Is de evolutietheorie strijdig met geloven in God?

Clemens en Origenes waren In Alexandrïë begin derde eeuw de leiders van de eerste christelijke hogeschool. Zij waren van mening, dat het scheppingsverhaal moest worden opgevat als een allegorie, een vorm van beeldspraak.
Plaats reactie
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Is de evolutietheorie strijdig met geloven in God?

Bericht door FonsV » 02-09-2010 14:03

Dag Carel,
Je schreef:Descartes, de 'vader van de moderne filosofie' stelt 'Cogito ergo sum', wat betekent: 'ik denk, dus ik besta'. Velen zien deze zin als een van de fundamenten waarop de natuurwetenschappen zich hebben ontwikkeld en ons beeld van 'het denken' zich heeft gevormd.
Ik vrees dat deze uitspraak van Descartes wat tricky is. Denk erom: het is een filosofische uitspraak. Geen natuurwetenschappelijke. :)

Wellicht wordt de bedoeling van de uitspraak beter verstaan in: IK denk en dus bestaat er een IK. Het komt in de buurt van: 'Al dat IS/BESTAAT = een manifestatie van één en dezelfde energie'. Denken IS zo'n manifestatie en dus van iets dat IS en dat iets dat IS BEN IK'. Ik ben niet mijn denken. Mijn denken = een manifestatie van mijn ZIJN/BESTAAN.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 02-09-2010 20:32

Hi Fons en Locutus,
Fons schreef:Ik vrees dat deze uitspraak van Descartes wat tricky is. Denk erom: het is een filosofische uitspraak. Geen natuurwetenschappelijke
Natuurlijk is het geen natuurwetenschappelijke uitspaak, dat weet ik ook wel. Soms hebben uitspraken echter een verder reikende betekenis, ligt ook aan de tijd waarin ze gedaan worden. Bijvoorbeeld L'Homme Machine, L'Hospital Garage, ook weer van Descartes, heeft wel degelijk het denken over de medische discipline beinvloedt.

Wat jij er verder over schrijft is met de kennis van nu geschreven. Je vergeet het in de tijd te plaatsen en dat moet je met filosofische uitspraken toch wel doen.
Locutus schreef:Volgens mij gaat het hier niet louter om de rede. Hij gebruikt hier het woord denken om het niet nodeloos ingewikkeld te maken. Volgens mij (maar dat is ook maar een gok) bedoelt hij eerder zoiets als: Er gaat iets in mij om, dus ik ben.
Idem. Plaats het in de tijd van toen.
Locutus schreef:Waarom veeg je dit soort dingen op één hoop?
Doe ik echt niet. juist niet zou ik zeggen. Alleen besef ik terdege dat er naast wetenschap nog wel wat andere invalshoeken zijn.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Locutus
Berichten: 207
Lid geworden op: 04-08-2010 09:23

Bericht door Locutus » 02-09-2010 23:29

carel schreef:Alleen besef ik terdege dat er naast wetenschap nog wel wat andere invalshoeken zijn.
Ja Carel, er is meer dan wetenschap, maar waar het mij om gaat is of het bij die andere zaken ook om kennis gaat?
Taxation is theft

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Is de evolutietheorie strijdig met geloven in God?

Bericht door FonsV » 03-09-2010 15:31

Dag Carel,
Je schreef:Arie vdB gaat verder met: 'Let vooral op wat Descartes niet zegt: ik voel, dus ben ik; ik heb lief, ik zing, ik geloof, ik hoop, dus ben ik. Nee, de essentie van het menselijk zijn is het denken, de Rede, alleen.
En dit is in zijn geheel een citaat uit 'Met andere ogen', neem ik maar aan.

Zou AvdB denken dat een dier kan denken/zeggen 'ik voel', 'ik heb lief', 'ik zing', 'ik geloof', 'ik hoop' etc.? Ik hoop van niet want ik houd het erop dat dieren geen 'ik'bewustzijn hebben. Een aap vindt een pinda zichtbaar lekker maar het bewustzijn 'ik vind een pinda lekker' heeft hij volgens mij niet. Zou AvdB zeggen 'Omdat een aap niet kan denken'?

Je mag 'ratio' vertalen met rede maar het is wel dankzij die rede dat ik kan denken, oordelen, redeneren, creëren en... mezelf ervan bewust zijn dat IK er BEN en wat ik doe.

Het tricky element in 'ik vind die bloem mooi' is niet of die beoordeling terecht of onterecht is, subjectief of niet, maar dat 'IK vind die bloem mooi'. Men kan via een eeg of MRI-scan hersenactiviteit waarnemen en desnoods proclameren dat die hersenen verantwoordelijk zijn voor dat oordeel, Descartes zegt dat IK daarvoor verantwoordelijk ben en IK = niet mijn hersenen.

Locutus schrijft ergens: Er gaat iets in mij om, dus ik ben. Ook in een aap gaat van alles om en toch is er in het geval van die aap geen IK. Een aap komt niet tot het bewustzijn: 'Hé, er gaat iets in mij om'.

De essentie van Descartes' uitspraak is dat er een IK is, als zodanig alleen door mijzelf te kennen en door de anderen alleen te kennen door wat IK van dat IK laat blijken. IK is namelijk niet direct waarneembaar. Als dát IK er niet is kan IK niet denken, oordelen etc. dan wordt er door iets anders gedacht, geoordeeld etc.

Moeilijke materie want breng maar eens onder woorden wat dat IK precies is. :-)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 20-04-2011 21:30

Locutus schreef:

Geloof is niet gebaseerd op andere aannames, maar op één extra aanname.

Groeten,
Locutus
Zeer scherpzinnig:P
Eindelijk iemand die het begrijpt.
Ik ben het helemaal met je eens!.:P
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie