Plagiaat

Indien een forumlid van mening is dat er posts voorkomen die raken aan de spelregels, kan hier een klacht worden geuit.
Eelco
Berichten: 147
Lid geworden op: 19-07-2010 14:00

Plagiaat

Bericht door Eelco » 17-09-2010 10:22

Plagiaat van Peter T.:

Betreft: http://evolutieencreat.forum2go.nl/het- ... 22-15.html

Deze posts (twee teksten in één bericht) van Peter T. zijn alweer geen citaten, maar integraal overgenomen teksten van elders.

Dat is geen citaat, maar plagiaat, en dus strafbaar.

Alleen een stukje uit zo'n tekst mag je copy-and-pasten (en mét bronvermelding), niet de HELE tekst !

Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

Plagiaat Peter

Bericht door Dirk » 25-10-2010 16:26

Mods,

Ik wil er graag op wijzen dat Peter deze post met knip- en plakwerk bij elkaar geshopt heeft uit PBs blog. Niet alles, maar wel veel.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

Eelco
Berichten: 147
Lid geworden op: 19-07-2010 14:00

Bericht door Eelco » 25-10-2010 16:32

Beste Dirk, dit flikte Peter T. ook al op z'n VKblog vandaag, met precies dezelfde tekst.

Copy-and-paste van Borger's blog, ergens uit 2007.

Toen ik hem daarop wees (op z'n eigen VKblog), verwijderde hij m'n reactie.

Eelco
Berichten: 147
Lid geworden op: 19-07-2010 14:00

Bericht door Eelco » 29-04-2011 08:05

Ik zie dat Peter T. alweer plagiaat pleegt:
http://evolutieencreat.forum2go.nl/mijn ... 9-285.html

Dit is INTEGRAAL gecopieerd van elders, en het feit dat de bron erbij staat doet daar niet aan af. Het is geen citaat, maar een complete kopie. Dat is plagiaat, en zou op dit forum niet meer geaccepteerd worden.

De link aan het einde zou voldoende zijn: sterker nog, alleen de link mag gegeven worden, met een paar citaten.

Er staat dan ook niets wat door Peter T. zelf geschreven is.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 29-04-2011 10:12

Dat is niet juist, er wordt wel degelijk tegen opgetreden, onlangs nog door ModFlight en de beheerder. Punt is, en daarom gaan we op een redelijk ruimhartige manier mee om, dat je niet op elke slak zout moet leggen, dan wordt het een 'hoe gebruik ik een referentie' forum en dat is het niet. Trouwens bij dergelijke posten komen er altijd reacties van forumleden, dus daar zit wel een enigszins zelfcorrigerend mechanisme in.

je schreef:De link aan het einde zou voldoende zijn: sterker nog, alleen de link mag gegeven worden, met een paar citaten.

Er staat dan ook niets wat door Peter T. zelf geschreven is.

Sorry hoor, maar a) dit is een interpretatie van wat wel en niet mag. en b) waarom zou je niet een stuk mogen plaatsen, inclusief verwijzing, van wat iemand geschreven heeft? Persoonlijk lees ik liever eigen teksten, parafraseringen, dan weet ik wat die persoon zelf bedoelt. Met verwijzing natuurlijk. Maar voor een ander is dat dan weer 'niet exact' en 'quote minig'. Zo doe je het dus nooit goed en dat gaat me te ver.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Eelco
Berichten: 147
Lid geworden op: 19-07-2010 14:00

Bericht door Eelco » 29-04-2011 10:20

carel schreef:Dat is niet juist, er wordt wel degelijk tegen opgetreden,
Maar het staat er nog: een integrale kopie van een blog van een ander ... dat is niets anders dan plagiaat.
'hoe gebruik ik een referentie' forum en dat is het niet. Trouwens bij dergelijke posten komen er altijd reacties van forumleden, dus daar zit wel een enigszins zelfcorrigerend mechanisme in.
Maar het is geen referentie, het is een integrale kopie (plagiaat).

Sorry hoor, maar a) dit is een interpretatie van wat wel en niet mag. en b) waarom zou je niet een stuk mogen plaatsen, inclusief verwijzing, van wat iemand geschreven heeft?
Je mag een citaat geven, maar niet het HELE stuk van een ander plaatsen. Dat is toch echt plagiaat, en mag niet. Een link of citaat mag wel.
Persoonlijk lees ik liever eigen teksten, parafraseringen, dan weet ik wat die persoon zelf bedoelt. Met verwijzing natuurlijk. Maar voor een ander is dat dan weer 'niet exact' en 'quote minig'. Zo doe je het dus nooit goed en dat gaat me te ver.
Quote-mining is weer een heel ander verhaal - en dat is niet strafbaar. Het is natuurlijk wel een drogreden, en dat moet dan in het forum zelf aangepakt worden, maar niet gemodereerd.

Tenslotte: uiteraard is het jullie forum, met jullie regels, maar ik dacht toch dat tegen plagiaat opgetreden zou worden (als ik het me goed herinner).
Quote-mining kun je niet modereren, en moet gesignaleerd worden in de reacties.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 29-04-2011 10:44

je schreef:Tenslotte: uiteraard is het jullie forum, met jullie regels, maar ik dacht toch dat tegen plagiaat opgetreden zou worden (als ik het me goed herinner).
Nogmaals, dat gebeurt ook. Die regels worden echt wel toegepast. Wellicht zou jij het strenger doen. De vraag is wat je wint en wat je verliest. Dit is een forum en de leden zelf reageren vrijwel altijd. Dan maak ik me nog niet zo'n zorgen, die regels worden dus wel toegepast. Jij wil wat strenger, wij niet zo, het regelt zichzelf. En als het te ver gaat, welnu, dan wordt er ingegrepen.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Eelco
Berichten: 147
Lid geworden op: 19-07-2010 14:00

Bericht door Eelco » 29-04-2011 10:49

carel schreef:
je schreef:Tenslotte: uiteraard is het jullie forum, met jullie regels, maar ik dacht toch dat tegen plagiaat opgetreden zou worden (als ik het me goed herinner).
Nogmaals, dat gebeurt ook. Die regels worden echt wel toegepast. Wellicht zou jij het strenger doen. De vraag is wat je wint en wat je verliest. Dit is een forum en de leden zelf reageren vrijwel altijd. Dan maak ik me nog niet zo'n zorgen, die regels worden dus wel toegepast. Jij wil wat strenger, wij niet zo, het regelt zichzelf. En als het te ver gaat, welnu, dan wordt er ingegrepen.

Het stuk staat er nog, dus de regels worden niet toegepast ... ik kan niet anders concluderen. Dat heeft niets met streng of niet streng te maken, maar met afspreken wat je wel en niet toestaat. Ik dacht dat plagiaat (of inbreuk op het auteursrecht als er wel een bron bij staat) niet meer toegestaan zou worden (waarschuwingen waren al gegeven).

Maar het blijft jullie forum: ik constateer slechts strafbare feiten (plagiaat of inbreuk op auteursrecht), en wijs daarop.

Een vraag nu: heeft dat in de toekomst nog zin om te doen ?

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 29-04-2011 13:04

Eelco schreef:Een vraag nu: heeft dat in de toekomst nog zin om te doen


Natuurlijk heeft dat zin. Ik en ik niet alleen lees jouw posten met aandacht. Maar het kan zijn dat daarin een andere keuze wordt gemaakt dan jij zou doen. Daar is niks mis mee en waarom zou je dat niet accepteren. Op dit forum gaat het er echt anders aan toe dan op het oude forum, maar het blijft wel mensenwerk. Als je - om maar iets te noemen - een kind superstreng opvoedt, dan loop je toch de kans dat het opeens fout gaat. Ik zie meer in een milde strengheid en dan blijkt dat de dingen zich vaak vanzelf oplossen. Als het gaat om beledigen dan zijn we wel streng, dat staan we niet toe.

En kopiëren ook niet. Alleen leggen we niet op elke occurence zout. Moet wel leefbaar blijven.

Dus Eelco, het heeft altijd zin om misbruik te melden, het heeft echter ook zin om wat na te denken over een wat mildere toepassing ervan.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Eelco
Berichten: 147
Lid geworden op: 19-07-2010 14:00

Bericht door Eelco » 29-04-2011 13:37

OK !
Ik ben het er duidelijk niet mee eens (ik dacht dat de afspraak helder was), maar uiteraard is de keuze aan de moderatoren.

Ik zal misbruik (strafbare zaken zoals bovenstaande) blijven aankaarten.

Plaats reactie