Chaos Theory, Evolution and the Creation

Debat over ID, Intelligent design. Waarin onder meer het begrip niet-reduceerbare complexiteit centraal staat. Is ID onder een wetenschappelijke noemer te plaatsen. Voorheen: Een debat tussen Peter en Determinist.
Plaats reactie
Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Chaos Theory, Evolution and the Creation

Bericht door Determinist » 17-06-2011 19:26

Hoi Peter,

Zoals ik al in het topic VERVOLG ID - WETENSCHAPPELIJKE HYPOTHESE heb aangegeven wilde ik graag een extra thread starten om een alles omvattend vraagstuk te bespreken.
Ik heb reeds een uitgebreide post geplaatst met de algemene uitleg van dit vraagstuk in het topic De weg naar "common ground".

Het nogal technische verhaal in het eerste topic komt de basis vraag niet naar voren: als er wetten en regels te ontdekken zijn op laag fundamenteel niveau, welke door wetenschap beetje bij beetje ontrafeld worden, wie of wat is de oorzaak en omvat de basis van de meest fundamentele basislaag?

Om concreter te zijn. Als Nonlinearity de oorzaak is van emerging properties, wie of wat ontwierp deze dan? Waarom is er nonlinearity in plaats van "niets"?

Ik wil graag hier een stap in jouw richting doen door te stellen dat deze laag voorgesteld of verbeeld kan worden als God. Welk beeld je daarbij hebt is zoals ik in mijn tweede uitgebreide post getracht heb te duiden naar eigen inzicht of gevoel in te vullen.

Ik heb gezocht, speciaal voor jou, een document welke dit denk ik veel beter kan uitleggen dan ik en specifiek gericht op jouw Godsbeeld.
Zie het als unificatie van mijn technische uitleg welke door wetenschap wordt gegeven met een in mijn ogen geldig Godsbeeld.
Ik denk dat je met deze benadering beide werelden kan verenigen en dus geen conflict hoeft te hebben.

Op de volgende website staat een document die je kan downloaden, een PDF.
Ik zou dit zeker doen omdat een PDF makkelijker lokaal te lezen is dan op de website zelf. In de screenshot zie je hoe het document als PDF gedownload kan worden.

Afbeelding
click

Ik raad je echt aan om het gehele document te lezen en niets over te slaan. Ik vind het persoonlijk verhelderend, omdat het mijn beeld van wetenschap en het beeld van God samenvoegt en daarmee een completer geheel maakt. Iets wat elk van de afzonderlijke werelden niet kan.

Chaos Theory, Evolution and the Creation

Ik ben erg benieuwd naar je reactie.

Uiteraard kan iedereen reageren op dit document, en wel in het topic Tribune Peter T-Determinist debat.

Plaats reactie