Echte wetenschap en het juk van evolutionisme

Discussie rond themas als evolutie en creatie
hetty
Berichten: 72
Lid geworden op: 31-01-2011 19:16

Bericht door hetty » 15-03-2011 20:45

Peter T. schreef:
carel schreef:Ik zou het betreuren als hier geen antwoord op kwam.

Peter kom op zeg.
Komt er wel hoor Carel,
Het zal mij benieuwen.
Peter T schreef:maar was nieuwsgierig naar deze die nog openstaat:

Jaja...... “Evolution has been observed. It’s just that it hasn’t been observed while it’s happening.”

Is evolutie nu geobserveerd of niet?
Natuurlijk is evolutie geobserveerd. Je kent toch wel het werk van lenski?

http://en.wikipedia.org/wiki/E._coli_lo ... experiment

Of die hagedissen die veranderden op een eiland in vegetarische dieren met verschillende anatomische veranderingen zoals extra darmkleppen ter vertering van plantaardigheden.

http://news.nationalgeographic.com/news ... ution.html


Of de recentelijke evolutie van padden en slangen in australië... De wereld is er vol van. evolutie alom.
Peter T schreef:Of is het toch een geloofsuitspraak van ome Richard?
Dat woord gebruik je vrij vaak. 'geloofsuitspraak' . Evolutie vindt voortdurend plaats. Dus waarom heb je het over geloof?
Peter T schreef:En met je post ben ik het niet eens, er is veel, zeer veel wat in de natuurkunde niet te toetsen noch te onderzoeken is, en tóch is het wetenschap
Er is al eerder gevraagd om voorbeelden. Bij deze nogmaals.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 16-03-2011 00:39

Hi Hetty,

Over waargenomen evolutie.

Ik had het laatst over een voorbeeld dat Richard Dawkins noemde, en waarover hij een filmpje had gemaakt. Over het evolueren tot een nieuwe soort. Beetje vaag geformuleerd van mezelf, dus heb ik het filmpje opgezocht: http://www.youtube.com/user/richarddawk ... UozZo8nOpY

Natuurlijk gaat het hier niet om de spontane evolutie van een bacterie tot een rinoceros of zo, hier gaat het om subtielere verschillen, over een periode van 14.000 jaar.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

Bericht door Dirk » 16-03-2011 14:24

carel schreef:Natuurlijk gaat het hier niet om de spontane evolutie van een bacterie tot een rinoceros of zo, hier gaat het om subtielere verschillen, over een periode van 14.000 jaar.
En dat is het punt. Creationisten moeten aangeven wat precies het mechanisme is dat die kleine veranderingen ervan weerhoudt over lange tijd grote veranderingen teweeg te brengen. Dus Peter, hier ligt een mooie taak: omschrijf dat mechanisme, en beschrijf een test om het bestaan ervan wetenschappelijk te toetsen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 22-03-2011 16:24

Dirk schreef:
carel schreef:Natuurlijk gaat het hier niet om de spontane evolutie van een bacterie tot een rinoceros of zo, hier gaat het om subtielere verschillen, over een periode van 14.000 jaar.
En dat is het punt. Creationisten moeten aangeven wat precies het mechanisme is dat die kleine veranderingen ervan weerhoudt over lange tijd grote veranderingen teweeg te brengen. Dus Peter, hier ligt een mooie taak: omschrijf dat mechanisme, en beschrijf een test om het bestaan ervan wetenschappelijk te toetsen.
Ga dat eerst eens even zelf doen met evolutie dat als waarheid geponeerd wordt. Evolutionisten moeten hun grote claims eens gaan bewijzen en dat de grote veranderingen zoals de ontwikkeling van eencellige naar mens hebben plaatsgevonden en welke mechanismen dat mogelijk maken, gelet op de zeer specifieke informatie in het genoom. Vooralsnog heeft evolutie geen enkele verklaring daarvoor.

Geen wonder dat er steeds meer alternatieven komen, want iedereen met een beetje gezond verstand weet onderhand wel dat de evolutie theorie onhoudbaar is geworden.

hetty
Berichten: 72
Lid geworden op: 31-01-2011 19:16

Bericht door hetty » 22-03-2011 20:08

Peter T. schreef:
Dirk schreef:
carel schreef:Natuurlijk gaat het hier niet om de spontane evolutie van een bacterie tot een rinoceros of zo, hier gaat het om subtielere verschillen, over een periode van 14.000 jaar.
En dat is het punt. Creationisten moeten aangeven wat precies het mechanisme is dat die kleine veranderingen ervan weerhoudt over lange tijd grote veranderingen teweeg te brengen. Dus Peter, hier ligt een mooie taak: omschrijf dat mechanisme, en beschrijf een test om het bestaan ervan wetenschappelijk te toetsen.
Ga dat eerst eens even zelf doen met evolutie dat als waarheid geponeerd wordt. Evolutionisten moeten hun grote claims eens gaan bewijzen en dat de grote veranderingen zoals de ontwikkeling van eencellige naar mens hebben plaatsgevonden en welke mechanismen dat mogelijk maken, gelet op de zeer specifieke informatie in het genoom. Vooralsnog heeft evolutie geen enkele verklaring daarvoor.
Hoi, Peter,
De Evolutietheorie bouwt op verschillende verklaringen, dus niet alleen op het mechanisme dat veranderingen van een eencellige tot mens mogelijk maakt.
Wat betreft fossielen weten heel zeker dat de ontwikkeling van zeer primitief naar meer ontwikkeld is verlopen. Dat is gewoon bewezen. Alleen HOE die ontwikkeling van eencellige tot meercellig organisme precies tot stand kwam is vooralsnog een zoektocht. Er zijn meerdere theorieën over, dus stof genoeg.

http://www.kennislink.nl/publicaties/he ... r-op-aarde

Mijn vraag aan jou (alhoewel je geen vragen beantwoord, en zeker niet aan mij) is:
Wat is jouw mening omtrent het ontstaan van meercelligen, zoogdieren etc. ?
Dus vanuit de wetenschap dat meercelligen zijn ontstaan na een lange periode van alleen eencelligheid, wil ik wel eens weten hoe jij daarover denkt.

Het kan dus zijn dat God hierin de hand heeft gehad?
Peter T. schreef:Geen wonder dat er steeds meer alternatieven komen, want iedereen met een beetje gezond verstand weet onderhand wel dat de evolutie theorie onhoudbaar is geworden.
Okee. zit je nu weer te solliciteren naar de uitkomst van een onderzoek naar de overtuigingen van de mensen met een hoog IQ? Die hadden we al gehad.

En, welke alternatieven bedoel je precies??

Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

Bericht door Dirk » 22-03-2011 22:15

Peter T. schreef:Ga dat eerst eens even zelf doen met evolutie dat als waarheid geponeerd wordt.
Peter, stop nu eens met dat verdraaien. Evolutie wordt niet als waarheid gepresenteerd; wel als beste verklaring voor de waarnemingen. De enige die hier zaken als Waarheid(TM)(R) verkondigt ben jij wanneer je de Grote Omnipotente Designer weer eens van stal haalt.
Peter T. schreef:Evolutionisten moeten hun grote claims eens gaan bewijzen en dat de grote veranderingen zoals de ontwikkeling van eencellige naar mens hebben plaatsgevonden en welke mechanismen dat mogelijk maken, gelet op de zeer specifieke informatie in het genoom. Vooralsnog heeft evolutie geen enkele verklaring daarvoor.
Zeker wel.* Alleen weiger jij je daarin te verdiepen en daarom begrijp je niks van evolutie en ook niet veel van wetenschap in het algemeen. Heb je al eens een echt wetenschappelijk boek over evolutie gelezen? Zo ja, welke dan en waarom doe je niks met die kennis? Zo nee, waarom niet?
Peter T. schreef:Geen wonder dat er steeds meer alternatieven komen, want iedereen met een beetje gezond verstand weet onderhand wel dat de evolutie theorie onhoudbaar is geworden.
Hahaha. Grapjas.

*) Heb je deze pagina nu al doorgelezen? Daar staan namelijk de antwoorden op je vragen, plus de verwijzingen naar de wetenschappelijke literatuur. Dus de bal ligt nog steeds bij jou: wat is het mechanisme dat ervoor zorgt dat kleine veranderingen over tijd niet tot grote kunnen leiden?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 23-03-2011 08:39

hetty schreef:Hoi, Peter, De Evolutietheorie bouwt op verschillende verklaringen, dus niet alleen op het mechanisme dat veranderingen van een eencellige tot mens mogelijk maakt.
Welk mechanisme bedoel je en welke verklaringen?
hetty schreef:Wat betreft fossielen weten heel zeker dat de ontwikkeling van zeer primitief naar meer ontwikkeld is verlopen. Dat is gewoon bewezen.
Hoe is dat bewezen dan? Wat jij hier zeker weet moet je nog wel bewijzen, een interpretatie van de aardlagen en fossielen is nog geen bewijs.

Zie o.a. http://creation.com/wayne-frair-creatio ... xperiences en http://creation.com/evidence-for-turtle-evolution
hetty schreef:Alleen HOE die ontwikkeling van eencellige tot meercellig organisme precies tot stand kwam is vooralsnog een zoektocht. Er zijn meerdere theorieën over, dus stof genoeg.
Bewijzen en verklaringen moet je geven, theorieen maken nog geen wetenschap, evenmin als een fantasie.

http://www.kennislink.nl/publicaties/he ... r-op-aarde heb ik bekeken maar daar lees ik alleen maar gefantaseer VANUIT het evolutionaire denken, geen spoortje bewijs of mechanisme.

Mijn vraag aan jou (alhoewel je geen vragen beantwoord, en zeker niet aan mij) is:
Wat is jouw mening omtrent het ontstaan van meercelligen, zoogdieren etc. ?
Dus vanuit de wetenschap dat meercelligen zijn ontstaan na een lange periode van alleen eencelligheid, wil ik wel eens weten hoe jij daarover denkt.

Mijn mening daarover is zo zoetjes aan bekend. Vanuit de waarnemingen (een degenererend genoom en soortvorming is begrensd) denk ik dat de oersoorten geschapen zijn en daaruit zich het leven heeft ontwikkeld. Zie GutoB en baraminologie. Die oervormen of baramin liggen dicht tegen het begrip gemeenschappelijke voorouder aan overigens, wat de discussie weer moeilijker maakt.

En lees deze eens over soortgrenzen,

http://www.kennislink.nl/publicaties/ge ... rlijk-toch

En deze van jouw kennislink is ook leuk:

http://www.kennislink.nl/publicaties/evolutie

Daar lees je dat de tree of life van Darwin fout was, hetgeen creationisten al lang wisten.

Homo erectus en neanderthales kregen nakomelingen, duh, dat wisten wij ook al lang :-)

En heeeel vreemd omdat amateurs hier altijd beweren en zelfs schreeuwen dat de oorsprong van het leven niet bij evolutie hoort maar bij abiogenese, lees ik hier:

Meer over ontstaan van het leven:
De oorsprong van het leven (Kennislinkartikel ism NIBI)
Het ontstaan van leven in een sodaoceaan (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)
Zuurstofrijke supercontinenten (Kennislinkartikel)
Het eerste dier op aarde (Kennislinkartikel van Geonieuws)
Proef voor fabriceren van kunstmatig ‘eerste leven’ mislukt (Kennislinkartikel van Geonieuws)

Evolutiebiologen spreken zich weer erg tegen, maar ook dat wist ik al ;-)

hetty
Berichten: 72
Lid geworden op: 31-01-2011 19:16

Bericht door hetty » 25-03-2011 21:53

Peter T. schreef:
hetty schreef:Hoi, Peter, De Evolutietheorie bouwt op verschillende verklaringen, dus niet alleen op het mechanisme dat veranderingen van een eencellige tot mens mogelijk maakt.
Welk mechanisme bedoel je en welke verklaringen?

