Proeve van bijbelexegese.

Veel wetenschappers zijn gelovig. op gebieden als evolutie en het ontstaan van het heelal. De vraag is of deze twee 'belevingswerelden' elkaar al of niet uitsluiten of juist aanvullen
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Proeve van bijbelexegese.

Bericht door FonsV » 19-10-2010 16:12

PROEVE VAN BIJBELEXEGESE

Al een tijdje lijkt het me een aardig idee om hier eens een 'proeve van moderne bijbelexegese' te geven. De moderne exegese verschilt nogal wat van de oude vertrouwde en menigeen heeft daar niet de flauwste notie van. Tegelijkertijd zit ik tegen mezelf te zeuren: 'Als je dat een aardig idee vindt, waarom doe je het dan niet'?

En dan kom ik met smoezen, ook wel 'onderbouwingen' genoemd: 'Het forum waarop ik bezig ben heet Evolutie en Creatie. In feite zou het beter 'Creatie tegen evolutie' heten maar dat is mijn strikt persoonlijke indruk. Het onderwerp leek er dus niet thuis te horen.

Maar... er zijn ook rubrieken voor andere onderwerpen gereserveerd zoals: Kunnen religie en wetenschap samengaan? en: De bijbel van kaft tot kaft waar? Nou is bijbelexegese een onderdeel van bijbelwetenschap.
* Bijbel heeft met geloof en religie te maken en exegese is wetenschap. Dan zou het dus kunnen.
* En... wanneer mag iets wat in de bijbel wordt geschreven of beschreven 'waar' worden genoemd? Je hebt historisch waar, fysisch waar, geologisch waar, astrologisch waar; is de bijbel in elke betekenis altijd waar? Lijkt me mooi materiaal voor een gedeachtewisseling.

Na rijp beraad dus heb ik het besluit genomen om toch maar eens een staaltje moderne bijbelexegese te plaatsen en ik koos voor het Johannesevangelie en daarvan hoofdstuk 11.

Nu is dit mijn voorstel: ik geef iedereen die geïnteresseerd is een paar dagen de tijd, b.v. tot 24 oktober, om zelf de tekst te lezen en er zijn exegetisch licht over te laten schijnen. Het gaat vooral om de verzen 1 t/m 46 maar het kan volstrekt geen kwaad, eigenlijk alleen maar goed, als de verzen 47 t/m 57 erbij worden genomen. Kost maar een paar minuten.

Voor wie geen bijbel bij de hand heeft geef ik deze url: http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl. Je vindt daar een aantal vertalingen zoals * De Nieuwe Bijbelvertaling, * Statenvertaling, * Nederlands Bijbelgenootschap Vertaling (1991), * Willebrordvertaling (1995) en * Groot Nieuws Bijbel (1996). Je kunt je voorkeur aanvinken en desnoods alle vijf aanvinken om de verschillende vertalingen vers voor vers met elkaar te vergelijken. Lees de tekst eens en beoordeel hem kritisch maar niet vitterig. En wie weet zendt iemand al zijn exegese in. Dat zou helemáál leuk zijn.

Maar ik zie het wel. Of niet, natuurlijk. Maar dan zie ik dát weer wél. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 19-10-2010 17:43

Hi Fons,
je schreef:Het forum waarop ik bezig ben heet Evolutie en Creatie. In feite zou het beter 'Creatie tegen evolutie' heten maar dat is mijn strikt persoonlijke indruk
Waarom? Ik zie graag een nevenschikking in de titel, pas dan kun je een open gesprek verwachten. dat 'tegen' valt echt nogal mee, ik heb het veel en veel erger meegemaakt, overigens vice versa, dus niet alleen creatie tegen evolutie, maar ook evolutie tegen creatie. Dus inderdaad, jouw strikt persoonlijke indruk. En dat mag Alfonsus, prima zelfs.

Je komt met een heel interessante tekst, de 'opstanding van Lazarus'. Eerst een heel flauwe opmerking: als iemand zich 't lazarus drinkt en opstaat, dan wordt er vaak niet zo'n fraai verhaal over geschreven :? Toch...

Paar opmerkingen. Ik weet niet of je dat echt exegese kunt noemen, gewoon een 'holistische kijk'.

Het komt op mij over als een echt gebeurd verhaal. De mensen die er in voorkomen lijken me echte mensen en de gebeurtenissen, behalve dan die opstanding/tot leven wekking, lijken me uit het leven gegrepen te zijn.

Belangrijk is hier de vraag 'geloof jij', Joh 11,25. Ik vraag me af waarom dat zo belangrijk is. Stel ik zou niet geloven, zou deze gebeurtenis zich dan niet hebben voorgedaan? Als ik erbij zou zijn geweest zou Jezus dan gezegd hebben: "Scheert u weg gij ongelovige Carel, gij verstoort Mijn daad"

Jezus ergert zich enkele keren, Joh 11,33 en 38. Uit beide verzen spreekt een vertrouwen maar vooral een verwachting dat Jezus dat kunstje, in leven blijven of opstaan uit de dood van Lazarus, wel even zou klaren. Ik vraag me dan af waar die ergernis op gebaseerd is of waar deze uit voortkomt. Uit de tekst wordt dat niet duidelijk, althans mij niet.

Vers 40 is weer een heel typische, Jezus zei tegen haar: ‘Ik heb je toch gezegd dat je Gods grootheid zult zien als je gelooft?’ Als ik dat lees dan krijg ik de indruk dat het feit dat men gelooft Jezus op de een of andere manier de kracht geeft om een wonder als dit te plegen. De manier waarop het gevraagd wordt vind ik heel typisch. Ook de dank aan de Vader geeft voor mij aan dat Jezus het op eigen kracht misschien niet had gekund en dat wist Jezus. Ook voel ik daar de twijfel van Jezus, want de Vader had het dus ook wel eens niet kunnen doen/ Hem kunnen verhoren. Ook lijkt deze tekst aan te geven dat Jezus zelf geen God is, anders was het anders geformuleerd.

De laatste verzen laten zien dat met deze daad iets heel vervelends in gang was gezet, namelijk de onvrede bij de (geestelijke) machthebbers: "die man moeten we uit de weg zien te ruimen"

Heel veel verder kom ik niet eerlijk gezegd. Nu kun je schieten Fons 8)

Maar wel een mooie tekst.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Proeve van bijbelexegese.

Bericht door FonsV » 19-10-2010 19:18

Dag Carel,

Dank voor je reactie.

Verder houd ik me nog even stil in de hoop dat wat meer bezoekers nog iets anders doen dan alleen maar de draad openen.

Een nevenschikking in de titel is inderdaad op zijn minste neutraler. Alhoewel... er komt dan allicht weer een vlijmscherpslijper die vraagt waarom evolutie vóór creatie wordt genoemd. Was de laatste niet eerder dan de eerste? En daarom noemde ik creatie eerder dan evolutie, mezelf indekkend door de overweging dat de een het niet oneens kan zijn met de ander als de ander het niet is met de een. (Ingewikkeld geformuleerd! :?) Een mens prakkiseert wat af. ;-)

Mijn stilte hier duidt alleen maar op geduldig wachten tot het de 24ste is en dan kom ik wel met mijn verhaal en daarin ongetwijfeld ook een reactie op jouw inbreng.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 19-10-2010 21:02

Hi Fons,

Dat je wacht met je reactie begrijp ik.

Even ingaan op een wel heel fonsiaanse formulering (jij kan er wat van zeg 8) )
je schreef:Een nevenschikking in de titel is inderdaad op zijn minste neutraler. Alhoewel... er komt dan allicht weer een vlijmscherpslijper die vraagt waarom evolutie vóór creatie wordt genoemd. Was de laatste niet eerder dan de eerste? En daarom noemde ik creatie eerder dan evolutie, mezelf indekkend door de overweging dat de een het niet oneens kan zijn met de ander als de ander het niet is met de een. (Ingewikkeld geformuleerd! ) Een mens prakkiseert wat af.


Evolutie genoemd voor creatie? Dan krijg je de mensen die het andersom willen. Voor mij is er in de discussie een pure nevenschikking, dus gelieve voortaan te lezen zo je wilt, zolang de woorden 'en' 'creatie' en 'evolutie' erin voorkomen. Hoe eenvoudig kan het leven zijn.

Maar dan deze:
En daarom noemde ik creatie eerder dan evolutie, mezelf indekkend door de overweging dat de een het niet oneens kan zijn met de ander als de ander het niet is met de een.

Vervolgens schrijf je eufemistisch: "(ingewikkeld geformuleerd)". Laat ik je nu eens volledig gelijk geven, sterker, hiervoor is zelfs hogere wiskunde niet toereikend. :roll: Doe me een lol, lees dit eens hardop voor als je voor de spiegel staat, en besef dat je een politieke loopbaan misgelopen bent, want met dit soort zinnen scoor je in bepaalde partijen enorm.

Is partij-ideoloog niks voor jou?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Proeve van bijbelexegese.

Bericht door FonsV » 19-10-2010 21:24

Dag Carel,

Dank voor je reactie. :)

Ingewikkeld geformuleerd? Ja, dat vond ik ook. Als twee het niet met elkaar eens zijn is de ene het niet met de ander en de ander niet met de een. Piet lijkt op Jan, maar Jan niet op Piet lijkt me wat errug moeilijk. Buiten de politiek dan en daarin voel ik me niet thuis. ;)
Je schreef:Doe me een lol, lees dit eens hardop voor als je voor de spiegel staat.
Als ik voor een spiegel sta kan ik niet lezen. Anders hangt die spiegel er voor niets. Weer zoiets! :lol:

Nogmaals: een mens piekert wat af. Niet alle mensen.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Terrence
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-08-2010 19:35

Bericht door Terrence » 21-10-2010 19:06

Ik heb de Bijbel al een tijdje niet opengeslagen. Maar ik wil best meedoen, ik snap alleen niet precies wat er van me verwacht wordt. Gewoon een beschrijving wat ik Johannes 11 lees?

Ik zal er morgen eens naar gaan kijken :)

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Proeve van bijbelexegese.

Bericht door FonsV » 21-10-2010 20:30

Dag Terence,

Gewoon lezen en dan kijken hoe je reageert. Was is het voor een verhaal? Wat is de bedoeling van deze of gene tekst? Alsof je het voor het eerst van je leven onder ogen krijgt. Zoiets.

Leuk dat je mee wilt doen.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 21-10-2010 20:52

Hi Fons,

Bij deze: doe mee, het is een interessante tekst en laten we eens 'de diepte' ingaan. Bijbelkenners genoeg en zeker ook mensen die de Bijbel al een tijdje niet hebben opengeslagen cq een site bezocht hebben.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bible=Bible&l=nl is een erg goede site

Gewoon terug naar de bron, kijken wat we lezen/zien/ontdekken/afwijzen of opnieuw erkennen 8) :?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Proeve van bijbelexegese.

Bericht door FonsV » 24-10-2010 14:41

Proeve van exegese

In het Johannes-evangelie is de opwekking van Lazarus de climax in een serie van zeven 'tekenen', die begint met de verandering van water in wijn op de bruiloft van Kana (Joh 2:1-12).

Er is (in Joh 11), naast andere problemen, een drietal zuivere tekstproblemen die - lijkt me toe - om een oplossing vragen. Voor ik het daarover heb eerst een anekdote en tot slot een vraag. Ik zit zelf namelijk met m'n eigen voorstel (exegese plegen) ietwat in mijn maag. :?

In het derde jaar van het gymnasium kregen we een nieuweling in de klas die met haar ouders van ergens uit het Verre Oosten naar Nederland was teruggekeerd. Haar vader had daar twee jaar voor een Nederlandse firma gewerkt en zij had een internationale school bezocht waar ook Latijn en Grieks werden gedoceerd. Haar vader en moeder hadden zelf gymnasium gedaan dus...

Ze heette Leny, had roestkleurige kroeshaar, brillenglazen van tenminste -11 met daarachter piepkleine oogjes, het gezicht vol sproeten en een te lange onderkaak (centen- of wijwaterbakje); kortom geen beauty. Maar ze bleek al gauw haar plaats in de klas gevonden te hebben en niemand haalde het in zijn/haar hoofd om met haar een loopje te nemen. Volgens haar seksegenoten was ze in de gymzaal aan meerdere toestellen een geweldige topatlete.

Ze woonde net als ik in de buurt van Kijkduin en op woensdag van de Goede Week – de vakantie was net begonnen – fietsten we samen de lange weg naar huis. Onderweg bleek dat ze volledig niet-godsdienstig was opgevoed, bij geen enkele religie of kerk gehoorde. Goden waren voor haar de klassieke goden, Zeus en consorten. Dat kon ik me, zelf opgegroeid in een uitgesproken godsdienstig milieu, niet voorstellen. Zó bij de hand en dan zó achterlijk. :) Ze wist niet waar kerken nu eigenlijk toe dienden en wilde er wel een van binnen zien. Ik stelde voor om dat bij mijn kerk te doen want daar kwamen we toch langs. Dat was prima.

Fietsen op slot tegen de kerk en met de tassen naar binnen. Toen de deur zich achter ons sloot keek ze verbaasd en bewonderend om zich heen. Opvallend vond ik dat ze fluisterend begon te praten, duidelijk onder de indruk. “Mooie ramen, zeg”. Gebrandschilderd. ”Wat stelt het voor”? Ik uitleggen. “Mooi, joh. Goh, wat een orgel! Dat ís toch een orgel”? Ja, dat is een orgel. Door de rechter zijbeuk liepen we naar voren.

Toen viel haar oog op de levensgroot en realistisch geschilderde kruiswegstatie ‘Jezus wordt aan het aan het kruis genageld’. Verschrikt sloeg zij de handen voor de mond, liet haar tas los en met ogen groot van ontzetting zei ze “Getver” en keek me geshockeerd en met onmiskenbaar afgrijzen aan. Ik probeerde het als bijna 15-jarige uit te leggen. Blijkbaar nogal in verwarring want ik herinner me maar vaag 'mens geworden' en 'zoon van god' en 'zondeval' en 'kruisiging' en misschien nog wat meer. Ze staarde me niet begrijpend aan of ik een vreemde taal sprak. “Geloven jullie dat”? Ik knikte, lichtelijk bedremmeld. Ze bekeek me als iets heel engs. “Jullie zijn geschift” zei ze, pakte haar tas, keek nog een keer over haar schouderkort naar de statie en liep kordaat de kerk uit.

Nee, ze ging verder wel alleen naar huis, woonde maar een paar straten verder en ik moest nog een heel eind. Ze sprong op haar fiets en ging haars weegs zonder gedag te zeggen. En ik? Ik stond er maar en keek er naar. Beetje van slag. Na de vakantie bleef ze bij me uit de buurt en geen van beiden begon over wat was voorgevallen.

Nou zit ik met een probleem namelijk: kun je wel onbevangen kritiek leveren op religieuze verhalen als je areligieus bent groot geworden?

Of …..........kun je het juist pas dán, als je nog van n·i·e·t·s 'weet/overtuigd bent'?

Er zijn in de verschillende religies en culturen, weet ik nu, talloze religieuze verhalen waarin de meest onwaarschijnlijke dingen gebeuren, al dan niet gruwelijk. Meer dan 80 z.g. 'helden' zijn wereldwijd op een wonderbaarlijke manier verwekt en/of geboren, hebben tijdens hun leven onmogelijke dingen gedaan, zijn gestorven of omgebracht, vaak naderhand weer 'verschenen' of zelfs opnieuw levend geworden. Is dat allemaal echt gebeurd? Indien niet, wanneer is het verhaalde dan wél waar en wanneer níet?

Om alvast te antwoorden op de reagerende poster(s):
Carel schreef:Het komt op mij over als een echt gebeurd verhaal. De mensen die er in voorkomen lijken me echte mensen en de gebeurtenissen, behalve dan die opstanding/tot leven kweking, lijken me uit het leven gegrepen te zijn.
Kun jij nu voor jezelf zeggen: 'De kern van het verhaal (opstanding) kan niet echt gebeurd zijn dus het verhaal kan niet echt gebeurd zijn'? Of is de opstanding niet de kern van het verhaal? Wat is dat dan wel? Wat is het hier: 'storylike history' of 'historylike story' of mogelijk nog iets anders?
Carel schreef:Belangrijk is hier de vraag 'geloof jij', Joh 11,25. Ik vraag me af waarom dat zo belangrijk is. Stel ik zou niet geloven, zou deze gebeurtenis zich dan niet hebben voorgedaan? Als ik erbij zou zijn geweest zou Jezus dan gezegd hebben: "Scheert u weg gij ongelovige Carel, gij verstoort Mijn daad"?
Daar weet ik zo gauw geen antwoord op.
Carel schreef:Jezus ergert zich enkele keren, Joh 11,33 en 38. Uit beide verzen spreekt een vertrouwen maar vooral een verwachting dat Jezus dat kunstje, in leven blijven of opstaan uit de dood van Lazarus, wel even zou klaren. Ik vraag me dan af waar die ergernis op gebaseerd is of waar deze uit voortkomt. Uit de tekst wordt dat niet duidelijk, althans mij niet. Val Statenvertaling.
Hier heb je dan een van de vele voorbeelden van hoe een tekst verschillend kan worden geïnterpreteerd en op- of overgeschreven.
Carel schreef:Als ik dat lees dan krijg ik de indruk dat het feit dat men gelooft Jezus op de een of andere manier de kracht geeft om een wonder als dit te plegen.
Dit lijkt mij in strijd met de officiële leer dat Jezus zowel God als mens was. Als Hij een wonder deed, deed Hij dat niet als mens maar als God en dus almachtig. In het verhaal wilde Hij toch iets bewijzen, desnoods tegen alle ontkenningen in? Of zie jij dat anders?

Maar goed: de volgende keer over de eerste van de drie pure tekstkritieken.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Proeve van bijbelexegese.

Bericht door FonsV » 28-10-2010 17:40

Proeve van exegese

In het Johannes-evangelie is de opwekking van Lazarus de climax in een serie van zeven 'tekenen', die begint met de verandering van water in wijn op de bruiloft van Kana (Joh 2:1-12). En die tekenen zijn bedoeld als even zovele 'bewijzen' dat Jezus de Messias is, de Zoon van God en dat er een leven-voor-altijd is voor iedereen die het juiste geloof beleidt. Wie doden weer tot leven kan wekken is goddelijk en dus tot alles in staat.

En dan – eindelijk – het eerste van een drietal zuivere tekstproblemen die - lijkt mij toe - om een oplossing vragen.

Bij Johannes is de opwekking van Lazarus voor de Joodse autoriteiten de druppel die de emmer deed overlopen. Zij zaten Jezus al een tijdje met strikvragen en andere slimmigheden op de huid, maar dit overtrof alles! Zij waren geshockeerd en doodsbang dat het hele volk zich zou laten overtuigen om achter Jezus als de Messias (bevrijder) aan te gaan om daarmee de Romeinen uit te dagen tot gewelddadig repressief optreden. Vandaar dat de farizeeën onmiddellijk plannen maakten om zich van Jezus te ontdoen. En dit keer voor goed.
De opstanding van Lazarus wordt bij Johannes dus in een begrijpelijke gebeurtenis beschreven als de onmiddellijke aanleiding tot de arrestatie, het vonnis en de kruisiging.

Maar… dit is in flagrante tegenstelling met het beeld in de andere evangeliën, die van Matteüs, Marcus en Lucas. Marcus – bijvoorbeeld – vertelt in hoofdstuk 11,15-18: 'Ze kwamen in Jeruzalem. Hij ging de tempel binnen en begon iedereen die daar iets kocht of verkocht weg te jagen; hij gooide de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers omver, en hij liet niet toe dat iemand voorwerpen over het tempelplein droeg. Hij hield de omstanders voor: ‘Staat er niet geschreven: “Mijn huis moet voor alle volken een huis van gebed zijn”? Maar jullie hebben er een rovershol van gemaakt!’ De hogepriesters en de schriftgeleerden hoorden wat er gebeurd was en zochten naar een mogelijkheid om hem uit de weg te ruimen; ze waren bang voor hem, omdat het hele volk in de ban was van zijn onderricht'.
Hier is dus het optreden in de tempel de directe aanleiding tot de arrestatie van Jezus en het vervolg daarop.

Het gedoe in de tempel speelt zich bij Johannes af in het begin van Jezus' openbaar optreden, bij de synoptici helemaal aan het einde. Voor mij zat en zit hier een niet te ontkennen tegenspraak. Wannéér is nu wát gebeurd? Niettemin leerde destijds de theologie dat er géén tegenstelling was maar een aanvulling. :? Zouden die farizeeën drie jaar lang hebben geaarzeld om tot actie over te gaan? Zou kunnen natuurlijk.

Normaal denken we zo: als twee of meer getuigen van een gebeurtenis verschillende verslagen geven, dan zijn dit de mogelijkheden: óf één van hen vertelt de letterlijke waarheid óf geen van allen doet dat. Het zou ook nog eens zó kunnen zijn dat geen van de verhalenvertellers zelf getuige is geweest. Ze vertellen dan verder of schrijven op wat hun via via is ter ore is gekomen.

In het verleden heb ik eens een treinongeval meegemaakt waarbij ik er onverwacht goed van af kwam. Spannend! Thuisgekomen vertelde ik het de buurman die voor de deur stond. Goed twee uur later hoorde ik hem mijn verhaal vanuit zijn achtertuin vertellen aan een buurman op het balkon van de bovenwoning. Hij wist veel meer détails dan ik hem had verteld en dat ik het had overleefd was zo goed als onmogelijk geworden. Ik was wonderbaarlijk aan de dood ontsnapt. Er was al een engelbewaarder in het spel. Sterke verhalen hebben de neiging te groeien. ;)

In m'n vorige bijdrage, waarop overigens niemand heeft gereageerd, had ik de vraag gesteld: Kun jij nu voor jezelf zeggen: 'De kern van het verhaal (opstanding) kan niet echt gebeurd zijn dus het verhaal kan niet echt gebeurd zijn'? Of is de opstanding niet de kern van het verhaal? Wat is dat dan wel? Wat is het hier: 'storylike history' of 'historylike story'? Of mogelijk nog iets anders?

Ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie