Mijn stelling:ID is een wetenschappelijk te testen hypothese

Discussie rond themas als evolutie en creatie
Plaats reactie
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 17-04-2011 02:18

Hi Fons,
je schreef:En in deze discussiestijl voel ik me allesbehalve thuis. Dat anderen het blijkbaar wél een waardevolle tijdsbesteding vinden, och... smaken verschillen en de gustibus non est disputandum. :wink:
Kan ik me voorstellen. Maar dan denk ik altijd maar: Canes latrantes non mordent, ofwel blaffende honden bijten niet. En in discussieland geld ook chi pecora si fa, il lupo mangia, wie zich tot schaap maakt wordt door de wolf gegeten.

Zo lang er niet op de persoon gespeeld wordt kan ik er wel mee leven.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 17-04-2011 07:06

Als dit voor dode systemen geldt, dan zeker voor levende systemen.

ID is gewoon een terechte hypothese, maar de dogmatische evolutionisten kunnen alleen maar ROEPEN dat ID onterecht is. Jakkes!

Het centrale argument van de ID-beweging is dat de wereld te complex in elkaar zit om aan te nemen dat alles zomaar door blinde natuurkrachten als toeval en natuurlijke selectie zou zijn ontstaan. Hoe het leven ontstaan is en zich ontwikkeld heeft, weten we misschien niet, maar dat het toevallig is gebeurd is onwaarschijnlijk. De ID-beweging heeft zo een moderne en specifieke versie geleverd van het teleologische bewijs voor het bestaan van God.
haha en eerder beweerde je nog dat ID niets met creationisme te maken heeft. De bovenstaande citaat zegt wel genoeg. Deze aanname is puur gebaseerd op geloof. De wereld is te complex dus er moet wel een god achter zitten. Dit heeft helemaal niets maar dan ook niets met wetenschap te maken en alles met het zoeken naar een godsbewijs. Daar gaat je hypothese.
ALLE observaties wijzen maar één kant op: complexiteit HEEFT een ontwerp, en dus een ontwerper.
ja dit is pure dogmatiek. De aanname van een creationist, die totaal niet te bewijzen is. Dus uberhaupt niet in een wetenschappelijke hypothese past.
ID’ers hanteren een duidelijke onderzoeksmethode. Ze nemen waar dat intelligentie complexiteit en gespecificeerde informatie produceert. Als ze in de natuur structuren tegenkomen die gespecificeerde en complexe informatie bevatten, trekken zij terecht de conclusie dat hier sprake is van een intelligent ontwerp. Wij komen nu eenmaal geen andere oorzaak tegen van dit soort informatie en complexiteit. Wie die intelligente ontwerper precies is, daarover kan de wetenschap geen uitspraak doen.
haha weer pure creationisme. ze trekken een conclusie die je niet kan trekken. Dat het om ontwerp gaat vullen ze zelf in vanwege de christelijke achtergrond. Er is helemaal geen bewijs van ontwerp.

Ze komen geen ander oorzaak tegen????? Dus is het ontwerp en heeft god het gemaakt. Zeer onwetenschap en pure creationisme.

Dat er een intelligente ontwerper is kan de wetenschap ook helemaal niet vaststellen.

Peter als je een stuk copy paste zonder bronvermelding lees het eerst dan eens goed.

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 17-04-2011 08:06

Ik bemerk dat in vele uitspraken de logica ontbreekt en er conclusies getrokken worden die juist het onderwerp zijn van "onderzoek" van de ID beweging.

Als ID een geldige wetenschappelijke hypothese zou zijn dan zal het de eigen uitgangspunten eerst aannemelijk moeten maken. Het fundament moet op wetenschappelijke gronden onderzocht worden en elke mogelijkheid zal daar in meegenomen moeten worden.

Allereerst zal met moeten definiëren wat complexiteit is. Waar begint het en waar eindigt het.
Met andere woorden: pak een voorwerp (iets uit het universum) en gooi daar de definitie tegenaan en stel de vraag:

Heeft het complexiteit, ja of nee (of wellicht er tussen in).

En als je dit doet (en laat ik iedereen hier oproepen om eventjes wat te kiezen uit het universum) en zelf te bepalen of het complexiteit heeft of niet. Bepaal de mate van complexiteit. Maak een schaal van complexiteit (van 0 tot 100) en deel alle voorwerpen daarop in groepen.

Deze schaalverdeling moet dus gebaseerd zijn op een duidelijke en goed gedefinieerde uitgangspunten.

Je moet je voorstellen dat we een "robot" of zoiets de ruimte in sturen en alles wat het tegenkomt onderzoekt en gaat bepalen op basis van die uitgangspunten welke mate van complexiteit het heeft.

Je zal snel merken dat "complexiteit" als begrip complexer is dan je vooraf denkt.

Een auto als voorbeeld. Ziet er complex uit, zit complex in elkaar.
Een stofzuiger ook. Maar welke is complexer dan de andere?
Een spinneweb, een vogelnestje, een keutel, een wolk, een bliksemschicht, een watermolecuul, een sneeuwvlokje, het ijzeratoom, een vortex, papier, een diamant.

Als je geen definitie geeft van een begrip dan is het onmogelijk het begrip los te laten in een wetenschappelijk onderzoek.

Een sneeuwvlokje is uitermate complex en zelfs uniek. Volgens welke definitie is dit voorwerp complex of niet. Een wolk, zeer complex in de ene en niet complex in de andere definitie.
Het centrale argument van de ID-beweging is dat de wereld te complex in elkaar zit om aan te nemen dat alles zomaar door blinde natuurkrachten als toeval en natuurlijke selectie zou zijn ontstaan.
Ok "te complex".
Wat is "te"?

Is een wolk te complex, is een molecuul te complex, is een drol te complex is een diamant te complex?
ALLE observaties wijzen maar één kant op: complexiteit HEEFT een ontwerp, en dus een ontwerper.
Ok, uitgaande van "complexiteit" als begrip kan je dus zeggen dat alle observaties wijzen op ontwerp? Welke "alle"?

Tevens vergeet je hier dat je ook eerst moet aantonen dat "complexiteit" ontworpen MOET zijn. Een goede wetenschappelijke benadering is te stellen dat het juist NIET zo is en kijken of je hier een falsificatie ontdekt.

Dus neem je schaal van complexiteit en bepaal het punt waar complexiteit ontworpen MOET zijn en waar het ook op andere wijze ontstaan is.
Dus bijvoorbeeld het sneeuwvlokje of de atoom. En enige consensus is nodig.
De ID-beweging heeft zo een moderne en specifieke versie geleverd van het teleologische bewijs voor het bestaan van God.
Bewijs heb ik dus niet gezien. Alleen een idee dat iets te complex is.
En de conclusie hier is vooringenomen. Bewijs voor God?

Wellicht zijn we allemaal onderdeel van "de matrix" en zijn we creaties van een zeer geavanceerd volk dat experimenten op ons uitvoert.
De buitenaardsen hebben ons op deze wereld gezet.
Waar jij opeens God vandaan haalt is mij een raadsel.
Als ze (ID) in de natuur structuren tegenkomen die gespecificeerde en complexe informatie bevatten, trekken zij terecht de conclusie dat hier sprake is van een intelligent ontwerp.
Ik mis dus de uitgangspunten van ID en daarmee is de conclusie niet gefundeerd.
Wie die intelligente ontwerper precies is, daarover kan de wetenschap geen uitspraak doen.
Dan kan je jouw conclusie dat ID het bewijs heeft geleverd voor God dus niet waarmaken. Als ID een wetenschap is en jouw stelling is geldig dan is jouw uitspraak inderdaad een geloofskwestie en geen conclusie uit wetenschappelijk onderzoek.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 17-04-2011 12:22

Helder betoog Determinist.

Complexiteit dus. Heel lastig om dat goed te definiëren. Ik begin ergens en dan zien we wel. Zo doe ik het meestal. Hier de algemene relativiteitstheorie in compacte vorm. Is dat complex? Is het algoritme complex of de werking ervan?

Afbeelding

Ik zou dan hier beginnen
- de hoeveelheid informatie die nodig is om het voorwerp te beschrijven. Hier zit je met het probleem van de schaal. Ik kan een kamer vrij goed en compact beschrijven, maar als ik op deeltjesniveau ga zitten heb ik toch al snel 10 ^30 informatieregels nodig en dan loop ik ook nog tegen kwantumeffecten aan. Ik kom ertoe om twee niveaus hier als enigszins bruikbaar te kiezen: de beschrijving van de complexiteit op menselijk niveau, muren, deuren en zo of een wiskundige manier, waarmee je dus op deeltjesniveau zou kunnen werken
- de complexiteit van het algoritme waarmee complexiteit gedefinieerd is, dus bijvoorbeeld een simpel fractalalgoritme versus een complex algoritme. Een sneeuwvlok is met een eenvoudig algoritme te duiden, een bewegende driedimensionale fractal die gaandeweg nog wijzigt ook bestaat dan uit een aantal wat complexere algoritmen. Echt complex wordt het overigens nooit, het eindresultaat wel. Dat eindresultaat zou je, zonder dat achterliggende algoritme, niet eenvoudig kunnen beschrijven. Daar heb je dan eindeloos veel regels nodig
- de complexiteit van het leven is er ook zo een. In zijn eindresultaat oneindig complex, maar het gevolg van heel simpele 'algoritmen' als natuurlijke selectie, genetische drift en héél veel tijd.

Je houdt dus twee manieren van beschrijven over, de elementen beschrijving, waarbij het aantal karakteristieken dat je vastlegt bepalend is of iets complex is en de wiskundige beschrijving, waarbij het niet meer om het eindresultaat gaat maar om de complexiteit van het algoritme
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

hetty
Berichten: 72
Lid geworden op: 31-01-2011 19:16

Bericht door hetty » 17-04-2011 20:58

Peter T. schreef:

Tja dat lijkt mij ook. Intelligent design verklaard helemaal niets en roept meer vragen op dan het beantwoord.

Men heeft geen flauw vermoeden wat er precies is geschapen en wat er wel is geëvolueerd. "van vin naar poot" is niet onherleidbaar complex, dus is dat dan een kwestie van evolutie? (waarschijnlijk niet)

Het gaat nergens over, want het gewoon een poging om het ouderwetse creationisme in de schoolboekjes te krijgen. Toen God uit het lesprogramma moest heeft men gewoon plan B bedacht.

IDers zijn voortdurend bezig met het (onterecht) vergelijken van het planmatige van menselijke intelligentie (het bouwplan van een huis/auto etc) en de levende natuur. Een ingenieus ontwerp MOET een ontwerper hebben. Volgens die redenering moet de ontwerper DUS ook ontworpen zijn. Wie heeft de ontwerper ontworpen??

(Maar daar krijg je dus nooit antwoord op)

Nee, want dan komen we weer terug op God die altijd al bestaan heeft en dus bij het ouderwetse creationisme.


Daar laat ik het even bij.

Verspilde energie, die ik er niet meer in ga steken. Overigens staan al de antwoorden op jouw issues al in deze posten, dus het feit dat je sowieso deze post geplaatst hebt zegt me dat je je niet eens verdiept hebt in de materie.
Welnee, dat staan ze helemaal niet. of anders vergis ik me. Dan moet je me even helpen, waar staat een antwoord op de vraag wie die intelligente ontwerper heeft ontworpen?

Nogmaals, ID verklaart vrij weinig. Ik heb je openingspost nog es doorgenomen.
Voorbeeld: je kunt wel zeggen dat convergente evolutie 'bewijs' is voor ID, maar evolutiebiologen wisten allang daarvoor dat bijv, zeedieren zoals haaien en walvissen logischerwijs dezelfde vorm hebben omdat dat in de zee nu eenmaal heel handig is.

Wat ID niet verklaart is wat zoogdieren in de zee te zoeken hebben. Waarom ze geen kieuwen hebben. en waarom ze een gen hebben om poten te krijgen. Hiervoor heeft de evolutietheorie een uitstekende verklaring voor: het waren voorheen gewoon landdieren. Wat bewezen werd door fossielen.

Wat ID niet verklaart is de geografische verspreiding van diersoorten. Waarom de buideldieren met name in Australië te vinden zijn. Enzovoorts.

evolutietheorie heeft daar een prima verklaring voor,
Peter T. schreef:Evolutionisten zijn de grootste dogmatici, het feit dat deze wankele theorie nog bestaat is dáár aan te danken.

En om dan nog maar even terug te gaan naar de inhoud, waar mevrouw Hetty gewoon aan voorbij gaat:
haha. 'wankele' theorie... droom maar lekker verder.
Peter T. schreef:
IDers zijn voortdurend bezig met het (onterecht) vergelijken van het planmatige van menselijke intelligentie (het bouwplan van een huis/auto etc) en de levende natuur. Een ingenieus ontwerp MOET een ontwerper hebben. Volgens die redenering moet de ontwerper DUS ook ontworpen zijn. Wie heeft de ontwerper ontworpen??
Dat "onterecht" is niet anders dan stemmingmakerij, want net zo als Niels geen atwoord heeft, heeft ook Hetty kennelijk geen antwoord: waarom is dit onterecht???
Dat weet je al: je vergelijkt appels met peren. Je vergelijkt dode materie (ooit een auto kindjes zien krijgen?) met levende materie.
Bovendien zijn auto's pas sinds een paar honderd jaar door mensen verzonnen: leven heeft er miljarden jaren over gedaan.
Peter T. schreef:ALLE observaties wijzen maar één kant op: complexiteit HEEFT een ontwerp, en dus een ontwerper.

Als dit voor dode systemen geldt, dan zeker voor levende systemen.
Je trekt hier een conclusie die ik niet begrijp. WAAROM zou iets wat voor dode materie ook gelden voor levende materie?? Weet je wel hoe groot het verschil is, daartussen?

Bovendien geldt dat alleen voor de selectieve observaties van de IDers. Zeker niet voor alle observaties.
Peter T. schreef:ID is gewoon een terechte hypothese, maar de dogmatische evolutionisten kunnen alleen maar ROEPEN dat ID onterecht is. Jakkes!
Wat is er aan de hand? Ik heb niet eens gezegd dat ID onterecht is. Ik zeg dat een vergelijking tussen dode en levende materie onterecht is. En dat is schijnbaar dan wel de basis van ID.

De basis van ID is naar mijn mening nog steeds de bijbel. en dan op verkapte wijze.
Peter T. schreef:Het centrale argument van de ID-beweging is dat de wereld te complex in elkaar zit om aan te nemen dat alles zomaar door blinde natuurkrachten als toeval en natuurlijke selectie zou zijn ontstaan. Hoe het leven ontstaan is en zich ontwikkeld heeft, weten we misschien niet, maar dat het toevallig is gebeurd is onwaarschijnlijk. De ID-beweging heeft zo een moderne en specifieke versie geleverd van het teleologische bewijs voor het bestaan van God.
Welke God? Is het Allah, zijn het de hindoeïstische goden? Stel dat de wetenschap een ‘intelligentie’ zou accepteren, dan voerden de gelovigen op aarde geheid oorlog om welke godheid dat dan zou zijn. Ik gok op de christelijke God, die van de bijbel. Die zo’n 4000 jaar geleden nog naar beneden moest komen om te kijken wat de mensen aan het bouwen waren.

Gen. 11
5 Maar toen daalde de HEER af om te kijken naar de stad en de toren die de mensen aan het bouwen waren. 6 Dit is één volk en ze spreken allemaal een en dezelfde taal, dacht de HEER, en wat ze nu doen is nog maar het begin. Alles wat ze verder nog van plan zijn, ligt nu binnen hun bereik. 5 Maar toen daalde de HEER af om te kijken naar de stad en de toren die de mensen aan het bouwen waren. 6 Dit is één volk en ze spreken allemaal een en dezelfde taal, dacht de HEER, en wat ze nu doen is nog maar het begin. Alles wat ze verder nog van plan zijn, ligt nu binnen hun bereik.

Het lijkt mij vrij duidelijk dat het godsbeeld onderhevig is aan tijd en cultuur. Hoe verklaart ID dit gegeven?



ID’ers hanteren een duidelijke onderzoeksmethode. Ze nemen waar dat intelligentie complexiteit en gespecificeerde informatie produceert. Als ze in de natuur structuren tegenkomen die gespecificeerde en complexe informatie bevatten, trekken zij terecht de conclusie dat hier sprake is van een intelligent ontwerp. Wij komen nu eenmaal geen andere oorzaak tegen van dit soort informatie en complexiteit. Wie die intelligente ontwerper precies is, daarover kan de wetenschap geen uitspraak doen.

Wat mij steeds weer opvalt is dat ID zeer zorgvuldig z’n objecten selecteert om een punt te maken , en daarbij voor het gemak vergeet hoeveel er al verklaard is door de evolutietheorie. Het zal wel even duren voordat de wetenschap van elk organisme weet hoe de vork in de steel zit. Maar m.i. heeft het weinig zin om alles wat al wel verklaard is op te offeren voor de door ID’ers selectief gekozen projecten om een punt te maken.
Peter T. schreef:Wie die intelligente ontwerper precies is, daarover kan de wetenschap geen uitspraak doen
Dat is de vermomming

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 18-04-2011 10:09

Hetty schreef:Dat weet je al: je vergelijkt appels met peren. Je vergelijkt dode materie (ooit een auto kindjes zien krijgen?) met levende materie.
Bovendien zijn auto's pas sinds een paar honderd jaar door mensen verzonnen: leven heeft er miljarden jaren over gedaan.

en

Je trekt hier een conclusie die ik niet begrijp. WAAROM zou iets wat voor dode materie ook gelden voor levende materie?? Weet je wel hoe groot het verschil is, daartussen?

Wat ik mij wel eens afvraag is waarom crea's of ID'ers niet een vergelijk maken tussen het gekweekte leven, denk aan katten en hondenrassen, granen, te veel om op te noemen, en leven zoals dit zich aan ons voordoet. Je ziet dat het organisme verandert. Voornamelijk door slim kruisen en condities optimaliseren. Tot nu toe doet het leven het zélf, de mens schept hier hooguit de condities. Daaruit kun je zien dat kweken echt iets heel anders is dan autootjes in elkaar knutselen. Als je het bij de teelt over ontwerp hebt, dan gaat het ten hoogste over het ontwerp van de omstandigheden en de beïnvloeding van de seksuele selectie. Niet het ontwerp van het levend wezen zelf. Misschien dat we met de kennis van de genetica dat ooit wel kunnen, maar dan zullen de basis-bouwstenen wel buiten bereik blijven.

Darwin keek wel degelijk naar de kweek en teelt. Zijn eerste hoofdstukken van On the Origin zijn daar aan gewijd. Kunstmatige selectie noemde Darwin dat.

En dat was vóór 1859. Ik denk dat, als je toch een vergelijk zoekt, je daar terecht moet.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 18-04-2011 17:01

hetty schreef:Dat weet je al: je vergelijkt appels met peren. Je vergelijkt dode materie (ooit een auto kindjes zien krijgen?) met levende materie.
Typisch voorbeeld van een grote mond Hetty. Nergens leg je uit waarom ik die vergelijking niet kan maken. Naar jouw mening vergelijk ik appels met peren, maar ik vergelijk helemaal niets.

ID en ik stellen alleen dat op basis van zo'n beetje alle observaties op onze aardbol complexe systemen niet vanzelf ontstaan, dat geldt voor dode systemen, maar hoeveel te meer voor levende.

Dus nogmaals, leg eens uit waarom ik die vergelijking niet kan maken?

En als je toch zo'n grote mond hebt:

- leg nou eens uit waarom evolutie DE uitzondering op deze observaties zou zijn???

- leg nou eens uit HOE ons geslachtelijke voortplantingsysteem "ontstaan" is en HOE de informatie in deze twee systemen zonder intelligentie of ontwerp op elkaar afgestemd zijn??? Waar komt het man-vrouw concept vandaan?

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 18-04-2011 17:59

Peter T. schreef: ID en ik stellen alleen dat op basis van zo'n beetje alle observaties op onze aardbol complexe systemen niet vanzelf ontstaan, dat geldt voor dode systemen, maar hoeveel te meer voor levende.
Zoals ik al uit de doeken deed in mijn betoog over complexiteit wordt het begrip door ID niet gekwantificeerd.

Je stelt iets, maar is niet te toetsen op enige bruikbare argumentatie en uitgangspunten.

Er zijn geen observaties die voor alle complexiteit kunnen aantonen dat het niet vanzelf ontstaat. Er zijn wel degelijk observaties, maar die zijn dan ook strak afgebakend en is het uitgangspunt bekend.

De observatie dat water in specifieke omstandigheden vormen kan aannemen die we sneeuwvlokjes noemen, is dat een observatie van een dergelijke complexiteit dat het niet vanzelf kan ontstaan?

Je mag best stellen dat dit het geval is, maar wat ik mis in je redenatie is een goede omschrijving en afbakening van complexiteit.

Door namelijk geen strakke definitie te geven zit je op een schuivende schaal. Van de uiterst sterke uitspraak dat alles complex is (en niet vanzelf kan ontstaan) tot het uitgangspunt dat niets complex is en dus altijd vanzelf ontstaat.

Waar zit het break even point?

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 19-04-2011 10:47

Determinist schreef:
Peter T. schreef: ID en ik stellen alleen dat op basis van zo'n beetje alle observaties op onze aardbol complexe systemen niet vanzelf ontstaan, dat geldt voor dode systemen, maar hoeveel te meer voor levende.
Zoals ik al uit de doeken deed in mijn betoog over complexiteit wordt het begrip door ID niet gekwantificeerd.

Je stelt iets, maar is niet te toetsen op enige bruikbare argumentatie en uitgangspunten.

Er zijn geen observaties die voor alle complexiteit kunnen aantonen dat het niet vanzelf ontstaat. Er zijn wel degelijk observaties, maar die zijn dan ook strak afgebakend en is het uitgangspunt bekend.

De observatie dat water in specifieke omstandigheden vormen kan aannemen die we sneeuwvlokjes noemen, is dat een observatie van een dergelijke complexiteit dat het niet vanzelf kan ontstaan?

Je mag best stellen dat dit het geval is, maar wat ik mis in je redenatie is een goede omschrijving en afbakening van complexiteit.

Door namelijk geen strakke definitie te geven zit je op een schuivende schaal. Van de uiterst sterke uitspraak dat alles complex is (en niet vanzelf kan ontstaan) tot het uitgangspunt dat niets complex is en dus altijd vanzelf ontstaat.

Waar zit het break even point?
Niets anders dan obscurantisme. Ik zie het wéér gebeuren, evolutionisten hebben opeens een probleem met gangbare termen en gaan daar moeilijk over doen (oftewel de discussie in een wetenschappelijk kader trekken en vervolgens beperkt te gaan denken). Waarom? Omdat je er niet áán wilt Determinist, dat de observaties van complexe systemen in onze wereld nu eenmaal altijd op ontwerp, informatie en intelligentie duiden.

Dan kom je met een sneeuwvlokje als zeer slecht voorbeeld, omdat het daar alleen gaan om de eigenschappen van water. Nooit over nagedacht dat de wereld uit en door water bestaat en het leven ook (komt uit de Bijbel) en dat water de enige vloeistof is die uitzet bij lagere temperaturen. Zeker gewoon toevallig?

Break even point is een economische term, die doet helemaal niet ter zake.

Vervolgens verzin je een schuivende schaal met een uitgangspunt dat niet wetenschappelijk te toetsen is en in onze wereld te observeren is (dat niets complex is en dus altijd vanzelf ontstaat).

Je mag best stellen dat deze schuivende schaal het geval is, maar wat ik mis in je redenatie is een goede argumentatie, omschrijving en afbakening van je schuivende schaal. Lineair denken en afgebakend denken is uit!

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 19-04-2011 11:03

Niets anders dan obscurantisme. Ik zie het wéér gebeuren, evolutionisten hebben opeens een probleem met gangbare termen en gaan daar moeilijk over doen (oftewel de discussie in een wetenschappelijk kader trekken en vervolgens beperkt te gaan denken). Waarom? Omdat je er niet áán wilt Determinist, dat de observaties van complexe systemen in onze wereld nu eenmaal altijd op ontwerp, informatie en intelligentie duiden.

Dan kom je met een sneeuwvlokje als zeer slecht voorbeeld, omdat het daar alleen gaan om de eigenschappen van water. Nooit over nagedacht dat de wereld uit en door water bestaat en het leven ook (komt uit de Bijbel) en dat water de enige vloeistof is die uitzet bij lagere temperaturen. Zeker gewoon toevallig?

Break even point is een economische term, die doet helemaal niet ter zake.

Vervolgens verzin je een schuivende schaal met een uitgangspunt dat niet wetenschappelijk te toetsen is en in onze wereld te observeren is (dat niets complex is en dus altijd vanzelf ontstaat).

Je mag best stellen dat deze schuivende schaal het geval is, maar wat ik mis in je redenatie is een goede argumentatie, omschrijving en afbakening van je schuivende schaal. Lineair denken en afgebakend denken is uit!
het niet geven en het niet afbakenen van definities is een pure vorm van obscurantisme. De pot verwijt de ketel weer eens.

Ontwerp, ontwerper, intelligent cause zijn geen wetenschappelijke termen in de biologie. Dat zijn wellicht termen op het gebied van ID. Als ID zich op het gebied van wetenschap wil bevinden, is het aan de aanhangers van ID om deze begrippen te definieren en af te bakenen.

Maar blijkbaar wil je de discussie buiten het wetenschappelijke domein betrekken en daarmee vervalt dus ook meteen je hypothese dat ID wetenschappelijk te testen is. En dat is ook prima.

De wereld bestaat ook niet door water. Leven op aarde ontstaat omdat water het mogelijk maakt om stoffen in op te lossen. Er is een periode op aarde geweest dat er helemaal geen water op aarde is geweest.

Dat observaties van complexe systemen altijd bestaan uit ontwerp, intelligentie en ontwerper is ook een vooringenomen conclusie. Het is niet te toetsen en zowel laat het dan maar eens zien. Op dit forum zijn er ook al een groot aantal argumenten aan de orde geweest waarom je levende systemen niet met dode systemen kunt vergelijken. Lees je zeker overheen.

Plaats reactie