Physicists Store Antimatter Atoms for 1000 Seconds

Naast evolutie en creatie komen de natuurwetenschappen ook regelmatig aan bod. In deze rubriek is daar ruimte voor
Plaats reactie
Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Physicists Store Antimatter Atoms for 1000 Seconds

Bericht door Determinist » 21-06-2011 11:33

ScienceDaily (June 5, 2011) —
The ALPHA Collaboration, an international team of scientists working at CERN in Geneva, Switzerland, has created and stored
a total of 309 antihydrogen atoms, some for up to 1,000 seconds (almost 17 minutes), with an indication of much longer storage time as well


"It may not sound exciting, but it's the first experiment done on trapped antihydrogen atoms," Wurtele says. "This summer we're planning more experiments, with microwaves.
Hopefully we will measure microwave-induced changes of the atomic state of the anti-atoms." With these and other experiments the ALPHA Collaboration aims to determine the properties of antihydrogen and measure matter-antimatter asymmetry with precision."

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 132421.htm

Afbeelding


Zeer interessant. Maar bij mij komt de vraag op:

Is dit niet een "doos van Pandora" ?

Stel je vangt heel veel anti-materie en zet het in als een StarTrek achtige torpedo. Dit lijkt mij een zeer krachtig wapen.

Iemand?

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 21-06-2011 12:18

Determinist schreef:Zeer interessant. Maar bij mij komt de vraag op:

Is dit niet een "doos van Pandora" ?

Stel je vangt heel veel anti-materie en zet het in als een StarTrek achtige torpedo. Dit lijkt mij een zeer krachtig wapen.


De geschiedenis van baanbrekende ontdekkingen in de natuurkunde heeft geen goed trackrecord. Buskruit werd meteen ingezet voor het maken van kanonnen en geweren, de fabelachtige ontdekking van de relatie tussen massa en energie leidde binnen de kortste keren tot de atoombom en zo kan ik nog wel even doorgaan. Antimaterie heeft het zeker in zich om zeer krachtige explosieven te maken, die twee deeltjes annihileren elkaar volledig en dan komt dus de volle E=MC2 aan energie vrij, waar het bij waterstoffusie over procenten van de massa gaat.

Eerlijk gezegd heb ik weinig hoop dat het met deze vinding, mits deze naar handzame proporties kan worden teruggebracht, veel beter zal vergaan.

Sorry, ik heb hier geen positief verhaal te brengen. Ik bewonder de prestaties daar in dat CERN, maar ik vrees de politici die er straks gebruik van gaan maken.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie