De Nazarener

Veel wetenschappers zijn gelovig. op gebieden als evolutie en het ontstaan van het heelal. De vraag is of deze twee 'belevingswerelden' elkaar al of niet uitsluiten of juist aanvullen
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Nazarener

Bericht door FonsV » 05-12-2010 15:44

Dag Carel,
Je schreef:By the way wat vind je van de nieuwe statenvertaling?
Om recht voor zijn raap te antwoorden: flauwe kul, zeker al het gedoe eromheen.

Als je écht fanatiek bent is alleen de Bijbel in Hebreeuwse lettertekens geschreven het z.g. 'woord van God'. De drie grote wereldgodsdiensten zijn allemaal religies van één (nl hun eigen boek) in de juiste taal, in de gepaste tekens geschreven en op de juiste manier gedeclameerd. Alsof een primitieve medicijnman zijn duistere kunsten vertoont.

Er blijkt onenigheid te bestaan over de betekenis van het woord 'ergernis'. Volgens een of andere prof heeft 'ergeren' de betekenis van 'iemand laten struikelen/vallen'. Ik heb het in de Concordantie opgezocht en dat resulteerde in: 'Hoe komt die man dáár nou weer bij'?

En dan drijf ik wat weg op de herinneringen aan mijn 'heel erg prottestantse opa', die op zondag niet eens naar de kerk kon omdat er geen kerk streng genoeg was. En dus sloot hij zich zo nu en dan met een paar andere sombere, van top tot teen in het zwart geklede mannen (heette convenant) op in de voorkamer, schuifdeuren dicht en dan waren ze een paar uurtjes aan het weet ik watten. Ik vroeg natuurlijk wat ze aan het doen waren geweest maar 'dat was iets voor grote mensen'. Het was verder een buitengewoon lief mannetje, de hele dag aan het bidden of vrome boeken lezen en zijn stem verheffen deed hij nooit. Een glimlachje over iets 'onschuldigs' kon er wel eens af.

Maar ja... in die wereld hebben we met z'n allen al véééle eeuwen geleefd en dan zijn de genen dusdanig gemodelleerd dat anders denken en je anders gedragen wel een slopende onderneming wordt.

Kortom: de zoveelste statenvertaling is voor mij een ver-van-mijn-bed-show. :D

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 05-12-2010 16:43

Hi Fons,

je schreef:Als je écht fanatiek bent is alleen de Bijbel in Hebreeuwse lettertekens geschreven het z.g. 'woord van God'. De drie grote wereldgodsdiensten zijn allemaal religies van één (nl hun eigen boek) in de juiste taal, in de gepaste tekens geschreven en op de juiste manier gedeclameerd. Alsof een primitieve medicijnman zijn duistere kunsten vertoont.


Glashelder!

Ik moest in mijn arm knijpen en 6 keer achtereen zeggen: "Carel, het is echt 2010!" Veel hielp dat niet trouwens. Het maakte me een kort moment somber, dat wel.
je schreef:Maar ja... in die wereld hebben we met z'n allen al véééle eeuwen geleefd en dan zijn de genen dusdanig gemodelleerd dat anders denken en je anders gedragen wel een slopende onderneming wordt.
Was het maar zo Fons. Alleen al het feit dat 'ze' weer een nieuwe eigen bijbel hebben gemaakt doet vermoeden dat dit soort "ik ben anders (lees: beter) dan jij" nog altijd spring- en springlevend is. Men onderneemt gewoon een nieuwe slopende stap, want dat is het herschrijven van de teksten, gezien alle conventies waar men aan moet voldoen. Een nieuwe stap die hun 'anders zijn' alleen maar verder versterkt.

Leren ze het ooit?

NEE.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Nazarener

Bericht door FonsV » 06-12-2010 14:34

Dag Carel,

Dank voor je reactie. :)
Je schreef:Was het maar zo Fons.
Wás het maar zo? Het ís zo! We zijn het volledig met elkaar eens. Haha! :D Kijk maar:
Ik schreef:...in die wereld hebben we met z'n allen al véééle eeuwen geleefd en dan zijn de genen dusdanig gemodelleerd dat anders denken en je anders gedragen wel een slopende onderneming wordt.
Je schreef:Een nieuwe stap die hun 'anders zijn' alleen maar verder versterkt.
Wat is er nieuw(!) aan die nieuwe stap? Ze blijven gewoon op dezelfde weg in dezelfde richting lopen. Totáál geen verandering in visie, in manier van denken of manier van spreken en doen.
Dat ze daarmee ongewild en onbedoeld tóch hun eigen denk- en leefwereld slopen denk ook ik wel. In ieder geval: dat hoop ik. Maar... het gaat nog vele generaties duren voor dat aan iedereen duidelijk is geworden. :(

De lichamelijke evolutie heeft (in onze tijdsbeleving) ontzettend lang geduurd; de geestelijke evolutie is zoveel verfijnder en gecompliceerder en heeft blijkbaar navenant tijd van doen.

Ik ben alleen bang dat de prijs, die voor de échte waarheid en échte beschaving betaald zal moeten worden, erg hoog zal zijn. :?

Laten we onze ziel in lijdzaamheid bezitten. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 06-12-2010 15:14

Hi Fons,
je schreef:De lichamelijke evolutie heeft (in onze tijdsbeleving) ontzettend lang geduurd; de geestelijke evolutie is zoveel verfijnder en gecompliceerder en heeft blijkbaar navenant tijd van doen.
Wat je hier 'geestelijke evolutie' noemt heeft even lang geduurd als de lichamelijke. Er is niet een afzonderlijk iets dat je 'geest' kunt noemen. Dieren hebben ook een 'lichaam en geest', alleen kennen wij die geest niet. Hij moet ook daar bestaan, getuige de complexe relaties die ook de dieren kennen. Kijk naar apen, dolfijnen, walvissen bijvoorbeeld. En dan heb ik het niet eens over dieren die minstens zo complex reageren, zoals de koolmezen en merels in mijn tuin, ook daar zie je gedrag dat niet met een simpel 'dat is instinct' te beantwoorden is, vrijwel elk soort als menselijk te typeren gedrag is ook daar zichtbaar, vechten, minnen, kroost grootbrengen, samenwerken, slimme trucs verzinnen als er een sterkere vogel in de buurt is, je noemt het maar en je ziet het ook bij vogels. Zeker ook sprake van geest. Ik houd de term geest maar op reliekul die het tot nu toe van alle bedachte termen het langst heeft volgehouden.

Je zou zeggen, en daar kun je best gelijk in krijgen, dat net zo goed als het fysiek ook de 'geest' - alhoewel ik dus niet in iets als 'geest' geloof - een evolutie moet hebben doorgemaakt. Je zou zeggen dat natuurlijke selectie daar ook aan het werk is geweest. Maar dan is het toch (in eerste instantie, in tweede instantie is het heel verklaarbaar, zie verderop) moeilijk te verklaren waarom larie als '6000 jaar' en 'Adam de eerste mens' en de Vloed en al die dingen meer nog steeds bestaat en floreert als nooit tevoren. Dit soort geestelijke abberaties, tegen beter weten in, zouden al lang verdwenen moeten zijn. Alleen Eva als rib uit het lijf is nog een beetje voor te stellen, als mijn vrouw dure aankopen doet denk ik ook: "dat is een rib uit mijn lijf" :) :) :) 8)

En zo werkt het dus blijkbaar niet. Ik denk dat ik niet die '6000 jaar'-opvatting als kern moet nemen, dat is slechts een vlag op een schip. En dat schip daar gaat het om. Wat is dan dat schip? Dat is de samenbindende religie en hun uitgekiende en gewiekste leiders die de mensen er met huid en haar bij houdt, die constant een latente dreiging laat bestaan, namelijk dat ze mensen alles afnemen als ze niet langer in dit soort larie geloven. En dat met uiterst krachtige middelen: vrienden die je in een klap kwijt bent, scheidingen en familieschisma's, verstoting uit elke kring waar je toe behoort. Dat soort mechanismen maakt dat deze onzalige kullekoek nog altijd opgeld doet in sommige kringen.

Wel zoeken ze tegenwoordig steeds sneller een schuilplaats, waar vanuit ze hun gedachtegoed kunnen spuien, of mensen van hun blog of forum kunnen bannen. Maar als er op dat forum of blog mensen actief zijn die sterke argumenten tegen hun gedachtegoed inbrengen, zoals op dit forum herhaalde malen gebeurt is, nokken ze af. Eerst met trucs de discussie proberen te winnen, dan schelden en zich verongelijkt voelen en dan vertrekken.

En dat heb ik nu wel gehad eigenlijk.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Nazarener

Bericht door FonsV » 06-12-2010 17:56

Dag Carel,

Dank voor je reactie. :)

Heerlijk zo 'schaamteloos' als op dit forum in alle vrijheid hardop kan worden nagedacht. Om een herinnering op te diepen: op een van de 'religieuze' forums waarop ik doende ben geweest ging een discussie over wat voor vrucht er aan die ene boom in het aards paradijs zou hebben gehangen. Conclusie: dat was een appel geweest. (Ik begrijp nog niet waarom, maar alla.)
Een eindje verder ging het over ontdekte Amazone-indianen die geheel naakt rondliepen. Die waren dus nog te primitief om schaamtegevoel ontwikkeld te hebben. Ik heb toen alleen maar ingebracht: 'Waarom lopen die indianen naakt? Omdat ze in dat oerwoud geen appelbomen hebben'. Slaat natuurlijk ook weer nergens op maar ik had me wel zo onbemind gemaakt dat ik beter kon wegblijven. Met de Bijbel wordt niet gespot!!!
Je schreef:Wat je hier 'geestelijke evolutie' noemt heeft even lang geduurd als de lichamelijke.
Tot nu toe wel. Alhoewel... ik denk dat er een aardig stuk lichamelijke evolutie aan het begin van die 'geestelijke' is voorafgegaan. Van eencellige oceaanwezens naar aap was al een hele reis! En... denk je eens in: er is een moment geweest dat uit een stel apen een stel mensen voortkwam. Laten we zeggen uit chimpansees. Hoe zagen die mensen er op dat moment uit?
* Hoe lang heeft het geduurd voor ze voor de helft minder behaard waren dan hun voorouders?
* Hoeveel eeuwen daarna tekenden zij hun eerste afbeeldingen op een rotswand? Dat laatste is 'nog maar' ±35.000 jaar geleden.
Je schreef:Dieren hebben ook een 'lichaam en geest', alleen kennen wij die geest niet.
Dat zijn de bekende termen: lichaam en geest. Daarover heeft men verschillende opvattingen terwijl niet wordt geweten – zoals je terecht opmerkt – wat dat 'geest' voorstelt. Op zijn jan-boeren-fluitjes uitgedrukt: 'gelul in de ruimte' dus. Maar dat doen we al zó lang dat we niet beter weten en tevens niet anders kunnen.

Ik zag ooit een natuurfilm over twee jonge jachtluipaarden (broers van elkaar). Een van de twee was zwaar gewond en moest door de ander worden aangespoord tot lopen. Uiteindelijk ging de gewonde bij een plas water liggen en stierf daar een langzame dood. Zijn broer was helemaal van slag, probeerde voortdurend hem wakker te maken, bleef een hele nacht bij hem waken en ging uiteindelijk na een lange klaagzang zijns weegs, gebroken door verdriet en nog een paar maal omkijkend. Had die ook een 'geest'? Hij had - zo te zien - in ieder geval op zijn manier verdriet.

Ik heb al aan zovelen gevraagd: 'Wat is bestaan nu eigenlijk? Kun je dat definiëren'? En: 'Wat bedoel je met 'ik' als je dat woord gebruikt'? Op een bevredigend antwoord zit ik nog steeds te wachten.
Je kunt rustig zeggen: “Ik ervaar dat ik besta” en niemand zal je tegenspreken. Dat kan ook niemand want niemand kent die ervaring bij een ander. Met 'niet bestaan' hebben we geen van allen ervaring dus daarmee kun je het niet vergelijken. Het heeft iets vreemds dat je zoiets belangrijks (tóch!) kunt ervaren zonder te begrijpen wát je ervaart. Wat is er belangrijker dan dat je bestaat?
Je schreef:Dat soort mechanismen maakt dat deze onzalige kullekoek nog altijd opgeld doet in sommige kringen.
Juist en nog eens juist!!! Je kunt je dat niet voorstellen want je ervaring is nu eenmaal je leven lang anders geweest. Maar... stel je voor dat je – nooit van die kullekoek gehoord hebbend – geconfronteerd wordt met een bewering als 'Maria is onbevlekt ontvangen'! Hoe zou je anders reageren dan met: “Wat is dat voor ongein? Wie heeft dat nu weer bedacht”? En dat is dan nog maar één 'geloofsgeheim'. :?
Je schreef:Dat is de samenbindende religie en hun uitgekiende en gewiekste leiders die de mensen er met huid en haar bij houdt, die constant een latente dreiging laat bestaan, namelijk dat ze mensen alles afnemen als ze niet langer in dit soort larie geloven.
Ik zou het weer anders formuleren maar ik ben het wel helemaal met je eens. Voor een illustratie van wat ik bedoel moet je eens op Rorate gaan kijken naar de gedachtewisseling over de nieuwe Statenvertaling. In no time 9(!) pagina's kul en nog eens kul maar wel bloedserieus en volledig gemeend. Diep triest is wellicht de meest begripsvolle beoordeling. :(

En dus blijf ik maar hopen dat er iets van waarheid schuilt in de wetenschappelijk klinkende stelling: 'Al dat is is een verschijningsvorm van één en dezelfde energie'. Niemand heeft ooit energie direct gezien en de term is dus een verklaring voor de gebeurtenissen in de werkelijkheid en die verklaring hebben we zelf bedacht. Vroger voerde men een god of goden op.
Je schreef:Wel zoeken ze tegenwoordig steeds sneller een schuilplaats, waar vanuit ze hun gedachtegoed kunnen spuien, of mensen van hun blog of forum kunnen bannen.
Ja, als je niet zeker bent van je zaak probeer je medestanders te krijgen. Voor de 'gezelligheid' of 'omdat de meeste stemmen gelden'.

Nogmaals: de mens heeft nog een hele weg te gaan. Of hij dat zal doen? De toekomst zal het leren.

Eén troost: wij hoeven zelf die tocht niet mee te maken. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 06-12-2010 23:15

Hi Fons,

Fijne post hoor! Daar doe ik het voor.
je schreef:Een eindje verder ging het over ontdekte Amazone-indianen die geheel naakt rondliepen. Die waren dus nog te primitief om schaamtegevoel ontwikkeld te hebben. Ik heb toen alleen maar ingebracht: 'Waarom lopen die indianen naakt? Omdat ze in dat oerwoud geen appelbomen hebben'. Slaat natuurlijk ook weer nergens op maar ik had me wel zo onbemind gemaakt dat ik beter kon wegblijven. Met de Bijbel wordt niet gespot!!!
Dit raakt een belangrijke essentie denk ik. Even los van jouw opmerking over appelbomen, je zat gewoon wat te geinen denk ik, die indianen waren hoogstwaarschijnlijk veel en veel verder dan wij zijn. Woorden als primitief en het gemis aan schaamtegevoel zijn zo eindeloos ver van de realiteit dat het mij bang ten moede wordt. Die indianen waren in balans, met hun gezin, stam en vooral met de natuur, met de planten en dieren waar ze van leefden en waar ze mee leefden. Met een diep respect voor die planten en dierenwereld. WIJ zijn hier de schaamtelozen, de primitieven. WIJ!!!
je schreef:Tot nu toe wel. Alhoewel... ik denk dat er een aardig stuk lichamelijke evolutie aan het begin van die 'geestelijke' is voorafgegaan.
Ik denk dus van niet. Wij kunnen op geen enkele manier weten, hooguit via vergelijking van gedragingen wat dieren denken. Ik ben ervan overtuigd dat ze een minstens zo rijk gedachtenleven hebben als wij. En denk aan termietenkolonies, de processen die zich daar voordoen, Darwin schreef er behartenswaardige dingen over in "On the Origin...". Uiterst complex, met een communicatie waar we zeker nog niet alles van weten. Anders, maar absoluut niet minder. Over eencelligen weten we weinig wat hun geestesleven betreft, maar het gaat me te ver om dat helemaal uit te sluiten. ik acht het vele malen waarschijnlijker dat een amoebe denkt dan dat er een god bestaat. Ik heb op dat gebied een lange reis afgelegd en ben weer terug bij waar ik enkele jaren geleden ook was: er is geen god en al helemaal geen christelijke god, want die mist zo ongeveer alle wijsheid die je je maar zou kunnen wensen.
je schreef:Ik zag ooit een natuurfilm over twee jonge jachtluipaarden (broers van elkaar). Een van de twee was zwaar gewond en moest door de ander worden aangespoord tot lopen. Uiteindelijk ging de gewonde bij een plas water liggen en stierf daar een langzame dood. Zijn broer was helemaal van slag, probeerde voortdurend hem wakker te maken, bleef een hele nacht bij hem waken en ging uiteindelijk na een lange klaagzang zijns weegs, gebroken door verdriet en nog een paar maal omkijkend. Had die ook een 'geest'? Hij had - zo te zien - in ieder geval op zijn manier verdriet.
Absoluut! Of olifanten die bij hun jong staan dat net overleden is, ze komen naar die plek terug en strijken met hun slurven over de restanten, liefdevol, uiterst indrukwekkend, of de walvismoeder die haar jongen tot het eind tot beschermt tegen een groep orka's, heel, heel indrukwekkend. Ik zit dan te janken, anders dan wij, dus, maar helemaal niks minder.

Dat gelul over die geest komt echt uit de religieuze koker en dat moet maar eens afgelopen zijn.
je schreef:Ik heb al aan zovelen gevraagd: 'Wat is bestaan nu eigenlijk? Kun je dat definiëren'? En: 'Wat bedoel je met 'ik' als je dat woord gebruikt'? Op een bevredigend antwoord zit ik nog steeds te wachten.
Nee, daar kan ik zeker geen sluitend antwoord op geven, misschien iemand anders op dit forum. Wel weet ik dit: mijn bestaan heeft betekenis door de vrienden die ik heb, vooral mijn vrouw, en door het feit dat ik over dingen kan nadenken en kul van zin kan onderscheiden, althans vaak lukt me dat. Misschien hebben sommige dieren, als we ze zouden verstaan, wel een antwoord. En ik denk dat die indianen ook antwoorden hebben. Antwoorden die ons diep aan het denken zouden zetten, antwoorden die onze vermeende superioriteit flink naar de Filistijnen zouden helpen.
je schreef:Nogmaals: de mens heeft nog een hele weg te gaan. Of hij dat zal doen? De toekomst zal het leren.

Eén troost: wij hoeven zelf die tocht niet mee te maken.
Jawel hoor, jij en ik maken die weg een heel eind door. Ga maar eens terug naar je jeugd, en vergelijk die tijd maar eens met die van nu. Het is goed om eens iets over Tao (De Weg) te lezen. Het enige dat er toe doet is de weg die je gaat, de dingen die je leert en vooral afleert, de keuzes die je maakt. Voor mij komt Tao heel dicht bij wat 'bestaan' is. Nee, daarvoor moet je niet bij de religies zijn en al helemaal niet bij de christelijke, daar kun je op dat gebied erg weinig leren. Erg, erg weinig 8)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Nazarener

Bericht door FonsV » 07-12-2010 16:04

Dag Carel,

Dank voor je antwoord.
Je schreef:Die indianen waren in balans, met hun gezin, stam en vooral met de natuur, met de planten en dieren waar ze van leefden en waar ze mee leefden. WIJ zijn hier de schaamtelozen, de primitieven. WIJ!!!
Zeker wat dat in balans zijn betreft ben ik het helemaal met je eens. En het 'wonderlijke' is: die indianen hadden hun Geboden. Ik heb ergens een stukje liggen waarin zo'n volkje wordt beschreven. Als ik het kan vinden zet ik het hier neer.

Ze hadden natuurlijk hun (gezongen) 'verhalen'. Alle leven kwam van Vader Zon naar Moeder Aarde, die het zijn verschillende vormen gaf; na de dood keerde het leven weer naar die Vader terug. Alle woorden of titels schoten te kort om beide grootheden naar waarde te beschrijven.
Verder was er boven, achter of in alles nog een Grote Geest over wie verder geen mededelingen konden worden gedaan want daarvoor was Hij te oneindig veel omvattend. Bij grote gebeurtenissen (geboorte van een nieuw stamlid, huwelijk, begrafenis), waar een gezamenlijke feestmaaltijd bij hoorde, werd door het stamhoofd voor de Grote Geest een lekker hapje in het oerwoud gelegd en dat was na korte tijd altijd verdwenen. :-)

De Geboden waren minder in aantal: * je mocht geen medemens doden; * je mocht wat van een ander was niet kapot maken of stelen; * je mocht een meningsverschil niet met geweld beslechten; * je mocht niet liegen, zeker niet bij de openbare rechtspraak; * je mocht niet vreemd gaan of je partner in de steek laten; * je moest je voorgeslacht eerbiedigen en het in zijn oude dag verzorgen.

Ze konden lezen noch schrijven maar hadden natúúrlijk ook weer hun (gezongen) 'verhalen', die getuigden van eerbied voor de natuur in welke verschijningsvorm dan ook. En dan werd aan veel wat wij 'natuur' noemen bijzondere kracht toegeschreven waarvoor dankbaarheid op zijn plaats was. Het oerwoud, de rivier, natuurverschijnselen e.d. hadden eigennnamen, die hen groter maakten dan de mens

Ze zitten nu in een reservaat en zijn er volgens de berichten niet zo veel gelukkiger van geworden. :?
Ik schreef:Alhoewel... ik denk dat er een aardig stuk lichamelijke evolutie aan het begin van die 'geestelijke' is voorafgegaan.
Ik bedoelde te zeggen: er is naast vele overeenkomsten ook een verschil tussen dieren en mensen. De mens is pas verschenen toen er al vele diersoorten waren. Veel van die dieren is in de mens terug te vinden maar volgens mij is hét verschil: het 'ik-besef'. Damasio heeft een studie gewijd aan het verschil tussen 'emoties' en 'gevoelens'. De eerste worden verwerkt in de Amygdala, de laatste in het Hypocampus (meen ik). Twee verschillende hersenkernen dus.
De emoties komen en verdwijnen spontaan, op de gevoelens kan ik invloed hebben. Wie of wat is nou dat 'ik'?
Damasio beweert dat we onszelf misleiden a) door het verschil tussen die twee roerselen niet te onderkennen en b) door onze manier van beleving te projecteren op de dieren die – volgens hem – dat ik-besef missen.
Je schreef:...er is geen god en al helemaal geen christelijke god, want die mist zo ongeveer alle wijsheid die je je maar zou kunnen wensen.
Ik ben het meer eens met Dijkgraaf die het gewoon niet over 'god' wil hebben om de eenvoudige reden dat je dan niet weet over wat of wie je het hebt. Bovendien is die term al zo vaak en zo verschillend ingevuld dat er alleen maar verwarring wordt gezaaid. Ieder heeft zijn god, die anders is dan alle andere goden die niet deugen dus niet net zo min als degenen die er in geloven. Tel uit je winst. :evil:
Ik zal je een stuk over ene Balagagangadhara toesturen, ook zo'n Indiër en nog maar eens een ander aspect.
Je schreef:Nee, daar kan ik zeker geen sluitend antwoord op geven, misschien iemand anders op dit forum.
Het zou kunnen ja, maar ik verwacht van niet.
Je schreef:Het is goed om eens iets over Tao (De Weg) te lezen.
Daar heb ik al veel van gelezen. Er is een periode geweest dat ik van Bhagwan het ene boek na het andere las en de ene na de andere tape beluisterde. Dat is een boeddhist pur sang. :) Gisterenavond pakte ik op weg naar mijn bed een boek uit de kast, sloeg het ergens open en las: In wezen is religie een fundamentele rebellie. Het is niet iets conformistisch, het is geen alleen maar horen bij een of andere organisatie, vereniging of kerk, want iedere vorm van horen-bij komt voort uit angst – en religie is vrijheid. Het is beangstigend om alleen te zijn. Je vindt het prettig om bij een land, een kerk of bij een vereniging te horen, want als je opgaat in de menigte vergeet je je eenzaamheid. Die verdwijnt dan niet, maar je vergeet haar. Je houdt jezelf voor de gek, je schept een droom om jezelf heen alsof je niet alleen bent. Alleen blijf je toch; je gebruikt er alleen een bedwelmen middel tegen.
Religie is geen bedwelmend middel. Religie schenkt je geen onbewustheid, maar juist bewustzijn. En bewustzijn is iets rebels. Als je bewust wordt, kun je bij geen enkele vereniging, natie of kerk horen, want als je bewust wordt, dan besef je tegelijkertijd de sobere schoonheid van alleen-zijn. Je wordt je bewust van de muziek die voortdurend in je eigen ziel klinkt. Maar je hebt jezelf nog nooit de tijd gegund om het in eenzaamheid te kunnen horen, om erop afgestemd te zijn, om er één mee te zijn.


En dan begint ook hij weer over het onverwoordbare wonder van 'bestaan', van het 'deelhebben aan het bestaan'. Pas als je een persoonlijke 'ervaring'(!) hebt van wat dat bestaan inhoudt, kun je jubelend ervan genieten en dat is altijd NU. Zoals je kunt genieten van mooie muziek op het moment dat er wordt gemusiceerd en ook dat is altijd NU, op het moment dat gemusiceerd wordt. Moet je wel 'muzikale oren' hebben natuurlijk. :)

Buiten hebben we wat voer voor de vogels gestrooid. Allerhande soorten zijn eropaf gekomen. Tot mijn verbazing daalde er een witte duif neer die een paar graantjes oppikte. Zo zie je maar. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 07-12-2010 16:51

Hi Fons,

Ik was over religie weer eens wat te kort door de bocht, jouw post laat dat fijnzinnig zien. En praten over god heeft inderdaad weinig zin, want waar hebben we het dan - in godsnaam??? - over.

Wat die indianen betreft, we zijn het helemaal met elkaar eens. Je schrijft er precies de dingen over die ik ook in mijn hoofd had, dingen die de essentie van ons bestaan raken. Kijk voor de lol eens goed naar deze geboden en die van de christelijke kerk,
je schreef:De Geboden waren minder in aantal: * je mocht geen medemens doden; * je mocht wat van een ander was niet kapot maken of stelen; * je mocht een meningsverschil niet met geweld beslechten; * je mocht niet liegen, zeker niet bij de openbare rechtspraak; * je mocht niet vreemd gaan of je partner in de steek laten; * je moest je voorgeslacht eerbiedigen en het in zijn oude dag verzorgen.
Minder in aantal, maar uitstekend van gehalte. Wat mij er vooral aan bevalt is het simpele feit dat er nergens wordt gevraagd om je aan de een of andere godheid te onderwerpen, hem te dienen. Dat soort onzin is hier achterwege gelaten. Alleen al daarom vind ik, precies wat ik eerder schreef, die indianen op een hoger peil staan, minder primitief als wij, die onszelf een onzalige god gemaakt hebben, eentje waar we ons aan zouden moeten onderwerpen. Even weer stoppen Carel, anders wordt het weer reli-bashen en daar heb ik geen zin in, vooral omdat je een aantal teksten tevoorschijn hebt gehaald uit religies die op een hoger plan staan dan onze drie monotheistische religies.

Getuige jouw tekst
je schreef:In wezen is religie een fundamentele rebellie was het maar zo, de christelijke is ooit zo begonnen, maar nu is het een repressiemiddel en laxeermiddel tegelijk. Het is niet iets conformistisch, het is geen alleen maar horen bij een of andere organisatie, vereniging of kerk, want iedere vorm van horen-bij komt voort uit angst precies, precies! – en religie is vrijheid ik moet even bijkomen hoor Fons, dit kun je nooit met droge ogen over het christendom of de islam zeggen. Het is beangstigend om alleen te zijn. Je vindt het prettig om bij een land, een kerk of bij een vereniging te horen, want als je opgaat in de menigte vergeet je je eenzaamheid. Die verdwijnt dan niet, maar je vergeet haar. Je houdt jezelf voor de gek, je schept een droom om jezelf heen alsof je niet alleen bent. Alleen blijf je toch; je gebruikt er alleen een bedwelmen middel tegen. En dat raakt wel de kern. Op dat punt besef ik een gelukkig mens te zijn, want ik kan heel goed alleen zijn, alleen is echt iets anders dan eenzaam, alleen kun je goed zijn als je goede vrienden met jezelf bent en veel mensen zijn dat helaas niet.
je schreef:Ze (die indianen) zitten nu in een reservaat en zijn er volgens de berichten niet zo veel gelukkiger van geworden.
Natuurlijk zijn ze daar niet gelukkiger van geworden! Ze zijn alles kwijt wat ze hadden, alle verworvenheden zijn hen afgenomen en nog wel door barbaren (wij dus), die weinig cultuur paren aan een superieur technisch vermogen. Kogels hebben hen die reservaten in gedreven, verworden to poppetjes die nat en droog gehouden worden, vanzelfsprekend leidend tot vadsigheid en onheil. Hoe kun je zo ooit weer de balans tussen jezelf en de natuur vinden? Vuurwater, daar wordt niemand beter van en zeker de indiaan niet. En dat is het eerste wat ze kregen, dan hadden ze er geen kind meer aan.

En dan komt een gedeelte waar we het niet over eens zijn, dit
je schreef:Ik bedoelde te zeggen: er is naast vele overeenkomsten ook een verschil tussen dieren en mensen. De mens is pas verschenen toen er al vele diersoorten waren. Veel van die dieren is in de mens terug te vinden maar volgens mij is hét verschil: het 'ik-besef'.
Hoe bedenk je het? Talloze experimenten hebben juist aangetoond dat sommige dieren wel degelijk een ik-besef hebben. Er zijn experimenten met apen met een stip op hun kop geschilderd en via een spiegel kun je dan zien dat die dieren wel degelijk in de gaten hebben dat ze zichzelf her en erkennen. Dit is een van de grote gesels van onze westerse religies, die hebben de mens als iets bijzonders neergezet. Ik vind dat dus echt larie, niet te bewijzen, en ook nog eens heel slecht voor hoe we met die dieren omgaan, zij zijn de onderworpenen, aan onze superioriteit, door god gegeven. Wat een gelul. Tot nu toe ervaar ik steeds meer dat de verschillen tussen mens en dier uiterst klein zijn en op veel gebieden zijn die dieren ons gewoon voor. Alleen al op het samenleven met en in de natuur, waar wij die natuur alleen maar verder naar de kloten helpen.
je schreef:Damasio beweert dat we onszelf misleiden a) door het verschil tussen die twee roerselen niet te onderkennen en b) door onze manier van beleving te projecteren op de dieren die – volgens hem – dat ik-besef missen.
Laat ik positief beginnen 8)
Damasio, een mooie naam, maar wat kletst hij uit zijn nek hier. Heeft hij bewijzen dan? Heeft hij ten diepste dieren onderzocht, heeft hij gewoon eens een middag naar dieren, kan me niet schelen welke, zitten te kijken? ik geloof er helemaal niks van. Geef mij Darwin dan maar, die heeft wel heel goed naar dieren gekeken en dat merk je aan zijn boek dat ik inmiddels 3 keer gelezen heb. Diep respect heeft hij ervoor en hij heeft in zijn boek alle mogelijke verwijzingen naar creatie of superioriteit weten te vermijden. We moeten gewoon dit laatste beetje reliekul uit ons systeem zien te slopen, dieren en mensen, geen of nauwelijks verschil, even waardevol, anders, maar niks minder.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Nazarener

Bericht door FonsV » 07-12-2010 17:55

Dagt Carel,
Je schreef:...en religie is vrijheid ik moet even bijkomen hoor Fons, dit kun je nooit met droge ogen over het christendom of de islam zeggen.
Laat ik Bhagwan citeren die zijn mening altijd zo lekker 'boertig' geeft:

* de grote religies zijn a-religieus.

* wezenlijke religiositeit wordt door de grote religies niet gepredikt. Dit wil niet zeggen dat in die grote religies geen waarlijk religieuze mensen voorkomen. Zij zitten alleen waar ze niet thuishoren.

* religieus-zijn is niet per se verbonden met religie; het is die speciale manier waarop de mens zijn bestaan beleeft.

En in die trant nog ettelijke uithalen meer. Die 'heidense' indianen zouden in zijn ogen beslist de waardering 'religieus' verdienen. Denk ik. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 08-12-2010 00:21

Hi Fons,

Bhagwan had volkomen gelijk. De grote religies dus. Ik kom dan meteen me de vraag of dat nu niet precies de reden is geweest dat ze zo groot werden. Dus deze punten:
je schreef:* de grote religies zijn a-religieus.

* wezenlijke religiositeit wordt door de grote religies niet gepredikt. Dit wil niet zeggen dat in die grote religies geen waarlijk religieuze mensen voorkomen. Zij zitten alleen waar ze niet thuishoren.
Groot, invloedrijk, machtig dus, (schijn)zekerheid biedend.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie