Nog steeds totalitair

Discussie rond themas als evolutie en creatie
Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Nog steeds totalitair

Bericht door Peter T. » 06-10-2010 17:28

Sa'ar dismisses chief scientist for questioning evolution

http://www.haaretz.com/print-edition/ne ... n-1.317201

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 06-10-2010 18:00

Hi Peter,

Hier kom ik het ook tegen: http://www.guardian.co.uk/environment/b ... on-climate

Ik denk dat die minister Gideon Sa'ar wetenschap en religie uit de bestuurlijke toplagen wilde houden. Het is wel een stevige stap. Zoals Dr Gavriel Avital het formuleert is natuurlijk onhandig, los van de vraag of het juist is, want dan moet je met argumenten komen. Voor die global warming zijn ze al niet makkelijk te geven, want dat is een veel complexer systeem dan het IPCC denkt, en evolutie hoort thuis in de biologie, niet in het bestuurlijke topniveau. Een topbestuurder maakt niet uit wat wel/geen wetenschap is, dat doen de professoren, lectoren en andere onderzoekers, dat is hun vak. Gavriel Avital moet besturen, dat is echt een heel ander vak. Beetje vergelijkbaar met wat ik van Richard Dawkins vind: dat is een deskundig evolutiebioloog en van religie moet hij gewoon afblijven, dat is namelijk niet 'zijn vak'.

Israel is overigens een land met een uitstekende wetenschappelijke traditie, veel nobelprijswinnaars, veel uitstekende biologen en natuurkundigen, en in kan me dus voorstellen dat ze deze discussie op deze manier niet gevoerd willen hebben.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 07-10-2010 18:56

" en van religie moet hij gewoon afblijven, dat is namelijk niet 'zijn vak'."

Hij mag daar natuurlijk wel een mening over hebben. De discussie op basis van argumenten aanvoeren. En eventueel misstanden indien aantoonbaar aankaarten.

En waar religie botst met wetenschap en dat gebeurd veelvuldig, mag hij dit uiteraard aankaarten op basis van wetenschappelijke gronden. Anders hadden we wellicht nog steeds gelooft dat de aarde plat was.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 07-10-2010 21:36

Hi Niels,
je schreef:" en van religie moet hij gewoon afblijven, dat is namelijk niet 'zijn vak'."

Hij mag daar natuurlijk wel een mening over hebben. De discussie op basis van argumenten aanvoeren. En eventueel misstanden indien aantoonbaar aankaarten.
Dit ging over Richard Dawkins. Natuurliujk mag hij er een mening over hebben, maar het probleem is dat hij die met dezelfde autoriteit brengt als hij doet als hij het over evolutiebiologie heeft. Daar glijdt hij echt uit. En dat is ook precies de arrogantie van de wetenschapper die met dezelfde bonheur over dingen buiten zijn vakgebied praat, alsof hij overal verstand van heeft. Sniezo.
je schreef:En waar religie botst met wetenschap en dat gebeurd veelvuldig, mag hij dit uiteraard aankaarten op basis van wetenschappelijke gronden. Anders hadden we wellicht nog steeds gelooft dat de aarde plat was.
Dat mag, zolang hij de reikwijdte van zijn opmerkingen ook weet te begrenzen, anders stapt hij in precies dezelfde valkuil. Wetenschap is niet in staat over alles wat te zeggen, die beperking mis ik toch bij Dawkins.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 08-10-2010 08:47

carel schreef:Hi Niels,
je schreef:" en van religie moet hij gewoon afblijven, dat is namelijk niet 'zijn vak'."

Hij mag daar natuurlijk wel een mening over hebben. De discussie op basis van argumenten aanvoeren. En eventueel misstanden indien aantoonbaar aankaarten.
Dit ging over Richard Dawkins. Natuurliujk mag hij er een mening over hebben, maar het probleem is dat hij die met dezelfde autoriteit brengt als hij doet als hij het over evolutiebiologie heeft. Daar glijdt hij echt uit. En dat is ook precies de arrogantie van de wetenschapper die met dezelfde bonheur over dingen buiten zijn vakgebied praat, alsof hij overal verstand van heeft. Sniezo.
je schreef:En waar religie botst met wetenschap en dat gebeurd veelvuldig, mag hij dit uiteraard aankaarten op basis van wetenschappelijke gronden. Anders hadden we wellicht nog steeds gelooft dat de aarde plat was.
Dat mag, zolang hij de reikwijdte van zijn opmerkingen ook weet te begrenzen, anders stapt hij in precies dezelfde valkuil. Wetenschap is niet in staat over alles wat te zeggen, die beperking mis ik toch bij Dawkins.
Hoi Carel,

Een onjuiste uitglijder, religie heeft nooit geloofd dat de aarde plat was.

Ik post hem nog maar een ten overvloedde, hoewel de conclusie gerechtvaardigd is het tot sommigen nooit doordringt.

http://www.refdag.nl/opinie/opinie/kerk ... e_1_324669

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 08-10-2010 11:10

Hi Peter,

Klopt, ik beweerde dat overigens niet. Tijs heeft er ook wel eens over gepost, de aanduidingen in de Bijbel zijn niet allemaal even helder begreep ik daaruit
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 08-10-2010 11:19

carel schreef:Hi Peter,

Klopt, ik beweerde dat overigens niet. Tijs heeft er ook wel eens over gepost, de aanduidingen in de Bijbel zijn niet allemaal even helder begreep ik daaruit
Dat zijn ze wél, als je niet alles letterlijk neemt zoals Tijs. :D

Anders gezegd, Tijs nam de onjuiste dingen letterlijk, maar dat terzijde.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 08-10-2010 12:39

Hi Peter,

Tijs is overigens al een tijdje niet actief geweest op dit forum, zal eens contact met hem zoeken. Ik weet dat hij druk bezig is met het vastleggen van de posten uit het oude forum, maar mooi is mooi denk ik nu. Er zijn onderwerpen genoeg waarop hij een goede bijdrage kan leveren nietwaar?

Deze zin:
Peter schreef:Anders gezegd, Tijs nam de onjuiste dingen letterlijk, maar dat terzijde
.

vraagt natuurlijk om een antwoord zijnerzijds. :D
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 08-10-2010 12:50

carel schreef:Hi Peter,

Tijs is overigens al een tijdje niet actief geweest op dit forum, zal eens contact met hem zoeken. Ik weet dat hij druk bezig is met het vastleggen van de posten uit het oude forum, maar mooi is mooi denk ik nu. Er zijn onderwerpen genoeg waarop hij een goede bijdrage kan leveren nietwaar?

Deze zin:
Peter schreef:Anders gezegd, Tijs nam de onjuiste dingen letterlijk, maar dat terzijde
.

vraagt natuurlijk om een antwoord zijnerzijds. :D
Ik zie het nut ook niet zo van oude posten vastleggen. De ontwikkelingen gaan door, oude posten zijn zó weer achterhaald.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 08-10-2010 13:07

Hi Peter,

Helemaal eens. Ik heb zelf direct van het oude forum afscheid genomen, nieuwe wegen, nieuwe kansen nietwaar? Tijs hecht, zo bleek, heel erg aan die oude posten, vandaar dat hij zich daarop gestort heeft. Ik hecht zelf erg aan het opstarten van nieuwe discussies, nieuwe gezichtspunten, ik zie dat jou ook doen. Frappant dit.

Ben behoorlijk op streek met Arie vd Beukel "Met Andere Ogen", kom daarover met een uitgebreide post of ik knip het in een aantal delen, want vd Beukel heeft veel te vertellen.

Ik denk, vooruitlopend op die posten, dat Arie precies tussen ons in zit op een aantal punten, met de nodige overeenkomsten maar zeker ook interessante verschillen.

komt dus nog
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie