Creationism in the Netherlands

Inzichten, modellen, benaderingen met een perspectief vanuit creatie: er is een schepper. Lopend vanaf het volledig letterlijk nemen van de schriftuur, Genesis 1 met name, tot het accepteren van een schepper in wat 'losser' verband
Plaats reactie
Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

Creationism in the Netherlands

Bericht door Dirk » 10-01-2011 19:20

Zie hier een review van creationisme in Nederland in het Amerikaanse tijdschrift Zygon. Ik heb het nog niet gelezen, maar een snelle search liet zien dat Borger en GUToB er niet in voorkomen. Al die jaren zo hard aan de weg getimmerd, en dan nog niet eens in een review als dit genoemd worden is natuurlijk wel een beetje sneu. Dat kan alleen maar een complot zijn; de beste manier om de "grootste bedreiging voor de Darwinisten" kapot te maken is natuurlijk door hem dood te zwijgen... ;)
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

+ het deficiet van 'En God Schiep Darwin'

Bericht door carel » 11-01-2011 11:42

Hi Dirk,

Heb het hele artikel gelezen. Een aanrader. Het geeft een goede beschrijving van de ontwikkelingen op het gebied van creationisme en ID in Nederland. Je hebt het over Peter Borger en zijn GUToB, namelijk dat dit er niet in voorkomt. Klopt, want PBorger is veel minder bekend en prominent aanwezig in het publieke debat. Om zijn boek te kunnen lezen moet je toch behoorlijk op de hoogte zijn van filogenetica en evolutie.

Belangrijker waren mensen als Knevel, Cees Dekker, die beide een beweging van creationisme naar theistisch ID (God heeft alles geschapen maar laat alles via evolutie verlopen) hebben gemaakt. Voorts wordt ook de vinger gelegd op de invloed van AIG, Behe en Discovery Institute en andere actoren.

Wat helaas niet is genoemd is het EO forum, waarop mensen een discussie konden voeren onder de titel 'En God Schiep Darwin'.

Het is interessant om dat verhaal hieraan toe te voegen. Temeer omdat veel deelnemers aan dit forum daaraan mee hebben gedaan.

NB: ik geef een 'vlot geschreven' impressie, die wellicht niet geheel conform de waarheid is. Aanvullingen of kritiek op mijn typering is derhalve heel wenselijk.

Eo Forum: 'En God Schiep Darwin'

Oorspronkelijk bedoeld om christelijken met elkaar te laten discussieren, voegden zich daar al snel niet christelijke deelnemers bij. Daarnaast voegden zich ook een aantal creationistisch geinspireerden en anti-darwinisten bij de discussie, aldus een gemeleerd gezelschap vormend. Al snel kwamen de creationisten (laat ik die groep zo aanduiden) in de discussies flink onder druk te staan. Ze verloren het op a) kennis, b) formuleringskracht, c) correctheid in het de ander benaderen d) overtuigingskracht. Parallel hieraan werden op Youtube talloze films geplaatst die de druk op het 'letterlijk nemen van e Bijbel' verder deed toenemen, ik noem hier bijvoorbeeld 'Brief Bible Blunders' van ProfMTH, waarin op speelse wijze de vinger op een aantal missers in de door creationisten letterlijk genomen schriftuur wordt gelegd.

Een aantal discussies staan me nog behoorlijk bij, discussies waarin het welvoeglijke werd ingewisseld voor schelden en op de man spelen. Opmerkelijk is het dat deze discussievervuiling nauwelijks door de niet-creationisten is opgestart, vrijwel altijd was het het creationstische smaldeel dat zich hier toe geroepen voelde. Opmerkelijk in dit verband was het feit dat de EO de discussies niet of nauwelijks modereerde en verzoeken daartoe niet ter harte nam. Daarmee was het EO forum feitelijk niet meer te redden, ondanks het feit dat er diverse interessante discussies zijn gevoerd.

De EO heeft de stekker eruit getrokken op het eerste het beste moment dat dit kon: de NING forumsite ging een fee heffen voor het ter beschikking stellen van het forum. Tegen een prijsstelling die natuurlijk vanuit EO perspectief (De EO is een van de rijkste zendgemachtigden) peanuts was.

Hun poging om het 'christelijke geluid' op moderne wijze, via een discussieforum, te laten horen is dus op een jammerlijke mislukking uitgelopen.

Dit 'Evolutie en Creatie' forum kan gezien worden als de voortzetting van dat EO forum, waarbij alleen, sterker dan bij het EO forum het geval was, de participanten van creationistische signatuur het jammerlijk laten afweten. Op het moment dat zich een nieuwe poster aandient, van creationistische huize, dan is de discussie er meteen en in plaats van de argumenten te pareren (of het doen van pogingen daartoe) besluit men dan het forum maar te laten voor wat het is.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie