Death Anxiety Prompts People to Believe Intelligent Design

Naast evolutie en creatie komen de natuurwetenschappen ook regelmatig aan bod. In deze rubriek is daar ruimte voor
Plaats reactie
Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Death Anxiety Prompts People to Believe Intelligent Design

Bericht door Determinist » 06-04-2011 14:28

ScienceDaily (Mar. 30, 2011)
Researchers at the University of British Columbia and Union College (Schenectady, N.Y.) have found that people's death anxiety
can influence them to support theories of intelligent design and reject evolutionary theory.

Our results suggest that when confronted with existential concerns, people respond by searching for a sense of meaning and purpose in life," says Tracy.
"For many, it appears that evolutionary theory doesn't offer enough of a compelling answer to deal with these big questions.
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 192201.htm

Tsja, een open deur. Maar nu een gedegen onderzoek van de achterliggende psychologie.

En het werkt ook bij mij, atheïst en naturalist.
Ik ga zelfs een experiment aan dat na mijn dood ik alles in het werk stel een teken te geven die "onmiskenbaar" is.

Deze gedachten komen niet in mij op omdat ik bang ben voor de dood, maar dat ik het echt wel prettig zou vinden dat ik een verder "leven" toebedeeld krijg en ik overleden familieleden weer te zien krijg.

Maar ik weet dat ik dat zelf doe, het is mijn psyche die dit oproept en is ook niet erg.

[/i]

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 06-04-2011 17:01

Determinist schreef:Deze gedachten komen niet in mij op omdat ik bang ben voor de dood, maar dat ik het echt wel prettig zou vinden dat ik een verder "leven" toebedeeld krijg en ik overleden familieleden weer te zien krijg.
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Er zijn er zoveel die ik graag nog eens terug zou willen zien. Gesprekken die nooit echt zijn afgemaakt, misverstanden die nooit echt opgelost zijn, vergeten visies en onnoembare verlangens.

Wellicht is dit een van de krachtige drivers achter een hiernamaals. We zullen het echter met het hiernumaals moeten doen. Tisnietanders.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

Re: Death Anxiety Prompts People to Believe Intelligent Desi

Bericht door Dirk » 06-04-2011 17:07

Determinist schreef:Ik ga zelfs een experiment aan dat na mijn dood ik alles in het werk stel een teken te geven die "onmiskenbaar" is.
Interessant. Kun je ons wat details geven? Of is dat te persoonlijk?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

Plaats reactie