Drie modellen rond 'vrije wil'

Ik realiseer me dat er een filosofische stroming bestaat die alles vanuit de natuurwetenschappen verklaren wil.
Ik accepteer alles wat de natuurwetenschappen mij te bieden hebben.
Maar is dit alles wat er over de werkelijheid gezegd kan worden?
Dat ik in de menselijke vrijheid geloof en in God geloof, zijn dat rare gevolgen van chemische processen in bepaalde delen van mijn hersenen?
Plaats reactie
carelvanheugten
Site Admin
Berichten: 36
Lid geworden op: 07-07-2010 12:57

Drie modellen rond 'vrije wil'

Bericht door carelvanheugten » 16-07-2010 13:26

GES: (genes, environment, and stochasticism)

Een stochastisch proces is een verschijnsel dat zich in tijd of de ruimte afspeelt, met als uitkomsten waarschijnlijkheden, dus grootheden die van het toeval afhangen.

3 Modellen voor de flow van informatie tussen de onbewuste neurale activiteit en bewuste gedachten.

In A, het algemeen aanvaarde model, waarbij de wil het bewuste denken beinvloedt. Daarnaast zal de onbewuste neurale activiteit het directe gedrag mede beinvloeden. De moeilijkheid met dit model is dat er geen causale component is die de wil aanstuurt. De wil is in model A dus volledig vrij.

In B, een oorzakelijk component voor de wil ingevoerd; Deze zal in meer of mindere mate een weerspiegeling zijn van de onbewuste neurale activiteit en GES (Genen, omgeving en stochasticism). Dat wil zeggen, dat de wil haar vrijheid verliest. Er zijn invloeden die zich buiten onze bewuste invloedsfeer afspelen.

In C, is van de wil afgezien. Het bewuste denken is gewoon een weerspiegeling van onbewuste neurale activiteit en GES. Het bewuste denken is nu vooral een kwestie van ‘volgen’ –eerder dan een middel om invloed uit te oefenen – van de richting, bepaald door onbewuste gedrag en neurale activiteit. De ondergeschikte rol van het bewuste denken bij het sturen van gedragingen in model C, is aangegeven door de gestippelde pijl 2 (dit in tegenstelling tot de vaste lijn voor de overeenkomstige pijl in A en B, die een meer ‘bovenliggende’ rol impliceren).

Van: Anthony R. Cashmore. Department of Biology, University of Pennsylvania, Philadelphia, PA 19104-6018.

This contribution is part of the special series of Inaugural Articles by members of the National Academy of Sciences elected in 2003


Afbeelding
Carel van Heugten

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 07-12-2011 02:20

ik vind C een mooi excuus om je verantwoordelijkheid te ontlopen.
elk mens heeft een vrije wil, ookal weten de hersenen bijvoorbeeld 6 seconden eerder wat je gaat doen.
dat maakt niet uit.
het geeft volgens mij gewoon aan dat de menselijke hersenen op quantum niveau door de tijd reizen.
ik denk namelijk dat het brein dingen weet voordat de ziel het weet.
dit is niet raar, want de quantum wereld zit vol verrassingen.
zo kunnen dingen tegelijk aan en uit staan in de quantum wereld.
en in real life kunnen mensen het goede en het slechte doen.

de mens is zelf verantwoordelijk, omdat de mens zelf de keuzes maakt.

dus wie C kiest, maakt zich mijns inziens vaak erg makkelijk af van zijn verantwoordelijkheid en is daarom op dit gebied misleid of onbetrouwbaar, ongeacht welke titel hij draagt.

maar ik kan het mis hebben, misschien zit er een beetje in het C verhaal dat meespeelt in de eigen verantwoordelijkheid, waar ik nog geen kennis van heb.
keeping minds open...

wel weet ik als feit dat de mens 95 procent van de tijd bezig is met reageren op wat hem overkomt en 5 procent zelf nadenkt.
dus de mens maakt maar gedeeltelijk eigen keuzes.
maar dit is volgens mij te wijten aan een "Slapend brein": het reageren op de werkelijkheid die je brein maakt,
in plaats van scheppen van de werkelijkheid die jij wil zien.

de Bhagavad Gita leerde mij: Creeer je eigen werkelijkheid en erken de feiten en de grootheden die je kent, in het Heelal en op de planeet.
voor wie het vat, zeer wijs materiaal, ookal is het 4000 jaar oud.


maar zo denk ik erover.

hoe denken jullie erover?

[offtopic aan] :
jammer Carel, je gaf geen reactie over wat je zelf vond, dus ik vond het moeilijk reageren.

je houdt je niet aan je eigen gouden regel...( Het plaatsen van wat je vind van een artikel dat je schrijft of citeert)
dat vind ik hier best jammer.
misschien ook wel de reden waarom het zolang onbesproken blijft...
men kan denk ik niet goed reageren op een citaat of artikel zonder mening.
[offtopic uit]

groeten Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 07-12-2011 21:47

Hi Juda,

Allereerst natuurlijk over jouw punt van kritiek. Waarom? Omdat het a) een goed punt van je is en b) omdat je enkel en alleen van kritiek kunt leren.
jammer Carel, je gaf geen reactie over wat je zelf vond, dus ik vond het moeilijk reageren.

je houdt je niet aan je eigen gouden regel...( Het plaatsen van wat je vind van een artikel dat je schrijft of citeert)
dat vind ik hier best jammer.
misschien ook wel de reden waarom het zolang onbesproken blijft...
men kan denk ik niet goed reageren op een citaat of artikel zonder mening.
Deze post ontstond zo ongeveer op het moment dat dit forum open ging. We moesten materiaal hebben om het over te hebben en deze post heb ik ontleend aan het oude forum dat toen ter ziele ging. Vrije wil was een topic waarvan we, een aantal mensen die ook hier op het forum actief zijn maar zich helaas niet al te vaak laten zien, vonden dat dit belangrijk was. Het was dus ook een onderwerp op dat oude forum en daar was het niet een veel besproken onderwerp. Waarom weet ik eigenlijk niet, want dit werd toch vaak genoemd als onderwerp. ik heb hiermee dus wat piketpaaltjes proberen uit te zetten, zonder mijn eigen mening te geven, dat kon later wel. Nu dus!

Ik denk persoonlijk dat we deze vraag onmogelijk kunnen beantwoorden. We zullen namelijk moeten weten wat 'vrij' betekent en dat lijkt gemakkelijker dan het is. Laat ik een voorbeeld geven uit de muziek. Ik componeer, allerlei stijlen, allerlei instrumenten. ik doe dan maar wat en 'als vanzelf' ontstaat er dan iets. Muziek, dan weer swingend, dan weer reggae achtig, dan weer strakke rock of hip hop en de laatste tijd steeds vaker jazz en blues. Daar zitten dingen tussen die hitpotentie hebben, dat heb ik vaak genoeg gehoord.

Ik begin en vanaf dat moment gaan de dingen vanzelf. Ik luister redelijk vaak terug wat ik gemaakt heb en sta verbaasd van de diversiteit en diepgang. Dat laatste is opvallend, want ik kan me niet herinneren dat ik er ooit iets als diepgang ingelegd heb.

Is dat vrije wil? Is het iets dat in mij zit en er regelmatig uitkomt? Kan ik het sturen? op dat laatste: dat weet ik eerlijk gezegd niet, als ik bewust dingen anders wil doen dan klinken ze voor geen meter. laat ik dat bedillerige weer los dan komen de melodieen weer als vanzelf. Het is heel ongrijpbaar eigenlijk en als buitenstaander zou je kunnen denken dat ik een volledig vrije wil op gebied van muziek heb. Ik denk zelf dat onderbewuste processen een veel grotere rol spelen dan ik zelf denk.

Mensen zijn ontzettend complex, ze kennen zichzelf maar heel ten dele en het lijkt me nogal aanmatigend om te denken dat we de dingen zelf in de hand hebben. dat hebben we niet, probeer je gedachten maar eens in de hand te houden. Deze post lijkt bijvoorbeeld heel doordacht, maar ik had geen flauw idee waar het zou eindigen. Ik laat me drijven op gedachten en impressies die jouw vraag oproept.

Ik zal je laten zien hoe verrekte moeilijk dat 'vrije denken' is. ik vraag je om een minuut niet aan het volgende te denken. Een simpel minuutje maar. Een klein verhaaltje, beetje Veda achtig. Moet kunnen nietwaar Juda.

Hier komt tie:

Buiten staat een enorme roze olifant die precies op dit moment een enorme dampende drol draait in het prachtige bloemenperkje van de buurvrouw. Wat rood en blauw was is nu bruin en het blubbert en stinkt als een volwassen bunzing. Die buurvrouw kijkt naar het tafereel en over haar blik zou ik een boek kunnen schrijven. Elke denkbare en ondenkbare emotie rolt van haar intense gelaat. De olifant laat als toegift een harde scheet. De echo galmt na door de stille straat.

Nu dus een minuut niet aan die kakkende roze olifant denken of aan die buurvrouw Juda :roll:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 07-12-2011 22:59

eens:P
die scheet van die kakkende olifant blijft idd in je kop nagalmen....LOL
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie