Huwelijksrijst

Korte verhalen, anecdotes, columns.
Plaats reactie
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Huwelijksrijst

Bericht door FonsV » 21-05-2011 20:49

In de dienst had de dominee diepzinnige woorden gesproken over Jezus, het hoofd van het lichaam en een familielid had de lofzang op de liefde uit de bijbel voorgedragen. Na het uitspreken van de beloften, een paar gezangen, gebeden en tot slot de zegen verlieten bruidegom en bruid, duidelijk ontroerd en breeduit stralend van geluk, de kerk.

Daar werden zij opgewacht door de bruiloftsgasten, die met rijst begonnen te gooien. Aan een naast mij staande gooister vroeg ik: “Waarom doet U dat"? "Wat”? was het antwoord. “Die rijst gooien” legde ik wat onhandig uit. “O, zei ze een nieuwe graai doende in de zak rijst, dat doen we altijd”. Duidelijk. Tóch?

Nou ben ik al van jongs af aan zowel nieuwsgierig als ‘doordouwerig’ en dus vroeg ik aan een andere belendende rijstgooister: “Waarom gooit U die rijst? “Hoe bedoelt U”? was het antwoord. Wat nu gevraagd? “Wat is de bedoeling van dat rijst gooien”? “Iets met vruchtbaarheid” was het antwoord. “Is het de bedoeling dat het echtpaar wordt toegewenst dat zij een of meer kinderen zullen krijgen”? Ze keek me laatdunkend aan en zei: “Zoiets, ja”. Bijna goed dus! :)

Het echtpaar was bezig plaats te nemen in de opgedofte oude Rolls Royce en ik had behoefte aan wat meer informatie. “Moet het per se rijst zijn”? “Had U een ander voorstel” kaatste ze terug. ”Nou, zei ik, misschien gaat het ook met tarwe of haver of rogge”. “Nee, we gooien rijst” zei ze. Dat had ik gezien, ja. “Maakt het nog verschil wat voor rijst, gepelde, ongepelde, Sumatraanse, Javaanse, snelkokend of niet”? Ze keek me woedend aan, frommelde de plastic buil in elkaar, stopte die in haar jaszak en beende heen.

Een man, die de conversatie had gehoord, stond mij ernstig aan te kijken. Ik dacht zelfs lichtelijk ontstemd. “Blijkbaar een traditie” zei ik glimlachend. Hij knikte even. “Zegt de bijbel iets over rijst strooien bij een bruiloft”? Zijn ogen werden donker. “Dit is een symbolische handeling” zei hij streng en beschouwde het gesprek als beëindigd.

In die tijd frequenteerde ik een religieus georiënteerd forum, als je begrijpt wat ik bedoel. De meeste forums zijn georiënteerd, vind ik persoonlijk, maar niet allemaal wat je noemt religieus georiënteerd. Ik moest even denken aan het almaar terugkerende, oeverloze, uitzichtloze gezeur op dat forum over dopen. Toch óók een symbolische handeling, maar o, o, o, wat kun je daar eindeloos over door reutelen: kind of volwassene, sprenkelen of onderdompelen, stromend of stilstaand water, al dan niet gewijd. Nog afgezien van 'in geval van nood mag en moet...'. En niemand die luistert, nadenkt, begrijpt, of voor rede vatbaar lijkt. Neen hoor: gewoon denken wat je altijd hebt gedacht, zeggen wat je altijd hebt gezegd, doen wat je altijd hebt gedaan en vooral: niet veranderen!!!

Een Brabantse boer zei eens tegen me: '"Ik zij nie zo vraanderachtig". Dat is dialect maar wel te begrijpen. En mogelijk heeft hij alle gelijk van de wereld. Zou zo maar kunnen. Lijkt me. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 21-05-2011 23:23

Hi Fons,

Zo kun je ook vragen waarom mensen een kerstboom opzetten of eieren beschilderen met Pasen. Dat komt omdat het niks met Kerst of Pasen te maken heeft maar met gebruiken die van vóór de religieuze tijd stammen. Het is helemaal geen kerstboom, maar een verwelkomer van het nieuwe licht, de zonnewende dus en die eieren hebben met het vruchtbaarheidsfeest te maken en dus ook niks met Pasen. Ik noem deze twee voorbeelden omdat sommige gebruiken nogal stevig bij bevolkingsgroepen blijken te zijn ingebakken. Als de nieuwe betekenis verdwijnt komt de oude weer terug.

Het is de kerk ooit gelukt om de betekenis van die twee feesten ten eigen faveure aan te wenden en de aloude gebruiken hebben ze weer van de kerk - die bij veel mensen nog nauwelijks invloed heeft - afgenomen.

Met die rijst lijkt het dezelfde kant op te gaan. Dat deden we vroeger niet, ik kende het gebruik zelfs niet, maar ik ben dan ook heel lang heel onwetend geweest 8) . Rijst is in veel landen de basis voor zowat alle voedsel en vruchtbaarheid en voorspoed (geen honger) lijkt voor de hand te liggen.

Bij dopen speelt ook zoiets, althans dat denk ik. Inwijdingsrituelen bestaan al heel lang, denk aan het inwijdingsritueel bij jonge volwassenen of bij jagers die hun proeve van bekwaamheid moeten afleggen. Bij studenten komt dat terug in de ontgroeningsfase en bij militairen de vuurdoop. Nu de doop zelf. Water is van levensbelang en je gebruikt het ook om je te reinigen. Klaar maken voor de volgende fase van je leven, dat je daarmee 'rein' tegemoet kunt treden. Wellicht was het in de tijd van Jezus en Johannus de Doper zo'n heel gebruikelijk reinmakingsritueel en is dat door de kerk als symbool, precies net als bij kerst en pasen, overgenomen. Op zich geen probleem, maar blijf die herkomst dan noemen zou ik zeggen.

Nu ik erbij stil sta, er zijn eigenlijk ontzettend veel van dit soort oeroude rituelen. De blikjes achter de auto bij pas gehuwden verwijzen naar de tijd lang geleden waarin de boze geesten met veel kabaal werden verjaagd. Achter de auto doen die blikjes precies hetzelfde, ze verjagen de boze geesten, verjagen het ongeluk dus.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie