gevangenenruil Israel..

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 28-10-2011 00:17

carel schreef:hi Juda,
ik ben het met je eens dat dat respect nog ver weg is.
respect is zo'n beetje het meest misbruikte woord van deze tijd. Ik hoor en zie mensen respect vragen die dat zelf vrijwel nooit aan een ander geven. Er is voor mij maar een soort respect en dat is wat je een ander geeft. Je kunt nooit om respect vragen, je kunt het alleen geven. Beide partijen daar doen dat niet en daarom is er ook geen vooruitgang.
eens!
Ik hoop dat God daar ooit verandering in zal brengen. 
Ik vertrouw op een belofte die de apostel Paulus beschrijft in de Romeinenbrief (Hoofdstuk 9 tm 16). 
Die luidt dat het evangelie van God ( dat is het getuigenis van de Geest/Atman en Christus )wereldwijd aan alle volken verkondigd gaat worden en dat de Joden daarna eindelijk gaan zien dat ze verkeerd bezig zijn.
ik weet inmiddels dat je een eigen beeld hebt van wat God is, maar je haalt -in dit geval- Paulus aan en dan heb je het over de schriftuur.
Paulus zal wel niet in het Joodse geloof voorkomen, maar God, JHWH, wel.
Carel... Ik geloof niet in het OT.
Het OT is voor mij grotendeels onzin.
JHWH is voor mij niet dezelfde als God, en ik geloof niet dat Paulus in JHWH geloofde.
Het evangelie van God, zoals jij dat noemt is een wat wonderlijk samengestelde cocktail, een beetje OT
(Thora dus) en NT, de christelijke uitleg van leven en daden van Jezus, die 400 jaar later tot God verklaard werd. JHWH was vooral een oorlogsgod en van Jezus hebben christenen niet heel veel begrepen.
Deze cocktail is gebaseerd op de aanname dat het OT een boek is waar je uit kan putten, maar niet letterlijk moet nemen.
ik redeneer vanuit Atman en gebruik Schriftplaatsen om Atman duidelijk te maken.

Of zoals de Jood zegt: De schrift is de interpretatie van de Schrift.

en zoals Paulus in de Romeinenbrief zegt:
De wet van de Geest des Levens ( Atman ) heeft de wet van de zonde en de dood ( die van Mozes ) overwonnen.
Zo is er dan geen veroordeling voor hen die in (Atman/) Christus Jezus is.

De nieuwe Thora is dan ook voor mij Atman doen.
voor eventuele mee-lezers:
Zie mijn onderschrift.

(de tussen haakjes staande teksten in de bijbel citaten zijn mijn eigen opvatting...;) )

Juist de sterkste boodschappen van Jezus zijn de eerste die het veld moeten ruimen. De drie monotheistische religies hebben weinig gebracht, sterker, ze hebben prachtige religies en culturen naar de donder geholpen.

Wellicht is het verkieslijk je licht toch ook eens in het humanisme en het boeddhisme op te steken. Daar hebben we het wel meer over gehad. Het christendom heeft per saldo weinig te bieden. Onderwerping, dogma's, daar hebben ze wel genoeg van te bieden, maar dat leidt tot niks.
eens.
Maar Christus was dan ook niet dezelfde als het Christendom... ;)

Juda schreef:Veel Joden zijn namelijk, net alsof een sluier over hun ogen is gedaan, verblind door de te letterlijke lezing van de Schriften en door hoogmoed, ego en haat. 
God zal hen volgens deze beloftenop het moment dat ze daar klaar voor zijn en voor openstaan, in hun harten laten zien dat men verkeerd bezig is.
hier ga ik de fout in.
de interpretatie van de Schriften is al niet de bedoeling, omdat de schriften van Mozes zelf een dwaling zijn.
ik heb het over het OT.
Deuteronomium 27:26 bewijst dat volgens mij.
(daar staat: vervloekt iedereen die niet alles doet geschreven in dit wetboek)

dat verwacht ik niet. Die schriftuur laat juist zien dat je de ander moet uitroeien, de Thora, OT, is net zo oorlogszuchtig als de Koran die ervan afgeleid is.

Ik zie God of JHWH dit niet doen, die vraagt alleen onderwerping, eist dat de vrouw op het tweede plan komt en homo's moeten vooral gestenigd worden. Nee, van die zijde verwacht ik helemaal niks. barbarisme, niks meer en niks minder.
eens.
maar zoals ik al zei: jhwh is niet mijn God.
Dat is Atman.
Juda schreef:Daarna zal Israel ( dit denk ik aan de hand van deze profetie ) eens diep gaan nadenken waar men mee bezig is. 
Dan zullen ze ook eens naar God gaan luisteren en het licht voor de volken worden waar ze zich nu helaas ten onrechte voor houden.
dan zullen ze toch eerst die profetie moeten kennen en dat waag ik te betwijfelen.
Carel, om Atman te kennen hoef je geen kennis te bezitten.
Je hoeft alleen maar naar de wind te luisteren en als je maar lang genoeg luistert, dan weet je wel wie je bent en wat je goed en fout doet...;)



Oh ja...
mijn vorige post na je laatste bericht was wat warrig.
die heb ik dan ook verwijderd.
mocht je die gelezen hebben, zie hem dan als een mislukt project.

Groeten Juda
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 28-10-2011 00:32

Hi Juda,

Het aardige is, alleen is dat slecht voor de discussie natuurlijk, dat ik het met bovenstaande post behoorlijk eens ben. Zo zie ik de rol die religie zou kunnen vervullen namelijk ook.

Ik ben de afgelopen jaren heel kritisch geworden op zo wat alles wat het christendom te berde brengt, het is vaak onjuist en het brengt veel slechts de wereld in.

Ik heb niet zoveel stellingen en zekerheden, met stellingen en axioma's kan ik niet zoveel, er is altijd wel iets dat de stelling onderuit haalt en praten over wanneer een stelling wel of niet waar is gaat aan mijn belangstelling voorbij. Zekerheden bestaan voor mij om dezelfde reden niet.

Die Veda's zijn zeker interessant. Niet alleen vormen ze de basis, zoals jij schrijft, voor het Hindoeisme, je komt veel dingen ervan ook tegen in het boeddhisme. Die Veda's zijn oud, ik dacht zo'n 4000 jaar oud. Veel wijsheid bevattend, wijsheid die uit onze maatschappij welhaast verdwenen is.

Binnen de Veda cultuur, laat ik het zo maar noemen, werkt men vaak met vertellingen. Daar komt ook de parabel-stijl van Jezus vandaan of is op de Veda traditie terug te voeren. Dat moest men ook in vertel vorm doen omdat de vertellers de boodschap dan veel beter konden onthouden. Een vertelling als Genesis, of Gilgamesh is veel makkelijker te onthouden dan een complex lulverhaal. Wij zetten dingen op schrift en dat heeft de vertelcultuur behoorlijk teruggedrongen. Ik heb jaaaaren geleden met de Veda's kennisgemaakt in verband met een aantal managementcursussen die ik moest verzorgen. De trainer waarmee ik samenwerkte had de gewoonte om aan het eind van een cursusdag een Sufie-vertelling voor te lezen. Met de uitnodiging aan de cursisten om daar eens een nachtje over te slapen. De relatie tussen Sufi en Veda is simpel: Sufi, de mystieke tak van de islam, is behoorlijk gebaseerd op de Veda's en men put vrijelijk uit de bijhorende vertellingen. Die sufibeweging, in Turkije heb je een vrij grote gemeenschap, beweegt zich op het randje van de filosofie en het humanisme. Geen allahgebral daar.

Die vertellingen zijn van een geweldige schoonheid en diepgang. Ik onthoud dingen slecht, maar die Veda vertellingen ken ik nog, tenminste ik ken er een aantal en nog altijd zijn ze leerzaam. op dit moment schieten mij weer een aantal vertellingen te binnen. Ik heb er tot op de dag van vandaag nog steeds veel baat bij. In die cursusgroepen waren er mensen die de volgende dag heel diepgaand konden vertellen wat ze uit die vertelling hadden geleerd, maar bij de meesten vielen de verhalen in dood zand. Mijn collega gaf dat trouwens ook heel duidelijk aan voordat hij de vertelling voorlas: "ik lees een verhaal voor, laat het even op je inwerken en kijk maar wat je er verder mee doet. Soms ben je het verhaal al vergeten als je de klas uitloopt, maar soms blijft een verhaal je leven lang bij je." Pas veel later besefte ik hoe groot zijn gelijk toen was.

Voor mij is dat eigenlijk niet echt religie maar veel meer een heel goede manier om wijsheid aan anderen over te dragen, kennis te delen, samen er beter van te worden, kortom, precies de dingen waar het om zou moeten gaan. Over een verhaal kun je nadenken, erover praten, je eigen belevingen en gevoelens ermee beschrijven of alleen maar duiden. Vaak is dat al genoeg.

Als ik de rijkdom van die vertellingen zie en ze in relatie breng met wat de grote religies ervan bakken dan kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat we veel verloren hebben.

En dat is heel jammer.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 28-10-2011 00:42

Hi Juda,

Onze posten kruisten elkaar zie ik.
Carel, om Atman te kennen hoef je geen kennis te bezitten.
Je hoeft alleen maar naar de wind te luisteren en als je maar lang genoeg luistert, dan weet je wel wie je bent en wat je goed en fout doet...
dit is een veda achtige formulering waar veel in zit. kennis is voor heel veel dingen niet nodig, daar bouw je geen goede relaties mee op, daarmee laat je je huwlijk niet slagen. Kennis is een overschat iets. Inzicht is al weer heel wat belangrijker bijvoorbeeld. Daarvoor, terugkomend op 'de kunst van het leven', is iets anders nodig en dat staat in jouw ene zin. Kunnen luisteren namelijk en lang kunnen luisteren. Vooral dat laatste. Veel mensen hebben tijd nodig om tot de juiste formulering te komen en die tijd geven wij elkaar haast niet meer. je kent wel de uitdrukking: de stilte in jezelf zoeken. Daar zijn veel Veda vertellingen op gestoeld.

En dat zijn we kwijtgeraakt, we nemen de tijd niet meer en luisteren niet meer ten diepste naar de dingen die onszelf en anderen bewegen. De wind blaast daarmee langs dode rotsen en struiken waar het ooit barstte van het leven.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 28-10-2011 00:48

Hoi Carel...

we zijn het alweer eens..:( en dat terwijl ik gehoopt had op een mooie discussie, Jammer...maar wel mooi dat we het eens zijn...
Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 28-10-2011 00:50

dat die menselijkheid verloren lijkt te gaan, vind ik ook erg jammer...;(

maar ik houd moed, ik geloof dat God alles goed zal maken.,..;)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie