Democratie en nog wat

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Democratie en nog wat

Bericht door FonsV » 03-04-2012 15:12

Dank zij de VPRO had de TV gisterenavond weer een paar goede documentaires (is dat de juiste benaming?) in de aanbieding. De eerste was kleinschalig, de tweede duidelijk grootschaliger.
Als ik er een grote lijn in moet aanwijzen dan zou ik zeggen: het ging over de verhouding tussen 'het gezag/de politiek' en de 'gewone mens'. Wanneer mag die verhouding met 'democratie' worden aangeduid?
Wellicht dat vertrouwheid met GOCU een helpende hand biedt bij het doorzien van de problematiek en het vinden van een antwoord.

Voor het geval iemand nu ontdekt dat hij misschien iets interessants is misgelopen zet ik hier de URL's neer, dan hoeft er niet bij uitzendinggemist.nl gezocht te worden.

http://www.nederland2.nl/programmas/409 ... issed=true

http://www.nederland2.nl/programmas/130 ... issed=true

En, als je dan nog tijd overhebt, ook Pauw&Witteman had een waardevol item: dirigent Johannes Leertouwer met wat informatie over de Mattäuspassion die dezer dagen traditiegetrouw weer op vele plaatsen wordt uitgevoerd. Heb je meteen wat vergelijkingsmateriaal voor het geval je donderdag besluit toch maar te gaan kijken naar de EO en de weergave daar van hetzelfde onderwerp.

http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment- ... 09c5b126ca

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 03-04-2012 15:24

Hi Fons,

Heb nu even wat minder tijd. Kom ik nog op terug. En vergis je niet, de Matthaus is echt op vrijdag, van 12 tot kwart voor 3, bijbelser kan het niet

http://www.eo.nl/archief/tv/matthespassie/
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Democratie en nog wat

Bericht door FonsV » 03-04-2012 16:20

DagCarel,
Je schreef:de Matthaus is echt op vrijdag, van 12 tot kwart voor 3.
Ja, dat weet ik, maar dat is bij de NCRV. Ik heb de partituur al klaar liggen. :)

Vroeger gaf een van de BBC's een 'historische' uitvoering, dus met alleen maar mannen (waar nodig falsetstemmen bij de solisten) in net zo'n kleinschalige bezetting en met dezelfde instrumenten als bij Bach het geval moet zijn geweest. Hééél apart. Maar... ik kan dat nu niet meer vinden. Jammer!

Ik doelde op 'The passion' donderdag op Ned.1 om 20.30 uur bij de eo.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Re: Democratie en nog wat

Bericht door carel » 03-04-2012 16:39

FonsV schreef:DagCarel,
Je schreef:de Matthaus is echt op vrijdag, van 12 tot kwart voor 3.
Ja, dat weet ik, maar dat is bij de NCRV. Ik heb de partituur al klaar liggen. :)

Vroeger gaf een van de BBC's een 'historische' uitvoering, dus met alleen maar mannen (waar nodig falsetstemmen bij de solisten) in net zo'n kleinschalige bezetting en met dezelfde instrumenten als bij Bach het geval moet zijn geweest. Hééél apart. Maar... ik kan dat nu niet meer vinden. Jammer!

Ik doelde op 'The passion' donderdag op Ned.1 om 20.30 uur bij de eo.

Groeten.

Fons.
Ook waarin je de letters BACH kunt terugvinden? Jij bent een kenner op dat gebied immers. Of was het HCAB, dus achterstevoren?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 03-04-2012 21:40

Hi Fons,

Dit wordt geen vrolijke post

Ik zag een docu op NatGeo over Union Carbide! Over de ramp bij Bhopal. Met meer dan 16.000 doden. Haarfijn laat men daarin zien dat er altijd meerdere oorzaken tegelijk spelen wil er zich een ramp voordoen.

Het is een ramp als er meer dan 5 dingen mis gaan. Dat is de grote les van Bhopal. En dat is wat ik in mijn modellen de haarscheuren noem. Tussen Groei (stabiliteit) en Onbalans (twee, vier, veelspalt)

Kijk even mee.

Als er meer dan 5 dingen niet kloppen is er sprake van een ramp. Ok. 1. Te hoge schuld, 2. Sterk stijgende werkloosheid, 3. Geen vertrouwen bij de bevolking. Ik ga nog even door. 4. Ontwrichtende graaiersgilden die zich nergens wat van aantrekken en 5. Stechelende politici, waaronder een vechtSamsom en schreeuwende Sap een raaskallende Dibie en een berekenende Roemer in combinatie met een (veel) te lichte premier en een slap krachteloos kabinet... Een ramp..

Als je een enkel ding van deze vijf om weet te buigen, vooral bijvoorbeeld eensgezindheid of gecontroleerde schuldreductie, dan kan er weer aan het vertrouwen worden gewerkt en dan heb je plotseling een situatie die niet meer rampzalig hoeft uit te pakken.

Ik heb het in bedrijven zien gebeuren. Ik was in 2004 bang dat het NL zou overkomen. Nu gebeurt het.

Sorry Fons, maar ik kan niet anders
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Democratie en nog wat

Bericht door FonsV » 06-04-2012 20:05

Dag Carel,

Bedankt voor je reactie, :)
Je schreef:Als je een enkel ding van deze vijf om weet te buigen, vooral bijvoorbeeld eensgezindheid of gecontroleerde schuldreductie, dan kan er weer aan het vertrouwen worden gewerkt en dan heb je plotseling een situatie die niet meer rampzalig hoeft uit te pakken.
Blijkbaar ben ik nog wat somberder. Ik heb er een hard hoofd in; sorry maar het is niets anders.
Als er voorstellen komen tot een gecontroleerde schuldreductie maar de stechelende politici volharden in hun te keer gaan, leidt dat dan weer niet tot een aanwakkering van het wantrouwen bij de bevolking, zeker als de graaiers gewoon door blijven gaan? Worden de voorstellen dan voldoende breed geaccepteerd? Ik zeg niet dat het zo zal gaan, want zoveel kijk heb ik niet op de situatie; maar ik zal blij zijn dan mee te maken dat ik te somber ben geweest.
Je schreef:Ook waarin je de letters BACH kunt terugvinden? Jij bent een kenner op dat gebied immers. Of was het HCAB, dus achterstevoren?
Op het klavier is de volgorde van laag naar hoog: ahbc. Maar.. de volgorde doet er niet alles toe (erg weinig zelfs) het gaat om het getal 14, verstopt in die letters ( 2+1+3+8 ). De vraag was en is: heeft Bach op zijn manier invulling gegeven aan het verschijnsel getalsmystiek?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 08-04-2012 14:12

Hi Fons,

Goede uitvoering van de Matthäus!

Wat betreft de graaiers nog dit. In mijn boek Open Huis beschrijf ik twee groepen mensen die de onrust die hoort bij de beginnende Onbalans gebruiken om er voordeel mee te behalen, de Onbalans Surfers en de Onbalans Versterkers. Tot de Surfers behoren hier de advocaten ed die op de golven der onrust hun spel spelen, de Versterkers zijn onder meer de discussieprogramma's die inspelen op de groeiende tegenstellingen en ze daarmee vergroten.

Zo was het toen. Ik schreef er ook bij dat die twee groepen de onrust door hun handelen verder verhoogden. Rustbrengers, wat je veel meer nodig had, zag ik heel weinig, ik heb er zelfs geen mensen en groepen bij kunnen bedenken. Ik beschreef de noodzaak daartoe in algemene termen.

En precies dat maakte me behoorlijk ongerust. Ik zag toen dat er geen balans in reductie van de spanningen te vinden was.

De groep waar we nu heel veel last van hebben was nog maar nauwelijks in beeld, de graaiers. Dat is trouwens iets heel typisch van niet lineairiteit, je ziet het niet aankomen. Geen enkel signaal van wat er komen staat eigenlijk. In Groei is echt alles Groei, waar je ook kijkt. Conflicten lijken zich als vanzelf op te lossen.

De graaiers. De invloed van die groep is enorm. Veel en veel sterker dan die van de Surfers en Versterkers. Daar kun je nog je schouders bij ophalen, bij de graaiers niet, die scheuren de maatschappij uiteen. De kerngroep van het graaiersgilde is relatief klein, ik denk rond de 150, met wat meelopers rond de 500. Maar het effect van die groep is duizendvoudig. Dezelfde effecten als wat terroristengroepen sorteren. Ook die trekken de maatschappij uit elkaar.

In mijn boek noem ik de terroristengroepen wel, de graaiers niet. Ik heb bij het schrijven toen enorm gezocht naar hun equivalent in onze maatschappij, maar vond het niet. Pas in 2008 zag ik het verschijnsel levensgroot opdoemen, de bankmanagers. Pas toen werd me duidelijk dat we op weg waren naar een desastreuze tijd, want hun 'vriendjes', het graaiersgilde dus, was wijdverspreid. Je komt ze echt overal tegen. Uit de bankwereld, uit de politiek, ze komen ook nog eens overal vandaan.

De politiek is volkomen onmachtig en dus voltrekt het desastreuze proces zich. Aangewakkerd door die graaiers dus. Voor hen zal het ooit bijltjesdag zijn. Ben daar niet blij nee, want dan is het schip NL al half onder water.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 08-04-2012 18:17

heftig...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 08-04-2012 23:44

Juda schreef:heftig...
Tja, Juda. Ik schreef in 2003-4 een boek en wat ik daarin schreef komt nu uit.

Kan ik ook niks aan doen. :oops:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 14-04-2012 21:54

Hoi Carel,
je schreef dat wat je voorzegd had, nu uitkomt...:

Klopt het dat je tussen de regels door eigenlijk klaagt over de symptomen van het cassandra syndroom ? ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cassandra

heb ik ook vaker last van gehad, dat ik dingen van te voren wist, op onverklaarbare wijze.

De economische crisis, 11 september, t instorten van winkelcentrum t loon, allemaal dingen die ik zag aankomen in duidelijke of onduidelijke mate.

Het van te voren weten voelt voor mij in elk geval aan als een goedaardige gave van Brahman/God.

Ik blijf er vrij rustig onder.

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie