Kun je aangeven waarvan ik niets heb begrepen?Je schreef:Tja, dan heb je er ook werkelijk niets van begrepen.
Keuze:
a) niets van de gegeven definitie
b) niets van de inhoud (hoe luidt die inhoud?) van de term ID.
Groeten.
Fons.
Kun je aangeven waarvan ik niets heb begrepen?Je schreef:Tja, dan heb je er ook werkelijk niets van begrepen.
Is dit nu wéér bezigheidstherapie?FonsV schreef:Dag Peter,
Kun je aangeven waarvan ik niets heb begrepen?Je schreef:Tja, dan heb je er ook werkelijk niets van begrepen.
Keuze:
a) niets van de gegeven definitie
b) niets van de inhoud (hoe luidt die inhoud?) van de term ID.
Groeten.
Fons.
Je hoort die vraag vaker, maar in feite is het een onzinnige vraag. Net zo min als we iets kunnen zeggen over het ontstaan van ons universum. Dat ligt per definitie buiten ons waarnemingsvermogen. Wat dit betreft zou men best minder spastisch kunnen doen over de mogelijkheid dat er een schepper bestaat. Hier hoeven crea's niet over na te denken, waarom zouden ze?Niels schreef:Als je er vanuit gaat dat er een schepper zijn, zijn er ook tal van filosofische vragen. Bijvoorbeeld: hoe is die schepper ontstaan? Het zou eens leuk zijn als crea's daar ook eens over zouden nadenken.
We weten niet of we 13,7 of 15 of 100 miljard jaar geleden 'begonnen' zijn. Vóór T=-^34 seconde weten we niks. Echt niks. Het heelal IS de ruimte, wat daarbuiten is is een betekenisloze vraag. Er kunnen miljarden universa zijn of buiten ons geeneen, we wéten het niet.Niels schreef:Als we +/- 15 miljard jaar geleden zijn begonnen met heelal, wat was daarvoor dan zijn er andere universa aanwezig. In welke ruimte beweegt dat heelal zich. Waar beweegt dat heelal zich naar toe.
Dan heb je veel gemist in de tussentijd, ik sluit NS ook niet uit, het manifesteert zich gewoon op populatie niveau. Creationisten doen dat ook niet.nielsbosman schreef:ID sluit ook natuurlijke selectie niet uit.
Hier zie je de beperktheid van onze taal. En omdat we evolutie niet in algoritmen kunnen beschrijven zullen we het er toch mee moeten doen. NS is nergens 'verantwoordelijk' voor, dat is een personalisatie, NS is een natuurlijk mechanisme, niks meer en niks minder. Verder 'ondergaan' dieren NS niet, dieren leven en ontwikkelen zich zoals ze doen en mutaties, genetica, omstandigheden oefenen daar invloed op uit. Waardoor sommige mutaties voordeel opleveren en andere nadeel. De nadeel-gevallen sterven uit, de voordeel-gevallen gaan door. De cheetah als soort heeft niks te kiezen. Net zo min als de dino's dat hadden of de ambulocetus om er maar een te noemen. Of er grenzen aan de aanpassingen zijn weet ik niet. Als ik naar de ongelofelijke verscheidenheid kijk lijkt me dat die grenzen, als ze er al zijn, héél ver weg liggen.Peter schreef:En dan over wetenschap, er is geen enkel bewijs dat NS verantwoordelijk kan zijn voor de richting van het leven. Bovendien laten diersoorten zien die NS ondergaan hebben, zoals de cheetah, dat ze juist helemáál niet kiezen voor het leven maar aan de rand van uitsterven staan... omdat het genoom aangepast is en de grenzen van de aanpassing zich aandienen.
Klopt best aardig dacht ik. En Peter, als ik uit mijn nek klets dan zijn er echt wel forumleden die a) meer van evolutiebiologie weten dan ik en b) die me dat haarfijn weten te vertellen.je schreef:Met andere woorden, wat je over NS zegt is niet correct.
Zeker, vooral voor evolutionisten is dat een uitdaging!!nielsbosman schreef:Ben het volkomen oneens met je.
Het zijn ten eerste filosofische vragen en geen vragen waar per se wel of niet een antwoord op moet komen. Juist het stellen van vragen zet weer aan tot nadenken over bepaalde onderwerpen. Het zet aan tot redeneren.
De filosofie geeft ook geen oplossingen voor vraagstukken. Het zet wel aan tot denken. En alleen dat al zou wel eens goed kunnen zijn voor crea's, maar dat geldt ook voor andere groepen.
Met WIE ben je het volkomen oneens Niels?? Peter had wat punten openstaan en ik ook, je kunt ons allebei dus bedoelen.nielsbosman schreef:Ben het volkomen oneens met je.
Het zijn ten eerste filosofische vragen en geen vragen waar per se wel of niet een antwoord op moet komen. Juist het stellen van vragen zet weer aan tot nadenken over bepaalde onderwerpen. Het zet aan tot redeneren.
De filosofie geeft ook geen oplossingen voor vraagstukken. Het zet wel aan tot denken. En alleen dat al zou wel eens goed kunnen zijn voor crea's, maar dat geldt ook voor andere groepen.