kwesties "De Oude Wereld"

Veel wetenschappers zijn gelovig. op gebieden als evolutie en het ontstaan van het heelal. De vraag is of deze twee 'belevingswerelden' elkaar al of niet uitsluiten of juist aanvullen
Plaats reactie
Tsjok45
Berichten: 43
Lid geworden op: 16-09-2011 21:07

Bericht door Tsjok45 » 20-10-2011 21:11

Tsjok45 schreef:
Ik vraag me wel af hoe het is als je een compositie maakt zonder een instrument te kunnen bespelen.
Ik vraag me dat ook af

( een poging tot een antwoord )
Je kan ook niets met een programma in het chinees als je niet eerst chinees kent ( wat je dus waarschijnlijk al een beetje kent als je gewoon een tijdje in china hebt gewoond ? ) ....
Laat een computer dat maar eens automatisch vertalen , denk je dan ... maar als je koeterwaals wil lezen van het ergste soort moet je beslist dat doen ....zal wel ook zoiets zijn bij die gasten die componeren zonder ooit een acoustisch instrument te hebben aangeraakt ... misschien doen ze wel iets na een paar jaren prutsen op hun computer ? zou kunnen ....dingen verknippen en anders aan elkaar plakken (samplen ) is ook een vorm van nieuwe orde scheppen en of je dat doet met nootjes of met piepkleine geluidsfragmentjes is dat ook
Maar kleine geluidsfragmentjes zijn niet zo gemakkelijk te onthouden : je hebt dus een mnemotechnisch middel nodig , je gaat sommige leidmotiefjes benoemen en/of (jawel) neerschijven met die nootjes ( of hun letterafkortingen ) en zo , of je ontwikkeld een totaal nieuw eigen coderings-systeem ( zo ken ik er eentje die saxofoon leerde spelen door alle knopjes en grepen een nummer te geven maar je weet natuurlijk ook wel dat een notenbalk vijf strepen bevat omdat de becyferde bass ( de viola da gamba d'amore ) vijf snaren bezat :wink: ) ....


Uiteraard kan je een computer ook gebruiken als rekenmachientje ... maar als je reeds op klassieke wijze hebt leren "rekenen " mag die rekenmachien zelfs uitvallen ... Uiteraard is een computer een machtig middel om vervelende "routine klussen " op te lossen .... het kan bovendien in een oogwenk iets omrekenen waar een hondertal goedopgeleide en preciese klassieke" rekenaars " een paar maanden mee zoet waren
Voor mij hoort de leercurve bij een echt instrument er principieel bij.
ik cvind het zelfs onontbeerlijk .... want
Instrument --> instruare ---> in de verdere ontwikkeling van de betekenis ervan is dat : een grijpbaar en aanschouwelijk leermiddel geworden ,eentje waar je vanalles mee kunt uitproberen en waar je zelfs dingen mee kunt die je anders nooit kon verwezenlijken ...

Misschien kan het zonder , maar met een echt instrument heb je wel een shortcut in handen ... je wint vooral het allerbelangrijkste : de tijd die je erin moet steken en als het even kan een passie , waardoor je het niet gauw vervelend gaat vinden omdat het niet onmiddelijk resultaten oplevert waarmee je tevreden bent .... Bovendien heb je veel mensen die met hetzelfde instrument bezig zijn , zodat je advies kunt vragen en niet perse het allemaal zelf moet heruitvinden ....

Je kan trouwens zelf ook "nieuwe" instrumentjes bouwen als je handig bent ( bijvoorbeeld volwaardige fluiten uit pvc buisjes en dergelijke ) als je alles zelf wilt doen ....


carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 20-10-2011 22:17

Doe ik, in de koffiehoek: de kracht van muziek noem ik het. Daar ga ik verder op jouw post in. OK.

Hier is het inderdaad te veel off topic en in de koffiehoek kun je niet off topic genoeg zijn.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie