Atheisten en agnosten weten meer van religie dan gelovigen

Inzichten, modellen, benaderingen met een perspectief vanuit creatie: er is een schepper. Lopend vanaf het volledig letterlijk nemen van de schriftuur, Genesis 1 met name, tot het accepteren van een schepper in wat 'losser' verband
Plaats reactie
Kees
Berichten: 32
Lid geworden op: 19-07-2010 21:27

Atheisten en agnosten weten meer van religie dan gelovigen

Bericht door Kees » 28-09-2010 22:34

Geen idee of "Creationisme nieuws" de beste plaats is voor dit onderwerp maar in ieder geval bij deze:

http://pewforum.org/Other-Beliefs-and-P ... urvey.aspx

Kerknieuws heeft er ook al wat over geschreven:

http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=18932

Dit vond ik zelf wel een opmerkelijke quote daaruit:
De grote kennis van atheïsten en agnosten is niet heel opvallend, laat het Pew center weten: een groot deel van deze groep mensen groeide religieus op, maar liet het geloof varen na een uitgebreide studie van het geloof en zelfreflectie.


carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 29-09-2010 01:53

Hi Kees,

Interessant onderzoek. Het is hierbij goed te bedenken dat het om kennis over meerdere religies ging. Het onderzoek werd gehouden onder 3400 Amerikanen. Zij kregen 32 vragen voorgelegd; 12 over het christendom, 11 over andere religies en 4 over religie in de Amerikaanse samenleving lees ik in de door jouw genoemde site. Het kan zijn dat de protestanten en katholieken, de slechts scorende groepen hier, wel veel over hun eigen geloof wisten te vertellen maar niet over de andere of zich geen beeld konden vormen over geloof en samenleving.

Afbeelding

Atheist word je - denk ik - na er zelf goed over nagedacht te hebben. Veel gelovigen volgen feitelijk klakkeloos hun ouders, je komt niet vaak tegen dat iemand met protestantse ouders moslim wordt of zoiets. Iemand met atheistische ouders zal ook wel gedisponeerd zijn tot atheisme, maar daarbij moet je wel bedenken dat iemand in Amerika vaak de vraag zal krijgen: 'en waarom geloof je niet in God?' Dus dat vraagt al om enige reflectie en bepaling van het eigen standpunt.

Voorts gaat het natuurlijk over de Amerikaanse situatie, maar het zou me niks verbazen als het hier ook zo zou zijn. Ik kijk maar naar het oude eo forum, waar de meeste (streng) gelovige deelnemers bepaald niet over een overmaat aan zelfreflectie of een torenhoge feitenkennis bleken te beschikken.

Wat me overigens daar sterk opviel was het relatief geringe aantal deelnemers uit christelijke hoek, temeer omdat meer dan 60% van de eo-leden de Bijbel letterlijk nemen en er dus meer dan voldoende mensen zijn die vanuit creationistische hoek aan de discussie zouden kunnen deelnemen. Misschien vinden ze het onderwerp niet belangrijk of wil men er niet over discussieren.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie