Proeve van bijbelexegese.

Veel wetenschappers zijn gelovig. op gebieden als evolutie en het ontstaan van het heelal. De vraag is of deze twee 'belevingswerelden' elkaar al of niet uitsluiten of juist aanvullen
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 06-11-2010 18:39

Hi Fons,
je schreef:Dan ga ik het plaatsen. Eventjes geduld want het vraagt wat arbeid.
Is prima, ik zie je reactie wel tegemoet. Leuk :)
je schreef:Het zou mij niets verbazen als we hier stuiten op een verschil in definitie bij Plato en Aristoteles over wat 'bestaan' is. In die definities is de verhouding tussen ons en de werkelijkheid verborgen. Onze manier van waarnemen beïnvloedt de waarneming en daarmee het waargenomene. Zegt Planck ook niet zoiets?
Probeer het begrip tijd niet langs filosofische weg te benaderen Fons. Wat dat beinvloeden betreft heb je wel gelijk, maar pas het filosofische begrip niet rechtstreeks toe op natuurkundige begrippen. Daarom gaf ik je ook een link naar de filosofische benadering EN een link naar de natuurkundige. Echt twee verschillende werelden.

Je voorbeeld van die sonate spreekt mij als actief muziekliefhebber natuurlijk aan. Het is nog sterker, ik kan een sonate in mijn hoofd laten klinken en instrumenten weglaten of toevoegen of de cello vervangen door een basgitaar of zo. Zo zoek ik bepaalde muziekstukken vaak uit en zo componeer ik ook meestal. Daarna pak ik het bewuste instrument en speel het stuk vrij snel compleet. In mijn gedachten is dat muziekstuk er dus al, maar er heeft nog gene ene toon geklonken (om het op zijn Brabants te zeggen). Bij mij is muziek, dat maakt het voorbeeld wat lastig, iets wat ik 'vast kan pakken'. Het is daarmee net zo substantieel als dat beeld.

Precies daarom is tijd een menselijke uitvinding, het bestaat alleen in onze gedachten, dat geldt dus ook voor muziek. Er is inderdaad alleen maar het nu en de causaliteit brengen wij zelf tot stand door ons voor te stellen waar de huidige situatie door wordt veroorzaakt (causaal verleden) en naar toe tendeert (toekomst). We gebruiken de klok dan als middel om die processen te ordenen. We gebruiken ons geheugen om het muziekstuk in zijn geheel te horen.
je schreef:Is dat omdat in die satelliet een op aarde gemaakte klok is gemonteerd? Als dat ding in een satelliet - om wat voor reden dan ook - sneller loopt, gaat de tijd daar dan sneller? Als we op aarde de klokken sneller of langzamer laten lopen, past de tijd zich dan aan? Wie bepaalt dan wat tijd IS?
Nogmaals: bekijk het puur vanuit de natuurkundige kant. Die klok tikt zoals hij overal zou doen, maar verder weg van de massainvloed van de aarde wordt de ruimtetijd een ietsje minder 'gebogen' dan op aarde. Zouden wij vanaf de aarde die klok bekijken, dan zien we dat deze sneller tikt dan de klok die naast ons staat, als we in een raketje met die aardse klok ernaar toe vliegen, dan zien we dat die twee klokken exact even snel tikken. Zouden wijzelf rond de aarde cirkelen en naar de klok op aarde kijken, dan zouden we zien dat deze langzamer tikt. Je moet daarvoor wel verrekte goed kunnen kijken, maar dit soort uiterst kleine verschillen zijn daadwerkelijk gemeten.

In Einsteins woorden: de ruimtetijd is op aarde iets sterker gebogen dan in die baan om de aarde. Het gaat hier dus niet om tijd als begrip Fons, dat is een menselijke constructie, stammend onder andere uit de tijd van Newton. Natuurkundig kun je met tijd niks, wel met ruimtetijd. Snietandersnie Fons.

Bekijk ruimtetijd als weefsel, dat is de beste vergelijking, dat gebogen wordt door de aanwezigheid van massa. De aarde vervormt de ruimtetijd dus, vandaar het tijdsverschil

Afbeelding

Bij een zwart gat is die vervorming vele malen sterker, je kunt zeggen dat er dan een gat in het ruimtetijdweefsel komt. In die diepe diepe put staat de tijd stil (bekeken vanaf een afstand van dat zwarte gat), klokken staan er stil. Zouden wij met klok en al in dat zwarte gat belanden (hetgeen ik je ten sterkste moet ontraden), dan blijft die klok lekker doortikken alsof er niks aan de hand is. Maar ziet een waarnemer van afstand mij en die klok, dan zijn we allebei 'bevroren'.

Afbeelding

Je mag van mij over tijd schrijven wat je wil, maar dan heb je het echt alleen over het filosofische begrip. Waar ik ook met veel genoegen over lees en over nadenk. Als ik mijn natuurkundige pet opzet haal ik een dikke streep door het begrip tijd en heb het alleen nog over ruimtetijd.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Proeve van bijbelexegese.

Bericht door FonsV » 07-11-2010 14:51

Dag Carel,
Je schreef:Nee, tijd en ruimte zijn geen verschijningsvormen van energie.
Maar... als al dat IS een verschijningsvorm is van één en dezelfde energie, waarvan is tijd en waarvan is ruimte dan verschijningsvormen?
Je schreef:Precies daarom is tijd een menselijke uitvinding.
Aristoteles noemde het een (menselijke) denkcategorie. Als het beestje maar een naam heeft. Tóch?
Je schreef:We gebruiken de klok dan als middel om die processen te ordenen.
En wie heeft de tijd en daarmee de klok 'uitgevonden' of 'bedacht'? Ik heb een hele serie bijdragen over dit onderwerp geplaatst hier.
Je schreef:Als ik mijn natuurkundige pet opzet haal ik een dikke streep door het begrip tijd en heb het alleen nog over ruimtetijd.
En is dat dan geen begrip of denkcategorie, een manier van kijken naar of denken over? :?

Je schreef ergens iets in de zin van 'als je moderne natuurkunde beoefent moet je het verouderde tijdsbegrip van Newton loslaten'. Duid me niet euvel als ik het niet correct formuleer.
Mijn antwoord is: Als ik bij Mediamarkt werkte zou ik antwoorden: “Ik ben toch niet gek”! ;) Natuurlijk zou ik dat doen. In wetenschap is het de normaalste zaak van de wereld een begrip (of 'uitvinding') te moeten bijstellen". :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 07-11-2010 21:01

Hi Fons,
Maar... als al dat IS een verschijningsvorm is van één en dezelfde energie, waarvan is tijd en waarvan is ruimte dan verschijningsvormen?
Tijd bestaat niet, het is een menselijke uitvinding om het voortschrijden der gebeurtenissen in te kunnen plaatsen. Tijd en ruimte zijn geen twee afzonderlijke dingen, ruimtetijd, dat is waar we het in de natuurkunde over hebben. Zie het als een soort weefsel waarbinnen zich de dingen afspelen, sterren geboren worden, sterren sterven, de aarde rond de zon draait en wij naar de begrafenis van Harry Mulisch kijken. De ruimtetijd is geen verschijningsvorm van iets, het is het weefsel waarvan ons heelal is gemaakt.
je schreef:En wie heeft de tijd en daarmee de klok 'uitgevonden' of 'bedacht'? Ik heb een hele serie bijdragen over dit onderwerp geplaatst hier.
Simpel. Ooit was het voldoende om dag en nacht te onderscheiden, bij 'dag' werkte je, bij 'nacht' niet. Naarmate de maatschappij ingewikkelder werd bleek men die 'dag' in kleine stukjes uiteen te moeten rafelen, om afspraken te maken, om dingen in hun verband te plaatsen en zo meer. Sommige klokken zijn uiterst nauwkeurig, veel nauwkeuriger dan voor 'de menselijke maat' nodig is. Maar voor natuurkundige processen bleek het essentieel om de voortgang heel precies te kunnen bepalen en dus zijn die klokken ook gemaakt.
je schreef:Je schreef ergens iets in de zin van 'als je moderne natuurkunde beoefent moet je het verouderde tijdsbegrip van Newton loslaten'. Duid me niet euvel als ik het niet correct formuleer.
Mijn antwoord is: Als ik bij Mediamarkt werkte zou ik antwoorden: “Ik ben toch niet gek”! Natuurlijk zou ik dat doen. In wetenschap is het de normaalste zaak van de wereld een begrip (of 'uitvinding') te moeten bijstellen".
Ik schreef dat omdat je blijft spreken van 'tijd' in filosofische zin waar ik nadrukkelijk het onderscheid maakte het over het natuurkundige begrip te hebben. Overigens in geval van Newton en Einstein ging het niet slechts over een 'bijstelling', het ging om een volkomen nieuwe kijk, ten diepste verschillend van de opvattingen van Newton. Zulk soort enorme omwentelingen op gebieden waar we reeds iets van af dachten te weten hebben we niet al te vaak meegemaakt. Je kunt het vergelijken met de situatie dat die 6000 jaar toch blijken te kloppen. Zo groot was de omwenteling met de speciale en vooral de algemene relativiteitstheorie.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Proeve van bijbelexegese.

Bericht door FonsV » 08-11-2010 13:21

Dag Carel,

Dank voor je reactie. :)
”Je” schreef:Tijd bestaat niet, het is een menselijke uitvinding om het voortschrijden der gebeurtenissen in te kunnen plaatsen.
Cruciaal in deze bewering is de betekenis van de term 'bestaan'.

Dan heb ik nog graag een antwoord op deze vraag: Bestaat (in dezelfde betekenis) ruimte wel?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Re: Proeve van bijbelexegese.

Bericht door FonsV » 08-11-2010 14:08

Dag Carel,

Dank voor je reactie. :)
Je schreef:Tijd bestaat niet, het is een menselijke uitvinding om het voortschrijden der gebeurtenissen in te kunnen plaatsen.
Cruciaal in deze bewering is de betekenis van de term 'bestaan'.

Dan heb ik nog graag een antwoord op deze vraag: Bestaat (in dezelfde betekenis) ruimte wel?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Re: Proeve van bijbelexegese.

Bericht door carel » 08-11-2010 16:25

Hi Fons,
FonsV schreef:Dag Carel,

Dank voor je reactie. :)
Je schreef:Tijd bestaat niet, het is een menselijke uitvinding om het voortschrijden der gebeurtenissen in te kunnen plaatsen.
Cruciaal in deze bewering is de betekenis van de term 'bestaan'.

Dan heb ik nog graag een antwoord op deze vraag: Bestaat (in dezelfde betekenis) ruimte wel?

Groeten.

Fons.
Klopt, goed gezien! Het gaat inderdaad om het begrip 'bestaan'. Welnu Fons, hier gebruik ik het puur en alleen in de natuurkundige betekenis, 'bestaan' betekent dan zoveel als 'behorend tot het natuurkundig idioom cq de verzameling natuurkundige begrippen'. In filosofische zin bestaat tijd natuurlijk wel, in alle mogelijke vormen en betekenissen. Precies waar jij ooit over gepost hebt.

En inderdaad, ook het begrip 'ruimte' bestaat sinds Einstein niet. Daar hebben we het over ruimtetijd, maar dat wist je al. In de meetkunde kom je het begrip 'ruimte' weer wel tegen, maar dan in de koppeling Euclidische ruimte http://nl.wikipedia.org/wiki/Euclidische_ruimte Je ziet daar ook de fraaie wiskunde waarmee je de euclidische ruimte beschrijft. De moeite waard. In de euclidische ruimte is de som van de hoeken van een driehoek bijvoorbeeld 180 graden. In de ruimtetijd kan de zwaartekracht van een of ander lichaam of de snelheid van een voorwerp die optelsom echter een heel andere waarde geven.

kanikooknixaandoen :cry:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Proeve van bijbelexegese.

Bericht door FonsV » 08-11-2010 17:17

Dag Carel,

Wederom bedankt.
Je schreef:Welnu Fons, hier gebruik ik het puur en alleen in de natuurkundige betekenis, 'bestaan' betekent dan zoveel als 'behorend tot het natuurkundig idioom cq de verzameling natuurkundige begrippen'.
En nou had ik net van de natuurkunde(sic!) voor waar aangenomen: al dat bestaat is een verschijningsvorm van één en dezelfde energie. Is dat nu waar of niet?
Je schreef:Tijd bestaat niet, het is een menselijke uitvinding om het voortschrijden der gebeurtenissen in te kunnen plaatsen.
Aristoteles noemde het daarom een denkcategorie, en manier van denken. En de filosofie heeft in het onderdeel ontologie het recht om zich over het bestaan uit te spreken. Op dezelfde manier noemt hij de ruimte een denkcategorie, ook iets dat geen verschijningsvorm van één en dezelfde energie is en dus niet bestaand in de betekenis van verschijningsvorm van één en....

Sinds wij meer zicht hebben gekregen op een wereld die - in het hééél grote én hééél kleine - wat gecompliceerder is dan de zijne, is er een verfijning en/of samensmelting nodig van twee denkcategorieën om de bestaande werkelijkheid te kunnen verklaren. En van mij mag die nieuwe denkcategorie 'ruimtetijd' of 'tijdruimte' worden genoemd.

Wat vind je hiervan? :-)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 08-11-2010 22:14

Hi Fons,

je schreef:En nou had ik net van de natuurkunde(sic!) voor waar aangenomen: al dat bestaat is een verschijningsvorm van één en dezelfde energie. Is dat nu waar of niet?
1) al dat bestaat is te ruim. We weten bijvoorbeeld niet wat de donkere materie en energie is. Het enige dat we weten is dat de donkere materie en energie de ruimtetijd krommen, net zoals gewone materie en energie dat doen. Zo is deze toch wat mysterieuze materie en energie ook ontdekt
2) één en dezelfde energie is een lastige typering, wat is één energie? En wanneer is 'de ene' energie dezelfde als de andere? Is gewone energie, bijvoorbeeld electriciteit, hetzelfde als die donkere energie? Ik heb geen idee.
je schreef:Aristoteles noemde het daarom een denkcategorie, en manier van denken. En de filosofie heeft in het onderdeel ontologie het recht om zich over het bestaan uit te spreken. Op dezelfde manier noemt hij de ruimte een denkcategorie, ook iets dat geen verschijningsvorm van één en dezelfde energie is en dus niet bestaand in de betekenis van verschijningsvorm van één en....
Dit is filosofie Fons. En dat mag. Maar natuurkundig gooit Arie alles door elkaar en dat mag hij. Ik begrijp er alleen helemaal niks meer van 8) ... en dat mag ik ook ... toch
Sinds wij meer zicht hebben gekregen op een wereld die - in het hééél grote én hééél kleine - wat gecompliceerder is dan de zijne, is er een verfijning en/of samensmelting nodig van twee denkcategorieën om de bestaande werkelijkheid te kunnen verklaren. En van mij mag die nieuwe denkcategorie 'ruimtetijd' of 'tijdruimte' worden genoemd.
Fons, Fons, Fons. Arie en Albert waren op hun terrein grote mannen. Maar ze speelden op heel andere terreinen en voor alle duidelijkheid, de ruimtetijd van Einstein is geen denkcategorie, het is een zeer accurate duiding van de fysieke werkelijkheid. Er komt heel wat meer bij kijken dan het versmelten van twee denkcategorieen. Jij blijft natuurkundige begrippen in een filosofisch pak naaien en dat leidt niet tot meer helderheid. ALthans niet bij mij.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Proeve van bijbelexegese.

Bericht door FonsV » 09-11-2010 14:26

Dag Carel,

Dank weer voor je reactie. Of we het ooit eens zullen worden betwijfel ik, maar dat lijkt me niet het einde van alles. :)
Je schreef:1) al dat bestaat is te ruim. We weten bijvoorbeeld niet wat de donkere materie en energie is.
Waarom is dat te ruim? Hoe kun je dat als zeker beweren als je niet weet nóch wat donkere materie nóch wat energie is. Je noemt zelf beide 'mysterieus'.
Een van de 'knapste' want volledig mysterieuze Bijbeltekst is die uit het braambos waar 'God' (wat/wie is dat?) zichzelf voorstelt als 'Ik ben die ben'. (Een tekst die altijd verkeerd wordt vertaald zodat hij te begrijpen lijkt.) 'Ben' is een vorm van zijn of bestaan en ik moet de eerste nog tegenkomen die mij een definitie van bestaan geeft. Toch ben ik mij ervan van bewust dat ik met bestaan bezig ben.
Je schreef:2) één en dezelfde energie is een lastige typering, wat is één energie?
Als je mij dus vraagt wat energie is (zonder dat 'één'), dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Reden: ik kan de juiste woorden niet vinden omdat ik het met mijn verstand niet kan 'begrijpen'.
Je schreef:En wanneer is 'de ene' energie dezelfde als de andere?
Je mag ook vragen: 'Wanneer is de ene mens dezelfde als de andere'?
Je schreef:Is gewone energie, bijvoorbeeld electriciteit, hetzelfde als die donkere energie?
Is een blanke mens hetzelfde als een zwarte mens? Als mens wel, ja. Wat verschijningsvorm betreft zijn er verschillen.
Je schreef:de ruimtetijd van Einstein is geen denkcategorie, het is een zeer accurate duiding van de fysieke werkelijkheid.
Juist: een aanduiding van de werkelijkheid en als 'aanduiding' kan het volledig correct zijn maar een aanduiding is het symbool van een begrip of een gedachte. En gedachten bestaan in het denken en mogen onderscheiden worden van de werkelijkheid waarop ze pretenderen te slaan.

Intussen heb ik veel belangstelling voor zowel het onmeetbare heelal als voor het niet meer te meten subatomaire. In mijn gymnasiumtijd kende ik alle sterrenbeelden, wist ik in welk jaargetijde ze het beste te zien waren en kon ik ze aanwijzen. Als ik in de krant lees dat iemand op miljoenen lichtjaren van de aarde een zwart gat heeft ontdekt denk ik bij mezelf: 'Over even zoveel miljoenen lichtjaren kun je zien wat er werkelijk (be)stond toen je het zwarte gat zag. Dat wordt dus even wachten. ;)

In het verleden heb ik je al eens tegen de haren in gestreken door wat laatdunkend te doen over 'A small step for man, a giant leap for mankind'. Op het moment dat ik het in 1969 op TV zag gebeuren twijfelde ik al aan de 'geweldige sprong' die NB het mensdom zou gaan maken. En nog steeds zie ik die geweldige sprong niet want er is nog meer dan teveel te verbeteren op deze aardbol. Niet in technische zin, maar in menselijke zin.

Zo is voor mij de voorgenomen expeditie naar Mars een voorbeeld van hoe de nooit voldoende te prijzen 'Verlichting' geleidelijk is ontaard in 'Verblinding'. Wat hebben we op Mars te zoeken? Maar het zal door de initiatiefnemers wel anders gekwalificeerd worden. Wat gaat er boven een giant leap? :?
Je schreef:Jij blijft natuurkundige begrippen in een filosofisch pak naaien en dat leidt niet tot meer helderheid. Althans niet bij mij.
Ik moet toegeven dat ik geen kind aan huis ben in de huidige fysica. Ik zou dus bar veel tijd moeten steken in het bestuderen van van alles en nog wat. Maar ik voorzie dat ik, als ik alles onder de knie heb, voor de zoveelste keer zal denken: 'Het gaat me allemaal oneindig ver boven mijn pet en omdat het dat NU al doet bespaar ik me liever al die moeite. M.a.w. het zal ook mij niet meer helderheid brengen'.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 15-12-2010 23:49

Hi Fons,

Deze post was me ontgaan, nu dan dus.
je schreef:Dank weer voor je reactie. Of we het ooit eens zullen worden betwijfel ik, maar dat lijkt me niet het einde van alles.
Als ik ooit verlegen zou zitten om cryptische zinnen dan weet ik bij wie ik terecht kan hoor :P Ik praat niet snel over eindes en zeker niet over 'het einde van alles'. Het feit dat we het hier ooit over eens zullen worden is niet het einde van iets maar het begin van bijvoorbeeld het begrijpen dat sommige dingen voor de een wel en voor de ander niet te begrijpen zijn. En dat kan dan weer leiden tot nieuwe vragen, nieuwe invalshoeken. Dus het begin van iets.
je schreef:Waarom is dat te ruim? Hoe kun je dat als zeker beweren als je niet weet nóch wat donkere materie nóch wat energie is. Je noemt zelf beide 'mysterieus'.
Bij ons lopen in deze discussie de natuurkunde en filosofie danig door elkaar heen. Bij natuurkunde maak ik graag onderscheid tussen dat wat 'zeker' (in de wetenschappelijke betekenis van het woord) is en dat wat vermoedelijk is, als je de modellen doortrekt tot gebieden waar we nog niks kunnen meten. Filosofisch kan ik met je meegaan in 'al dat er is', geen probleem.
je schreef:Een van de 'knapste' want volledig mysterieuze Bijbeltekst is die uit het braambos waar 'God' (wat/wie is dat?) zichzelf voorstelt als 'Ik ben die ben'.
Dat is zeker een raadselachtige. Bij mij roept het iets van Descartes op, 'ik denk dus ik besta'. Maar 'ik ben die ben' is dieper, filosofischer. Mooie zin.
je schreef:Intussen heb ik veel belangstelling voor zowel het onmeetbare heelal als voor het niet meer te meten subatomaire. In mijn gymnasiumtijd kende ik alle sterrenbeelden, wist ik in welk jaargetijde ze het beste te zien waren en kon ik ze aanwijzen.
Het interessante hier is dat wij als mens feitelijk precies tussen deze twee 'onmeetbaarheden' in staan. In termen van het heelal zijn wij niets, in vergelijk met het (sub)atomaire zijn wij een universum op zich. Dieper: het ene heelal kan het andere nooit echt bereiken, de ene mens kan de andere ook nooit echt bereiken. Ik houd wel van dat soort symmetrieen.
je schreef:Als ik in de krant lees dat iemand op miljoenen lichtjaren van de aarde een zwart gat heeft ontdekt denk ik bij mezelf: 'Over even zoveel miljoenen lichtjaren kun je zien wat er werkelijk (be)stond toen je het zwarte gat zag. Dat wordt dus even wachten.
Dit laat precies zien wat ik met mijn voorgaande zin bedoel: hier ben je compleet onbegrijpelijk voor me. ik heb deze zin enkele keren gelezen, maar daardoor werd hij alleen maar onbegrijpelijker. Gelukkig is wiskunde wat makkelijker te begrijpen Fons :lol:
je schreef:In het verleden heb ik je al eens tegen de haren in gestreken door wat laatdunkend te doen over 'A small step for man, a giant leap for mankind'. Op het moment dat ik het in 1969 op TV zag gebeuren twijfelde ik al aan de 'geweldige sprong' die NB het mensdom zou gaan maken. En nog steeds zie ik die geweldige sprong niet want er is nog meer dan teveel te verbeteren op deze aardbol. Niet in technische zin, maar in menselijke zin.
Hier meng je weer op onnavolgbare wijze een aantal dingen door elkaar. Je begint bij Armstrong, dan spring je naar verbeteringen in menselijke zin. Goed, dat kan. Die geweldige sprong zie ik wel trouwens. Die reis heeft ons perspectief verbreed en dat doet het ontdekken van zwarte gaten ook. Niet bij iedereen, maar dat hoeft ook niet. In menselijke zin is er wel wat gebeurd door die reis, want steeds meer mensen zien in dat we niet meer hebben dan deze ene aarde, daar moeten we het van hebben.
je schreef:Wat gaat er boven een giant leap?
Om maar iets te noemen: een paradigmaverschuiving. Bijvoorbeeld toen Einstein zijn algemene relativiteitstheorie publiceerde. Het universum bleek niet de blokkendoos te zijn die Newton had beschreven maar op een veel verfijnder mechanisme te zijn gebaseerd. Heel veel groter kan een verschuiving of sprong zo je wil, niet zijn.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie