creationisme in Europa

Nieuwe, cq interessante nieuwe publicaties. Plaats uw link en geef een korte typering cq mening over/van de publicatie
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Creationisme in Europa

Bericht door FonsV » 15-08-2011 22:13

Dag Carel,
Je schreef:Zo heb je momenteel die prachtige Engelse serie "life", die door de EO vertaald is.
Ik heb hem, keurig ondertiteld, in huis liggen en er zijn nogal wat meer delen van die BBC-documentaireserie (Earth b.v.) en daarom kijk ik niet naar de eo. Bespaart me een hoop ergernis. Ik spendeer liever een paar euri bij bol.com. :-)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 16-08-2011 00:33

Hi Fons,
Fons schreef:Ik heb hem, keurig ondertiteld, in huis liggen en er zijn nogal wat meer delen van die BBC-documentaireserie (Earth b.v.) en daarom kijk ik niet naar de eo. Bespaart me een hoop ergernis. Ik spendeer liever een paar euri bij bol.com.
Dat is natuurlijk de beste manier en ik ga die serie ook aanschaffen. Maar ja, als Life op tv is dan wil ik toch kijken, zo prachtig. En ik schreef mijn ergernis wel op, maar daar kijk ik toch weer doorheen. Meestal dan.

Daarom kijk ik ook naar Knevel en Prevel. Alhoewel ook daar vanavond die impliciete verheerlijking van 'de christenen' weer behoorlijk stuitend was.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

evocrea
Berichten: 17
Lid geworden op: 25-07-2011 06:56

Re: Creationisme in Europa

Bericht door evocrea » 16-08-2011 08:02

FonsV schreef:
Je schreef:Het zou te gek zijn dat ik op mijn leeftijd al alzheimer zou krijgen.
Mogelijk ter geruststelling: De ziekte wordt meestal vastgesteld bij personen die ouder zijn dan 65 jaar. Minder vaak komt er ook een tweede variant voor, die vroege alzheimer wordt genoemd. Epidemiologische studies tonen aan dat ouderen met een hoger opleidingsniveau minder kans hebben op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer. Een hoger opleidingsniveau beschermt ouderen niet zozeer tegen neurodegeneratieve en vasculaire pathologie, wél lijkt het de klinische expressie van de ziekte af te dempen. Mogelijk heeft dit te maken met een grotere 'cognitieve reserve' of een groter hersengewicht bij mensen met een hoger opleidingsniveau. Hierdoor zouden de negatieve gevolgen van hersenafwijkingen voor het gedrag worden gecompenseerd of pas op zeer hoge leeftijd zichtbaar worden.

Hopelijk voelt ook Carel zich gerustgesteld. Als hij meeleest. ;)

Groeten.

Fons.
Bedankt voor de reactie(s)…., heren :)

In relatieve zin klopt het wel wat je zegt, Fons. Ik heb daar ook ooit iets over gelezen. Tevens doet het me denken aan een oudere collega die psychiater is, en me vertelde dat hij eens gesproken had met de baas van de Jezuïeten (hier in België). Hij stelde hem voor om een bejaardenhuis op te richten voor demente/alzheimer paters. De reactie van dat heerschap was: Wij zijn paters van de intellectuele orde. Wij krijgen geen alzheimer, of we worden niet dement.

Het zijn aan de ene kant wel van het soort paters die lang gestudeerd hebben jaren theologie, jaren filosofie, daarna nog jarenlang een andere wetenschappelijke studie. Het zijn mensen die zich zo vereenzelvigt hebben met het verstand. Zoals andere intellectuelen. Dat ze niet meer in staat zijn zich te desidentificeren want men heeft zich zo vereenzelvigt met dat verstand.

De reactie van die pater klopt niet met de realiteit want ergens in West-Vlaanderen staat er een huis vol met die slimme intellectuele paters met Alzheimer in volle glorie.

Het is vaak ook zo dat mensen die zich jaren zich bezig gehouden hebben met intellectuele arbeid die het meeste lijden als er gaten in dat geheugen komen. En voor dat laatste hoef je nog geen Alzheimer te hebben.

Het lijkt wel dat in elk mens wel ergens een ontkenning zit, de ontkenning dat hij de ander is. Of de ander kan worden. In dit geval, Alzheimer te krijgen…. Als je veel hebt, kun je ook veel verliezen.

Jammer genoeg breng ik niet echt een troost-boodschap … Hoewel, de meeste lijden het meest als bijv. dementie (of ander geheugenstoornissen zonder dementie) maar half manifesteert, je weet dan vaak dat het geheugen niet meer is wat het geweest is. Maar bij alzheimer of dementie bij een gevorderd stadium lijd je zelf niet meer, maar lijd meer de naaste omgeving. Je lijd niet meer als je als opa verliefd word op de kleindochter. Maar je vrouw lijd dan.

Omgekeerd komt ook voor: Zo heb ik een geval gekend waar de vrouw verliefd werd op haar kleinzoon. Toen zij en haar man gingen slapen zei ze: baaaaaaaaaah, er zit een vieze vent in mijn bed!!!!

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 16-08-2011 10:32

Hi Evocrea,
Evocrea schreef:Omgekeerd komt ook voor: Zo heb ik een geval gekend waar de vrouw verliefd werd op haar kleinzoon. Toen zij en haar man gingen slapen zei ze: baaaaaaaaaah, er zit een vieze vent in mijn bed!!!!
Hadden maar meer vrouwen en dan vooral wat eerder/vroeger dat gezegd, dan hadden we nu geen 7 miljard soortgenoten gehad. :roll:

Alzheimer is een van die verschrikkelijke ziekten die voorkomen omdat wij steeds ouder worden. In de middeleeuwen werd je, dacht ik, niet veel ouder dan 40 en dan kom je dit soort ziekten nauwelijks tegen.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Creationisme in Europa

Bericht door FonsV » 16-08-2011 15:00

Dag evocrea,

Dank voor je reactie. :)
Je schreef:In relatieve zin klopt het wel wat je zegt, Fons.
Op schrift gestelde beweringen zijn dan ook uiterst zelden absoluut kloppend. ;)
Jezuïet schreef:Wij zijn paters van de intellectuele orde. Wij krijgen geen alzheimer, of we worden niet dement.
Dit soort heeft 'relatief' vaak opgerekt tot 'onwaar'. :)
Je schreef:Dat ze niet meer in staat zijn zich te desidentificeren want men heeft zich zo vereenzelvigt met dat verstand.
De boeken van Bhagwan en Tolle (en denkgenoten) maken deze wijsheid tot begin van veel meer zo niet alle wijsheid. Volgens mij wellicht geen eenvoudige maar wel waardevolle lectuur.
Je schreef:Je lijd niet meer als je als opa verliefd word op de kleindochter.
En al helemaal niet als je geen kleindochter hebt. :)

Groeten.

Fons.

PS als ik het goed heb gezien woon je in België en ben je misschien wel een Belg (Vlaming dan). Als ik je manier van schrijven vergelijk met die van mijn andere Vlaamse briefwisselaars vertoon je niet het typisch Vlaamse taalgebruik. Maar...die anderen zijn (toevallig) allemaal dames dus daaraan kan het ook liggen. ;)
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

evocrea
Berichten: 17
Lid geworden op: 25-07-2011 06:56

Re: Creationisme in Europa

Bericht door evocrea » 17-08-2011 17:10

FonsV schreef:
PS als ik het goed heb gezien woon je in België en ben je misschien wel een Belg (Vlaming dan). Als ik je manier van schrijven vergelijk met die van mijn andere Vlaamse briefwisselaars vertoon je niet het typisch Vlaamse taalgebruik. Maar...die anderen zijn (toevallig) allemaal dames dus daaraan kan het ook liggen. ;)
Hi Fons,

Die opmerking krijg ik wel meer. Dat komt omdat ik door heel België en Nederland bijscholingscursussen en opleidingen heb gevolgd en niet iedereen verstaat dan het typisch Antwerps accent. Zodoende moet je dan wel ABN spreken. ;)

Hier thuis spreek ik (vanwege mijn Peruaanse vrouw) een mengelmoes van Nederlands en Spaans dat altijd ons eigen Esperanto was. Om buiten Antwerpen verstaanbaar te zijn heb ik mijn vrouw toch meer het ABN geleerd. Dat me trouwens geen moeite meer kost. Het klinkt nu zelfs onnatuurlijk als ik terug Antwerps zou spreken. Een pekinees kan ook niet meer terug evolueren tot een wolf. :)

En haar Spaans is dan weer een mengelmoes tussen Spaans en Japans. Door haar Japanse wortels…. Ons taalgebruik heeft dus een hele “evolutie” ondergaan. :) In de evolutie-vocabulaire een heel korte tijd.

P.S: heb trouwens ook de serie life besteld een paar minuten geleden bij cosmox … Door die reclame die Fons en Carel hier ervan maken, ben ik toch nieuwsgierig geworden. :roll:

evocrea
Berichten: 17
Lid geworden op: 25-07-2011 06:56

Bericht door evocrea » 18-08-2011 07:16


carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 18-08-2011 09:41

Hi Evocrea,
toch meer het ABN geleerd. Dat me trouwens geen moeite meer kost. Het klinkt nu zelfs onnatuurlijk als ik terug Antwerps zou spreken. Een pekinees kan ook niet meer terug evolueren tot een wolf.
Dit is het eerste zinnetje waar je een typisch Belgische constructie gebruikt: "als ik terug Antwerps..." Voordien was het me niet opgevallen. En wat dan nog, gebruik je eigen taaleigen maar en er mag zelfs wat Spaans bij zitten wat mij betreft.

Ik heb die filmpjes eerder gezien en ik ben blij dat er mensen zijn die dit soort vervalsingen op Youtube plaatsen.

Gisteren zei de commentaarstem ergens (het ging over vogels) "volgens de evolutietheorie". Daar kon hij op dat moment ook niet onderuit, maar het klonk zo zuur. Of over degenkrabben, een oeroude diersoort. Noem dan ook meteen erbij hoe oud. Ten opzichte van die serie van Attenborough is men wel iets vrijer geworden en gebrukkt men ook geen termen als schepping meer.

Ik heb, want vertrouwen doe ik het niet echt, het vermoeden dat de Engelse producenten de EO ertoe verplicht hebben om niet meer in teksten te rommelen en te snijden. Ja, ik ben niet zo goed van vertrouwen en dat ligt dit keer helemaal aan die EO en niet aan mij.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 18-08-2011 19:53

ik vind ook dat veel wat de EO zegt niet te vertrouwen is.

Helaas...:(
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

evocrea
Berichten: 17
Lid geworden op: 25-07-2011 06:56

Bericht door evocrea » 19-08-2011 08:51

Hola Carel, ;)
carel schreef:Hi Evocrea,
Dit is het eerste zinnetje waar je een typisch Belgische constructie gebruikt: "als ik terug Antwerps..." Voordien was het me niet opgevallen. En wat dan nog, gebruik je eigen taaleigen maar en er mag zelfs wat Spaans bij zitten wat mij betreft.
O, Ik doe geen moeite om me krampachtig aan te passen hoor. Het is voor mij een automatisme geworden om ABN te spreken. Met een Vlaams accent… :) (voor zover dat je daar via zwart-witte letters iets van merkt) Soms maak ik wel bewuste aanpassingen. Maar die zijn zeer schaars: bijv. het woord “kuisen” vervangen door “schoonmaken” als ik in Nederland ben. Nederlanders krijgen bijv. bij het woord “kuisen” rare associaties. Terwijl dit voor Vlamingen een gewoon gangbaar woord is. :)
Zo is er ook een woordgebruik die voor een Belg raar klinkt.

Zo kwam ik in het noorden van Nederland voor een opleiding. En voor het eten zei iemand iets in de zin van: “voor de inwendige mens te versterken”…

Wij Belgen versterken de inwendige mens niet. Veel te functioneel. Wij GENIETEN (Bourgondisch) van het eten…. :) Ik vind de Vlaamse cultuur meer op de Franse lijkt. Alleen de taal (en de euro nu) hebben we gemeen.

Ik merk bijv. het verschil erg goed wanneer ik in de Walen kom, vergeleken met als ik in Nederland kom. Ik voel me dan vaak veel eenzamer. In Franstalig België hoef ik alleen de taal aan te passen. Als ik boven de rivieren kom in Nederland is aanpassen veel moeilijker.
carel schreef: Ik heb die filmpjes eerder gezien en ik ben blij dat er mensen zijn die dit soort vervalsingen op Youtube plaatsen.

Gisteren zei de commentaarstem ergens (het ging over vogels) "volgens de evolutietheorie". Daar kon hij op dat moment ook niet onderuit, maar het klonk zo zuur. Of over degenkrabben, een oeroude diersoort. Noem dan ook meteen erbij hoe oud. Ten opzichte van die serie van Attenborough is men wel iets vrijer geworden en gebrukkt men ook geen termen als schepping meer.

Ik heb, want vertrouwen doe ik het niet echt, het vermoeden dat de Engelse producenten de EO ertoe verplicht hebben om niet meer in teksten te rommelen en te snijden. Ja, ik ben niet zo goed van vertrouwen en dat ligt dit keer helemaal aan die EO en niet aan mij.
Gelukkig zijn er ook wel kopstukken achter EO die niet meer zo creationistisch denken. Niet alleen Andries Knevel. Al merk je hier jammer genoeg weinig van, omdat de grootste meerderheid denken zoals ze dachten.

Toch was het iemand die in de jaren 70 meewerkte aan een creationistisch programma. (Adam of aap geloof ik) Nu heeft hij geen problemen meer met de evolutietheorie. Ik heb van dit heerschap ooit eens een getuigenis van beluisterd op you tube. In de evangelische wereld is het een bekende naam geloof ik, maar ik kan er nu niet opkomen en ben te lui om het op te zoeken.

Plaats reactie