Mijn stelling:ID is een wetenschappelijk te testen hypothese

Discussie rond themas als evolutie en creatie
Plaats reactie
Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 14-04-2011 10:43

nielsbosman schreef:
Niet alleen een geweldig obscurantisme, maar ook nog eens "wetenschap" van de koude grond.
Ken je het woord obscurantisme wel???

Obscurantisme (uit het Latijn: obscurare = verduisteren, donker maken) is het doelbewuste streven om andere mensen in onwetendheid te houden en zelfstandig denken te verhinderen.Een persoon die zodanig gedrag vertoont noemt men een obscurant.
Obscurantisme kan worden gezien als het tegengestelde van Verlichting. De 18e-eeuwse Verlichtingsdenker Marquis de Condorcet schreef veel over het verschijnsel, en definieerde het als "de tirannie van de arglist over de onwetendheid". In academische debatten wordt de term "obscurantistisch" nogal eens gebruikt om een opponent af te schilderen als tegenstander van de vrije uitwisseling van gedachten. Onder andere de Duitse filosoof Martin Heidegger kreeg soms dit verwijt van zijn opponenten.
Obscurantistische verschijnselen worden in de hoofdstroom van het Westers denken vaak geassocieerd met orthodox-religieuze groeperingen die zich aan de Westerse beschaving onttrekken of zich ertegen afzetten. Meestal wordt de term fundamentalisme gebruikt om dergelijke obscurantistische denk- en handelwijzen mee aan te duiden.


Jij bent degene die in gebreke blijft bij het definieren van begrippen en verduidelijken van de hypothese. Dat ben ik niet. Ik vraag slechts naar de definitie van deze begrippen. Dat jij weigert deze te definieren is uiterst onwetenschappelijk en een uitstekend voorbeeld van obscurantisme.
Jij bepaalt dus dat het in elkaar zetten van niet levend materiaal te achterhalen is omdat jij vind dat daar een ontwerper en bouwplan aanwezig is. Bij levend materiaal is die er niet volgens jou.
Ik bepaal dat niet dat kan iedereen vaststellen. Als die bij levend materiaal er wel is geef dan eens voorbeelden met helder gedefinieerde begrippen. Ik vraag daar slechts om. Heel logisch lijkt mij. De hypothese verwijst naar informatie en intelligent cause. Wat houdt dit in? Jij bent toch zo overtuigd dat de hypothese wetenschappelijke toetsbaar is. Nou leg eens uit wat deze vage begrippen inhouden?
Jij maakt dus de keuze al vooraf, en een nog grotere fout is deze: de afwezigheid van een ontwerper of handleiding wil niet zeggen dat die er niet is.
Nee, hiermee kom je dus wel op het gebied van geloof en niet op het gebied van wetenschap. Jij maakt de keuze vooraf dat er een ontwerper en een ontwerper is. Ik laat dat in het midden. Daarmee ben jij vooringenomen en ik niet.
Einde oefening, want aan dit soort domme praat ga ik mijn tijd niet meer besteden.
Einde oefening is het altijd als je je begrippen niet wilt definieren. Ik vind het nogal een teken van minachting om iedereen als achtelijk, dom of wat dan ook te bestempelen. De mensen zijn hier slechts om vragen te stellen over jouw geformuleerde hypothese. Als je niet tegen kritische vragen kan, dan moet je niet op een discussieforum komen.
Zeker einde oefening. Je gaat op al mijn punten niet in, zo moet je ook nog bewijzen hoe het systeem mens dat wél ontstaan is.

Jij zet de bril van de wetenschap op, die maar een gedeelte van de werkelijkheid kan beschrijven, en zodoende denk je je van alles aan te kunnen matigen. Ik moet dan aantonen dat ingewikkelde systemen een ontwerp en ontwerper hebben. terwijl ALLES in de ons bekende wereld op die causaliteit wijst, en jij matigt je aan wetenschappelijk te denken (beperkt dus) en je eigen bewijs niet te overleggen.

Hoe dom en beperkt kun je zijn? Wat doe jij eigenlijk op dit discussie forum anders dan alleen met mij bemoeien?

Ik heb nog zinvolle posten openstaan naar Carel en Determinist, dus daar ga ik me lekker op richten.

Doe me een lol en zoek zelf een discussie maatje.

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 14-04-2011 10:54

Zeker einde oefening. Je gaat op al mijn punten niet in, zo moet je ook nog bewijzen hoe het systeem mens dat wél ontstaan is.
Jij doet hier de hypothese. Jij legt hier de claim dat ID wetenschappelijke te toetsen is. Dan is het aan jou om deze claim te onderbouwen. Zo werkt dat in de wetenschap en niet anders.
Jij zet de bril van de wetenschap op, die maar een gedeelte van de werkelijkheid kan beschrijven, en zodoende denk je je van alles aan te kunnen matigen. Ik moet dan aantonen dat ingewikkelde systemen een ontwerp en ontwerper hebben. terwijl ALLES in de ons bekende wereld op die causaliteit wijst, en jij matigt je aan wetenschappelijk te denken (beperkt dus) en je eigen bewijs niet te overleggen.
Jouw hypothese is dat ID wetenschappelijke te toetsen is. Nogal logisch dat ik dan de wetenschappelijke bril opzet. Jij begint daar nl. mee in je hypothese.

Als jij komt met de hypothese dat ID wetenschappelijk te toetsen is, dan moet je idd aantonen dat ingewikkelde systemen een ontwerp en ontwerper heeft. Of je moet de definitie van ID aanpassen.

Als je deze hypothese doet dat ID wetenschappelijk te toetsen is leg je dus zelf deze beperking op. Moet je mij niet raar aankijken?
Hoe dom en beperkt kun je zijn?
Ik vind het nogal dom om mij eerst te beschuldigen beperkt te kijken, terwijl je zelf deze beperking aanbrengt in je hypothese.
terwijl ALLES in de ons bekende wereld op die causaliteit wijst
Dat komt voort uit jouw geloof. En is dus niet wetenschappelijk aan te tonen. Ik wil ook best daar een filosofische discussie overhouden.

Maar je vindt de wetenschap dus te beperkt om dit te kunnen aantonen. Dus jouw hypothese bevindt zich buiten het domein van de wetenschap. Weten we dat ook weer.

Dank

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 14-04-2011 10:56

nielsbosman schreef:
Zeker einde oefening. Je gaat op al mijn punten niet in, zo moet je ook nog bewijzen hoe het systeem mens dat wél ontstaan is.
Jij doet hier de hypothese. Jij legt hier de claim dat ID wetenschappelijke te toetsen is. Dan is het aan jou om deze claim te onderbouwen. Zo werkt dat in de wetenschap en niet anders.
Jij zet de bril van de wetenschap op, die maar een gedeelte van de werkelijkheid kan beschrijven, en zodoende denk je je van alles aan te kunnen matigen. Ik moet dan aantonen dat ingewikkelde systemen een ontwerp en ontwerper hebben. terwijl ALLES in de ons bekende wereld op die causaliteit wijst, en jij matigt je aan wetenschappelijk te denken (beperkt dus) en je eigen bewijs niet te overleggen.
Jouw hypothese is dat ID wetenschappelijke te toetsen is. Nogal logisch dat ik dan de wetenschappelijke bril opzet. Jij begint daar nl. mee in je hypothese.

Als jij komt met de hypothese dat ID wetenschappelijk te toetsen is, dan moet je idd aantonen dat ingewikkelde systemen een ontwerp en ontwerper heeft. Of je moet de definitie van ID aanpassen.

Als je deze hypothese doet dat ID wetenschappelijk te toetsen is leg je dus zelf deze beperking op. Moet je mij niet raar aankijken?
Hoe dom en beperkt kun je zijn?
Ik vind het nogal dom om mij eerst te beschuldigen beperkt te kijken, terwijl je zelf deze beperking aanbrengt in je hypothese.
terwijl ALLES in de ons bekende wereld op die causaliteit wijst
Dat komt voort uit jouw geloof. En is dus niet wetenschappelijk aan te tonen. Ik wil ook best daar een filosofische discussie overhouden.

Maar je vindt de wetenschap dus te beperkt om dit te kunnen aantonen. Dus jouw hypothese bevindt zich buiten het domein van de wetenschap. Weten we dat ook weer.

Dank
Hoe dom kun je zijn? Dat ID toetsbaar is hebben we hier al lang gehad.

Causaliteit is niet gebaseerd op geloof, maar op waarnemingen, nogmaals, HOE dom BEN je?

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 14-04-2011 11:06

Hoe dom kun je zijn? Dat ID toetsbaar is hebben we hier al lang gehad.

Causaliteit is niet gebaseerd op geloof, maar op waarnemingen, nogmaals, HOE dom BEN je?
Lang niet zo dom om je eigen hypothese onderuit te halen.

Dat ID toetsbaar is hebben we ook helemaal niet gehad. Nergens. Daar gaan alle vragen in dit topic over. Maar je geeft geen antwoord op wat informatie, intelligent cause betekent.

Allemaal vage begrippen, die helemaal niet toetsbaar zijn en die ook nergens worden gedefinieerd.

Causaliteit is zeker niet gebaseerd op geloof. Alleen de causaliteit wordt nergens waargenomen. Bovendien zijn ontwerp en ontwerper begrippen die niet toetsbaar zijn. Zowel het begrip ontwerp en al helemaal het begrip ontwerper. Dat zijn geloofsuitingen.

Je kunt wel vermoeden dat er sprake is van ontwerp maar dat kun je nergens hard maken. Je geeft ja niet voor niets aan dat wetenschap beperkt is
en jij matigt je aan wetenschappelijk te denken (beperkt dus)

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 14-04-2011 11:10

Peter schreef:nogmaals, HOE dom BEN je?
Niet. Ik heb jullie discussie gevolgd en ik tref nergens een als dom te kwalificeren strofe van Niels' hand aan. Hij richt zich met een zekere vasthoudendheid op de in dit item gestelde vraag

Wel is het goed (Voor Niels? Voor ons allemaal?) om rekening te houden met de actuele stand van de hypothesevorming rond het ontstaan van het universum, ik heb daar reeds een filmpje over gepost, waaruit zou kunnen blijken dat dat wat wij als realiteit zien helemaal geen realiteit is.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 14-04-2011 11:23

Wel is het goed (Voor Niels? Voor ons allemaal?) om rekening te houden met de actuele stand van de hypothesevorming rond het ontstaan van het universum, ik heb daar reeds een filmpje over gepost, waaruit zou kunnen blijken dat dat wat wij als realiteit zien helemaal geen realiteit is.
Dat is het zeker. Heeft Bill Bryson ook wel mooie (populaire wijze geschreven) boeken over uitgebracht. Maar dat neemt niet weg dat ID (wellicht afhankelijk van de definitie) niet wetenschappelijk te toetsten valt. En dat is toch echt de stelling van dit topic.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 14-04-2011 11:47

je schreef:Maar dat neemt niet weg dat ID (wellicht afhankelijk van de definitie) niet wetenschappelijk te toetsten valt. En dat is toch echt de stelling van dit topic.
Zeker. Maar het is ook goed mogelijk dat de nogal vervoerende inzichten als een hologram-universum ook heel ver gaan, tegen science fiction aan. En mogelijk onbewijsbaar zijn/blijven.

Maar, en daar sluit ik bij je aan, daar doet men wel pogingen toe. Een Amerikaan, met een lange heel steriele buis, waarin hij laserstralen op en neer laat gaan. Als er aan het eind van zo'n kaats-traject 'rafels' (zo noem ik dat maar) rond de lichtstraal zitten, dan beschouwt hij dat als sterke aanwijzing dat er inderdaad wel eens zo'n hologram universum zou kunnen bestaan. De implicaties daarvan gaan heel ver. We zouden dan heel ergens anders bestaan en onze bewuste denksels zouden zich dan in zo'n hologram ophouden. Zou dat zo zijn dan zouden rare dingen als tijdreizen wellicht ook mogelijk zijn.

Het is dus een terechte vraag om met onderzoeksgegevens en bewijsvoering te komen. Is er bijvoorbeeld ook zo'n onderzoek opgesteld, waaruit aannemelijk te maken is dat er een plan en een schepper actief is (geweest). Wetenschappelijk niks mis mee.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 15-04-2011 15:13

nielsbosman schreef:
Hoe dom kun je zijn? Dat ID toetsbaar is hebben we hier al lang gehad.

Causaliteit is niet gebaseerd op geloof, maar op waarnemingen, nogmaals, HOE dom BEN je?
Lang niet zo dom om je eigen hypothese onderuit te halen.

Dat ID toetsbaar is hebben we ook helemaal niet gehad. Nergens. Daar gaan alle vragen in dit topic over. Maar je geeft geen antwoord op wat informatie, intelligent cause betekent.

Allemaal vage begrippen, die helemaal niet toetsbaar zijn en die ook nergens worden gedefinieerd.

Causaliteit is zeker niet gebaseerd op geloof. Alleen de causaliteit wordt nergens waargenomen. Bovendien zijn ontwerp en ontwerper begrippen die niet toetsbaar zijn. Zowel het begrip ontwerp en al helemaal het begrip ontwerper. Dat zijn geloofsuitingen.

Je kunt wel vermoeden dat er sprake is van ontwerp maar dat kun je nergens hard maken. Je geeft ja niet voor niets aan dat wetenschap beperkt is
en jij matigt je aan wetenschappelijk te denken (beperkt dus)
Je haalt niets onderuit, ID is een wetenschappelijk te toetsen hypothese, daar gaat mijn stelling over en mijn artikel. Daar heb je niets van weerlegd.

Je gaat nog dom verder door toe te geven dat causaliteit niet gebaseerd is op geloof, terwijl je dat eerder wél beweerde. Dan ben je niet alleen dom, maar ook nog schaamteloos door een post later het tegenovergestelde te beweren.

Dan ga je zelfs stupide verder door te stellen dat ontwerp en ontwerper geloofsbegrippen zijn. Ik ga ze dat op de TU in Delft binnenkort eens vertellen, maar ik weet nu al dat ze in een deuk zullen liggen!

TU Niels is TECHNISCHE UNIVERSITEIT!

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 15-04-2011 15:13

carel schreef:
Peter schreef:nogmaals, HOE dom BEN je?
Niet. Ik heb jullie discussie gevolgd en ik tref nergens een als dom te kwalificeren strofe van Niels' hand aan. Hij richt zich met een zekere vasthoudendheid op de in dit item gestelde vraag

Wel is het goed (Voor Niels? Voor ons allemaal?) om rekening te houden met de actuele stand van de hypothesevorming rond het ontstaan van het universum, ik heb daar reeds een filmpje over gepost, waaruit zou kunnen blijken dat dat wat wij als realiteit zien helemaal geen realiteit is.
Zie mijn antwoord aan Niels.

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 15-04-2011 15:51

Je haalt niets onderuit, ID is een wetenschappelijk te toetsen hypothese, daar gaat mijn stelling over en mijn artikel. Daar heb je niets van weerlegd.
Je haalt je eigen hypothese onderuit dat hoef ik niet eens te doen. Je beweert slechts dat het niet zo is. Het artikel laat ook helemaal niet zien dat het toetsbaar is. Geen definieren van informatie geen definitie van intelligent cause. Hoe wou je dat in hemelsnaam toetsen?

Bij de claim van je hypothese verwijs je slechts naar je het artikel. In het artikel staat nergens wat informatie betekent, staat nergens wat intelligent cause betekent. Kun je wel blijven verwijzen naar het artikel. Maar zonder begripsomschrijving wordt de definitie van ID en de hypothese uitermate onduidelijk. En dat is precies wat je wilt. Want je kunt ontwerp en ontwerper niet aantonen. En daarom is het ook geen wetenschap.
Je gaat nog dom verder door toe te geven dat causaliteit niet gebaseerd is op geloof, terwijl je dat eerder wél beweerde. Dan ben je niet alleen dom, maar ook nog schaamteloos door een post later het tegenovergestelde te beweren.
Laat maar zien waar ik dat beweer. Causaliteit kun je aantonen. Een ontwerp en een ontwerper in biologische processen niet. Laat dat dan eens een keer zien waar die ontwerper aangetoond kan worden. Dat kun je niet.
Dan ga je zelfs stupide verder door te stellen dat ontwerp en ontwerper geloofsbegrippen zijn. Ik ga ze dat op de TU in Delft binnenkort eens vertellen, maar ik weet nu al dat ze in een deuk zullen liggen!
Je doet maar..... Iemand die nog nooit een boek open geslagen heeft over wetenschapsfilosofie hebben ze nog veel uit te leggen.

Ontwerp en ontwerper binnen het domein van de biologie en bijv. levende organismen zijn ook geloofsbegrippen. Niet als het gaat om materiele zaken. Maar die twee dingen kun jij blijkbaar niet uit elkaar houden. Toon nu maar simpel weg aan waar de ontwerper is van levend organisme. Gaat je niet lukken. Is niet toetsbaar. En daarmee vervalt de hypothese omdat het niet toetsbaar.
TU Niels is TECHNISCHE UNIVERSITEIT!
De enige op dit forum die niet wetenschappelijk geschoold is ben jij. Dat zou niet erg zijn, maar je wilt ook helemaal niets weten van hoe wetenschap werkt. Dan is het niet handig om te beweren dat ID een wetenschappelijke te testen hypothese is. Ipv iedereen dom, stupide of boos te worden, zou je ook kunnen laten zien dat deze hypothese wetenschappelijk te testen is. Maar dat weiger je. Je verwijst slechts naar een artikel waarin dat ook niet staat.

En dan verwijt je mij dat ik te veel kijk met een wetenschappelijke bril, dat ik te beperkt kijk, terwijl je zelf die claim ligt???

Dat is pas dom.

Plaats reactie