Je maakt mij niet wijs dat je niets weet van de verklaringen over evolutie vanaf eencelligen tot mens. We hebben het gewoon over de normale mechanismen van evolutie: natuurlijke selectie, genetische variatie. En daarbij natuurlijk de mogelijkheden die de atmosfeer daarbij geeft.
Peter T. schreef:
hetty schreef:Wat betreft fossielen weten heel zeker dat de ontwikkeling van zeer primitief naar meer ontwikkeld is verlopen. Dat is gewoon bewezen.
Hoe is dat bewezen dan? Wat jij hier zeker weet moet je nog wel bewijzen, een interpretatie van de aardlagen en fossielen is nog geen bewijs.
Moet het alweer bewezen worden? Natuurlijk is dat allang bewezen. Probeer maar es een menselijk fossiel te vinden in lagen van, ik noem maar wat, het krijt. Ouderdom van aardlagen kan gewoon gemeten worden. Dat is geen interpretatie maar wetenschap.
In elke geologische laag is aan fossielen te vinden wat verwacht wordt door de evolutietheorie. Maar als jij nou weet van vondsten die in lagen gevonden werden waarin ze totaal niet werden verwacht door de wetenschap, dan hoor ik dat graag.


Peter T. schreef:
hetty schreef:Alleen HOE die ontwikkeling van eencellige tot meercellig organisme precies tot stand kwam is vooralsnog een zoektocht. Er zijn meerdere theorieën over, dus stof genoeg.
Bewijzen en verklaringen moet je geven, theorieen maken nog geen wetenschap, evenmin als een fantasie.
Ik heb nog nooit één enkel bewijs of wetenschappelijke theorie, gehoord over een eventueel geschapen werkelijkheid. Niets, niets en nog es niets.
Ik zou zeggen: kom es met een wetenschappelijk alternatief.

De verklaring is m.i. dat ééncelligen zijn samengeklonterd tot een meercellig wezen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het bestaan van een spons. Niet mee eens? Waarom niet? en wat is dan jouw verklaring van de creatie van een spons?

http://evodisku.multiply.com/journal/item/148


Peter T. schreef:http://www.kennislink.nl/publicaties/he ... r-op-aarde heb ik bekeken maar daar lees ik alleen maar gefantaseer VANUIT het evolutionaire denken, geen spoortje bewijs of mechanisme.
Aha. en omdat op sommige vragen nog geen antwoord is, Er nog volop wordt gezocht, is het DUS onmogelijk. interessant. Met name i.v.m. jouw overtuiging waarover nog geen enkele bewijs bestaat.


Mijn vraag aan jou (alhoewel je geen vragen beantwoord, en zeker niet aan mij) is:
Wat is jouw mening omtrent het ontstaan van meercelligen, zoogdieren etc. ?
Dus vanuit de wetenschap dat meercelligen zijn ontstaan na een lange periode van alleen eencelligheid, wil ik wel eens weten hoe jij daarover denkt.
Peter T. schreef:Mijn mening daarover is zo zoetjes aan bekend. Vanuit de waarnemingen (een degenererend genoom en soortvorming is begrensd) denk ik dat de oersoorten geschapen zijn en daaruit zich het leven heeft ontwikkeld. Zie GutoB en baraminologie. Die oervormen of baramin liggen dicht tegen het begrip gemeenschappelijke voorouder aan overigens, wat de discussie weer moeilijker maakt.
Ik begrijp werkelijk niet hoe het degenererende genoom van een grizzly beer een ijsbeer kan veroorzaken met werkelijk fantastische aanpassingen. Overigens is een gemeenschappelijke voorouder héél iets anders dat zo’n (uit de duim gezogen) baramin.

Er werd eens een katachtige geschapen die een paar duizend jaar lang niet ‘varieerde’. Toen ging ie op de ark van Noach voor een heel jaar, kwam daarna de berg af en floepsie, er bestonden plotseling lynxen, tijgers, leeuwen, poezen, poema’s, jachtluipaarden, panters, sabeltandtijgers etc etc etc etc….Wat een degeneratie…

http://nl.wikipedia.org/wiki/Katachtigen
4000 jaar geleden (tijdens de zondvloed) werden er huiskatten gehouden in Egypte. dat is raar...

Weten de baraminologen welk insect er aan de wieg stond van de malariamug?




En lees deze eens over soortgrenzen,

http://www.kennislink.nl/publicaties/ge ... rlijk-toch
Daar staat:
Die tekst appelleert aan het idee dat eigenschappen binnen de eigen soort moeten blijven en dat het combineren van eigenschappen uit verschillende soorten vreemd is. Op zich een begrijpelijke gedachte, maar soortgrenzen en eigenschappen in de natuur liggen lang niet zo strikt vast als Greenpeace hierboven doet vermoeden. Die soortgrenzen zijn immers bedacht om de levende wereld voor ons overzichtelijk te houden. En ook al blijft DNA van planten en dieren inderdaad meestal binnen de eigen soort, er is geen harde natuurwet die dicteert dat het onmogelijk is.

Soortgrenzen zijn door mensen bedacht. Maar ze bestaan niet echt. Bovendien staat er nergens dat als er op natuurlijke manier nieuwe soorten ontstaan, dat niet kan, of niet zou ‘mogen’.

Of het goed is dat mensen soorten zo manipuleren laat ik hier in het midden, maar het feit dat natuurorganisatie’s zich er druk over maken bewijst al dat het wel kan.

Peter T. schreef:En deze van jouw kennislink is ook leuk:

http://www.kennislink.nl/publicaties/evolutie

Daar lees je dat de tree of life van Darwin fout was, hetgeen creationisten al lang wisten.
Nee hoor. Creationisten wisten totaal niets van horizontale gen-uitwisseling (HGU).
http://www.delta.tudelft.nl/nl/archief/ ... boom/19105

Dit is weer typisch een ding waar creationisten mee aan de haal gaan. ZODRA de discussie rond een thema binnen de evolutie losbarst zitten de creationisten er bovenop om die uit de context te rukken en te roepen “zie je wel” ze hebben het fout”.
Had ik je al verteld dat wetenschap in beweging is? En dat discussies normaal zijn?
Peter T. schreef:Homo erectus en neanderthales kregen nakomelingen, duh, dat wisten wij ook al lang :-)
Wie “wij”… Vrijwel alle creationisten ontkennen glashard dat neanderthalers en H. Erectus ooit in de wetenschappelijke vorm hebben rondgelopen. Neanderthalers zijn vrijwel altijd gewoon H. Sapiens met een botafwijking, en H. erectus varieert tussen aap en mens.
Peter T. schreef:En heeeel vreemd omdat amateurs hier altijd beweren en zelfs schreeuwen dat de oorsprong van het leven niet bij evolutie hoort maar bij abiogenese, lees ik hier:

Meer over ontstaan van het leven:
De oorsprong van het leven (Kennislinkartikel ism NIBI)
Het ontstaan van leven in een sodaoceaan (Kennislinkartikel van Natuur en Techniek)
Zuurstofrijke supercontinenten (Kennislinkartikel)
Het eerste dier op aarde (Kennislinkartikel van Geonieuws)
Proef voor fabriceren van kunstmatig ‘eerste leven’ mislukt (Kennislinkartikel van Geonieuws)

Evolutiebiologen spreken zich weer erg tegen, maar ook dat wist ik al ;-)
Tja. Dat heet onderzoek. Daar doen creationisten niet aan. Ja, ze maken zich druk of een gans en een eend voldoende gezamenlijke genen hebben om uit een ‘baramin’ ontstaan te zijn. Welke creationist doet veldwerk?

Wat mij opvalt in de wereldwijde discussie is dat creationisten vooral bezig zijn met de aanval op de evolutie-theorie en vrij weinig bezig zijn met het aandragen van bewijzen voor hun eigen ideologie.

Bekijk voor de grap es je eigen openingsposts.

Er zit niet echt iets bij dat creatie wil bewijzen.

Plaats reactie