
Ja, eens. Maar daar kan niemand in helpen. Mensen zijn existentieel alleen weet je nog? Christus is zeker groter dan Gen 1 of de hele Bijbel wat mij betreft. Christus drijft de mensen niet uit elkaar en dat doet de Bijbel (door de manier waarop er gebruik van wordt gemaakt) wel degelijk.
Hoi Carel,

ik denk dan ook dat de Bijbel een boek is, dat door de kerk gebruikt en misschien zelfs bedoeld is om mensen met vage teksten tegen elkaar uit te spelen.
Christus houdt daar denk ik niet van en ik ook niet.

de Leer is in de Bijbel verborgen, en is niet duidelijk.
Dit gebeurt doordat de schrijvers dood zijn en, omdat de mens existentieel alleen is.

Daarom alleen al moet de Leer van God per se over het verkrijgen van [gewone en Zelf-]kennis gaan, omdat ze anders vals is.

Dit zelfkennis principe zie je terug in de Boeddhistische geschriften.
En ook in de Upanishaden en de Gita.
En als je goed kijkt, zie je tussen de regels door, dat Christus bijna ( in mijn ogen 99% overeenkomsten) hetzelfde bedoelt als deze geschriften.

Groet Juda,...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 31-05-2011 00:16

Hi Juda,
Juda schreef:Daarom alleen al moet de Leer van God per se over het verkrijgen van [gewone en Zelf-]kennis gaan, omdat ze anders vals is.
Dat is zo. Religie heeft te maken met zingeving en persoonlijke ontwikkeling en daar zou het zich inderdaad toe moeten beperken. Het probleem is dat je daarmee geen macht krijgt. Macht om aan geld te komen, macht om invloed uit te oefenen op scholen, in gezinnen, in buurten en wijken en natuurlijk in de politiek. De polder Taliban (grappige - edoch behoorlijk accurate - bijnaam van de SGP) heeft in haar politieke programma dingen staan waar je je blauw van schrikt. Het is maar een klein partijtje, maar toch.
Juda schreef:Dit zelfkennis principe zie je terug in de Boeddhistische geschriften.
En ook in de Upanishaden en de Gita.
En als je goed kijkt, zie je tussen de regels door, dat Christus bijna ( in mijn ogen 99% overeenkomsten) hetzelfde bedoelt als deze geschriften.
ik noem dat de 'wet van de weldenkendheid'. Intelligente betrokken mensen komen wat betreft ethiek op een groot aantal vergelijkbare spelregels. Ik heb jaren les gegeven op gebied van ethiek aan internationale groepen en daar bleek dat zonneklaar. Moslim, christen, Shintiist, wat dan ook, ethisch kwam men heel dicht bij elkaar. Deels is die ethische basis trouwens ontstaan in lang vervlogen tijden, ook toen waren er weldenkende mensen. Helaas kun je zeggen dat sommige religies de klok behoorlijk teruggezet hebben met het invoeren van knechtende regels, dogma's en onderwerping. Steeds meer hoor ik van mensen die ik als verstandig en erudiet beschouw dat we de religie maar uit de wereld moeten zien te helpen, er komt niks goeds uit zegt men. Religie heeft zijn tijd gehad is de opvatting.

Dat gaat me iets te snel, want op zich is geloven in een schepper geen probleem en mensen kunnen er veel steun van ondervinden.

Feit is wel dat het boeddhisme veel verder is gegaan met het ontwikkelen van 'spelregels' voor persoonlijke ontwikkeling en ik zou graag zien dat de christelijke religie, maar ook die twee andere monotheisten, zich daar wat meer op zou gaan richten. Persoonlijke ontwikkeling is sleutel voor/naar een betere wereld en dat zou men zich moeten aantrekken. Een partij als de SGP heeft in dat debat helemaal niks te zoeken, maar dat ik dat vind zal je wel niet verbazen.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 31-05-2011 00:55

Carel schreef:Steeds meer hoor ik van mensen die ik als verstandig en erudiet beschouw dat we de religie maar uit de wereld moeten zien te helpen, er komt niks goeds uit zegt men. Religie heeft zijn tijd gehad is de opvatting.

Dat gaat me iets te snel, want op zich is geloven in een schepper geen probleem en mensen kunnen er veel steun van ondervinden.
Ik vind het een begrijpelijke conclusie waar die mensen toe komen, maar de mens is vind ik vrij om te geloven wat hij wil.
Wanneer we gaan bepalen wat anderen moeten geloven, gaat het mis.
Daar komen rampen van.
Nee: tegen deze mensen zeg ik dan ook: Weerleg sommige foute ideeën van sommige religieuze mensen maar neem hen het speeltje niet af.
Geef ze iets beters, dan laten ze het vanzelf liggen.
hierin ligt dan ook voor mijzelf de uitdaging om mezelf voortdurend te verbeteren en mijn Godsbeeld steeds te testen en aan te passen.

Groet Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie