4. Christelijke mythe 2

Ik realiseer me dat er een filosofische stroming bestaat die alles vanuit de natuurwetenschappen verklaren wil.
Ik accepteer alles wat de natuurwetenschappen mij te bieden hebben.
Maar is dit alles wat er over de werkelijheid gezegd kan worden?
Dat ik in de menselijke vrijheid geloof en in God geloof, zijn dat rare gevolgen van chemische processen in bepaalde delen van mijn hersenen?
Plaats reactie
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

4. Christelijke mythe 2

Bericht door FonsV » 12-01-2012 17:40

4. Christelijke mythe 2

“Het Oude Testament”.
Of je deze woorden nu hoort dan wel leest, het klinkt als één iets en het duidt meestal niet op wat wij in het leven van alledag een 'testament' noemen. In werkelijkheid is OT het verzamelwoord voor een verzameling boeken, die onderling nogal verschillend zijn. Deze wetenschap danken we aan het tekstkritische onderzoek naar de wordingsgeschiedenis van de Bijbelteksten.

Vanaf de 18de eeuw is dat onderzoek, vooral van de eerste vijf boeken (de z.g. Pentateuch), troef geweest.
* Hoe kon JHWH de eerste dag het licht scheppen en pas op de vierde dag de bron van het licht? (Gen.1)
* Hoe kon Mozes zijn eigen dood beschrijven? (Deut.34)
Maar men ging door met nauwkeurig lezen en toen kwamen pas problemen op tafel als:
* waarom staan er zoveel herhalingen in een en hetzelfde boek?
* waarom wisselt de schrijver zo vaak de naam van God?
* waarom komen er zoveel doubletten voor? Bedoeld wordt o.a. dat Abraham mot kreeg met de Egyptische farao, later Isaak ook en... in nagenoeg dezelfde bewoordingen! Sic! :?

De critici – om het maar kort samen te vatten – onderscheidden verschillende verhaalstrengen en duidden die aan met een letter: E voor de teksten met Elohim als godsnaam, J voor die met JHWH als godsnaam, P voor teksten die het over zo goed als uitsluitend priesterzaken hadden (ceremonieën en reinheidszaken) en D voor de jongste schrijver die Deuteronomist werd genoemd.
Voor de gewone lezer zijn deze ontdekkingen niet zo belangrijk tenzij hij daarmee tot het besef komt
– dat bijbelteksten verhalen zijn van gewone mensen,
– dat zeker de 'sterke' verhalen de neiging hebben te 'groeien',
– dat verhalen over hetzelfde onderwerp maar van verschillende hand jaren later door anderen bij elkaar zijn gevoegd en gerangschikt.
De Bijbel is dus niet het uit de hemel gevallen kant en klare 'woord van God' maar naar inhoud en compositie het werk van mensen. Begrijpelijk dat aanvankelijk de kerken deze beweringen een alles behalve goed hart toedroegen.

Gelukkig werden ook de grenzen van het tekstonderzoek steeds duidelijker om de eenvoudige reden dat de onderzoekers steeds meer verfijnde strengen 'ontdekten', lang genoeg om de bomen het bos onzichtbaar te laten maken. De tekst blijft immers de tekst en de lezer leest de tekst niet als segmenten of strengen maar als verhaal.

Tegenwoordig speelt nog steeds het 'wetenschappelijk' dispuut tussen tussen degenen die de nadruk leggen op de diversiteit met daar tegenover degenen die de nadruk leggen op de eenheid. In beide kampen heb je weer de gematigden en de fanatieken. Er is een richting die doceert dat het Oude Testament niet gekregen is uit handen van de joden maar uit de handen van Jezus Christus. Het Oude Testament moet volgens hen 'op z'n christelijks' gelezen te worden.

Maar... er is een nieuwe 'visie' gekomen die luidt: het Oude Testament is een 'narratieve eenheid'. Narratieve eenheid is dan stiekem een ander woord voor 'religieuze mythe'. :)

100 jaar n.C. heeft een groep schriftgeleerde rabbi's a) uit de voor handen liggende teksten een keuze gemaakt en b) het gekozene naar hun inzichten gerangschikt. Voor hen was de Bijbel immers een herontdekking van Israëls identiteit, de herijking van wat het geloof der vaderen was geweest, wat dat geloof voor de levenden moest zijn en voor de kinderen moest worden: I·s·r·a·ë·l -h·e·t - u·i·t·v·e·r·k·o·r·e·n - v·o·l·k - v·a·n - G·o·d. En die God heette JHWH. Over het antwoord op de vraag of Israël het enige uitverkoren volk is moet nog een stuivertje te wisselen zijn. ;)

De 'historie' (!) van het joodse volk begint niet bij de uittocht uit Egypte (het tweede boek van de Pentateuch), maar eerder, namelijk bij de aartsvaders, Abraham, Isaak en Jakob en dan later nóg eerder: bij de eerste mensen Adam en Eva en die waren er pas op de zesde scheppingsdag want de rest was tevoren al geschapen. Soort van evolutie in de creatie dus. Daarmee werd Israël in hun ogen verankerd in Gods werk en daarmee in de eeuwigheid zelf.

Het Oude Testament is dus een door gelovigen vervaardigde en in elkaar gezette constructie en gelukkig is die constructie voornamelijk een verhaal of bundel van verhalen. Dat laat zich in ieder geval prettiger lezen dan b.v. de Koran. Daarbij werd zowel van mythische verhalen (zoals de Egyptische) gewoon menselijke geschiedenis gemaakt als van gewoon menselijke geschiedenis een religieuze mythe. Ook beroepsarcheologen en historici vinden er dus materie voor hún wetenschap.

Binnen de christenheid werkt deze opvatting hier en daar nog verontrustend want het woord mythe heeft, getuige het woordenboek, ook meer negatieve betekenissen gekregen. Maar die onrust is niet nodig. Je dient alleen aan te leren de tekst te lezen als een tijd- of cultuurgebonden taaluiting, een literatuurgenre, een bepaalde manier van onder woorden brengen, of je dat nu mythe noemt of narratieve eenheid. Pas als je het Oude Testament een 'openbaring Gods' noemt doe je een geloofsuitspraak. En 'geloven' lijkt toch iets anders dan (zeker) 'weten'.

Volgens mij kun je als christen niet verder komen dan het 'geloof' van de Joden te accepteren, in ieder geval in grote lijnen of 'de kern' ervan en niet woord voor woord en letterlijk. Vooral niet proberen d.m.v. een ingewikkelde z.g. 'exegese' de teksten zo te interpreteren/manipuleren dat alles, ook natuurkundig en objectief of wetenschappelijk, historisch letterlijk moet worden begrepen. Omdat God almachtig is of zoiets.

Tijden veranderen nu eenmaal en daarmee de taal of het woordgebruik. Wij zouden tegenwoordig andere verhalen schrijven en wie weet wat ze in de toekomst nog zullen doen?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 13-01-2012 00:10

Hi Fons,

Heldere uiteenzetting. Ik zie geen punten waarop ik een discussie zou kunnen voeren, ben het eens met wat je schrijft.

Wel is het goed om de vraag te stellen waarom een boek als de bijbel zo'n zegginskracht heeft. Want daar kunnen we niet onderuit. We weten dat het warrig is, vol tegenstrijdigheden staat en zeker wat betreft het OT een behoorlijk oorlogszuchtig werk is.

Waar komt die zegginskracht vandaan? Ik moet bij de bijbel vaak denken aan Nostradamus (1503-1566). Ik kwam deze website tegen http://www.nostradamusresearch.org/nl/home/00.htm. Voor sommigen heeft Nostradamus ook de nodige zeggingskracht, alhoewel je dat toch niet met de bijbel kunt vergelijken, maar zeker is dat de teksten van deze man op alle mogelijke manieren konden worden uitgelegd. Je zou kunnen zeggen dat hoe onduidelijker een tekst is des te meer reuring kun je verwachten.

Was de bijbel een helder en duidelijk boek geweest, consistent, eenduidig, specifiek en nog zo wat, dan zou het werk wellicht al lang vergeten zijn geweest.

Onduidelijkheid, polyinterpretabel, missers, grote en kleine, schrijvers die elkaar tegenspreken. Ingrediënten voor een lang leven (als boek)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

4. Christelijke mythe 2

Bericht door FonsV » 13-01-2012 16:31

Dag Carel,

Dank voor je reactie, :)
Je schreef:Ik zie geen punten waarop ik een discussie zou kunnen voeren, ben het eens met wat je schrijft.

Nou zit ik nooit zo erg op discussie te wachten in de zin van spitsvondig twistgesprek of woordenstrijd. Geen beschuldiging aan jouw adres hoor! Ik vind het leuk om, zo nauwkeurig als ik kan, een mening te ventileren die – natuurlijk – nooit de ultieme waarheid is en altijd vatbaar voor correctie, verdere nuancering en/of vervollediging.
Je schreef:Wel is het goed om de vraag te stellen waarom een boek als de bijbel zo'n zeggingskracht heeft.

Ja, dat is ook voor mij een vraag. (de meegestuurde URL over Nostradamus wil zich op mijn p.c. niet openen en ik heb geen idee waarom niet).
Je schreef:Je zou kunnen zeggen dat hoe onduidelijker een tekst is des te meer reuring kun je verwachten.
Mij lijkt in ieder geval dit te spelen: er is al een spanningsveld tussen twee partijen met luidkeels uitgesproken tegengestelde opvattingen. Als in zo'n milieu iemand met een duidelijke 'uitstraling' in eenvoudige taal, in een reclameachtige slogan of in een oneliner iets zegt dat in de kraam van een der partijen past, ja, dan is de beer los.

Onder ons gezegd (en gezwegen): ik denk wel eens het volgende: Jezus leefde in een tijd dat er sociale onrust was, 'men' was het duidelijk niet over alles met iedereen eens en de 'gewone simpele mensen' hadden het nodige om terecht over te klagen. Veel voorkomend verschijnsel, lijkt me.
Onder de Joden waren meerdere groeperingen (denk aan sjiieten en soennieten bij de moslims) die elkaar het kot uitvochten: farizeeën, sadduceeën, zeloten, gnostici (en er zullen er wel meer zijn geweest). Binnen elk van die groep heersten daarenboven spanningen tussen de 'hogere' en 'lagere' leden.

Volgens mij kwam Jezus uit de hoek der farizeeën maar hij was a) duidelijk minder 'wettisch' ingesteld dan 'officieel' = 'van hoger hand' en b) hij hechtte totaal niet aan het uiterlijk vertoon van rechtschapenheid en aan het en publique onderhouden van allerhande prutvoorschriften.
Het valt niet te ontkennen dat hij en de 'groten' uit zijn denominatie lijnrecht tegenover elkaar stonden en 'duidelijke' taal niet schuwden. Denk aan “Gij witgepleisterde graven, van buiten wel schoon maar van binnen vol doodsbeenderen en alle onreinigheid”. (Mat. 23.27) Daar maak je geen vrienden mee, zeker niet als je een groot gehoor hebt, populair bent bij 'het gewone volk' en men van heinde en verre komt om je een keer te horen en mee te maken.

Wij kennen alleen de Jezus uit de beschrijvingen van het NT. Er is echter (NB Joodse!!!) literatuur waarin hij (als het over dezelfde Jezus gaat) beschreven wordt als leerling van een liberale rabbi Jehoshua ben Parachiah. Volgens díe beschrijving vluchtten beiden naar Egypte (Alexandrië) omdat de toen regerende Alexander Jannaeus bezig was om met harde hand (het leger) een eind te maken aan het (religieuze) gekrakeel in Palestina. Jezus bezocht in Alexandrië een z.g. mysterieschool maar moest die verlaten omdat hij teveel kritische vragen stelde.
Toen het thuis weer rustig was keerde hij naar Palestina terug en ging verder met zijn toespraken, voornamelijk gelijkenissen en verhalen en nooit dorre leerstellingen en beperkende voorschriften. Man van het volk dus.
En toen is hij op een sabbathavond door zijn tegenstanders uit huis gesleurd, ter dood gestenigd en daarna als afschrikwekkend voorbeeld aan het hout gehangen. De koningin had veel geleden onder het verlies van haar idool en dat van het volk.
Aldus dát verhaal en het barst weer van de 'parallellen'! :?

Quid est veritas, zei Pilatus: Wat is de waarheid?
Je schreef:Wel is het goed om de vraag te stellen waarom een boek als de bijbel zo'n zeggingskracht heeft.

Laten we de vraag eens zo stellen: waarom heeft een man als Jezus zo'n zeggingskracht? Ik zou zeggen: omdat hij, zoals hij werkelijk is geweest, velen aansprak en nog aanspreekt. Het stomme is dat anderen hem later hebben 'bijgewerkt' of mythisch opgesmukt, tegelijkertijd zichzelf als zijn opvolgers/plaatsvervangers hebben benoemd en zo het heft in handen hebben genomen. Uiteraard als 'dienaren der dienaren Gods'.

Kijk eens naar Noord-Korea om te zien waartoe macht en een geolied promotieapparaat een heel volk zelfs tot een soort razernij kunnen brengen. Degenen die het OT hebben samengesteld waren volgens mij uitermate bedreven in het omsmeden van een volk tot nationalistische kudde met stevig racistische kenmerken. Wij komen wij nu pas, schoorvoetend en beetje bij beetje, niet overlopend van zelfkennis en oprechtheid tot het schuchtere besef dat de heldenverhalen uit de VOC-tijd een bedenkelijk zwart randje hebben. De discussie is gestart over de 'politionele actie' in Indonesië, over het optreden van de Wilhelmina regering t.a.v. de gedeporteerden (Joden) en dwangarbeiders (Nederlanders). Schuld bekennen en excuus vragen? Probleem!!!

Ik denk dat je iets als een geniale massapsycholoog moet zijn om dit alles onweerlegbaar te 'verklaren'. Ik zie daar in ieder geval geen kans toe want het lijkt me een geweldig gecompliceerd gebeuren. En dus doe ik maar een gooi.

Gisteren keek ik een gekregen dvd 'Ten canoes, 150 spears and 3 wifes', vond het geestig, leerzaam en tot nadenken stemmend. (bol.com: € 9,95, 2de hands) Komt vanavond om 23.55 op Ned.2. Wat is 'primitief', wat is 'beschaving'? Aanbedolen dus.
Amerikaanse soldaten hebben over gesneuvelde Taliban-strijders staan pissen. Filmpje op Youtube en Amerika in rep en roer want dat strijdt met de 'hoge morele standaard' waaraan Amerikaanse soldaten moeten voldoen. Even Al Graib en Guantanamo vergeten.

Zo, dat is wel voldoende voor vandaag. Ga weer lekker lezen. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 13-01-2012 21:45

Hi Fons,
Nou zit ik nooit zo erg op discussie te wachten in de zin van spitsvondig twistgesprek of woordenstrijd. Geen beschuldiging aan jouw adres hoor! Ik vind het leuk om, zo nauwkeurig als ik kan, een mening te ventileren die – natuurlijk – nooit de ultieme waarheid is en altijd vatbaar voor correctie, verdere nuancering en/of vervollediging.
Ik ook niet. Het gaat er bij mij vooral om te zoeken naar essenties. Soms kom ik met wat flauwekul, maar meestal ben ik behoorlijk serieus. Zo ook in mijn voorgaande post, waar ik mijn gevoel onder woorden bracht, op basis van jouw prima post. ik zie dat jij ook bezig bent met het zoeken naar elementen en omstandigheden die de zeggingskracht van de bijbel kunnen 'verklaren'.  De bijbel is een van de belangrijkste en invloedrijkste boeken die er ooit geschreven zijn en dan moet ik mezelf de vraag stellen waar dat door komt. Een interessant onderwerp. Zijn we nog bepaald niet uit.
Ja, dat is ook voor mij een vraag. (de meegestuurde URL over Nostradamus wil zich op mijn p.c. niet openen en ik heb geen idee waarom niet).
Bij mij werkt de link ook niet (meer). Laat ik een nieuwe link geven, van dezelfde Belgische site. Hoop oprecht dat hij nu wel werkt. Je kunt natuurlijk ook van alles op wiki vinden, maar dit is toch wel interessant hoor (als het werkt dan, want anders is het irritant). http://www.nostradamusresearch.org/
Kies dan links Nieuwe Artikelen en daarbinnen Nostradamus. Dan moet het werken. tenminste bij mij wel. Het is een Belgische site dus weet je natuurlijk maar nooit ;)
Onder ons gezegd (en gezwegen): ik denk wel eens het volgende: Jezus leefde in een tijd dat er sociale onrust was, 'men' was het duidelijk niet over alles met iedereen eens en de 'gewone simpele mensen' hadden het nodige om terecht over te klagen. Veel voorkomend verschijnsel, lijkt me. 
Onder de Joden waren meerdere groeperingen (denk aan sjiieten en soennieten bij de moslims) die elkaar het kot uitvochten: farizeeën, sadduceeën, zeloten, gnostici (en er zullen er wel meer zijn geweest). Binnen elk van die groep heersten daarenboven spanningen tussen de 'hogere' en 'lagere' leden.
Ik denk dat je hier een uitstekend punt te pakken hebt. Onrust is iets dat heel snel bij mensen postvat en hoe de schrijvers ook proberen, die onrust sijpelt altijd door de teksten heen. Mensen zijn heel bevattelijk voor onrust. Het is dus wellicht minder het religieuze aspect als wel het puur menselijke. De strijd om het bestaan, onzekerheden, mensen die elkaar niet (meer) begrijpen, verlies, uit elkaar groeien, strijd. Alleen al dit laat zien dat de bijbel mensenwerk is. Zou het een goddelijk werk zijn geweest dan zouden er veel verhalen in gestaan hebben die we niet echt kunnen begrijpen. Sommige dingen zijn ook onbegrijpelijk, bijvoorbeeld Openbaring, maar goed, dat kan een mens zeker ook zo schrijven.
Volgens mij kwam Jezus uit de hoek der farizeeën maar hij was a) duidelijk minder 'wettisch' ingesteld dan 'officieel' = 'van hoger hand' en b) hij hechtte totaal niet aan het uiterlijk vertoon van rechtschapenheid en aan het en publique onderhouden van allerhande prutvoorschriften. 
Het valt niet te ontkennen dat hij en de 'groten' uit zijn denominatie lijnrecht tegenover elkaar stonden en 'duidelijke' taal niet schuwden. Denk aan “Gij witgepleisterde graven, van buiten wel schoon maar van binnen vol doodsbeenderen en alle onreinigheid”. (Mat. 23.27) Daar maak je geen vrienden mee, zeker niet als je een groot gehoor hebt, populair bent bij 'het gewone volk' en men van heinde en verre komt om je een keer te horen en mee te maken.
Precies die onafhankelijke, kritische opstelling heeft Jezus tot een heel goed te begrijpen man gemaakt. Vrijwel altijd gaat het om starre, onmenselijke wetten met hun starre despoten en regels die door een intelligente tegenspeler worden ontkracht. Iets wat in onze tijd trouwens ook weer op alle mogelijke manieren aan de orde is. Prutvoorschriften zoals jij ze treffend noemt zijn van alle tijden en dat is het verzet ertegen ook. Dat van die witgepleisterde graven is een hele fraaie. Het is goed om hier mee te nemen dat Jezus tot zijn 30e geen openbaar leven leidde, dat deed hij van zijn 30e tot zijn dood, 33 jaar jong. Als alles tenminste klopt natuurlijk, want hoe kunnen we daar ooit zeker van zijn. Maar goed, hij had dus een uitstekende scholing gehad en kon zeker treffend vertellen en tegelijk ook mensen raak tegen de muur of achter het behang plakken met zijn woordkracht en uitstraling. Een scholing tot je 30e en dat in die tijd, waarin mensen hard moesten sappelen om rond te komen. Jezus moet qua kennis en inzicht hoog boven de locals uitgetorend hebben. En dat misbruikte hij nooit tegen die locals, nee, hij richtte zich op de intelligentia, de hoog geplaatsten. dat soort mensen zijn in elke maatschappij heel gewenst.
Wij kennen alleen de Jezus uit de beschrijvingen van het NT. Er is echter (NB Joodse!!!) literatuur waarin hij (als het over dezelfde Jezus gaat) beschreven wordt als leerling van een liberale rabbi Jehoshua ben Parachiah. Volgens díe beschrijving vluchtten beiden naar Egypte (Alexandrië) omdat de toen regerende Alexander Jannaeus bezig was om met harde hand (het leger) een eind te maken aan het (religieuze) gekrakeel in Palestina. Jezus bezocht in Alexandrië een z.g. mysterieschool maar moest die verlaten omdat hij teveel kritische vragen stelde. 
Toen het thuis weer rustig was keerde hij naar Palestina terug en ging verder met zijn toespraken, voornamelijk gelijkenissen en verhalen en nooit dorre leerstellingen en beperkende voorschriften. Man van het volk dus. 
En toen is hij op een sabbathavond door zijn tegenstanders uit huis gesleurd, ter dood gestenigd en daarna als afschrikwekkend voorbeeld aan het hout gehangen. De koningin had veel geleden onder het verlies van haar idool en dat van het volk. 
Aldus dát verhaal en het barst weer van de 'parallellen'!  

Quid est veritas, zei Pilatus: Wat is de waarheid?
Veel parallellen inderdaad en wat mij betreft een prima aanvulling op de teksten die we uit de bijbel kennen. Ik kan me zo voorstellen dat Jezus ook wel eens (waarschijnlijk vaker) uit de klas gegooid is. Die scherpe tekst van die witgepleisterde graven zal hij slechts met enige oefening zo treffend hebben kunnen bedenken en waar kun je je scherpte beter op oefenen dan op je leermeesters, of ouders natuurlijk. En soms word je dan uit de klas gegooid, zo gaat dat. De hooggeplaatsten van toen hadden ongetwijfeld sterk vergelijkbare eigenschappen gemeen met de bobo's van nu: Weinig relativeringsvermogen, enorme ego's, repressief, allerlei waandenkbeelden en idee fixes en bovenal weinig gevoel voor humor. Een uitstekende explosieve mix van eigenschappen voor het tot stand brengen van grote leef- en denkverschillen tussen 'boven' en 'beneden'. Van alle tijden dus.
Kijk eens naar Noord-Korea om te zien waartoe macht en een geolied promotieapparaat een heel volk zelfs tot een soort razernij kunnen brengen. Degenen die het OT hebben samengesteld waren volgens mij uitermate bedreven in het omsmeden van een volk tot nationalistische kudde met stevig racistische kenmerken. Wij komen wij nu pas, schoorvoetend en beetje bij beetje, niet overlopend van zelfkennis en oprechtheid tot het schuchtere besef dat de heldenverhalen uit de VOC-tijd een bedenkelijk zwart randje hebben. De discussie is gestart over de 'politionele actie' in Indonesië, over het optreden van de Wilhelmina regering t.a.v. de gedeporteerden (Joden) en dwangarbeiders (Nederlanders). Schuld bekennen en excuus vragen? Probleem!!!
Weer heel raak! Bedenk hier dat precies deze eigenschap de mens tot overheerser heeft gemaakt. mensen kunnen heel grote groepen mensen bezielen en vroeger bleef het nog een beetje binnen de perken omdat men geen massacommunicatie kende. Nu wel en dus kunnen anno nu hele grote groepen achter bedenkelijke idealen geschaard worden. Natuurlijk moet je dan je tegenstanders wel kalt kunnen stellen, welnu, ook dat is tegenwoordig met massavernietiging te doen. Vroeger prikte men de tegsntanders met een speer lek. Zelfde benadering, andere schaal. Wat betreft die zwarte randen kan ik me ene J Pietersz Coen voor de geest halen, een rabiate bruut die wat mij betreft ten onrechte op het schild der geschiedenishelden gehesen werd.
Gisteren keek ik een gekregen dvd 'Ten canoes, 150 spears and 3 wifes', vond het geestig, leerzaam en tot nadenken stemmend. (bol.com: € 9,95, 2de hands) Komt vanavond om 23.55 op Ned.2. Wat is 'primitief', wat is 'beschaving'? Aanbedolen dus.
leuk! Kan alleen niet kijken vanavond, hoop dat het op uitzendinggemist te zien is.

Trouwens jouw opmerking over die geniale massapsycholoog die de dingen onweerlegbaar zou moeten kunnen verklaren... Ik ben blij dat die nog niet geboren is 8)

Hora est! (voor vandaag) 8)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie