Het universum blijft eeuwig groeien

Naast evolutie en creatie komen de natuurwetenschappen ook regelmatig aan bod. In deze rubriek is daar ruimte voor
Plaats reactie
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Het universum blijft eeuwig groeien

Bericht door carel » 21-08-2010 23:16

Bron: http://www.scientias.nl/universum-blijf ... eien/14753

en http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-11030889

Het universum blijft eeuwig groeien. (Dus geen Big Rip waar nog wel eens van gesproken wordt, het uit elkaar trekken van alles wat er is over zo'n 40 miljard jaar)

Dat concluderen astronomen. Ze keken hoe licht van verre sterren rondom het cluster Abell 1689 werd verstoord en hebben zo de distributie van donkere energie achterhaald. De distributie van donkere energie – de drijvende kracht achter de groei van het universum – blijkt in staat om de uitbreiding tot in lengte van dagen vol te houden.

Donkere energie is een mysterieuze kracht. Het is onzichtbaar en we weten alleen van het bestaan af dankzij het effect dat het heeft op de groei van het heelal. Het is van groot belang om te weten hoe donkere energie zich verspreidt, want zo is te achterhalen wat het lot van het heelal is: blijft het groeien of houdt het een keer op?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Eelco
Berichten: 147
Lid geworden op: 19-07-2010 14:00

Bericht door Eelco » 04-10-2010 23:20

Een groeiend heelal ?
Carel toch !

Een expanderend heelal bedoel je hopelijk.

En dat onderzoek m.b.v. Abell 1689 (ik ken één van de auteurs vrij goed) is natuurlijk erg interessant maar zegt alleen indirect iets over donkere energie.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 05-10-2010 01:09

klopt Eelco, een expanderend heelal. Dus dat 'hopelijk' kun je wel weglaten.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie