Evolutie is de weg naar "God"

Discussie rond themas als evolutie en creatie
Plaats reactie
WiWaG
Berichten: 1
Lid geworden op: 11-04-2012 13:52

Evolutie is de weg naar "God"

Bericht door WiWaG » 11-04-2012 14:04

Niet de Bijbel, Koran of enig ander geschrift zal ons naar "God" leiden

Evolutie is de weg naar "God"

Religieuze mensen geloven dat God = Alwetend
De evolutie van intelligentie zal uiteindelijk leiden tot. .. Alwetendheid

WiWaG

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Re: Evolutie is de weg naar "God"

Bericht door carel » 11-04-2012 17:39

WiWaG schreef:Niet de Bijbel, Koran of enig ander geschrift zal ons naar "God" leiden

Evolutie is de weg naar "God"

Religieuze mensen geloven dat God = Alwetend
De evolutie van intelligentie zal uiteindelijk leiden tot. .. Alwetendheid

WiWaG
Als je dat als metafoor bedoelt (Evolutie is de weg naar "God") dan ben ik het daarmee eens.

Jouw tweede zin: Religieuze mensen geloven dat God = Alwetend. De evolutie van intelligentie zal uiteindelijk leiden tot. .. Alwetendheid is op zich niet onwaar, maar hebben we de tijd. Daar heb ik grote twijfel.

Op een andere plek op dit forum, de koffiehoek dacht ik, gaat het overigens over dat soort dingen. kijk bijvoorbeeld naar deze lijn: http://evolutieencreat.forum2go.nl/demo ... -t369.html

Daar gaar het over evolutie en de situatie nu, waarop wij evolutionair niet op zijn berekend. Als je daar wat over te zeggen hebt, doe dan mee, het onderwerp is lastig genoeg, maar wel leuk.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 27-04-2012 18:43

WIWAG schreef: De evolutie van intelligentie zal uiteindelijk leiden tot....
ALwetendheid...

Ik vul aan:
of tot 1984...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 27-04-2012 21:09

Juda schreef:WIWAG schreef: De evolutie van intelligentie zal uiteindelijk leiden tot....
ALwetendheid...

Ik vul aan:
of tot 1984...
Dan kun je terug in de tijd. Iets wat volgens Einstein volslagen onmogelijk is..

Dus moet je dan wel alwetend zijn...
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 27-04-2012 21:56

ik bedoelde George Orwell's 1984...
Of ben je me aan het bezeiken ;)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 27-04-2012 22:17

Juda schreef:ik bedoelde George Orwell's 1984...
Of ben je me aan het bezeiken ;)
Nee hoor, hoe kom je erbij?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 27-04-2012 22:32

weet niet..

wat denk jij Carel?
Alwetendheid of 1984?
Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Alpha-Stone
Berichten: 2
Lid geworden op: 01-07-2016 11:31

Evolutie is de weg naar "God"

Bericht door Alpha-Stone » 03-07-2016 20:23

We zijn constant bezig via mentale wegen God te doorgronden. De Almachtige valt niet uit te leggen. God is absoluut. Iets wat absoluut is kunnen wij niet bevatten. We begrijpen onszelf nog niet eens, evenmin als het heelal, waarvan we nu al pretenderen te weten hoe alles werkt door door een vergrootglaasje te kijken. Iets wat wij gewone zielen nooit kunnen of zullen begrijpen. God valt uitsluitend te beleven en tastbaar waar te nemen bij volledige gedachteloosheid. Voor veel mensen een lange, soms uitzichtloze weg; met de juiste instelling en wat hulp kan je echter veel bereiken. De koele vibraties liegen er niet om. Echter, men zal vooreerst een Realisatieproces moeten ondergaan die het gedachteloos bewustzijn in werking zet. (opening van de Sahastrara). Bij de een zal dit direct gebeuren, bij de ander kan dit maanden, zo-niet jaren duren, afhankelijk van het gegeven of je afstand kunt nemen van je mentale wereld. Een goede tip: Lees a.u.b. niet teveel boeken. Boeken zijn onderdeel van en zomede dus onderhevig aan onze mentale 'werkelijkheid'; spreek: Maya en bedenk: spreken is zilver, zwijgen is goud.
Hoe meer we naar de waarheid gissen,..
om zo dichter naderen we de onwaarheid.
VdB

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Re: Evolutie is de weg naar "God"

Bericht door carel » 04-08-2016 16:34

Alpha-Stone schreef:We zijn constant bezig via mentale wegen God te doorgronden. De Almachtige valt niet uit te leggen. God is absoluut. Iets wat absoluut is kunnen wij niet bevatten. We begrijpen onszelf nog niet eens, evenmin als het heelal, waarvan we nu al pretenderen te weten hoe alles werkt door door een vergrootglaasje te kijken. Iets wat wij gewone zielen nooit kunnen of zullen begrijpen. God valt uitsluitend te beleven en tastbaar waar te nemen bij volledige gedachteloosheid. Voor veel mensen een lange, soms uitzichtloze weg; met de juiste instelling en wat hulp kan je echter veel bereiken. De koele vibraties liegen er niet om. Echter, men zal vooreerst een Realisatieproces moeten ondergaan die het gedachteloos bewustzijn in werking zet. (opening van de Sahastrara). Bij de een zal dit direct gebeuren, bij de ander kan dit maanden, zo-niet jaren duren, afhankelijk van het gegeven of je afstand kunt nemen van je mentale wereld. Een goede tip: Lees a.u.b. niet teveel boeken. Boeken zijn onderdeel van en zomede dus onderhevig aan onze mentale 'werkelijkheid'; spreek: Maya en bedenk: spreken is zilver, zwijgen is goud.
Allereerst welkom op dit forum alpha-stone. Zoals je kunt zien is het forum al een tijdje in ruste, de activiteiten stammen uit 2009-2010 voornamelijk. Er waren toen veel crea-evo discussies, naar aanleiding van het 150 jarig 'bestaan' van On the Origin of Spieces van Charles Darwin.

Dit forum behandelt naast het crea-evo debat een aantal aanpalende filosofieën en vakgebieden. Het wordt regelmatig geraadpleegd, naar ik aanneem voor achtergrondinformatie. Ik post dit vanuit mijn gewone gebruikersaccount, daarnaast ben ik ook beheerder van dit forum.

Maar het is een hele tijd geleden, ik weet niet of ik dat andere account nog zou kunnen openen..

O.T. (On Topic, niet bedoeld het Oude Testament):

Termen als absoluut zijn heel lastig te hanteren, in elk debat overigens. Net zoiets als het begrip oneindig, daar kunnen we ook flink over struikelen. Daarnaast is de wetenschap op kosmologisch gebied zeker niet alwetend. Sterker, we weten niet eens waar 96% van het universum uit bestaat.

Bescheidenheid zou ons sieren en dat geldt zeker ook voor zowel de wetenschapper als de geestelijke. Om van ons, de normale mens, nog maar te zwijgen

😊
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie