kwesties "De Oude Wereld"

Veel wetenschappers zijn gelovig. op gebieden als evolutie en het ontstaan van het heelal. De vraag is of deze twee 'belevingswerelden' elkaar al of niet uitsluiten of juist aanvullen
Flight
Berichten: 150
Lid geworden op: 08-07-2010 13:24

Bericht door Flight » 19-09-2011 18:59

Welkom Tsjok45...bekende naam van FT en 'wijlen' PB's VK-blog vermoed ik?

Goed en helder betoog.

Nu kan het aan mij liggen maar volgens mij horen 'the god of gaps'-redenaties eerder bij creationisten/ID'ers dan bij theistische evolutionisten. Die laatste zie ik eerder als gelovigen die de wetenschap juist niet buiten de deur houden en de evolutietheorie accepteren voor wat die wetenschappelijk is...zowel wetenschappelijke theorie als feit.
Het zijn veelal de creationisten/ID'ers (1 pot nat eigenlijk...) die de gaten van de wetenschap (lees nog onbegrepen vraagstukken) proberen te vullen met hun versie van vaak 1 en dezelfde god...in een poging 'validiteit' te krijgen voor hun zaak. Het maakt hun dan niet uit dat dat gat later opgevuld wordt door de wetenschap. Dat gebeurt toch langzaam en ze vinden wel een ander gat om hun schepper in te proppen

Blijkbaar zien zowel Tsjok45 als Carel het anders...moet ik me toch meer inlezen???
“I'm not normally a praying man, but if you're up there, please save me, Superman!”
- Homer Simpson

Tsjok45
Berichten: 43
Lid geworden op: 16-09-2011 21:07

Bericht door Tsjok45 » 19-09-2011 19:51

-Er is gewezen door de wetenschap bij monde van de genetica , op de onmogelijkheid van het (biologische ) bestaan van een uniek historisch koppel aan de basis van homo sapiens ...

-Dat heeft als voornaamste consequentie dat de basis van alle christelijke ( zowel de heel grote als de kleine )sekten en (hoofd)stromingen op losse schroeven komen te staan ....

-Er is dus een probleem voor moderne christelijke theisten die de wetenschap volmondig aanvaarden ... Ze moeten dus een verklaring vinden voor deze discrepantie tussen de theologie van Paulus ( de redding van de mens door de Verzoener ; de tweede ( god-mens ) adam ) en de huidige Genetica

De huidige theistische evolutionisten ( en dat zijn geen ID-ers of creationisten van de oude stempel / het is zelfs de officieuze doctrine van de Anglikanen en de RK inzake biologische oorsprongskwesties en die meestal wel het creationisme verwerpen als schadelijk voor het geloof ) maken een knieval voor de wetenschappelijke methodieken en enkele van haar verworven inzichten ...Ze moeten daarom het bestaan van adam en eva , de zondeval en de daaruit volgende verlossing en afkopen met het bloed ,van de collectieve schuld , door een goddelijke messias , daadwerkelijk degraderen tot een literair bedenksel ...zoals ze al zoveel bijbelverhalen hebben moeten ombuigen tot moraliserende sprookjes

Uiteindelijk verwerpen ze de schrift ( de RK heeft dat sinds de reformatie voortdurend gedaan : de bijbel zelf is ternauwernoods aan de imprimatur ontsnapt )als bruikbare verklaring en historisch verslag : maar christelijke theistische evolutionisten zijn eigenlijk slechts een enkele stap verwijderd van deisten ( die als goede agnosten wel weten dat ze een god niet kunnen bewijzen noch kunnen falsifieren , noch kunnen voorzien van enige eigenschap ) ; die maken ook gelijk welke god totaal overbodig (= irrelevant ) als verklaring en/of reden en doel van een zinnig menselijk bestaan ....

Ja ; de god- of- the gap argumenteerders ( die dus deze drogredenen en varianten daarvan voortdurend hanteren als gewiekste ideoloogjes -apologeten om hun "gelijk" en hun invloed op hun kudde , te bevechten ) zijn in de eerste plaats de creationisten en de ID-ers(= creationisme " light " en erg politiek -cultureel bezig )

Maar de theistische evolutionisten zitten nu wel met een werkelijke "gap" ---> namelijk een groot gat dat door de wetenschap /genetica is geschoten in hun fundamenten( en die van alle Paulinische christenen zelf) ... zeg maar in de lemen voeten van de papieren overgeleverde reus / Deus ex machina , uit de bronstijd die de meesten onder hen nog steeds niet kunnen achterlaten en wel om emotionele redenen ( want dat is uiteindelijk de stevige stoel van alle geloof : het beroep op subjectivisme en het wensdenken aangezwengeld door het volgen van de emoties en het trachten verzadigen van psychologische noden )

Het is een serieus gat ... en dodelijk voor het traditioneel christelijk ( aangeleerd ? ) inzicht van uiteindelijk de meeste volgelingen

-Hoe dat zit met de abrahamitische creationisten van andere huize weet ik nu niet meteen .... maar dat lijkt me ook wel de moeite waard om dat eens nader te gaan bekijken


Tenslotte :
-Blijkbaar is de informatie-explosie en haar technische middelen , het verzamelpunt geworden van allerlei stromingen van gewone ( ietwat jongere ) gelovigen die hun eigen versie(s) van religieuze ideologietjes gaan samenshoppen .... Niemand laat zich ( zo op het eerste zicht ) nog binden door de eigen orthodoxe uitgangsdoctrines van papa en mama .. Ook hier ligt het "geloof"' op apegaten te versplinteren en te muteren ....


SAMENVATTEND :

De theististische evolutionisten van christelijke huize , zitten ___ volgens mij ____met een onhoudbaar spagaat dat hun gewoonlijk theologisch ( en gesofistikeerd ) koorddansen ernstig bemoeilijkt en daardoor hun apologie van hun onderliggende confessionele ( en vooral hun psychologische gevoeligheden momenteel bevredigende en troostende ) mening lamlegd


PS
Ik meen dat ik dit laatste kan constateren ...
Maar een goede onderbouwing voor die mening heb ik nog niet ..vandaar dat ik het in deze discussie gooi als mogelijk nieuw onderwerp voor wie het wil opnemen ...


*Bedankt ook voor het welkom en het rondje herkenning

*PeeBee is trouwens weer aktief geworden ... hij heeft nu op facebook een groep opgestart ....
en
uiteraard zijn ook zijn "opponenten " langzaam maar zeker ,terug wakker aan het worden :D
maar of ze nog erg veel zullen ingaan op die baselaar ?
Vertelle hij eerst maar iets nieuws
of heeft hij opnieuw een "openbaring " gehad , onder de invloed van een paar veniinige steken van " mierbijen" uit de amazone ?

( "mierbijen" zijn door PB ooit voorgesteld als : in de amazone levende vertegenwoordigers van het mieren-bijen -wespen baranoom ... :roll: )

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 19-09-2011 21:05

Hi Flight,
Nu kan het aan mij liggen maar volgens mij horen 'the god of gaps'-redenaties eerder bij creationisten/ID'ers dan bij theistische evolutionisten. Die laatste zie ik eerder als gelovigen die de wetenschap juist niet buiten de deur houden en de evolutietheorie accepteren voor wat die wetenschappelijk is...zowel wetenschappelijke theorie als feit.
Het is, dacht ik, een gradueel verschil. De theistische IDers weten dat ze rekening moeten houden met wat de wetenschap zegt, maar ze houden toch nog steeds vast aan 'Hij heeft het gedaan'. Ze houden de wetenschap dus niet buiten de deur omdat ze weten dat ze zichzelf dan belachelijk maken. Het is denk ik dus net zo'n 'god of the gaps' denklijn als je bij de crea's en IDers tegenkomt, alleen is het bijna niet herkenbaar. Maar het is er wel degelijk en daar gaat het in deze discussie om en daar heeft Tsjok45 wel degelijk een punt. Natuurlijk accepteren ze de evolutietheorie, dat kan moeilijk anders, zeker met de massieve inzichten die de genetica ons de afgelopen jaren heeft bezorgd. Maar ze blijven 'bewijs' zoeken. Pas als je dat. soort bewijszoekerij helemaal loslaat en geloof dus beleeft en accepteert als geloof is het probleem pas de wereld uit.

Ben wel benieuwd wie dan wel Tsjok01 t/m Tsjok44 zijn :)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Tsjok45
Berichten: 43
Lid geworden op: 16-09-2011 21:07

Bericht door Tsjok45 » 19-09-2011 21:13

Nog eventjes als het mag een toevoeging ter verduidelijking

ik vind persoonlijk het debat tussen de groep der creationisten -ID-ers en de groep naturalistische wetenschappers en theististische evolutionisten ,toch wel verouderd ....Met de veroordeling in Dover is dat soort oorlog met de religie eigenlijk afgesloten ....

Het zwaartepunt is verschoven ;
Het gaat nu om een nieuwsoortige cultureel politieke oorlog /ideen strijd tussen de "accomodationisten "( zij die geen "kwaad" zien in "echte" religeen: en dat zijn zowel atheisten ( die liever in de kast blijven zitten zeggen hun tegenstanders ,) als theisten ( die hun medestanders "brave en geciviliseerde atheisten " noemen ) _____
en diegenen die men sinds 2005 soms de "new atheists " noemt ( en die door sommigen als anti-religie en religie-haters worden voorsgesgteld omdat ze onder meer het gros der religieeen als zodanig als mogelijk schadelijk of minstens handicaperende triggers en bronnen beschouwen... ze noemen zichzelf tegenwoordig ook al GNU-atheisten( naar het wildebeest of de afrikaanse Gnoe ) ...

Laat ik toch maar een hint geven ter verduidelijking , Eentje die ook door Taede Smedes elders ,en terecht , onder de aandacht werd gebracht
" The New War Between Science and Religion "
http://chronicle.com/article/The-New-Wa ... nce/65400/

Pas als je dat. soort bewijszoekerij helemaal loslaat en geloof dus beleeft en accepteert als geloof is het probleem pas de wereld uit.


en dan wordt het op zijn best kunst ... een soort van escapismen uit de "ondragelijke lichtheid van het bestaan " en geworteld in troostgevende fantasieen = een soort laag-pitje levenskunst en drive ipv existentialistische zwartgalligheid en pessimisme :lol:

Maar het is (op zijn slechts ) geen vervangsmiddel van de aardse werkelijkheid waarin we dagelijks leven noch de (rammelende ) verantwoording voor een sullig misprijzen en geringschattend neerkijken van en op het leven zelf ....

Ben wel benieuwd wie dan wel Tsjok01 t/m Tsjok44 zijn
Hahaa
allicht jongere versies van tsjok45 , die binnenkort 67 jaar oud word en uiteindelijk zijn beetje resterende "verbittering" hoopt te overwinnen .... :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 20-09-2011 00:37

Hi Tsjok45,

Geen eenvoudige materie. Wellicht is het handig als jij je visie in een aantal stellingen neerlegt, inderdaad oneliners, waarop dan gereageerd kan worden.

Misschien is het daarbij goed om de neuroscience hierbij te betrekken, want religie is iets waar wij nogal bevattelijk voor blijken te zijn. Ik plaats hier de link die ik al vaker van stal heb gehaald http://m.youtube.com/index?desktop_uri= ... iMmvu9eMrg Andy Thomson, psychiater op het atheistencongres 09.

Daarmee wordt het debat verbreedt, het gaat dan niet alleen meer over wat creationisten beweegt maar ook wat religieuzen beweegt en hen overtuigt van hun gelijk.

Dus mag ik je vragen om je visie puntsgewijs neer te zetten, dan is er gemakkelijker op te reageren. Anders blijft het toch wat fragmentarisch. OK?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Podocnemis
Berichten: 8
Lid geworden op: 20-09-2011 15:16

Bericht door Podocnemis » 20-09-2011 17:52

@Hetty,
Weet iemand of er een tegengeluid is waar je TEGEN het zg "fair science" kunt stemmen??
Niet precies een tegengeluid waar je TEGEN "Fair Science" kunt stemmen, maar een chronologisch overzicht van het "wel en wee" van Fair Science in mijn bijdrage.

Omdat die bijdrage enkele links bevat, moet ik eerst twee bijdragen inzenden, zonder links; daarom deze inleiding!
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...

Podocnemis
Berichten: 8
Lid geworden op: 20-09-2011 15:16

Bericht door Podocnemis » 20-09-2011 17:54

@Hetty & Carel,

"Tweede inleiding":

Ik kreeg een link naar jullie website van Piet V. van Freethinker
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...

Podocnemis
Berichten: 8
Lid geworden op: 20-09-2011 15:16

Bericht door Podocnemis » 20-09-2011 17:55

Hallo Hetty & Carel,

Naar aanleiding van jullie voorgaande bijdragen hierbij een chronologisch overzicht met betrekking tot "Fair Science"

Stichting De Oude Wereld is dit burgerinitiatief, zoals Hetty
aangaf in haar eerste bijdrage, gestart op 3 februari 2011.

De "spreekbuis" in de media van DOW is het Reformatorisch Dagblad en deze was er natuurlijk als de "kippen bij" om
dit publiekelijk te "verkondigen"!

link: http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... p_1_531951

Taede Smedes plaatst op 27 april 2011 een tweetal berichtjes en op 29 april 2011 nog een berichtje

link: http://tasmedes.wordpress.com/2011/04/

Op 6 mei 2011 reageert prof. dr. P.J. Slootweg in het Reformatorisch Dagblad op Fair Science en vergelijkt deze
met alternatieve geneeswijzen.

link: http://www.refdag.nl/opinie/goed-bekeke ... n_1_557984

Op 14 mei 2011 reageert de secretaris van DOW ir. C. van Dam ietwat verbolgen op de kritiek van prof. dr. Slootweg.

link: http://www.refdag.nl/opinie/burgeriniti ... g_1_563335

Op 19 mei 2011 reageert Rene Fransen

link: http://www.refdag.nl/opinie/bewijs_voor ... m_1_564640

Op 23 mei 2011 krijgt ir. C. van Dam het laatste woord!

link: http://www.refdag.nl/opinie/fair_scienc ... t_1_565300

Op 30 en 31 mei 2011 geeft Rene Fransen op zijn blog zijn laatste weerwoord!

link: http://www.sterrenstof.info/?m=201105

Burgerinitiatief Fair Science:
Op de website van DOW werd de "intekenlijst" 687x gedownload.
Via diverse andere creationistische websites kan men eveneens "intekenen" of via handtekeninglijsten.
Voorts werden zowel bij het tweemaandelijks "Weet"-Magazine en bij de tweewekelijkse Gezinsgids
intekenformulieren bijgevoegd.

Men is vanaf begin februari 2011 "bezig", volgens mijn bescheiden mening loopt het (gelukkig!) niet erg hard!

Henk Bres slaagde binnen iets meer als twee maanden in om ca. 72.000 handtekeningen te verzamelen, DOW en co.
hebben er na (bijna) 8 maanden ..............?

Indien het "hard" zou gaan, zou DOW en het RD dit wel
met veel trompetgeschal "verkondigen"! Het blijft (gelukkig!)
doodstil!
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 20-09-2011 20:54

Hi Podocnemis,

Bedankt voor je links naar sites die iets te vertellen hebben over 'Fair Science'.

De essentie van je post is helder, het loopt niet echt storm. Dat is trouwens precies het probleem met het creationisme in Nederland in totaliteit: het loopt niet storm. Ik denk dat als P Borger 500 boeken verkocht heeft het veel is. Dit forum is het vervolg van een eo forum, en daarop kwam je heel weinig creationisten tegen. Je zou mogen verwachten dat met een percentage letterlijken van ongeveer 60 er een enorm aantal crea's actief op dat forum zouden zijn, maar neen, drie man en een halve paardenkop, niet meer. Het overgrote deel van de forumleden, ook op dit forum actief, was wetenschapper en wist goed waar het over ging.

Ik vermoed dat men in eigen kring wel actief is maar veel verwacht ik ook daar niet van, want met 1 a4 tje heb je het wel gehad, theorievorming is er niet en alleen de strijd tussen de rabiaat letterlijken en de wat meer gematigden zou tot enig vuur kunnen leiden.

Het creationisme is met luid geschal in 2009 uit de schuilkelders gekomen om even Darwin en zijn evolutietheorie van de sokken te blazen. Dat is falikant mislukt en nu trekt men zich weer terug.

Ik ben benieuwd of er ooit nog een opleving zal zijn en vooral: of men de discussie nu eens echt aan durft.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Podocnemis
Berichten: 8
Lid geworden op: 20-09-2011 15:16

Bericht door Podocnemis » 21-09-2011 06:55

Hi Carel,

Bedankt voor je links naar sites die iets te vertellen hebben over 'Fair Science'.
Graag gedaan!
Ik ben benieuwd of er ooit nog een opleving zal zijn en vooral: of men de discussie nu eens echt aan durft.
Er zullen mijn inziens altijd wel diehard-creationisten blijven, die in hun creationistische claims, zoals o.a. een jonge aarde, een wereldwijde zondvloed en dat de huidige mensheid afstamt van de kleinkinderen van Noach, zullen volharden.
Maar of het tot een opleving zal komen en men de discussie
echt aan durft, daar plaats ik een groot vraagteken bij.

o.a. tengevolge van het volgende en hierbij quote ik Tsjok45
-Er is gewezen door de wetenschap bij monde van de genetica , op de onmogelijkheid van het (biologische ) bestaan van een uniek historisch koppel aan de basis van homo sapiens ...
Enkele links die het hierbovenstaande kunnen verduidelijken:

http://www.allesoverdna.nl/mens/testen/ ... ld-in.html

http://history.gigengack.nl/images/dewi ... 230711.pdf

http://www.nevenzel.com/DNA.htm

http://www.eupedia.com/europe/origins_h ... rope.shtml

http://indo-european-migrations.science ... tions.html

http://www.kknfa.org/haplogroups.htm

Indien diehard-creationisten, ondanks de hierbovenstaande
verduidelijkingen zouden blijven volharden in o.a. een jonge aarde dan zou ik hen willen uitnodigen cq uitdagen deel te nemen aan de Genographic Project DNA-test!

Indien zij zo overtuigd zijn van hun "jonge-aarde theorie"
dan is dit een gelegenheid via hun eigen wangslijm het bewijs te leveren dat hun oudste/verste voorouders ca. 4000-4300 jaar geleden de vlakte van Sinear bewoonden en niet ca. 60.000 jaar geleden vanuit Afrika de wijde wereld introkken!

Naar aanleiding van de uitnodiging van Ruben, zal ik hem binnenkort vragen hoe hij hierover denkt en of hij het aandurft om aan het Genographic Project deel te nemen!
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...

Plaats reactie