Symposium creationisme 2011

Inzichten, modellen, benaderingen met een perspectief vanuit creatie: er is een schepper. Lopend vanaf het volledig letterlijk nemen van de schriftuur, Genesis 1 met name, tot het accepteren van een schepper in wat 'losser' verband
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Bericht door FonsV » 11-10-2011 14:15

Dag Carel,
Je schreef:Die waarheid e=mc^2 ziet er simpel uit maar de weg die je moet afleggen om ertoe te komen is verre van simpel.
Er zijn inderdaad minder simpele formules. :)
Robbert Dijkgraaf zei eens: “We zitten jaren lang met zijn allen te blokken op een probleem en dan komt er zomaar een student langs met een opmerking langs de neus weg. Eerst wordt er om gelachen en wat later blijkt dat de sleutel tot de oplossing te zijn. De vraag is dan: wie gaat er met de Oscar strijken"?
Je schreef:Daarnaast zul je dit soort 'waarheden' goed moeten uitleggen...
En wat later zeg je: OK, ik denk dat de meeste waarheden meerduidig zijn. Hoe ga je dat uitleggen dan doen? Je uitleg (uitleg van de waarheid bedoel ik) is een aaneenrijging van beweringen die meerduidig zijn, die zowel voor de een het een als voor de ander iets anders kunnen inhouden.

De wellicht meest fundamentele wet uit de Aristotelische zijnsleer luidt: 'Iets is wat het is'. Klinkt erg overbodig en misschien wel dom, maar het is wel waar.
Er wordt beweerd: “Dat is een koe”. Als dat de waarheid is, dan is dat een koe, alleen maar een koe en niets anders dan een koe. Als er iemand voorbijkomt met: 'Voor mij is dat een stier”, dan heeft die iemand ongelijk want zijn mening is niet conform de werkelijkheid en dus niet waar.
Je schreef:Wij hebben het al eerder gehad over JPz Coen bijvoorbeeld. Voor de een is dat een held, zijn waarheid dus en voor de ander een rabiate woesteling, die andere waarheid dus.
Geen van de twee kan volledig gelijk hebben of de (volle) waarheid verkondigen. Beauty is in the eye of the beholder maar beauty niet alleen. Iets is niet wat het voor iemand betekent, iets is wat het is. Wellicht is het de volle waarheid: JPz Coen gedroeg zich soms als een held, soms als een woesteling.
Je schreef:Dat symposium heeft een doel. Daar gaat het om.
Inderdaad: daar gaat het om. En wat is volgens jou het doel van CreationRules? Peter Borger geeft een lezing over de nieuwe inzichten in de biologie en de relatie met de Bijbelse term "schepping naar zijn aard". Volgens mij mogen we luisteren naar Peter Borger en is het de bedoeling of het doel dat we zijn gedachtegang overnemen. Ik heb voldoende van de man gehoord om op voorhand te weten dat ik dat niet zal doen en dus heeft het voor mij geen zin om naar dat symposium te gaan. Van mij mag het zelfs juist om de bedoeling worden afgeblazen.
Je schreef:Het doel maakt dat iets ertoe doet of niet.
Ook mijn idee en daarom vind ik vooralsnog een landing op Mars zinloos, al was het alleen maar omdat het veel te veel meer kost dan het oplevert.
Maar dat wist je al. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 11-10-2011 21:25

Hi Fons,
En wat later zeg je: OK, ik denk dat de meeste waarheden meerduidig zijn. Hoe ga je dat uitleggen dan doen? Je uitleg (uitleg van de waarheid bedoel ik) is een aaneenrijging van beweringen die meerduidig zijn, die zowel voor de een het een als voor de ander iets anders kunnen inhouden.
Hoe helder kan het zijn. Dit is precies waarom iets als waarheid zo dubbel is als het maar kan zijn. Er is geen taal, behalve de wiskunde, maar die pas je niet toe op vraagstukken als religie, die ook maar bij benadering eenduidig is. Het is/zijn geen aaneenrijging(en) van beweringen die meerduidig zijn die ik hier doe,  het zit in de taal zelf. Jij leest misschien iets wat ik helemaal niet bedoel. Dat kan bij taal. 
De wellicht meest fundamentele wet uit de Aristotelische zijnsleer luidt: 'Iets is wat het is'. Klinkt erg overbodig en misschien wel dom, maar het is wel waar.
Hier kan ik dezelfde opmerking maken, wat is iets bijvoorbeeld of het subtiele onderscheid tussen de eerste is en de tweede, kun je alle kanten mee uit en dus kan ik er niks mee.

Dan wordt  het een beetje, sorry hoor, onzin:
Geen van de twee kan volledig gelijk hebben of de (volle) waarheid verkondigen. Beauty is in the eye of the beholder maar beauty niet alleen. Iets is niet wat het voor iemand betekent, iets is wat het is. Wellicht is het de volle waarheid: JPz Coen gedroeg zich soms als een held, soms als een woesteling.
Hier kan ik echt niks mee, sorry. Coen gedroeg zich soms als een held en soms als een woesteling. Hie bedenk je het. De kapers van de vliegtuigen gedroegen zich als helden door die vliegtuigen die towers in te boren en tegelijk zijn het rabiate moordenaars. Klets. Dit soort dingen kun je alleen oplossen door te accepteren dat er meerdere waarheden zijn die vaak ook nog compleet strijdig met elkaar zijn. Er zijn dus meerdere 'gelijkheden' en ook meerdere ongelijkheden, simpel. Die dingen leven ten volle naast en strijdig met elkaar. Je ziet wat er in deze posten gebeurt: we hebben het over 'waarheid' en waar hebben we het eigenlijk over? Precies dat zie je bij religies. Zodra het over waarheid gaat gaat het mis. 
Volgens mij mogen we luisteren naar Peter Borger en is het de bedoeling of het doel dat we zijn gedachtegang overnemen. Ik heb voldoende van de man gehoord om op voorhand te weten dat ik dat niet zal doen en dus heeft het voor mij geen zin om naar dat symposium te gaan. Van mij mag het zelfs juist om de bedoeling worden afgeblazen.
In het algemeen kun je zeggen dat een spreker probeert zijn toehoor zijn gedachten mee te geven in de hoop dat die iets bij hen teweeg brengen. Dat is zeker het doel hier en dat mag van mij best plaatsvinden, heb ik geen last van. Net zo min als  bijeenkomsten van politiek gelijkgezinden waar de hele avond de grootste larie wordt verkocht, soms zelfs nog grotere larie dan die Borger verkoopt. Allemaal best hoor. Waarom afblazen? Als die mensen een leuke avond hebben, met gelijkgezinden, niet gehinderd door kennis, want daar heb je alleen maar last van.  prima toch?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Symposium creationisme

Bericht door FonsV » 11-10-2011 22:18

Dag Carel,
Je schreef:Dit is precies waarom iets als waarheid zo dubbel is als het maar kan zijn.
En daarom kan God een vierkante cirkel scheppen want: Hij is almachtig.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Re: Symposium creationisme

Bericht door Juda » 11-10-2011 22:40

FonsV schreef:
En daarom kan God een vierkante cirkel scheppen want: Hij is almachtig.

Groeten.

Fons.
hahaha die is goed....maar daarom heeft God zichzelf natuurlijk gebonden aan Zijn eigen natuurwetten...;)
8)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie