Proving Darwin Right: New Study Supports Hypothesis That...

Evolutie in ruime zin. Nieuws, nieuwe feiten, theorievorming, onderzoeken, discussies conclusies
Plaats reactie
Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Proving Darwin Right: New Study Supports Hypothesis That...

Bericht door Determinist » 16-06-2011 13:21

Proving Darwin Right: New Study Supports Hypothesis That Competition Is Stronger Between More Closely Related Species

ScienceDaily (June 14, 2011) -
A new study provides support for Darwin's hypothesis that the struggle for existence is stronger
between more closely related species than those distantly related.
While ecologists generally accept the premise, this new study contains the strongest direct experimental evidence yet to support its validity.

The phylogenetic limiting similarity hypothesis is just one of the many ideas Darwin published in his 1859 book called "The Origin of Species."
Persoonlijk had ik deze hypothese van Darwin niet op mijn netvlies, maar het is toch wel weer geinig te zien dat "The Origin of Species" zoveel jaren na eerste verschijning nog steeds door wetenschap gevalideerd wordt.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 16-06-2011 13:32

Hi Determinist,

Ik heb, zoals eerder gemeld, The Origin enkele keren gelezen en deze bewuste hypothese staat me nog heel helder voor de geest. En toen ik vanuit dat perspectief naar foeragerende koolmezen keek was dit ook te zien ook. Die lieten merels en roodborstjes en zo relatief ongemoeid, maar de kuifmezen, staartmezen, pimpelmezen, dus de verschillende 'nabije familileden' werden fel achterna gezeten. En trouwens de eigen soortgenoten ook. Daar zag je de felste confrontaties, de veren vlogen in de rondte.

Dat het originele werk nog steeds een rol speelt kan misschien hieruit - voor een klein deel - worden verklaard, los van het feit dat de prestatie van Darwin er een in de duizend jaar is:

Vergelijk het met een zeiler in een solobootje en een stuurman op de Amerigo Vespucci. Wie weet het beste wat zeilen is? Je zou op het eerste gezicht denken dat dit die stuurman zou moeten zijn, want zo'n groot schip, dat is welhaast het ultieme zeilen. Ik denk van niet. Die zeiler in zijn kleine bootje moet alle disciplines beheersen, van zeilen, reven met en tegen de wind varen, laveren, aanmeren en ook het verstellen van tuig en repareren van zeil en boot. Darwin is met die solozeiler te vergelijken. Hij moest, behoudens de genetica, vele facetten in zijn onderzoek meenemen, hij verkreeg daarmee een heel diep inzicht, bezag de essentie van evolutie, waar wetenschappers nu vaak met een deeltraject bezig zijn en minder gemakkelijk het totaal kunnen overzien.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie