144.000

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

144.000

Bericht door FonsV » 01-04-2012 17:33

Een duizendtal, een duizendtal...
Wat is nou weer een duizendtal?

Een duizendtal, een duizendtal?
Dat is een heel erg groot getal!

Een twaalftal, een twaalftal...
En wat is dan een twaalftal?

Een twaalftal, een twaalftal
is een elftal in overtal!
En een twaalftal maal twaalftal
dat noemen wij een 'gros'.

Kijk: na de laatste total loss
is iedereen de klos.
Behalve dan één duizendtal,
dat wél weer: maal één gros!

't Klinkt allemaal een beetje mal.
Zit hier een schroefje los?
Doe niet zo pienter, beste man.
Alsof ík dat weten kan!

Eén is er Die het weten zal:
Dat is de 'Grote Boss',
Die uit Zijn hoge hemel
omlaag kijkt naar de aarde
en schuddend met Zijn oude hoofd
Zich afvraagt: 'Wordt nou écht geloofd
dat Ik dat openbaarde?

Da's duizendtal maal duizendtal
maal twaalftal maal twaalftal
de grootste nonsens in't heelal'.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 01-04-2012 21:28

Komt dit uit jouw pen Fons? Knap hoor
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

144.000

Bericht door FonsV » 02-04-2012 14:27

Dag Carel,

'Toevallig' kwam ik het tegen in de map 'Allerlei'. Jaren geleden had ik op een gristelijk forum een hardnekkige woordenwisseling over de 144.000 rechtvaardigen en toen het gekissebis me goed de keel uitkwam heb ik de zaak beëindigd met dit gedicht. Het is dus min of meer uit woede geboren. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Re: 144.000

Bericht door carel » 02-04-2012 14:39

FonsV schreef:Dag Carel,

'Toevallig' kwam ik het tegen in de map 'Allerlei'. Jaren geleden had ik op een gristelijk forum een hardnekkige woordenwisseling over de 144.000 rechtvaardigen en toen het gekissebis me goed de keel uitkwam heb ik de zaak beëindigd met dit gedicht. Het is dus min of meer uit woede geboren. :wink:

Groeten.

Fons.
Het doet me sterk denken aan Klaas van der Zwaag met zijn boek 'Afwachten of Verwachten' een 1000 pagina's tellend moeilijk leesbaar boek. Hier is zijn site. http://www.afwachtenofverwachten.nl/homepage.htm waarin hij de spreuk 'velen zijn geroepen en slechts weinigen uitverkoren' in een milder perspectief plaatst. Van der Zwaag was kerkredacteur bij het RD en theoloog/filosoof. Hij was bevindelijk gereformeerd en behoorde tot de gergem gemeente. Ze hebben al zijn functies van hem afgenomen, op een wel heel onchristelijke manier. En die gergemmers kennen de bijbel echt van a-z. Maar of ze hem ook begrepen hebben. De vraag stellen is hem beantwoorden: nee, ze hebben er helemaal niets van begrepen. Precies dat soort dingen maakt die absolutistische stroming zo somber en inhumaan. Ware Jezus nog hier dan zou hij wellicht kwader zijn geweest dan jij hier. En wellicht had ook dat een fraai gedicht of treffend stukje proza opgeleverd.

Hoe dan ook, Fons word jij maar lekker kwaad van tijd tot tijd, dat levert prachtige gedichten op.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 08-04-2012 18:11

lol 8)

grappig gedicht Fons 8)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 27-04-2012 22:10

Dit topic is gebaseerd op Openbaring, waarin gezegd wordt dat 144.000 joden " In de laatste dagen" Christus gaan geloven.
De hele wereld is dan "Misleid door de Satan" een politiek figuur die de macht heeft in de wereld.
een soort openlijke Hitler, zeg maar.
Deze politieke figuur in Israël heeft een stroman in Israël zitten, die de Joden dwingt het teken van de menigten van de naam van het Beest, aan te nemen of te sterven.

Dat is wat het boek zegt, wanneer je het TE letterlijk leest.
het spreekt over het beest uit de Aarde ( Ha'aretz is het beloofde land ) en het beest uit de zee( dat is de rest van de wereld ).

Voor de wat liberaler lezer ( ikzelf )
spreekt het over moed en troost, in een
(mogelijk Fictieve ) duistere tijd.

Zo is het bewonderenswaardig, dat 144.000 Joden God blijven volgen, ookal wordt God door de hele wereld in Openbaring gehaat.

Het zijn dus doorzetters, die zichzelf blijven, ookal is de hele wereld hun vijand.

Zo heb je ook de Rechtvaardige in Openbaring, die er alleen voor staat, en die gewoon doorgaat met zijn leven in gehoorzaamheid van het Atman, ofwel de Geest Gods.

Deze boeken zijn volgens mij meer figuurlijk en spreken over geloof in God in de zin van steun en herkenning in moeilijke tijden, voor mij meer dan de veronderstelde profetische waarde.
Ondanks alle ellende, blijven de hoofdpersonen in Openbaring toch in de God der Liefde geloven.

Of deze verhalen profetisch zijn, daar zullen we waarschijnlijk nooit achter komen, maar ze zijn volgens mij niet bedoeld om de rampspoed als woede van God te belichten.

Veeleer worden de fakkeldragers van de Liefde erin gesteund zodat ze zich kunnen herkennen in verdrukking.
In veel landen worden goede mensen onderdrukt en zo een boek kan in dit licht hen net dat beetje extra geven zodat ze het volhouden.

het boek gaat niet alleen over Joden en Christenen, maar over alle mensen met goede bedoelingen.
Deze vallen onder de naam Rechtvaardigen.
Zij zijn de Heiligen van God.
Een mens zoals ik, heeft daar veel steun aan.

In die liberale visie vind ik Openbaring een prachtig boek.
Terwijl ik de fundamentalistische visie erg duister vind.

Opvallend is ook dat het boek eindigt met een 2 hoofdstukken durende visie op de Hemel, iets wat vaak onderbelicht wordt.

Zo worden mensen in de Hemel eeuwige wezens, in de Stad Jeruzalem.

Er zijn daar ook dingen om de mensen bezig te houden, een eeuwigheid lang.
en de God der Liefde is daar.
Een stad die uit de Hemel neerdaalt en waar alle mensen gelukkig zullen zijn.
Alle tranen zullen daar gedroogd zijn en alle pijn geheeld.
Mensen zullen daar met elkaar kunnen omgaan, met al hun goede dingen en hun fouten.
En God houdt van ons allen.

Deze visie van de Hemel als Goddelijke speeltuin voor de mensheid spreekt mij zeer aan.
het is dus geen woedende God, maar een God van Liefde, die daar regeert.
Want ondanks het feit dat we alle Goddelijke regels overtreden, houdt Hij van ons.
Hij veroordeelt ons niet, en Hij is niet kwaad.

Alle mensen zijn daar gevuld met het Zelf, de Geest Gods, en zijn eerlijk.
In de Hel zit het gespuis dat de wereldwijde geschiedkundige Duivels ( Hitler, Stalin, de pausen enz...) volgde.

zij zijn niet veroordeeld omdat ze niet geloofden.
Zij zijn veroordeeld omdat ze geen liefde deden.
en omdat ze zo crimineel waren dat ze brave burgers lastig vielen met onderdrukking, vervolging en moord.

In de Hemel zijn alle zwakkeren, de zieken, de armen, de goeden, de rechtvaardigen, de buitenbeentjes.
De weduwen en de wezen, mensen die in Gods ogen waard zijn om eeuwig te leven.

los van de vraag of het waar is, ik vind het een prachtig idee dat de rechtvaardige wint.
Daar geloof ik wel in, ookal heb ik soms wel mijn twijfels bij de letterlijke uitleg.

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

144.000

Bericht door FonsV » 28-04-2012 14:35

Dag Juda,
Je schreef:Dat is wat het boek zegt, wanneer je het TE letterlijk leest.

Waarom schrijf je nu niet: 'als je leest wat er staat'? Hoogstwaarschijnlijk, zo niet zeker, brengt de schrijver zijn boodschap in beelden, in 'bij-wijze-van-sprekens'. Noodgedwongen natuurlijk, want voor het onvoorstelbare hebben we geen woorden in de gewone zin des woords.

In feite zeg je later dan ook: 'Deze boeken zijn volgens mij meer figuurlijk en spreken over geloof in God in de zin van steun en herkenning in moeilijke tijden'.
Waarom geloof in God in moeilijke tijden? Wat schiet er over van dat geloof in gemakkelijke tijden?
Je schreef:Het boek gaat niet alleen over Joden en Christenen, maar over alle mensen met goede bedoelingen.
En als ik nu eens interpreteer: het boek gaat over dé mens?

En dan: Zo worden mensen in de Hemel eeuwige wezens, in de Stad Jeruzalem. Er zijn daar ook dingen om de mensen bezig te houden, een eeuwigheid lang. En de God der Liefde is daar. Alle tranen zullen daar gedroogd zijn en alle pijn geheeld. Mensen zullen daar met elkaar kunnen omgaan, met al hun goede dingen en hun fouten. En God houdt van ons allen.
Dan denk ik aan de eerste vraag van de catechismus: 'Waartoe zijn wij op aarde'? Eerst was het antwroord: 'Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor in de hemel te komen'. Later werd dat vervangen door: 'Wij zijn op aarde om God te dienen en daar door hier en in het hiernamaals gelukkig te zijn'. Mogelijk komt er over een poosje een vernieuwde versie: 'Waartoe zijn we nu weer op aarde'? En het antwoord hoor ik tegen die tijd wel. :?

Voor mij mag er een einde komen aan dat gezeur over het dienen van God. Ik ben niet zo gecharmeerd van een almachtige en oneindige God Die op onze diensten zit te wachten om Zich te kunnen wel bevinden en Die uit Zijn goddelijke hum raakt als we te weinig diensten leveren.
Jezus had het wat realistischer bekenen want Hij zei: 'Je bent op aarde om je naaste te lief te hebben als jezelf'. Kijk, dat is praat die je letterlijk ter harte kunt nemen of niet. En ik heb er totaal geen behoefte aan om mezelf allerhande aantrekkelijke beelden voor te houden over het leven na mijn dood als tegenwicht tegen de ongemakken op aarde.

Wat zou het toch een bevrijding zijn als we niet verplicht zaten opgescheept met de denkbeelden van een simpele nomadenziel uit lang vervlogen tijden, die ook dacht dat God 6000 jaar geleden alles in zes dagen heeft geschapen om de zevende dag te rusten. Duurt die rustdag al 6000 jaar soms? Trouwens... in de Bible Belt leven er die nog steeds van precies hetzelfde overtuigd zijn en anders hun 'geloof' verliezen.

Ik geloof niet in een God omdat Die hemel en aarde heeft geschapen, maar in een God, zonder Wie/Wat a) nóch ik er zou zijn en b) nóch alles om me heen. Dat is de realiteit waarin ik me bevind en daar concentreer ik me dus het liefste op.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 28-04-2012 15:20

Hoi Fons.
Wat jij zegt, is precies dat waar ik als gelovige van overtuigd ben.
Ik vind het dan ook raar, dat je lijkt te denken dat ik in een woedende God geloof.
Ik ben het helemaal eens met wat je hier stelt.

Groeten Juda.,..
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

144.000

Bericht door FonsV » 28-04-2012 16:18

Dag Juda,

Dank voor je reactie.

Het officiële roomse Credo begint als volgt: Credo in unum Deum, Patrem omnipotentem = Ik geloof in een God, de almachtige Vader.
Vraag 1: Waarom is almacht het eerst genoemde kenmerk van die God?
Vraag 2: Waarom is God geen Moeder? Later wordt nog eens fors uitgehaal over het Woord Gods. Woord hoort bij taal en taal is vóór alles moedertaal.
Je schreef:Ik vind het dan ook raar, dat je lijkt te denken dat ik in een woedende God geloof.
Schijn bedriegt want dat doe je in mijn ogen niet. Maar... wat bewoog die God om Zijn eigen zoon te laten afslachten? Wat zit daar voor een vreemde gedachtengang achter? Hij had in het verhaal over Abraham en Isaak toch laten weten dat Hij geen prijs stelde op een eerstgeborenenoffer? Of zou Hij van gedachte veranderd zijn?

Moeten we niet eens ophouden met God allerhande menselijke kenmerken toe te dichten? Of... ons eens uitdrukkelijk realiseren dat we woorden gebruiken als vingers, die wijzen naar zaken, waarvan we geen kennis hebben, geen begrippen hebben en dus geen woorden voor hebben?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 28-04-2012 17:07

Hier een mooie film over het boek Openbaring...

http://www.youtube.com/watch?v=4VP6FpIj ... re=related

Voor de liefhebber;)

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie