Spelregels, soms nodig, meestal niet

Hierin kun je opmerkingen kwijt die van doen hebben met de spelregels die wij hier hanteren. Laten we er samen een leerzaam en diepgaand forum van maken
carelvanheugten
Site Admin
Berichten: 36
Lid geworden op: 07-07-2010 12:57

Spelregels, soms nodig, meestal niet

Bericht door carelvanheugten » 09-07-2010 12:52

Iedereen van harte welkom op dit forum!
Namens Tijs Huisman, Flight en Carel van Heugten

Spelregels zijn soms nodig. Wel is het goed dat over de spelregels discussie gevoerd wordt. Ik denk zelfs dat dit een essentieel onderdeel van een gezond forum is. Spelregels zijn beweeglijk, je kunt tot andere inzichten komen immers. Gelukkig wel.

Daarnaast is er ook de dynamiek van het postverkeer, er kan zich iets voordoen, zou niet weten wat overigens, waar we een antwoord op moeten zien te vinden.

- hoofdregel: hanteren van normale fatsoensnormen. Wij streven naar een open forum met spelregels van normaal en eerlijk fatsoen

specifiek:
- geen gevloek en gescheld
- geen bedreigingen
- geen forumspam
- geen posten met citaten zonder verwijzing
- geen plagiaat
- geen out-of-the-blue bijbelteksten of uit welk ander boek dan ook
- geen internetvertaalmachineposten (3*woordwaarde)

Voorts:
- inhoudelijk is er geen grens aan de discussies
- neem elkaar serieus
- behandel elkaar met respect
- privacywaarborg voor forumleden dit dit wensen

Moderatie:
Mochten mensen na 3 waarschuwingen niet aan deze richtlijnen voldoen, dan worden
a. de betreffende berichten verwijderd
b. bij herhaling wordt het forumlid tijdelijk van het forum verwijderd
c. bij herhaling wordt men permanent verwijderd
Simpel: dan hebben we geen keus

Klachten:
- uit een klacht op de plaats waar deze betrekking op heeft
- mail voor de zekerheid deze klacht naar een van de moderatoren
- geef een suggestie hoe te handelen (bevordert het leerproces)

Namens
Tijs, Flight, Carel
Carel van Heugten

Eelco
Berichten: 147
Lid geworden op: 19-07-2010 14:00

Spelregels

Bericht door Eelco » 19-07-2010 14:04

Wat betreft plagiaat, het lijkt mij dat integraal kopieren van lappen tekst (met of zonder bronvermelding) nooit toegestaan mag zijn, daar dit de auteursrechten schendt (plagiaat).

Citeren mag wel (maar alleen met bronvermelding !), en een link mag altijd.

Als mensen toch hele lappen tekst van een ander plaatsen (ook met bronvermelding), dan zou je als moderator kunnen eisen dat dit vervangen wordt door een link naar de brontekst (gezien de wetsovertreding).

Daar ik zelf auteur ben vind ik auteursrechten toch wel een belangrijke zaak ...

carelvanheugten
Site Admin
Berichten: 36
Lid geworden op: 07-07-2010 12:57

Bericht door carelvanheugten » 19-07-2010 15:22

Hi Eelco,

Welkom op het nieuwe forum Eelco. Natuurlijk moeten bronteksten beschermd worden, ik heb in het verleden ook regelmatig gepubliceerd, enkele boeken onder andere, en daar gold hetzelfde voor. Kijk, jatten is niet altijd tegen te gaan, maar op dit forum krijgt men een waarschuwing en daarna wordt de post verwijderd. Herhaling, zeg maar flagrante stijfkoppigheid leidt tot verbanning. Dit forum biedt voldoende mogelijkheden daartoe.

Eigenlijk zou het zo moeten gaan denk ik:
- quote (liefst in de oorspronkelijke taal)
- verwijzing, link, boek, artikel, publicatie
- eigen visie/mening/invalshoek/kritiek

Ik heb zelf in het verleden wel eens teksten vertaald, wel met de link erbij vanzelfsprekend, en ook vaak met de oorspronkelijke tekst erbij. Dat is soms nodig omdat niet iedereen de betreffende taal eigen is.

PS: als je nog goede onderwerpen/invalshoeken hebt die tot nu toe niet goed zijn afgedekt, laat maar weten.

... trouwens, geef eens wat links naar jouw publikaties, vind ik leuk, natuurkunde en wiskunde zijn mijn hobbies namelijk.

Dit is mijn laatst gepubliceerde boek overigens:

Open Huis,
http://www.gopher.nl/shop/title.asp?bar ... 9051791686

groet

Carel
Carel van Heugten

Erik
Berichten: 11
Lid geworden op: 19-07-2010 14:09

Bericht door Erik » 20-07-2010 00:11

Dag Carel,

Mag ik je even wijzen op sluikreclame;-)

Complimenten voor 't gekozen forum! Ik dacht dat jij en Tijs 't eoforum zouden overnemen in zijn huidige vorm echter zonder de eo als merknaam. Vandaag zie ik een heel nieuw forum en ook Flight als Moderator. Top, dit 'format' is stukken beter, overzichtelijker en bovendien vaak gebruikt (en waarschijnlijk bekender voor de bezoeker)

Succes en moge Google snel aan jullie poorten staan om 'Ads' in de zijbalk te willen plaatsen.

*Eoforummodusaan*

Nee daar bedoel ik niet Mammon mee maar alle succes voor een groot, open en inspirerend forum.

*Eoforummodusuit*


Format C:\Eoforums.nl

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 20-07-2010 00:23

Hi Erik,

Leuk je hier te ontmoeten Erik. Dank voor je bemoedigende woorden. Het eoforum is zojuist afgesloten, zeg maar eoforum modus definitief uit.
Complimenten voor 't gekozen forum! Ik dacht dat jij en Tijs 't eoforum zouden overnemen in zijn huidige vorm echter zonder de eo als merknaam. Vandaag zie ik een heel nieuw forum en ook Flight als Moderator. Top, dit 'format' is stukken beter, overzichtelijker en bovendien vaak gebruikt (en waarschijnlijk bekender voor de bezoeker)


Dit is het meest gebruikte forum, dat klopt. Ook het grote Engelstalige EvCforum lijkt er een beetje op eigenlijk. Je weet het wel: beter goed gekopieerd dan slecht bedacht (of zo)

Je ziet dat we in aanleg dezelfde thema's hebben gekozen als op het 'oude' forum (dat kan ik nu zeggen, want dat forum is nu gestopt), maar wat ons betreft mogen er nieuwe onderwerpen bijkomen, onderwerpen die wat dieper op de knelpunten ingaan die wij ook op het vorige forum zijn tegengekomen, zoals:

- waarom stellen creationisten zich vaak zo agressief op?
- wat is het precies dat ze zich zo tegen de evolutietheorie opstellen?
- waarom kom je zo weinig zelfkritiek in die groep tegen?

Kritische vragen, zeker, maar ik kan niet anders
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

coffee corner?

Bericht door Dirk » 20-07-2010 04:28

Ik post het hier maar even, bij gebrek aan een beter topic om dit aan de orde te stellen, maar moeten we niet een coffee corner/koffiehoek hebben voor off-topic geleuter?

En een blik op de member list doet vermoeden dat alle "pro-evolutie" deelnemers uit het EO-forum al klaar staan om iedere creationist bij binnenkomst te grillen... ;-)
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 20-07-2010 11:16

Hi Dirk,

Klopt. We moeten een koffiehoek hebben waar geleuter zo mogelijk een nog hogere dichtheid heeft dan elders op het forum :D

Wat de creationisten betreft heb je ook gelijk, ze zullen niet gemakkelijk binnenkomen, maar dat heeft ook met hun keuze van discussieren te maken, dat roept immers een zekere felheid op.

Wat mij betreft is het simpel: iedereen die iets op basis van argumenten brengt kan wat mij betreft rekenen op een van argumenten voorzien antwoord.

Voorlopig hou ik het er maar op dat wetenschappelijk onderlegde mensen graag de discussie aangaan en creationisten het liever houden bij het gebruik van votebots en aanvallend taalgebruik.

Inderdaad, dan kun je erop rekenen dat je flink tegenstand krijgt op dit forum. Maar niet alleen daar, ook op het werk, in de (openbare) school, in je vrije tijd (als die met andersdenkenden wordt doorgebracht)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Tijs Huisman
Berichten: 40
Lid geworden op: 12-07-2010 20:44

Bericht door Tijs Huisman » 20-07-2010 12:01

Erik,
Je meldt:
"Complimenten voor 't gekozen forum! Ik dacht dat jij en Tijs 't eoforum zouden overnemen in zijn huidige vorm echter zonder de eo als merknaam. Vandaag zie ik een heel nieuw forum en ook Flight als Moderator. Top, dit 'format' is stukken beter, overzichtelijker en bovendien vaak gebruikt (en waarschijnlijk bekender voor de bezoeker)."

Beide zaken die je hier noemt kloppen grotendeels.
Ik geef je wat nadere uitleg.

Carel en ik en later ook Flight hebben toen de EO aankondigde met de EO forums te willen stoppen regelmatig goed onderling overleg gehad.
We hebben toen een taakverdeling afgesproken.

Carel is zich gaan richten op de ontwikkeling van ons nieuwe forum.
We waren het snel met elkaar eens, dat dit nieuwe forum geheel onafhankelijk van de EO zou moeten opereren.

Ik heb regelmatig contact gehad met de EO, met name met Menno Helmus, een belangrijke EO coryfee en tevens webmaster van de EO forums.
Resultaat van deze onderhandelingen is geweest dat Carel en ik sinds kort beheerders zijn van alle EO forums.
Ik ben benoemd als eigenaar van alle EO forums.
De EO heeft dus niets meer te zeggen over de EO forums.

In goed overleg met Menno heb ik afgesproken dat na 19 juli er geen nieuwe berichten meer geplaatst kunnen worden op de EO forums.
Bovendien dat de forums nog open blijven voor lezen en eventueel opslaan van eigen en andermans berichten.
Afgelopen nacht om 24.00 uur heb ik het versturen van berichten naar de EO forums geblokkeerd.
Daarnaast heb ik nog wat andere afspraken gemaakt met Menno Helmus,
onder andere de definitieve opheffing van de EO forums per 20 augustus 2010. Het was voor mij een belangrijk punt dat mensen de tijd moesten hebben om voor hen belangrijke berichten te archiveren.
De oorspronkelijke deadline van 19 juli, die aanvankelijk door de EO was gesteld voor het opheffen van alle forums vond ik niet acceptabel.

Over de contacten met de EO heb ik regelmatig goed contact gehad met Carel. Zoals Carel en ik ook goed contact hebben gehad over de opzet en indeling van ons nieuwe forum.

Tijs Huisman

felix
Berichten: 7
Lid geworden op: 20-07-2010 07:42

Re: coffee corner?

Bericht door felix » 20-07-2010 12:06

hallo,

allereerst gefeliciteerd met het nieuwe forum, het ziet er goed uit en de structuur is natuurlijk vele mate beter dan het vorige forum.
gezien er geen suggestie-thread is post ik hier nog een paar ideetjes die in mij opkwamen toen ik het forum bekeek:


spelregels

in de spelregels hierboven wordt verwezen naar de "EO cultuur" doelend op het oude forum, dit zou ik schrappen. Je hebt nu je eigen forum en ik zou niet gaan verwijzen naar een forum wat er over een paar maanden niet meer is.
ik ga er van uit dat dit ook nog niet de definitieve spelregels post is en dat de openingspost nog wel een keer geëdit wordt zodat het echt een opsomming is van de spelregels en niet nog bestaat uit suggestie posts van tijs flight en carel :p
ook zou ik zeer aanraden om als de spelregels enigszins definitief zijn deze thread te sluiten , de overige post te wissen en het gewoon een spelregel post houden dat maakt het duidelijk .

suggesties

dit brengt mij bij het volgende punt, zoals ik al zei zou ik de spelregel post gesloten houden en er geen forum thread van maken, echter om mensen wel de kans te geven om suggesties te maken of vragen te stellen aan de moderatoren over het forum zou bijvoorbeeld een vaste suggestie thread kunnen worden geopend in de spelregels en moderatie sectie

koffiehoek
Dirk schreef:Ik post het hier maar even, bij gebrek aan een beter topic om dit aan de orde te stellen, maar moeten we niet een coffee corner/koffiehoek hebben voor off-topic geleuter?
ik ben het ook helemaal eens met Dirk dat er ook een koffiehoek sectie moet komen waar offtopic onderwerpen kunnen worden gestart . denk bijvoorbeeld aan een thread over het WK-voetbal, een thread over hobby's of een thread om je mooiste fractals tentoon te stellen.


klachten

een andere toevoeging die ook nog van pas zou kunen komen is een een klachten thread. deze zou naar mijn idee goed passen in de spelregels en moderatie sectie. Hier kun je dan bijvoorbeeld klachten plaatsen over inhoud van posts, dat mensen spammen, dat mensen coppy pasten, interventie van moderatoren vragen, dat soort dingen. Dit kan moderatie helpen omdat ook moderatoren zaken missen, (zeker als er veel topics/posts/ posters zijn)en het is een goede uitlaatklep om ongenoegen te uitten over vermeende misstanden op het forum.


moderatoren

ik zou ook aanraden om voor moderatoren aparte accounts te maken.
dan is er dus bijvoorbeeld de user: carel en de moderator: moderatorcarel . Hierdoor is het voor anderen duidelijk of een post of opmerking geschied vanuit persoonlijk standpunt of vanuit de zo neutraal mogelijke moderator rol die beslissingen neemt op het forum.
Het geeft ook meer overwicht aan een moderatie postings (die hopelijk niet vaak moeten gebeuren)



edit: zag dat er al een koffiehoek sectie is toegevoegd nadat ik voor het laatst het forum ververst had en terwijl ik dit bericht schreef.

Flight
Berichten: 150
Lid geworden op: 08-07-2010 13:24

Bericht door Flight » 20-07-2010 12:39

het verhaal van Eelco is heel duidlijk...plagiaat is (een vorm van) diefstal. M.i moet een verbod op het plaatsen van geplagieerde teksten wel degelijk in de set van spelregels!

Felix brengt ook goede suggesties naar voren. Zijn suggesties m.b.t. klachten en moderatoren hebben in ieder geval mijn steun.
“I'm not normally a praying man, but if you're up there, please save me, Superman!”
- Homer Simpson

Plaats reactie