Complexiteit en natuurlijke selectie

Naarmate de tijd verstrijkt komen er steeds complexere levensvormen voor. Ongetwijfeld zal er ooit wel eens een neergaande lijn zijn geweest. Hoe is die toename te verklaren?
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Hoe is toenemende complexiteit te verklaren?

Bericht door FonsV » 07-09-2010 15:18

Dag WVZ,
Dank voor de aanbeveling. Maar hoe kom je erbij dat dit wel iets voor mij zou zijn...??

Graag gedaan. En... hoe ik erbij kom? Normaal worden op een forum met evangelische, roomse of andere 'gelovige' signatuur mijn leesadviezen, als komende van een ketter, op zijn zachtzinnigst geformuleerd, niet au serieux genomen. En als het gaat over kritische Bijbelstudie zijn de rapen doorgaans overgaar. Derhalve... De aangeprezen dvd's zullen bij dezulken niet gauw worden besteld. Vrees ik.
Dan heb ik ook nog een tip voor jou: Lees eens "de boodschapper" en "de Koran" van Kader Abdollah. Geeft een mooi beeld van weer eens een ander geloof.
Met de ideeën van Kader ben ik een beetje vertrouwd. Ik vermoed echter dat ik meer begrip voor hem opbreng dan zijn orthodoxe religiegenoten.
Het lijkt er overigens op dat die discussies tussen geloof en evolutie, wetenschap en religie, zich exclusief in het Christelijk geloof afspelen. Ben eigenlijk benieuwd of Islamieten en Joden eenzelfde worsteling doormaken.
Ook onder de Joden wordt op het scherp van de snede gediscussieerd. Het aantal onder hen dat vraagtekens zet bij het traditionele geloof het door God uitverkoren volk te zijn en in het door God toegewezen land te wonen lijkt te groeien. Wat dat betreft lopen de discussiërende Moslims – in ieder geval in aantal – wat achterop. Denk ik. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 07-09-2010 15:56

Hi Fons,
Fons schreef:Hoe redelijk is het om een redelijke visie niet over te nemen? Dat klinkt naar: “Je hebt gelijk maar ik geef het je niet”.
Ik accepteer dan dat de visie redelijk is. Redelijk is altijd relatief, namelijk met de kennis van a) dat moment en vooral b) [de kennis van] de persoon die de redelijke visie uit. Ik gaf al het voorbeeld van Cohen. Ongetwijfeld kan hij een redelijke visie neerleggen, die op basis van zijn eigen uitgangspunten valide is. Ik zal dan die validiteit binnen het gedachtegoed van Cohen accepteren. Het kan zijn dat ik andere uitgangspunten hanteer die me tot een andere visie brengen. Op dat moment accepteer ik dus de visie van Cohen als redelijk en zal ik hem tegelijkertijd niet accepteren omdat ik andere uitgangspunten hanteer. Zo werkt het een beetje denk ik.
Fons schreef:De portee van dit stuk begrijp ik niet. Voel jij je niet thuis op een wetenschapsforum? Wat is je bezwaar?
Het ging mij om www.wetenschapsforum.nl. Ik heb in mijn post aangegeven dat een forum dat de deuren sluit voor onderwerpen als godsdienstwetenschap en filosifie iets doet dat in mijn ogen verwerpelijk is. En nee, op een dergelijk forum voel ik me niet thuis.
Fons schreef:...Wat niet wegneemt dat de evolutiewetenschap mogelijk nog in de puberschoenen staat en voor verfijning en/of correctie vatbaar is.
Zeker. En dat is meteen de grote kracht ervan. Je ziet dit op dit moment heel sterk binnen de kosmologie. Stel je het maar eens voor, de donkere materie, het overgrote deel van alle materie die er is, is niet rechtstreeks te meten, sterker, we hebben zelfs geen flauw idee wat het is. De kosmologen en natuurkundigen geven dat gewoon, en nog grif ook, toe. Op dit moment speelt er niet zoiets binnen de evolutiebiologie, maar wat niet is kan altijd nog komen. Op dat moment zal men dit vraagstuk openlijk tegemoet treden, daarover heb ik weinig twijfel. Dat we nu nagenoeg het plaatje compleet hebben wil er bij mij op de een of andere manier niet in. Ik ken geen 'complete plaatjes' die het lang volhielden. Ik ken wel bruikbare plaatjes afgezet tegen de kennis van nu. En dat is voor mij voldoende, daar kan ik goed mee leven.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Re: Hoe is toenemende complexiteit te verklaren?

Bericht door Peter T. » 07-09-2010 16:22

FonsV schreef:Dag Carel,

Bedankt voor je reactie. :)
Je schreef:Ook als ik de redelijkheid van 'de ander' inzie kan het toch heel goed zo zijn dat ik zijn visie niet zal overnemen. Ik maak dus onderscheid tussen de redelijkheid aan de ene kant en acceptatie en bruikbaarheid aan de andere.
Hoe redelijk is het om een redelijke visie niet over te nemen? Dat klinkt naar: “Je hebt gelijk maar ik geef het je niet”. En dan heb ik het niet over iemand die doorgaans de redelijkheid zelve is maar nu iets onredelijks beweert. :wink:
Je schreef:Dat ervaar ik precies zo. Ik moet denken aan het wetenschapsforum, waar ik me niet thuis zou voelen. Als je fora over filosofie en godsdienstwetenschap sluit, dan sluit je meer dan mij lief is. Wat ze daarmee gedaan hebben is hun forum tot een soort studentenplatform maken, waar 'vraagjes' worden gesteld en 'antwoordjes' worden gegeven. De meeste vragen kun je beter gewoon in google stellen, dan krijg je in ieder geval antwoorden met beduidend minder dedain. En dedain kan ik echt missen.
De portee van dit stuk begrijp ik niet. Voel jij je niet thuis op een wetenschapsforum? Wat is je bezwaar?
Je schreef:En wat betreft 'alles is evolutie' dit: misschien is dat ook wel zo, maar laat dat dan maar zien zeg ik tegen de wetenschap. Met een kleine toevoeging: En zeker niet op een grote troon gaan zitten wetenschapper, want dan verlies je de aansluiting met de 'echte wereld' helemaal.
En dat bedoel ik nou! Er IS evolutie in het spel. Tegen deze visie/bewering protest aantekenen is zinloos want het het bestaan van evolutie is tot in den treure bewezen en dus is het onredelijk om die visie als niet bruikbaar af te wijzen. Wat niet wegneemt dat de evolutiewetenschap mogelijk nog in de puberschoenen staat en voor verfijning en/of correctie vatbaar is.

Peter T. verwees me naar een site waar ik het onderstaande vond.
4000 v. Chr. Schepping en zondeval
3870 v. Chr. Kaïn vermoordt Abel.
2400 v. Chr. De zondvloed
2200 v. Chr. Torenbouw van Babel, spraakverwarring en verspreiding van de volken, waaronder het Chinese volk, over de wereld.
1800 v. Chr. Geboorte van Jakob (Israël), de voorvader van de Israëlieten. Tegenwoordig worden zij Joden genoemd.
1450 v. Chr. De uittocht van het volk Israël uit Egypte. Mozes schrijft het boek Genesis.
586-539 v. Chr. Babylonische ballingschap van de Joden
100 n. Chr. Openbaring, het laatste boek van de bijbel, wordt geschreven.


Dit is ongetwijfeld een visie :?, maar voor mij dermate in strijd met alle redelijkheid en daardoor onbruikbaar dat ik hem niet accepteer. Ook niet omdat er een gezag zou bestaan dat me voorschrijft het wel te accepteren.
Je schreef:Daarom vind ik een discussie over 'alles is creatie' ook interessant. Om de bewijsvoering, om de argumenten. En er kunnen best antwoorden bij zitten die alleszins aan het criterium 'redelijkheid' voldoen.
Hier ben ik het met je eens zolang 'alles is creatie' wordt verstaan in de zin van 'niets van wat voor ons waarneembaar bestaat is ('in den beginne') uit zichzelf ontstaan'. Korter geformuleerd: 'Het heelal is niet uit zichzelf ontstaan'.
Of dat 'wetenschappelijk kan bewezen worden' weet ik niet omdat daarvoor het onmiddellijk inzicht nodig is: Het 'niets' kan niet 'iets' veroorzaken of voortbrengen.

Denk maar eens na over de onmogelijkheid van de bewering: 'Je ne pense pas donc je ne suis pas'.
Je schreef:Enne... de natuur is niet knap. Het is wat het is omdat het was wat het was en de dingen gingen zoals ze gingen. De natuur is en doet, veel meer kun je daar niet van zeggen.
Dat is voor mij eten van twee walletjes. Natuurlijk: Wat is, is; wat was, was en wat zal zijn, zal zijn. Feiten uit het verleden waren, feiten uit het heden zijn, feiten uit de toekomst zullen zijn.
Maar dat de op talloze plaatsen waar te nemen doelmatigheid het product is van het domme/blinde toeval wil er bij mij niet in. Die 'visie' is voor mij onredelijk en daarom onacceptabel.
Tegelijkertijd besef ik dat ik een ander niet dwingend kan opleggen mijn visie over te nemen. :)

Groeten.

Fons.
Welke redelijkheid bedoel je Fons?

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Hoe is toenemende complexiteit te verklaren?

Bericht door FonsV » 07-09-2010 17:58

Dag Peter T.,
Je schreef:Welke redelijkheid bedoel je Fons?
En moet ik nu de wedervraag stellen: 'Welk bedoelen bedoel je'?

Wij zeggen (nog steeds): “De zon gaat onder”. Bedoel je in redelijkheid dat de zon letterlijk ondergaat of weet je wel beter?

Jij verwees naar een site waarin wordt beweerd: 4000 v. Chr. Schepping en zondeval etc. Dat mag jij als letterlijk waar onderschrijven maar dat is dan jouw verantwoording.

Ik stel je niet voor maar ik daag je uit om eens te lezen Prof. Dr. C.J. Labuschagne: Zin en onzin rond de Bijbel. BIJBELGELOOF, BIJBELWETENSCHAP EN BIJBELGEBRUIK (ISBN 90 239 0893 7). De auteur is een gelovig en praktiserend christen, redelijk genoeg om onderhand eens een keer afstand te nemen van dat naïeve, onvolwassen en onredelijke lezen van de Bijbel en het zodoende voor zichzelf onmogelijk te maken om als mens van deze tijd in God te geloven.

Maar... it is totaly up to you. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Hoe is toenemende complexiteit te verklaren?

Bericht door FonsV » 07-09-2010 18:12

Dag Carel,
Je schreef:Op dat moment accepteer ik dus de visie van Cohen als redelijk en zal ik hem tegelijkertijd niet accepteren omdat ik andere uitgangspunten hanteer.
Ik formuleer zo'n standpunt als volgt: Je respecteert Cohen mét/ondanks zijn visie maar je accepteert zijn visie niet.
Je schreef:Het ging mij om www.wetenschapsforum.nl.
Ja, daar zijn ze van de ratten besnuffeld. Stelletje bekrompen orthodoxen! Grrrr. :evil:

De visie op de ware aard van de wetenschap lijken we volmondig te delen. Wordt dat op een discussieforum geaccepteerd? :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Re: Hoe is toenemende complexiteit te verklaren?

Bericht door Peter T. » 07-09-2010 18:20

FonsV schreef:Dag Peter T.,
Je schreef:Welke redelijkheid bedoel je Fons?
En moet ik nu de wedervraag stellen: 'Welk bedoelen bedoel je'?

Wij zeggen (nog steeds): “De zon gaat onder”. Bedoel je in redelijkheid dat de zon letterlijk ondergaat of weet je wel beter?

Jij verwees naar een site waarin wordt beweerd: 4000 v. Chr. Schepping en zondeval etc. Dat mag jij als letterlijk waar onderschrijven maar dat is dan jouw verantwoording.

Ik stel je niet voor maar ik daag je uit om eens te lezen Prof. Dr. C.J. Labuschagne: Zin en onzin rond de Bijbel. BIJBELGELOOF, BIJBELWETENSCHAP EN BIJBELGEBRUIK (ISBN 90 239 0893 7). De auteur is een gelovig en praktiserend christen, redelijk genoeg om onderhand eens een keer afstand te nemen van dat naïeve, onvolwassen en onredelijke lezen van de Bijbel en het zodoende voor zichzelf onmogelijk te maken om als mens van deze tijd in God te geloven.

Maar... it is totaly up to you. :)

Groeten.

Fons.
Ik vind dit nogal stemmingmakerij Fons. Wat versta je onder naïeve, onvolwassen en onredelijke lezen van de Bijbel?

Ik geef zelf altijd het voorbeeld van "de zon gaat onder" om aan te geven dat bijbeluitleg iets anders is dan letterlijk lezen.

Maar ik laat de Bijbel niet buikspreken, en al helemaal niet om een uitleg te laten rijmen met de fantasievolle rijmelarij van (evolutie) theorie die bol staat van de niet bewezen en tegenstrijdige hypothesen.

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Re: Hoe is toenemende complexiteit te verklaren?

Bericht door nielsbosman » 07-09-2010 19:09

@ Peter T



Maar ik laat de Bijbel niet buikspreken, en al helemaal niet om een uitleg te laten rijmen met de fantasievolle rijmelarij van (evolutie) theorie die bol staat van de niet bewezen en tegenstrijdige hypothesen.[/quote]

Zolang je die tegenstrijdige hypothesen met bronnen en referenties niet aangeeft is dit een vorm van stemmingmakerij.

Op je blog staan daar nog meer voorbeelden van. Je gaat niet in op de vragen. Je geeft aan dat er sprake is van misleiding, maar geeft hier nergens voorbeelden van met referenties. Je blog staat er vol mee. Daarnaast wis je nog eens posten waar je het niet mee eens bent.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Hoe is toenemende complexiteit te verklaren?

Bericht door FonsV » 07-09-2010 19:52

Dag Peter,
Je schreef:Ik geef zelf altijd het voorbeeld van "de zon gaat onder" om aan te geven dat bijbeluitleg iets anders is dan letterlijk lezen.
Dat is dan mooi dat dat niet meer letterlijk verstaan hoeft te worden. :wink: Maar zijn daarmee alle Bijbelteksten uitgelegd? Ik vermoed van niet.
Je schreef:Ik vind dit nogal stemmingmakerij Fons. Wat versta je onder naïeve, onvolwassen en onredelijke lezen van de Bijbel?
Daar versta ik onder dat bevindingen, verkregen door serieuze Bijbelstudie, door velen niet worden geaccepteerd en dan louter en alleen maar omdat het sinds 2000 jaar en langer anders 'staat geschreven'. De voorbeelden daarvan zijn legio. En dat is in mijn overtuiging strijdig met de opdracht: 'Onderzoek alles, met geheel uw hart en geheel uw verstand en behoud het goede'. :)
Je schreef:Maar ik laat de Bijbel niet buikspreken, en al helemaal niet om een uitleg te laten rijmen met de fantasievolle rijmelarij van (evolutie) theorie die bol staat van de niet bewezen en tegenstrijdige hypothesen.
Ook ik laat de Bijbel niet buikspreken (is dit geen stemmingmakerij?) en ook ik probeer niet de Bijbel te laten rijmen met fantasierijke rijmelarijen. Voor mij is de evolutietheorie een theorie en dat wil zeggen: een geheel van voorlopige stellingen en hypothesen. Als je me op voorhand van iets anders beticht betreur ik dat oprecht, niet zozeer t.a.v. mezelf maar t.a.v. jou.

Maar...ik zie wel.

Groeten.

Fions.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Re: Hoe is toenemende complexiteit te verklaren?

Bericht door Determinist » 07-09-2010 20:48

FonsV schreef:...En dat is in mijn overtuiging strijdig met de opdracht: 'Onderzoek alles, met geheel uw hart en geheel uw verstand en behoud het goede'.
Jammer van het laatste woord Fons.

Deze verpest de (wellicht bedoelde) éénduidigheid.

Wat is goed? Hetgeen wat je kiest als goede zal in de meeste gevallen aan de orde zijn.

Dan blijft het niet onderzoeken, maar slechts kiezen.
En laat dat nu juist de onderliggende gedachte zijn.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Hoe is toenemende complexiteit te verklaren?

Bericht door FonsV » 07-09-2010 21:33

Dag Determinist,
Je schreef:Jammer van het laatste woord Fons.
Deze verpest de (wellicht bedoelde) éénduidigheid.
Wat is goed? Hetgeen wat je kiest als goede zal in de meeste gevallen aan de orde zijn.
Dan blijft het niet onderzoeken, maar slechts kiezen.
En laat dat nu juist de onderliggende gedachte zijn.
Het kan goed aan mij liggen, maar het is me volledig onduidelijk wat je wilt zeggen en dus kan ik niet anders reageren dan met: Sorry? :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie