Mijn stelling:ID is een wetenschappelijk te testen hypothese

Discussie rond themas als evolutie en creatie
Plaats reactie
nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 16-04-2011 11:25

Dat roept nog steeds herinneringen op aan het oude forum. In toch een vertrouwde omgeving zou het moeten gebeuren: een discussie over Darwin en creatie. Maar zo snel als mogelijk was heeft de eo die site stopgezet. Waarom zouden ze dat gedaan hebben?

Discussies prima, dat is het doel van dit forum. Het blijkt, afgaande op de praktijk, echter nogal lastig te zijn om het bij feiten en redenaties (vanuit welk oogpunt dan ook) te houden.
Nou als je even sec bekijkt. Is er 1 creationist die geregeld post op dit forum en 1 persoon die regelmatig aangesproken wordt om te stoppen met schelden en de discussie te vervolgen op basis van argumenten, redenaties etc. op dit forum.

De reden waarom de eo de discussie heeft stop gezet is niet helemaal duidelijk. Als je kijkt naar het evangelische programma kan ik me voorstellen er mee te stoppen. Want het evangelische gedachtegoed staat wel zwaar onder discussie in het eoforum als je het boek de bijbel letterlijk neemt. Als het forum om die reden is gestopt dan zegt dat veel over het gedachtegoed van de eo.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 16-04-2011 12:22

Niels schreef:De reden waarom de eo de discussie heeft stop gezet is niet helemaal duidelijk. Als je kijkt naar het evangelische programma kan ik me voorstellen er mee te stoppen. Want het evangelische gedachtegoed staat wel zwaar onder discussie in het eoforum als je het boek de bijbel letterlijk neemt. Als het forum om die reden is gestopt dan zegt dat veel over het gedachtegoed van de eo.
En dat had men dus, heb ik later vernomen, nooit verwacht. Men had niet gerekend op allerlei forumleden die zich vanuit een wetenschappelijke achtergrond in de discussie gingen mengen. Ik heb me ook vaak afgevraagd waarom men nauwelijks modereerde, terwijl dat vaak heel nodig was. Modereren, normen handhaven dus, is iets dat in mijn visie nogal bij de eo hoort. Maar dat deed men niet. Dat heeft me altijd hogelijk verbaasd.

Dan kun je ervoor kiezen om de boel maar af te sluiten, maar eigenlijk sluit je dan je ogen voor de wereld om je heen.

Ik ben blij met tenminste één overtuigd niet-evolutionair denkend forumlid. De discussie bestaat nog steeds, maar ook bij de eo waren er maar een paar deelnemers die vanuit die optiek mee bleven doen. Je zou bij de eo er meer hebben mogen verwachten.

Raadsels. Dat zijn het voor mij nog steeds.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 16-04-2011 16:04

hetty schreef:
nielsbosman schreef:
Ik zou het zeker geen stijl noemen en uitdagend al helemáál niet. Maar dat is mijn mening :-)
Uitdagend genoeg om er direct of indirect op te reageren.

Dat die reacties vooral bestaan uit frustraties is duidelijk. Beetje teleurstellend om eerst te komen met een claim dat ID wetenschappelijk te toetsen is en dan alleen maar verwijzen naar zo'n artikeltje waarin slechts verwezen wordt naar vage begrippen als informatie en intelligent cause.

Hoe wetenschappelijk is dat???? Sprake van toetsing is al helemaal niet mogelijk.
Tja dat lijkt mij ook. Intelligent design verklaard helemaal niets en roept meer vragen op dan het beantwoord.

Men heeft geen flauw vermoeden wat er precies is geschapen en wat er wel is geëvolueerd. "van vin naar poot" is niet onherleidbaar complex, dus is dat dan een kwestie van evolutie? (waarschijnlijk niet)

Het gaat nergens over, want het gewoon een poging om het ouderwetse creationisme in de schoolboekjes te krijgen. Toen God uit het lesprogramma moest heeft men gewoon plan B bedacht.

IDers zijn voortdurend bezig met het (onterecht) vergelijken van het planmatige van menselijke intelligentie (het bouwplan van een huis/auto etc) en de levende natuur. Een ingenieus ontwerp MOET een ontwerper hebben. Volgens die redenering moet de ontwerper DUS ook ontworpen zijn. Wie heeft de ontwerper ontworpen??

(Maar daar krijg je dus nooit antwoord op)

Nee, want dan komen we weer terug op God die altijd al bestaan heeft en dus bij het ouderwetse creationisme.


Daar laat ik het even bij.
Dat lijkt me erg verstandig, want je hebt geen idee waar het over gaat, sterker nog, je bent zo dogmatisch bezig dat je de indruk wekt helemáál niet te willen weten waar het over gaat.

Verspilde energie, die ik er niet meer in ga steken. Overigens staan al de antwoorden op jouw issues al in deze posten, dus het feit dat je sowieso deze post geplaatst hebt zegt me dat je je niet eens verdiept hebt in de materie.

Evolutionisten zijn de grootste dogmatici, het feit dat deze wankele theorie nog bestaat is dáár aan te danken.

En om dan nog maar even terug te gaan naar de inhoud, waar mevrouw Hetty gewoon aan voorbij gaat:

IDers zijn voortdurend bezig met het (onterecht) vergelijken van het planmatige van menselijke intelligentie (het bouwplan van een huis/auto etc) en de levende natuur. Een ingenieus ontwerp MOET een ontwerper hebben. Volgens die redenering moet de ontwerper DUS ook ontworpen zijn. Wie heeft de ontwerper ontworpen??

Dat "onterecht" is niet anders dan stemmingmakerij, want net zo als Niels geen atwoord heeft, heeft ook Hetty kennelijk geen antwoord: waarom is dit onterecht???

ALLE observaties wijzen maar één kant op: complexiteit HEEFT een ontwerp, en dus een ontwerper.

Als dit voor dode systemen geldt, dan zeker voor levende systemen.

ID is gewoon een terechte hypothese, maar de dogmatische evolutionisten kunnen alleen maar ROEPEN dat ID onterecht is. Jakkes!

BERICHT AANGEPAST DOOR MODERATOR VANWEGE HET ONTBREKEN VAN EEN REFERENTIE NAAR HET GEBRUIKTE ARTIKEL. HET GEBRUIKTE ARTIKEL IS VERWIJDERD.

Aangezien de pestende moderator zelf de referentie gaf, zet ik hem er nu maar volledigheidshalve bij:

http://www.refdag.nl/opinie/doelmatighe ... n_1_503111

Ik citeerde:

In de ID-beweging staan enkele concepten aan de basis van het teleologisch argument. Eén daarvan is ”niet-reduceerbare complexiteit”. Bepaalde organismen zitten zodanig complex in elkaar dat ze zich nooit vanzelf zouden kunnen ontwikkelen. Een goed voorbeeld zijn bacteriën met flagella. Een flagellum is een soort propeller gemaakt van eiwitten. Het is alleen deze specifieke samenstelling van eiwitten die voortbeweging mogelijk maakt, zodanig dat de gedachte van een geleidelijke ontwikkeling langs vele stadia (zoals bij evolutie het geval zou moeten zijn) eenvoudigweg ondenkbaar is. Neem één onderdeel weg of verander het, en het hele organisme kan niet functioneren. Met ander woorden: in het evolutionaire proces zou er geen aanleiding geweest zijn om die ontwikkeling in te zetten, omdat elk stadium op weg naar het eindpunt van de flagellum een zinloze is in evolutionair opzicht.

Een ander ID-concept is dat van ”complex gespecificeerde informatie” (CGI). Je komt in de natuur veel voorbeelden tegen van complexe structuren. Die bevatten echter nog geen informatie. Daar echter waar complexiteit samengaat met specifieke informatie (bijvoorbeeld bij DNA) kan er moeilijk sprake zijn van toeval. Immers, alle gevallen van CGI die wij in deze wereld kennen (bijvoorbeeld taal of machines), zijn het resultaat van intelligentie.

Een derde concept wordt gebezigd door hen die het heelal bestuderen. Er zijn tal van specifieke condities gevonden zonder welke geen leven in het universum mogelijk is. De kans dat het universum door toeval al die condities zou vervullen is zo klein dat het logischer is te spreken over een nauwkeurig afgestemd universum.

Nu wordt de ID-beweging hard tegengesproken. Het zou niet om echte wetenschap gaan, omdat de beweging geen goede wetenschappelijke methode hanteert. Maar is die aantijging terecht? Iemand die complexe biologische structuren onderzoekt en concludeert dat die het resultaat zijn van intelligent ontwerp, heeft minstens evenveel recht van spreken als iemand die overeenkomsten onderzoekt bij fossielen en concludeert dat ze evolutionair aan elkaar verwant zijn. Waarom zou het ene wetenschappelijk zijn en het andere niet?

ID’ers hanteren een duidelijke onderzoeksmethode. Ze nemen waar dat intelligentie complexiteit en gespecificeerde informatie produceert. Als ze in de natuur structuren tegenkomen die gespecificeerde en complexe informatie bevatten, trekken zij terecht de conclusie dat hier sprake is van een intelligent ontwerp. Wij komen nu eenmaal geen andere oorzaak tegen van dit soort informatie en complexiteit. Wie die intelligente ontwerper precies is, daarover kan de wetenschap geen uitspraak doen.

Voor de schrijvers van de Bijbel was het in ieder geval een uitgemaakte zaak dat de schepping in haar schoonheid en grootheid een heenwijzing oplevert naar de God Die haar geschapen heeft (vgl. Psalm 8:3-4). Ook bij Paulus weerklinkt dit inzicht (Romeinen 1:20). Vanuit Bijbels oogpunt lijkt het me dan ook niet meer dan terecht wanneer ID’ers naar niet-reduceerbare complexiteit, gespecificeerde informatie en nauwkeurige afstemming wijzen als voorbeelden van deze schoonheid en grootheid. Maar ook wetenschappelijk gezien is er geen reden om de ID-beweging als inferieur te beschouwen.

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 16-04-2011 16:06

carel schreef:Men had niet gerekend op allerlei forumleden die zich vanuit een wetenschappelijke achtergrond in de discussie gingen mengen.
Ha die Carel,

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit serieus bedoeld is. Ik geloof er geen snars van, bovendien, WIE waren die zogenaamde wetenschappelijke forumleden dan wel niet?

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

ID is een wetenschappelijk te testen hypothese

Bericht door FonsV » 16-04-2011 16:37

Onwillekeurig moet ik, al lezende wat in deze daad allemaal verschijnt, terugdenken aan een avondje Pauw & Witteman van nogal een tijd geleden. Na de 'zappservice' kwamen de twee voornaamste gasten aan het woord: Midas Dekker, diehard bioloog, niet op z'n mondje gevallen en zijn discussiegenoot (naam vergeten), die de ark van Noach had nagebouwd. Het werd een bijna satirisch, soms tenenkrommend toneelstuk. Haha. :D

Grimmig proberend vriendelijk te kijken zitten de twee kemphanen tegenover elkaar; de een keihard 'gelovig', de ander keihard 'wetenschappelijk'. De een houdt vast aan de zesdaagse schepping door een God (vooral géén Godin) de ander probeert onder woorden te brengen hoe prachtig het is dat er helemaal geen God nodig is om te verklaren dat onze schepping uit één cel tot stand is gekomen. Beiden zijn rotsvast overtuigd van het eigen gelijk en proberen dat aan de man te brengen. Wat héb je immers aan gelijk als je het niet kríjgt? Kijk in de dierentuin naar de bavianenrots! :)

Darwin staat op een voetstuk omdat hij een oorspronkelijke verklaring heeft geformuleerd voor de enorme diversiteit van leven. Hij kreeg en krijgt het aan de stok met degenen die geloven in een schepper die al eeuwen lang door een even grote diversiteit van opvattingen wordt aangeroepen. De TV-uitzending werd een dramatisch toneelstuk waarin Dekker en zijn tegenstander hun frustratie uitstraalden, alsof ze aan weerszijden van een speelbord zaten, de een met schaakstukken en de ander met damschijven.

Hadden wij mensen maar directe toegang tot de waarheid. Die moet helaas worden opgespoord en iedere nieuwe waarheid is meteen de bron van nieuwe vragen en daarmee het begin van een nieuwe speurtocht. “Hoe meer ik weet des te minder ik weet” zei destijds een wijze die écht had doorgedacht.

Wetenschappers hebben vaak de neiging het onderzoeksobject als een tijdloos ding voor zich te zien, waar zij omheen kunnen draaien tot zij weten hoe het in elkaar zit. Helaas wordt de wetenschapper ouder, verandert hij van opvattingen en inzichten. Hetzelfde doet de wereld om hem heen zeker als zijn onderzoeksobject het leven is. De zin van het leven is vanaf den beginne ongewis, voor de toekomst helemaal.

Om 'bij te tijd te blijven' moet je eens wat doordenken (ideaal van dit forum) over de brandend actuele discussie rond het onverdoofd slachten. Waarom heet dat ritueel? Kan verdoofd slachten niet ritueel zijn? Is ergens wat hypocrisie te bespeuren?
Voor alle duidelijkheid: als hierover een discussie ontstaat doe ik – gezien de praktijk op dit forum – niet mee.

Bovendien heb ik sowieso al een zekere hekel aan religies. Niet omdat er binnen religies geen religieuze mensen zouden voorkomen, maar om andere redenen. Voor de aardigheid plak ik hier een stukje onder dat ik zelf geschreven zou willen hebben. Het is van de Italiaan Massimo Pigliucci en geschreven in het Engels. Maar dat zal wel geen bezwaar zijn. ;) De onderstrepingen zijn van mij.

"A lot of people consider Buddhism a form of atheism. In a sense it is, in that it does not have a god in the usual sense of the word. It does not have a deity figure. It does not have a creation myth. It does not fear reprisals from cosmic grandpa if we fail to worship him properly.
Yet ... the universe in Buddhist terms is not dead matter or a cosmic void. It is a living, intelligent thing we all partake in. ...
If God is a big ‘ol white dude in the sky who smites sinners and rewards football players, then I’m an atheist.
If God exists outside the universe, I’m an atheist.
If God cares more for one religion than another, I’m an atheist.
And if God believes that women are inferior to men, I’m an atheist. ...
I don’t worship God as an old man on a throne beyond the orbit of Jupiter, but I do worship the universe. The universe is more than dead matter. "


Qui potest capere capiat! :-)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 16-04-2011 17:42

Peter T. schreef:
carel schreef:Men had niet gerekend op allerlei forumleden die zich vanuit een wetenschappelijke achtergrond in de discussie gingen mengen.
Ha die Carel,

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit serieus bedoeld is. Ik geloof er geen snars van, bovendien, WIE waren die zogenaamde wetenschappelijke forumleden dan wel niet?
Is serieus bedoeld. Niet als verwijt of zo. Het heeft mij echt hogelijk verbaasd dat de EO, een grote omroep, de stekker eruit trok. En je zult toch toegeven dat met 60% van hun leden die Gen 1 letterlijk opvatten er veel meer deelnemers vanuit die optiek hadden kunnen deelnemen. Het is tot een kleine handvol beperkt gebleven. Jij was daarvan de meest prominente, precies als dat ook hier op dit forum het geval is. Sommigen hebben het bij een enkele (goede) post gelaten, zo van 'voorwaar, ik heb gezegd'. Aan de discussie namen ze verder niet deel. En dat was jammer. Het gaat me om het debat zoals je weet.

En voor zover ik weet waren alle deelnemers die een meer wetenschappelijke lijn volgden wel degelijk wetenschappelijk geschoold. Veel daarvan hebben zich ook bij dit forum aangesloten. Allemaal wetenschappelijk geschoold voor zover ik weet.

Tijs Huisman, die ik hier helaas niet meer tref, vormde een aparte groep op zich, sterk gelovend en tegelijk wetenschapper. Voor zover ik weet was hij de enige en ook dat heeft me zeer verbaasd. Bij die 40% eo-leden die Gen 1 niet letterlijk opvatten moeten er toch veel zeer in staat zijn geweest om zich duchtig in de discussie te mengen. Niks van gemerkt. Ook hier niet.

Toch allemaal serieus dit lijkt me zo :) En tot op de dag van vandaag begrijp ik die zet van de EO niet.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 16-04-2011 17:48

Fons schreef:Om 'bij te tijd te blijven' moet je eens wat doordenken (ideaal van dit forum) over de brandend actuele discussie rond het onverdoofd slachten. Waarom heet dat ritueel? Kan verdoofd slachten niet ritueel zijn? Is ergens wat hypocrisie te bespeuren?
Voor alle duidelijkheid: als hierover een discussie ontstaat doe ik – gezien de praktijk op dit forum – niet mee.
Bespeur ik hier wat cynisme? ik blijf 'doordenken' van het grootste belang vinden en zie geen reden tot cynisme daarover. Ook niet in deze draad.

En wat te denken van de door jou opgeworpen vraag. Je stelt hem en vervolgens diskwalificeer je de discussiestijl die hier gevoerd wordt. Vind ik niet heel sjiek.

Mijn vraag dan: wat voegt jouw opmerking hier in constructieve zin aan toe Fons?

Voorts heet de discussiepartner van Dekkers Johan Huibers http://www.arkvannoach.com/
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 16-04-2011 18:01

Peter schreef:Een derde concept wordt gebezigd door hen die het heelal bestuderen. Er zijn tal van specifieke condities gevonden zonder welke geen leven in het universum mogelijk is. De kans dat het universum door toeval al die condities zou vervullen is zo klein dat het logischer is te spreken over een nauwkeurig afgestemd universum.
En dat is ook een raadsel van behoorlijke proporties. Vrijwel alle door jou hier 'specifieke condities' genoemde randvoorwaarden (natuurkundige wetten en gegevenheden) zijn nogal raadselachtig voor mij. Sterker, ik begrijp er niks van waarom dat precies zo is. Daarom zie je ook dat de wetenschappelijke natuurkundige wereld iets als een multi-universum heeft bedacht, ergens moet er eentje zijn die precies aan de juiste voorwaarden voldoet. In die zin zit de natuurkunde behoorlijk in de prut, want de ene exorbitante theorie volgt na de ander. En allemaal zonder een spoor van bewijs.

Eerlijk gezegd: hier heb je echt een punt Peter, want heel sterk vind ik deze redenatie binnen de natuurkunde niet.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

ID is een wetenschappelijk te testen hypothese

Bericht door FonsV » 16-04-2011 20:13

Dag Carel,
Je schreef:Voorts heet de discussiepartner van Dekkers Johan Huibers.
Dank je. Ik vond het voor de begrijpelijkheid van wat ik vertellen had niet nodig die naam op te zoeken.
Je schreef:Ik blijf 'doordenken' van het grootste belang vinden en zie geen reden tot cynisme daarover.
En zo denk ik er ook over: denken, denken en nog eens denken. Anders gezegd: luisteren naar de ander met de intentie zijn gedachten/bedoelingen te horen (in je op te nemen), vervolgens over het gehoorde nadenken om tenslotte te laten weten waarom je het wel of niet, geheel of gedeeltelijk met het gehoorde eens bent.
Je mag me cynisch noemen, ik voel me meer sceptisch. En niet helemaal zonder reden, vrees ik.
Je schreef:Je stelt vraag en vervolgens diskwalificeer je de discussiestijl die hier gevoerd wordt. Vind ik niet heel sjiek.
Gezien onderstaande citaten sta ik daarin niet helemaal alleen, zou ik denken:
Je schreef:Peter, voor alle duidelijkheid: Niels scheldt nergens en jij passeert in voorgaande discussie regelmatig de lijn der welvoeglijkheid. Hou het bij argumenten, feiten, onderzoeken, waar dan ook vandaan. In alle scherpte. Maar niet schelden! NIET! Het blijkt, afgaande op de praktijk, echter nogal lastig te zijn om het bij feiten en redenaties (vanuit welk oogpunt dan ook) te houden. Dat roept nog steeds herinneringen op aan het oude forum.
En in deze discussiestijl voel ik me allesbehalve thuis. Dat anderen het blijkbaar wél een waardevolle tijdsbesteding vinden, och... smaken verschillen en de gustibus non est disputandum. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

MODFlight
Moderator
Berichten: 7
Lid geworden op: 24-07-2010 23:07

Bericht door MODFlight » 16-04-2011 21:21

Peter,

Zou je, voor de goede orde en geheel in lijn met de spelregels die alhier gelden, in deze posting van je de nu nog missende referentie naar het Refdag artikel die je gebruikt hebt erbij willen plakken?

Mvg,

MODFlight

Plaats reactie