De eerste dag van Adam en Eva

Korte verhalen, anecdotes, columns.
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De eerste dag van Adam en Eva

Bericht door FonsV » 31-08-2011 15:48

En Adam lag nog steeds te slapen. Hij was net bezig geweest met alle dieren een naam te geven. Dat was potverdorie geen kleinigheidje geweest. Een berenklus mag je wel zeggen! Dat was nou eens echt wat je noemt ‘gauwer gezegd dan gedaan’. Hij had niet bijgehouden hoe vaak de zon was ondergegaan en weer was opgekomen. Maar dat was tenminste tien keer. En als het twintig keer was geweest zou het hem niets verbazen. Verbazingwekkend hoe groot de variëteit onder de dieren is! Die is voor een gewoon mens, zeg maar, onbegrensd.
* Er waren heel grote bij, Dyno’s, die al lang waren uitgestorven ten gevolge van een of andere ramp die de aarde had getroffen.
* Er waren er bij, die zó klein waren dat je ze niet eens zou zien, als je niet wist dat je ze een naam moest geven.
* Er waren er bij die helemaal van de andere kant van de wereld waren gekomen, uit Australië en het Amazonegebied.
* En dan al die vissen en andere waterdieren uit veraf gelegen oceanen. Die zeebewoners waren helemáál verschrikkelijk. Gelukkig waren die zo vriendelijk geweest om door de rivier, die in de tuin liep, één voor één voorbij te zwemmen. En dan had hij nog geluk gehad dat het water nog niet was vervuild. Anders had hij ze niet eens gezien! En geef ze dán maar eens een naam!

Maar... hij had gelukkig een levendige fantasie, die hem uit de impasse had geholpen. En Jahweh moet dat geweten hebben want die geeft natuurlijk geen dwaze of onmogelijke opdrachten. Tóch?

Plotseling voelde hij hoe er aan zijn arm werd geschud en hij deed zijn ogen open. Daar stond er nóg een, die hij nog niet had gezien. Een nakomertje zeker. Moest zeker ook weer een naam hebben. Het was er wel een, die verschrikkelijk veel op hem leek. Een paar kleine, maar aantrekkelijke uitzonderingen daar gelaten. :wink:
‘Hallo’ zei die ander en daar keek Adam wel even van op. Tot nog toe was het niet anders dan ‘boe’, ‘bè’ en ‘knor’ geweest.

23 Toen zeide Adam: Deze is ditmaal been van mijn benen, en vlees van mijn vlees! Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit den man genomen is.

Hij, Adam, stond op. Een raar gevoel in zijn zij: zeker niet goed gelegen. Mag ik me voorstellen, zei hij, mijn naam is Adam. Hoe heet U of mag ik ‘jij’ zeggen? De ander bloosde een beetje (hier heb je het, het kleurtje!) en zei: Zeg maar ‘jij’ maar hoe ik heet weet ik niet.
Dan noem ik je ‘Mannin’ zei Adam omdat je zoveel op mij lijkt. ‘Eva’ vind ik leuker zei ze. Ook goed, zei Adam, dan is het Eva. “Dag Eva”. “Dag Adam. Aangenaam kennis maken”.

Waar kom je overigens vandaan, vroeg Adam. Ik zou het niet weten, zei Eva. Ik was er zo maar ineens en God heeft me hierheen gebracht. Denk ik. Wie anders? Waar kom jíj vandaan? Weet ik óók niet, zei Adam. Ik was er óók zo maar. Een probleem kan ik er niet van maken. Ik bén er en dat vind ik voorlopig genoeg. Later zal wel geopenbaard worden hoe het precies in zijn werk is gegaan. Anders krijg je alleen maar ruzie: de één zegt dit en de ander zegt dat en na eeuwen discussiëren vechten ze elkaar nog het kot uit.

Nou was Eva niet op haar achterhoofd gevallen (begin van de emancipatie) dus die vroeg: Over wie heb je het nou weer? Over de mensen, zei Adam, ook wel ‘gelovigen’ genoemd. Waar zijn die dan, vroeg Eva.

24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn.
25 En zij waren beiden naakt, Adam en zijn vrouw; en zij schaamden zich niet.

Die zijn er nog niet, zei Adam, daar moeten wij voor zorgen. Schijnt. God heeft gezegd dat wij ons moeten vermenigvuldigen. Ik weet alleen niet met hoeveel. Maar… vermeerderen schijnt óók goed te zijn. Hoe dat in zijn werk gaat weet ik niet, want ik heb er geen ervaring mee.
Laten we wat proberen, zei Eva.
Wat denk je van ‘tikkertje’ vroeg Adam.
Haha, lachte Eva, hoe kan dat nou? Je bent piemelnaakt, man, en bloot slaat dood. Jij hebt anders ook niet veel om je lijf, zei Adam. Vind ik niet erg trouwens. Jij wel? Nee hoor, zei Eva (wederom een beetje blozend) er is toch niemand die ons ziet. Hihi.
En toen deden ze verstoppertje en haasje over en boompje verwisselen. En toen ze moe gespeeld waren gingen ze onder een boom zitten. Adam keek om zich heen. Ik denk niet dat dit de bedoeling is, zei hij. We zijn nog steeds maar met zijn tweeën.

Hoe oud ben je eigenlijk, vroeg Eva en wat deed je de hele dag toen ik er nog niet was? Hoe oud ik ben? Ik kan wel zeggen zus en zoveel dagen, maar ‘dag’ betekent hier iets anders. Kan wel duizend jaar betekenen. Dus ik weet het eigenlijk niet. En wat ik de hele dag doe? Tot nu toe heb ik alleen nog maar alle dieren een naam gegeven. Ik ben er uuuren mee bezig geweest en toen van vermoeidheid in slaap gevallen. Ik heb er nog een beetje koppijn van. En pijn in mijn zij ook trouwens. Wat doe jij de hele dag? Tot nu toe niks, zei Eva. We kunnen maar weer het beste gaan vermenigvuldigen.
Zo gezegd zo gedaan.

Opeens roept Eva: Pas op, dit is seks! Wat is daar op tegen, vroeg Adam. Ik vond het net leuk worden. Kan wel zijn, zei Eva, maar we zijn niet getrouwd!

Probleem dus!

Uiteindelijk besloten ze God erbij te roepen en te vragen of Hij de plechtigheid wilde leiden. En God deed het, glimlachend over zoveel rechtschapenheid. Hij had twee hoogstaande engelen meegebracht als getuigen. Gabriël en Rafaël heetten ze.
Eva keek naar hun lange kleren en vroeg zich af of ze van haar of van Adams soort waren.
Adam keek vooral naar de grote vlerken op hun rug. Wel handig, die dingen!

En toen Adam en Eva hun jawoord hadden gegeven zongen ze samen een lied. De engelen klapwiekten terug naar de hemel en God - zonder vleugels nodig te hebben - vloog met ze mee. Hij had wel Zijn pantoffels aan want het was eventjes koud op aarde.

Adam en Eva gingen opgelucht door met vermenigvuldigen. En toen ze weer klaar waren voelden zij zich heel prettig. Alleen: het had nog steeds niets opgeleverd.
Ik weet niet of God dit bedoelde, zei Adam. En Eva zei: misschien moeten we wel even wachten.

En dat was in de geschiedenis van het mensdom het eerste staaltje van vrouwelijke intuïtie. Vrouwen zijn écht niet op hun achterhoofd gevallen!

Zal ik eens voor het eten gaan zorgen, vroeg Eva. Graag, zei Adam, want ik heb onderhand wel trek om niet te zeggen dat ik bárst van de honger. Wat schaft de pot vandaag? Het is jammer dat het vuur nog niet is uitgevonden anders konden we een keer barbecueën.
Wat? zei Eva met een streng gezicht. Geen varkensvlees hoor, zei Adam verontschuldigend maar een kippetje of zo. Had je gedacht zei Eva. Ik ben vegetarisch en ik zie wel wat ik vind. En ze verdween tussen de bomen van het Paradijs.

Toen ze een half uurtje weg was kreeg Adam ineens de zenuwen. Zijn hart begon te bonzen en het zweet brak hem uit: Nou was hij in de drukte helemaal vergeten Eva te waarschuwen voor die bomen in het midden van de tuin. En het gsm'etje was nog niet uitgevonden!

Einde van dit verhaal en van nog vééél meer ellende. :?
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 01-09-2011 11:56

Hi Fons,

Fantasievolle vertelling. Heb jij die zelf verzonnen en -zo ja of zo nee -waar heb je hem ooit voorgedragen. Vooral met die verwijzingen naar moderne dingen-die-er-nog-niet-zijn zullen het goed doen bij kinderen :)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

CreationRules
Berichten: 12
Lid geworden op: 15-07-2011 13:54

Bericht door CreationRules » 01-09-2011 12:30

Zo ging het dus echt niet hè !

Pure geschiedvervalsing.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De eerste dag van Adam en Eva

Bericht door FonsV » 01-09-2011 15:12

Dag Carel,
Je schreef:Heb jij die zelf verzonnen en -zo ja of zo nee -waar heb je hem ooit voorgedragen.
De verhaallijn heb ik niet verzonnen, wel de vormgeving ervan. ;) Ik heb het ooit op een ander forum geplaatst en daar werd het niet zo geapprecieerd. Om het zachtjes uit te drukken. Maar ja... de humor van de een is niet altijd die van de ander. :lol:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De eerste dag van Adam en Eva

Bericht door FonsV » 01-09-2011 15:16

Dag CreationRules,
Je schreef:Zo ging het dus echt niet hè ! Pure geschiedvervalsing.
Heb ik je geshockeerd? Sorry. :oops:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Re: De eerste dag van Adam en Eva

Bericht door carel » 01-09-2011 15:39

FonsV schreef:Dag Carel,
Je schreef:Heb jij die zelf verzonnen en -zo ja of zo nee -waar heb je hem ooit voorgedragen.
De verhaallijn heb ik niet verzonnen, wel de vormgeving ervan. ;) Ik heb het ooit op een ander forum geplaatst en daar werd het niet zo geapprecieerd. Om het zachtjes uit te drukken. Maar ja... de humor van de een is niet altijd die van de ander. :lol:

Groeten.

Fons.
Ik vond het een aardige modernisering met de nodige humor. Ik zie dat ook hier een kritische reactie komt, van CR.

Dan is mijn vraag aan CR simpel: hoe ging het dan wel? En los daarvan, wat is er op tegen om een vertelling met kwinkslagen te verluchtigen. Vertel!
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De eerste dag van Adam en Eva

Bericht door FonsV » 01-09-2011 16:06

Dag Carel,
Je schreef:Ik zie dat ook hier een kritische reactie komt, van CR.
Misschien is dat zijn vorm van humor. ;)
Niet dat ik zo'n germanofiel ben, maar... 'Was sich liebt das neckt sich".

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

hetty
Berichten: 72
Lid geworden op: 31-01-2011 19:16

Bericht door hetty » 01-09-2011 19:26

FonsV schreef:En Adam lag nog steeds te slapen. Hij was net bezig geweest met alle dieren een naam te geven. Dat was potverdorie geen kleinigheidje geweest. Een berenklus mag je wel zeggen! Dat was nou eens echt wat je noemt ‘gauwer gezegd dan gedaan’. Hij had niet bijgehouden hoe vaak de zon was ondergegaan en weer was opgekomen. Maar dat was tenminste tien keer. En als het twintig keer was geweest zou het hem niets verbazen. Verbazingwekkend hoe groot de variëteit onder de dieren is! Die is voor een gewoon mens, zeg maar, onbegrensd.
Adam én Eva zijn op de zesde dag geschapen, of althans, man en vrouw. Dus heeft Adam op vrijdagmiddag, alvorens in slaap te vallen, op de zesde dag ALLE (land) dieren een naam gegeven. Maar hij vond geen hulp die bij hem paste..

De variëteit van de dieren is nog steeds niet helemaal bekend. Er worden steeds weer diersoorten gevonden die nog onbekend waren.

Ontelbaar zeg maar. Laat staan op een vrijdagmiddag.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 01-09-2011 20:26

Hi Hetty,
Adam én Eva zijn op de zesde dag geschapen, of althans, man en vrouw. Dus heeft Adam op vrijdagmiddag, alvorens in slaap te vallen, op de zesde dag ALLE (land) dieren een naam gegeven. Maar hij vond geen hulp die bij hem paste.. 

De variëteit van de dieren is nog steeds niet helemaal bekend. Er worden steeds weer diersoorten gevonden die nog onbekend waren. 

Ontelbaar zeg maar. Laat staan op een vrijdagmiddag.
Jij geeft precies de oplossing voor het 6000 jaar probleem. Die Adam is me een partij bezig geweest, die naamgeving heeft hem miljoenen, wat zeg ik, miljarden jaren gekost. Alle dagen duurden dus gewoon een dag, maar die vrijdag duurde zeker 3,5 miljard jaar.

En het naamgeven is nog niet klaar, zoals je zegt. Ergens moet Adam dus nog rondlopen. Tellend en inmiddels der dagen zat. Met moderniteiten als iPhone en iPad volgeladen. Luctor et emergo moet een spreuk zijn die hem uit het hart gegrepen is.

Wil Adam zich op dit forum melden...
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De eerste dag van Adam en Eva

Bericht door FonsV » 01-09-2011 21:38

Dag Carel,
Je schreef:Wil Adam zich op dit forum melden...
Stel je voor dat hij dat doet!!! Horen we eindelijk uit de eerste hand wat er werkelijk is gebeurd destijds. Of zou hij zo kinds zijn dat...? :?
Dat merken we dan wel. En wie weet valt het ons tegen als we het zeker weten. Je weet maar nooit! ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie