Balagagangadhara

God speelt geen enkele rol in mijn leven, en dat totaal onbewust. Ik geloof gewoon niet. Het is geen keuze, het is nu eenmaal zo. Ik ben geen atheïst omdat is tegen theïsme ben, dat zou theïsme te veel eer geven dan je stuk doet voorkomen.
Alsof ik de ganse dag bezig men mij te verzetten tegen een God.
Plaats reactie
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Balagagangadhara

Bericht door FonsV » 07-12-2010 19:35

Jaren geleden had ik een collega, op en top een Indiër. Bruin en uit India dus. En zo typisch beschaafd. Net of het beschaven daar al een paar millennia eerder is begonnen dan hier. Van opleiding was hij én filosoof én gynaecoloog en verder ook nog eens onwaarschijnlijk belezen.

Het was altijd weer boeiend om met hem te praten en vooral om naar hem te luisteren. Zó boeiend, vond ik zo nu en dan, dat ik er aantekeningen van maakte. Die aantekeningen gingen in een map en die map zat in een tas, samen met andere mappen vol samenvattingen en overzichten en die tas is op een dag gestolen. En dat was toen heel een zwarte dag, want die tas was in mijn ogen goud waard. In de ogen van de dief ook, denk ik.

Door 'toeval' krijg ik (helaas maar) stukken van een artikel onder ogen over ene Balagagangadhara, ook een Indiër. Hij was (misschien: is nog) prof aan de universiteit van Gent en thuis in de natuurwetenschappen, de wijsbegeerte en de vergelijkende cultuurwetenschappen. En hij zegt dingen, die ik me van 'mijn' Indiër denk te herinneren. Bijvoorbeeld: 'Zingevingsvragen zijn zinloos' en: 'Wat hier (in het Westen) voor oosterse religies wordt gehouden, is eigenlijk niet meer dan een verzinsel van westerse professoren' en nog eentje: 'De meeste godsdiensten uit Azië zijn geen godsdiensten'.

Krasse en wat 'vreemd' aandoende beweringen. :?

Het zal wel bij een oosterling horen, maar Balu probeert zijn ideeën duidelijk te maken met het volgende (allegorische) verhaal: 'Een Indiër komt voor de eerste maal in deze omgeving om van nabij de westerse volkeren te bestuderen. Hij is vertrouwd met de religie uit zijn eigen land en veronderstelt DUS dat er ook hier wel zoiets zal bestaan. Hij trekt rond en beschrijft het volgende: De mensen in Europa hebben tempels waar goden verschijnen. Voor ze naar zo'n tempel gaan, wachten ze op een bepaalde plaats en laten zich door een bus naar de tempel vervoeren.
Enige tijd later nuanceert hij zijn waarnemingen: De rituele verplaatsing is niet beperkt tot de bus, afhankelijk van de kaste gaan de inwoners ook te voet, met de fiets of met de auto.
En er is niet één god, er zijn vele goden.
Weer later weet hij te melden dat de mensen met de goden spreken en dat ze het ritueel onderbreken om iets te eten en te drinken.

Balu: "Weet je wat hier wordt beschreven? De gewoonte van de westerse mens om naar de bioscoop te gaan. Stel dat je driehonderd jaar of langer het waargenomene als godsdienst of religie hebt beschreven, dan is het nadien amper tot niet mogelijk te geloven dat het helemaal niet om godsdienst of religie gaat.
En dit is een analogie met wat Europa met Azië heeft gedaan. Het hindoeïsme, het boeddhisme, het shintoïsme en het confucianisme zijn als zodanig aan de westerse universiteiten en nergens anders gecreëerd. Wetenschappers hebben de oosterse cultuur namelijk in hun eigen referentiekader geduid en oosterse fenomenen, die tot heel andere domeinen behoren, tot één westers beeld samengebracht. En dat beeld is vervolgens ook nog eens naar Azië geëxporteerd". Het Westen heeft altijd gelijk!

Hoe komt het toch dat mensen zo moeilijk hun eigen denkkader verlaten? Voor Balu is het schier onuitroeibare bijbels beeld van een door God gesloten verbond tussen God en de mens verantwoordelijk voor de veronderstelling dat het zoeken naar God in iedere mens is ingebouwd.

Balu: "Maar dit uitgangspunt houdt alleen maar steek als je veronderstelt dat de kosmos iets is waaraan je een betekenisvraag kunt stellen. Iets heeft alleen betekenis als het die betekenis heeft meegekregen, als die betekenis de uiting is van iemands wil.

Heb je je al eens afgevraagd wat je' leven' betekent ? Als er geen betekenisvraag mogelijk is? Heeft het dan zin te vragen: 'Wat is leven'? Stel dat ik je vraag: 'Vallen groene ideeën snel in slaap'? Dan zeg je dat dit een absurde vraag is. Ideeën slapen niet en hebben ook geen kleur, dus is de vraag naar het snel inslapen van geen enkele betekenis.
Misschien is de vraag 'Wat betekent mijn leven'? wel even absurd. Het is niet zo dat een vraag zinvol is omdat je hem kunt stellen".

De vraag hoe de wereld is ontstaan kun je beantwoorden met: 'geschapen' of: 'uit de Big Bang' of: 'door de evolutie'. Maar dat antwoord maakt het ontstaan en bestaan van de wereld niet per se zinvol. De oorzaak van de wereld geeft nog geen zin aan dit alles. Een Aziaat leeft in het volle besef van het absoluut zinledige. Hij begrijpt van dit alles niets en houdt zich dus ook niet met absurde vragen bezig. Hij kan moeilijk vatten wat het zou kunnen betekenen dat de wereld een plan zou uiten. Dat is voor hem niet vatbaar. Het is immers een vraag die een wil, iets als een God veronderstelt, en dat idee heeft een Aziaat niet. Want God 'zegt' hem niets.

Gevraagd naar de gelijkenis met atheïsten, zegt Balu: "Europese vrijzinnigen zijn in mijn ogen priesters op hun kop. Het zijn als atheïsten vermomde theïsten. Ze gaan ervan uit dat er zingevingvragen zijn, maar dat ze de antwoorden niet kennen. Ze krijgen God niet uit hun hoofd. Als je atheïst wil worden, hoor je buiten de godsdienst te staan. Niet alleen moet je op een andere manier gaan leven, je vroegere manier van leven moet ook totaal onbegrijpelijk en absurd voor je zijn. In Europa wil dat zeggen dat je de dominante cultuur daar zinloos vindt. Dat je in feite voortdurend vragen hoort als: slapen groene ideeën snel?

Stel dat een vrouw aan kanker sterft en dat je je afvraagt: 'Waarom moest dat gebeuren'? Een gemiddelde Indiër antwoordt dan: omdat kanker een dodelijke ziekte is. En andere vragen stelt hij zich niet. Toen ik hier net woonde, vond ik al die waarom-vragen zeer ongewoon. Wat bedoelen ze hier toch mee, vroeg ik me af. Ik vond het zelfs grappig.

Europeanen zijn allemaal opgegroeid in het kader van religies. Professor Balu vindt daarom ook dat religieus atheïsme in Europa amper kan bestaan. "Dat verkoop je om populair te worden, maar ik geloof niet dat iemand hier een beleving heeft waarin geen enkel spoor van een God is achtergelaten". Europeanen zijn altijd bezig met willen begrijpen. En ze interpreteren andere culturen vanuit dit uitgangspunt. Aziaten willen precies dat begrijpen uitschakelen. Ze streven naar onthechting. Hun cultuur is meer de wereld zien als een samengaan van onbegrijpelijke fragmenten en verschijnselen en minder één, reeds voltooid, groot en samenhangend geheel, want… het is tóch niet te begrijpen hoe groot, samenhangend etc.

Ik vroeg aan 'mijn' Indiër: "Mág alles dan geen zin hebben"? "Jawel, zei hij, maar die zin zul je er zelf aan moeten geven".

Dan heb ik – als hij het goed zou zien – nog een en ander te doen. Toch wel een aparte, andere denkwereld! Wat nu? Allemaal 'kwak'!!!? Of… tóch niet?

Zijn hier 'Balu-kenners'?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 08-12-2010 00:25

Hi Fons,
je schreef:Jaren geleden had ik een collega, op en top een Indiër. Bruin en uit India dus. En zo typisch beschaafd. Net of het beschaven daar al een paar millennia eerder is begonnen dan hier. Van opleiding was hij én filosoof én gynaecoloog en verder ook nog eens onwaarschijnlijk belezen.
Indier. Jouw typering herken ik meteen. Zo was er een organisatiekundige, C.K. Prahalad, helaas overleden dit jaar, in maart dacht ik, die ik beschouw als de grootste deskundige die het adviesvak ooit heeft voortgebracht. De man van begrippen als 'kerncompetenties'. Onwaarschijnlijk belezen, diepgaand in zijn beschouwingen, uiterst praktisch, innovatief en erudiet. De meeste 'goeroes', zo laten ze zich godbetert noemen, hebben heel weinig meer te bieden dan wat slimme techniekjes en wat kruidige oneliners.

mijn reactie wordt nog vervolgd
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 08-12-2010 11:06

Hi Fons,

Een uitstekende post. Inspirerend en heel herkenbaar. Ik denk dat deze denker nogal wat spijkers op zijn kop slaat en het is nu ook een mooi tijdsgewricht om met deze ideeen te komen: het Westen staat op het punt om haar superioriteit te verliezen. Een fraai voorbeeld is het gedoe rond Wikileaks, zelfs de geheime gesprekken tussen machthebbers of hen die de macht dienen te beschermen zijn niet meer veilig. Een geruststellend idee vind ik dat.

Ooit deed op dit forum iemand mee, Lucutus, met een aantal interessante posten over het libertarisme, een stroming, vooral tot uiting komend in uiteenzettingen en bedenksels, waar eigenlijk maar een mechanisme geldt: het niet-agressie- verbod. Met ideeen als: 'belasting is diefstal' en 'een regering is overbodig'. Dat libertarisme bestaat nergens, misschien een beetje in Amerika, maar verder niet en gezien de toch wel geringe diepgang ervan is dat maar goed ook. Wel zijn het gedachten die nog steeds bij mij hangen, helemaal verdwenen zijn ze niet.

De gedachten van deze indiers gaat behoorlijk wat dieper, en daarom zal ik er ook wat langer over doen om ze echt te begrijpen. De dingen die ik er hier over zeg zijn derhalve tijdelijk en kunnen (en zullen) later toch weer wijzigen, net als mijn beeld over het al dan niet bestaan van een godheid zich regelmatig gewijzigd heeft, waarbij mijn standpunt 'er is geen god, laten we het eerst maar eens ten diepste over de mens hebben' weer helemaal terug is.

Altijd open voor nieuwe ideeen krijg ik hier het gevoel dat dit soort ideeen toch wel behoorlijk dicht bij me staan, ondanks mijn westerse indoctrinatie die door onder andere religies, maar ook door ons soort politieke systeem, behoorlijk diep in me geworteld zijn.
je schreef:Bijvoorbeeld: 'Zingevingsvragen zijn zinloos' en: 'Wat hier (in het Westen) voor oosterse religies wordt gehouden, is eigenlijk niet meer dan een verzinsel van westerse professoren' en nog eentje: 'De meeste godsdiensten uit Azië zijn geen godsdiensten'.
Zingevingsvragen gesteld door religies en politiek zijn beslist zinloos, daar kan ik me helemaal in vinden. Achter die zingevingsvragen schuilt namelijk een klein monstertje, een grote vergeler van de ergste soort: genaamd Het Belang. Dat is namelijk altijd het uitgangspunt, zo is die religie ooit ook ontstaan, het belang van een of andere keizer en voor politieke partijen en zelfs het systeem geldt precies hetzelfde. Allemaal sterk aan complete vernieuwing toe. Vanaf de basis, want zelfs die klopt van geen kanten. Op dit moment is links Nederland nogal met de PVV bezig, maar precies dezelfde kritiek kan gericht worden op alle andere politieke partijen. Het socialisme is, als je het uitvergroot net zo abject, het liberalisme biedt onderdak aan graaiers en andere bankiers, de christelijke inspiratie is bij partijen als de CU en vooral de SGP gewoon levensgevaarlijk. Getuige hun bemoeizucht met het priveleven van mensen en hun abjectie inzake homofilie, euthanasie en geboortebeperking.
je schreef:En dit is een analogie met wat Europa met Azië heeft gedaan. Het hindoeïsme, het boeddhisme, het shintoïsme en het confucianisme zijn als zodanig aan de westerse universiteiten en nergens anders gecreëerd. Wetenschappers hebben de oosterse cultuur namelijk in hun eigen referentiekader geduid en oosterse fenomenen, die tot heel andere domeinen behoren, tot één westers beeld samengebracht. En dat beeld is vervolgens ook nog eens naar Azië geëxporteerd". Het Westen heeft altijd gelijk!
Ik vind dit een meer dan treffende beschrijving. Dat is ongetwijfeld wat er gebeurd is. Bij die indianen van laatst was het ook geen religie, maar leefregels en inzichten die volledig verweven zijn met het bestaan, waaruit men praktische lessen uit kan trekken, kennis en inzicht met elkaar kan delen en de gezamenlijke gedachtenwereld verder kan ontplooien.
je schreef:Hoe komt het toch dat mensen zo moeilijk hun eigen denkkader verlaten? Voor Balu is het schier onuitroeibare bijbels beeld van een door God gesloten verbond tussen God en de mens verantwoordelijk voor de veronderstelling dat het zoeken naar God in iedere mens is ingebouwd.
Precies daarom is het zo zinvol om debatten aan te gaan met mensen die ergens anders tegenaan kijken. Bij de opzet van dit forum was dat ook precies de bedoeling, discussies voeren met mensen die een compleet ander beeld hebben van hoe de aarde ontstaan is, en hoe de planten en dierenwereld en ook de mens hier gekomen zijn. Dat heeft tot nu toe niet zo mogen zijn, die 'anderen' voeren geen discussies, hooguit wat posten afgesloten met een plotseling vertrek of een scheldpartij, dus niet alleen die ideeen zijn heel anders, ook de manier waarop ze worden verdedigd is totaal anders.

Het zoeken naar een godheid is in iedere mens ingebouwd. Als ik de ontwikkelingen binnen de neuro science volg dan is dat zeker zo. Maar zij noemen dat geen 'god-zoeken' maar een van de effecten van volkomen normale processen als 'van gedachten wisselen met mensen die er niet meer zijn', 'onzichtbare vriendjes hebben', het bovennormale normaal vinden en nog heel wat meer. Het enige dat de westerse religie heeft gedaan is dat soort menselijke processen 'kapen' en ten eigen faveure inzetten. En precies omdat het zo'n normale menselijke processen zijn kom je er ook zo moeilijk van los. Psychiater Andy Thomson, ik verwijs nog maar eens naar die uitstekende video op YouTube http://www.youtube.com/watch?v=1iMmvu9eMrg NB: ik weet dat jij een hekel aan sommige filmpjes hebt Fons, maar deze mag er zijn hoor.
je schreef:Heb je je al eens afgevraagd wat je' leven' betekent ? Als er geen betekenisvraag mogelijk is? Heeft het dan zin te vragen: 'Wat is leven'? Stel dat ik je vraag: 'Vallen groene ideeën snel in slaap'? Dan zeg je dat dit een absurde vraag is. Ideeën slapen niet en hebben ook geen kleur, dus is de vraag naar het snel inslapen van geen enkele betekenis.
Misschien is de vraag 'Wat betekent mijn leven'? wel even absurd. Het is niet zo dat een vraag zinvol is omdat je hem kunt stellen".
Vragen kunnen nooit absurd zijn. Antwoorden wel.
je schreef:Gevraagd naar de gelijkenis met atheïsten, zegt Balu: "Europese vrijzinnigen zijn in mijn ogen priesters op hun kop. Het zijn als atheïsten vermomde theïsten. Ze gaan ervan uit dat er zingevingvragen zijn, maar dat ze de antwoorden niet kennen. Ze krijgen God niet uit hun hoofd. Als je atheïst wil worden, hoor je buiten de godsdienst te staan.
Dit beschrijft het worstelproces van mensen als Richard Dawkins. Bij hem is evolutie bijna een religie, dat is te zien aan de manier waarop hij dit probeert te beschermen. Stephen Hawkins worstelt met dezelfde problemen. Als hij zijn modellen en veldvergelijkingen even laat voor wat ze zijn en gaat fantaseren over 'wat er nog meer zou kunnen zijn', dan doen verschillende dingen behoorlijk denken aan een of andere religie. En het is niet genoeg om buiten de godsdienst te staan, maar je moet godsdienst helemaal uit je hoofd zetten. Het bestaat niet, het enige dat bestaat is kuddegedrag, beinvloeding, belangen en machtspelletjes gebaseerd op angst, verder is er niks. Ik besef overigens dat ik hiermee ook de politieke partijen als niet bestaand typeer, want daar speelt precies hetzelfde.
je schreef:Aziaten willen precies dat begrijpen uitschakelen. Ze streven naar onthechting. Hun cultuur is meer de wereld zien als een samengaan van onbegrijpelijke fragmenten en verschijnselen en minder één, reeds voltooid, groot en samenhangend geheel, want… het is tóch niet te begrijpen hoe groot, samenhangend etc.
Een uitstekende denklijn lijkt me dit. Onthechting is sowieso erg belangrijk, wat je ook wilt doen, innoveren, nieuwe gedachten ontwikkelen, doordenken, allemaal gestoeld op hetzelfde principe: laat los wat we (denken te) weten en pas dan kan echt nieuw inzicht ontstaan. Of wat Einstein zei: "zonder fantasie zou wetenschap een schraal terrein zijn" of Teilhard de Chardin: "Als we ooit nieuw leven ontmoeten zal dat onvoorstelbaar anders zijn dan we in onze stoutste fantasie kunnen bedenken"
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Balagangadhara

Bericht door FonsV » 08-12-2010 15:29

Dag Carel,

Dank voor je reactie. ;)
Je schreef:...net als mijn beeld over het al dan niet bestaan van een godheid zich regelmatig gewijzigd heeft, waarbij mijn standpunt 'er is geen god, laten we het eerst maar eens ten diepste over de mens hebben' weer helemaal terug is.
En... hoe dwaas is het om eens rigoureus te stoppen met denken en praten over een godheid? Ons denken is immers van kind af aan geprogrammeerd. We denken en praten zoals onze omgeving het al eeuwen doet en zoals wij het van die omgeving hebben geleerd. Vrijdenken is geoorloofd zolang het maar naadloos past in het denken van de groep. Van vrijuit spreken en vrijuit handelen geldt m.i. precies hetzelfde.
In de praktijk zul je doorgaans ervaren dat je je voor de leeuwen hebt gegooid, of je nu in Noord-Korea dan wel in de Bijbelbelt woont. :?
Je schreef:Zingevingsvragen gesteld door religies en politiek zijn beslist zinloos, daar kan ik me helemaal in vinden.
In de eerste klas van de lagere school leerde ik de vragen en antwoorden van de catechismus van buiten. Het boekje begon met: 'Waartoe zijn wij op aarde'? Antwoord: 'Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor in de hemel te komen'.
Jaren later werd het antwoord (uiteraard met feilloos gezag) 'bijgesteld': 'Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor hier en in het hiernamaals gelukkig te zijn'. Weer wat jaren later heb ik gezucht: 'Waartoe zijn wij nóu weer op aarde'? :?
Gelukkig wordt nog naar het doel van ons aardse bestaan gevraagd en niet naar de oorsprong. Niettemin ga ik tegenwoordig bijna over mijn nek als ik het antwoord lees. Wat is het voor God die door zijn creaties gediend wil worden? 'At your service'?

Over onze herkomst bestaan allerhande theorieën die elkaar te vuur en te zwaard bestrijden. En dan nóg eens: wat maakt het uit waar we vandáán zijn komen? Is het niet veel zinniger je te bezinnen op de vraag: 'Wie ben ik NU en eventueel: waarheen zal ik gaan'?
Je schreef:Achter die zingevingsvragen schuilt namelijk een klein monstertje, een grote vergeler van de ergste soort: genaamd Het Belang. Dat is namelijk altijd het uitgangspunt, zo is die religie ooit ook ontstaan, het belang van een of andere keizer en voor politieke partijen en zelfs het systeem geldt precies hetzelfde. Allemaal sterk aan complete vernieuwing toe. Vanaf de basis, want zelfs die klopt van geen kanten.
Iets dergelijks gaat ook wel eens door mijn gedachten: is het toevallig dat alle 'wijzen' na hun dood een aangwezen opvolger hebben gekregen of – nog beter – een plaatsbekleder, die alle volgelingen met gezag voorschrijft hoe de wijze door hen verstaan moet worden? :?

* Boeddha leerde: 'Wees die je bent'! 'Be As You Are' (BSUR). Vraag: 'Wie of wat bén ik dan'? Heeft het niet iets pedants te zeggen dat wij de konigen der schepping zijn terwijl we met zijn allen ons ten aanzien van de schepping gedragen als een afvoerputje?
* Confucius leerde: 'Behandel de ander zoals je door de ander behandeld wilt worden'. Wordt daarmee de vrije concurrentie bedoeld?
* Orakel van Delphi: 'Ken uzelf'! Gemakkelijker gezegd dan gedaan!
* Jezus: 'En het tweede gebod, aan het eerste gelijk is: bemin je naaste als jezelf'. (En dan wél begrijpen dat die zelfliefde de hoogste vorm van zelfkennis is en... de norm. Niet de zaak omdraaien!!!)
Je schreef:Bij die indianen van laatst was het ook geen religie, maar leefregels en inzichten die volledig verweven zijn met het bestaan, waaruit men praktische lessen uit kan trekken, kennis en inzicht met elkaar kan delen en de gezamenlijke gedachtenwereld verder kan ontplooien.
Ongemerkt lijkt dat wel een meer acceptabele toepassing van de leer en lessen van de 'wijzen' uit onze voorgeschiedenis dan wereldwijd onze invulling van nu.
Je schreef:Bij de opzet van dit forum was dat ook precies de bedoeling, discussies voeren met mensen die een compleet ander beeld hebben van hoe de aarde ontstaan is, en hoe de planten en dierenwereld en ook de mens hier gekomen zijn.
Nog steeds een heikele onderneming zoals ik hierboven al heb betoogd. Dat wordt bijna per definitie ruzie omdat we domweg niet anders gewend zijn.
Je schreef:Vragen kunnen nooit absurd zijn. Antwoorden wel.
Hoe moet ik dan een vraag kwalificeren waarop geen antwoord mogelijk is? Ik bedoel niet de vraag naar de bekende weg. Dat is vaak een discussietrucje.
En ten andere, stel:
a) de vraag naar de oorzaak van een verschijnsel kan met zekerheid beantwoord worden. Is die oorzaak dan achteraf nog te beïnvloeden? Je kunt hoogstens maatregelen nemen voor de toekomst.
b) de vraag kan niet beantwoord worden. Wat dan? “Hoe ben je hier gekomen”? “Weet ik veel! Ik bén er en... wat nu”?
Je schreef:Stephen Hawkins worstelt met dezelfde problemen. Als hij zijn modellen en veldvergelijkingen even laat voor wat ze zijn en gaat fantaseren over 'wat er nog meer zou kunnen zijn', dan doen verschillende dingen behoorlijk denken aan een of andere religie.
Dat 'gevoel' houd ik altijd over als ik iets van hem lees. Mij maakt het niet uit of een 'qark', 'antiquark' of buitenaardse geest de 'verklaring' geeft. Ik zit nog steeds met de vraag: 'Wat nu'?
Je schreef:Aziaten willen precies dat begrijpen uitschakelen
.
En dat, zo heb ik het bij Bhagwan begrepen, is wat je noemt a hell of a job. Lees Tantra, het allerhoogste inzicht en je bent het met me eens. En dank zij mijn opvoeding vraag ik me dan af: zou Jezus hetzelfde bedoelen in de beeldspraak: 'Neem je kruis op en doe als ik'? Maar dat is ook al 2000 jaar ingevuld op een manier die ik niet meer vertrouw. Diepste waarheden komen altijd als te begrijpen beeldverhalen.

De link die je opgaf gaat bij mij uitermate traag. Ik zal het later nog eens proberen. Ik vond nog een stukje over Damasio. Die heeft sinds een aantal jaren zijn visie weer iets aangepast. Bar vakjargon allemaal maar wellicht vind je het interessant:

http://www.brnsoc.nl/nl/actueel-nieuws/damasio.html

Verder zag ik nog een paar stukjes toespraken van Bhagwan.

http://www.youtube.com/watch?v=hhjOnYbK ... re=related

Je zult mogelijk moeten wennen aan het enorm rustige spreektempo en aan de wat vreemde uitspraak, maar ja... ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Ik mag ze wel, zijn alledaagse formuleringen. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Balagangadhara

Bericht door FonsV » 08-12-2010 17:16

Dag Carel,

De door jou aangeprezen URL heb ik bekeken. Het eerste deel ging tergend langzaam en dan bedoel ik tergend! Daarna met nog twee stilstandjes naar het eind. Totale duur geen 54 maar 84 minuten. :)

Op zich heb ik er wat hekel aan als de spreker met wat veel inzet aan mij zijn overtuiging wil slijten. Wat dat betreft ben ik wellicht wat overgevoelig. Daarom luister ik zo graag naar iemand als Bhagwan, die het blijkbaar niet het belangrijkste vindt dat je het met hem eens bent. Bij hem volledige vrijheid blijheid. "Wil je volgeling worden? Van mij hoeft het niet. Wil je in het oranje lopen? Dat is dan jouw keuze". Hetzelfde heb ik bij figuren als Krisnamurti, Kahlil Gibran en Eckhart Tolle. :)

Ik vond het wel een leerzame les. Ik zou bijna zeggen: ik wist niet dat we zo goed uitgerust waren voor het echt religieus zijn. :lol: En nogmaals: dat is voor mij iets totaal anders dan lid zijn van een of andere religie :!:

De best inleefbaar vond ik de vraag bijna op het eind: 'U hebt ons de evolutie laten zien vanaf de homo.... eh.... zus en zoveel, zal ik maar zeggen en langs Lucy tot aan (hij noemde een of andere tijdgenote, denk ik). Maar... kan het ook zó zijn dat de evolutie nog verder kan of moet gaan'?

De voor mij best inleefbare vraag was de laatste: "U hebt ons de evolutie laten zien vanaf de homo.... eh.... zus en zoveel, zal ik maar zeggen en langs Lucy tot aan (hij noemde een of andere tijdgenote, denk ik). Maar... kan het ook zó zijn dat de evolutie nog verder kan of moet gaan"?

Het antwoord was me niet helemaal duidelijk. 'Absurde vraag'? ;) Dan loop ik met een absurde vraag want ik kom niet verder dan: Ik hoop dat de evolutie verder gaat nadat de nonsens de rug is toegekeerd.

En dat is dan weer stof voor discussie. Zou het kunnen zijn. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 21-05-2011 15:26

Carel schreef: Zingevingsvragen gesteld door religies en politiek zijn beslist zinloos, daar kan ik me helemaal in vinden. Achter die zingevingsvragen schuilt namelijk een klein monstertje, een grote vergeler van de ergste soort: genaamd Het Belang. Dat is namelijk altijd het uitgangspunt, zo is die religie ooit ook ontstaan, het belang van een of andere keizer en voor politieke partijen en zelfs het systeem geldt precies hetzelfde. Allemaal sterk aan complete vernieuwing toe. Vanaf de basis, want zelfs die klopt van geen kanten. Op dit moment is links Nederland nogal met de PVV bezig, maar precies dezelfde kritiek kan gericht worden op alle andere politieke partijen. Het socialisme is, als je het uitvergroot net zo abject, het liberalisme biedt onderdak aan graaiers en andere bankiers, de christelijke inspiratie is bij partijen als de CU en vooral de SGP gewoon levensgevaarlijk.
Die lijsten we in :P
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Re: Balagagangadhara

Bericht door Juda » 02-06-2011 23:59

FonsV schreef:

Ik vroeg aan 'mijn' Indiër: "Mág alles dan geen zin hebben"? "Jawel, zei hij, maar die zin zul je er zelf aan moeten geven".

Dan heb ik – als hij het goed zou zien – nog een en ander te doen. Toch wel een aparte, andere denkwereld! Wat nu? Allemaal 'kwak'!!!? Of… tóch niet?

Zijn hier 'Balu-kenners'?

Groeten.

Fons.
Dit leert Christus ook.
god kennen we niet.
wel kunnen we onszelf leren kennen.
De zin van het leven is voor mij dan ook: de God in mijzelf/Atman leren kennen.
Ik geef zelf de zin aan mijn leven, en dit doe ik dankzij kennis, zelfkennis en de gegeven natuurkrachten van God.

Deze indier heeft volgens mij dan ook de waarheid gesproken.

Groet Juda
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Balagangadhara

Bericht door FonsV » 03-06-2011 22:39

Dag Juda,
Je schreef:De zin van het leven is voor mij dan ook: de God in mijzelf/Atman leren kennen. Ik geef zelf de zin aan mijn leven, en dit doe ik dankzij kennis, zelfkennis en de gegeven natuurkrachten van God.


In die dagen (het lijkt wel een Bijbelverhaal te worden ;)) bezocht ik zesmaal per week de derde klas van de RK jongensschool in de St. Jozefstraat in Den Bosch. Dat was vlak bij de kathedraal van Sint Jan: de straat uitlopen, de Hinthammerstraat oversteken en dan nog een klein stukje. Alles bij elkaar amper vijf minuten.
Dat is al even geleden, zul je zeggen. Ja, dat is ook zo maar feiten blijven in alle eeuwigheid hetzelfde. :)

Voor het eerst van mijn leven stond er geen juffrouw of meester voor de klas maar een kapelaan of pastoor, dat wil zeggen: een man met een lange zwarte jurk aan. En, zo'n vraagbaak was ik nu eenmaal, ik vroeg dus: “Bent u een pastoor of een kapelaan”? Hij was een frater, zei hij glimlachend en dat zei me niks want wat is nou weer een frater?

Thuis maar om nadere informatie gevraagd en... het was een frater van Tilburg. Waarom van Tilburg, hij was toch in Den Bosch. Ja, maar zijn klooster staat in Tilburg. En een frater was een geestelijke net als een kapelaan. Wat is dan het verschil? Een frater kan de mis niet opdragen en zo. En waarom kan hij dat niet? Omdat hij niet gewijd is.

Dat was wéér eens in korte tijd wat erg veel informatie dus deed ik er maar een tijdje het zwijgen toe. Ze vonden mijn voortdurend gevraag toch al zo lastig, had ik wel eens gehoord.

In die klas leerde ik het liedje: 'Er brandt een lampje in mij hart en dat is Jezus'. Ik zong natuurlijk braaf mee want ik houd van zingen, maar zat intussen wel met en oud probleem. Ik probeer het uit te leggen.

Het jaar ervoor had ik – door omstandigheden een jaar te laat – mijn eerst heilige communie gedaan. Daar had ik geleerd dat de hostie door de woorden van de priester werd veranderd in het lichaam van Jezus. Je zou het niet zeggen maar het wás wél zo!!! Om nu te denken dat ik enige moeite had om dat zomaar aan te nemen is wel erg bezijden de waarheid. Zo'n hostie slik je door en die komt, net als al het andere dat je doorslikt, in je maag terecht en waar alles in je maag uiteindelijke terecht komt durfde ik amper te zeggen. Maar de kapelaan die ik voorzichtig met het probleem confronteerde, zei een weinig wanhopig kijkend: “Jezus komt in je hart”.

Thuis heb ik het probleem een keer voorgelegd en daar waren mijn ouders niet zo blij mee. “Wat is daar zo moeilijk aan, vroegen ze, wat geloof jij dan”? Ik dacht een oplossing te, hebben: als er nou eens een geleerde katholieke dokter is, die bij een operatie kan zien dat er bij katholieken een buisje loopt van de maag naar het hart? “Je moet niet zoveel vragen, zeiden ze, bid maar dan komt het vanzelf in orde”. Helaas kwam het dat niet. In ieder geval niet vanzelf.

Ja, Juda, voor jou is duidelijk wat ik hierboven als jouw overtuiging aanhaalde. Er zijn mensen die op hetzelfde punt alleen nog maar vragen hebben. Waar is God in mijzelf? welke 'kennis' bedoel je? wanneer is iets 'zefkennis'? wat zijn 'natuurkrachten van God'? zijn er ook natuurkrachten die van iets/iemand anders zijn?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 03-06-2011 23:46

FonsV schreef:
Ja, Juda, voor jou is duidelijk wat ik hierboven als jouw overtuiging aanhaalde. Er zijn mensen die op hetzelfde punt alleen nog maar vragen hebben. Waar is God in mijzelf? welke 'kennis' bedoel je? wanneer is iets 'zefkennis'? wat zijn 'natuurkrachten van God'? zijn er ook natuurkrachten die van iets/iemand anders zijn?
Fons, dat zijn moeilijke vragen.
laten we beginnen met de eerste:

Zelfkennis is iets dat een groot begrip is.
Kennis is: verstand van zaken hebben.
In dit geval, van jezelf, je denken, je gedachten, je verlangens, je daden.

de tweede vraag? wat is de natuurkracht van God?
Alleen de wind kan je die vraag in je hart beantwoorden.

dit is niet bedoeld als een flauwe grap ofzo:
wanneer ik op een zonnige dag op een bankje ga zitten buiten, en naar de wind luister, komt het antwoord op al deze vragen naar me toe.
het antwoord is voor mij de rust die dan over mij komt:
in een vlaag van onvoorwaardelijke liefde, die al mijn innerlijke verlangens vervult.

Dit is iets, dat kan volgens mij iedereen ervaren, maar slechts weinig mensen merken het op.

Ik hoop dat dit iets duidelijker is.

Groet Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 04-06-2011 00:22

Hi Juda,

Grappig jouw tekst. Hoezo grappig? Welnu, op Facebook ben ik lid van een groep Palestijnen, mensen die heel duidelijk kunnen maken wat vrijheid voor hen betekent en wat ze voelen/ervaren in hun gemeenschappelijke strijd. Ik ben bij die groep gekomen via een Palestijn die ik ooit in een van mijn groepen als student had. Een intelligente vent. Ze, in die groep dus, gebruiken soms bijna letterlijk jouw bewoordingen:

Alleen de wind kan je die vraag in je hart beantwoorden

en deze:

wanneer ik op een zonnige dag op een bankje ga zitten buiten, en naar de wind luister, komt het antwoord op al deze vragen naar me toe

Mooie teksten.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie