Over het ontstaan van vogels - een reactie op Peter T.

Welke conclusies kunnen we trekken uit de vondsten van fossielen in combinatie met geologische omstandigheden
Terrence
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-08-2010 19:35

Over het ontstaan van vogels - een reactie op Peter T.

Bericht door Terrence » 08-08-2010 22:56

Peter T. plaatste bijna 2 weken geleden deze post:
http://evolutieencreat.forum2go.nl/het- ... 9.html#389

Hier reageer ik op, maar om het overzichtelijk te houden doe ik dat niet in dat topic (waar deze discussie ook niet voor bedoelt is), maar hier in de sectie Fossielen en fossiele overgangsvormen. De quotes komen van de post van Peter T.
Daarnaast had de vogel een volledig ontwikkelde verentooi en was in staat om te vliegen als een hedendaagse vogel, aldus Viohl.
Er is heel veel debat geweest over de vliegkunsten van Archaeopteryx. Het blijkt ook dat er veel eigenschappen voor nodig zijn, Archaeopteryx heeft daar een aantal van, maar lang niet allemaal...

De fossielen van Archaeopteryx missen een borstbeen. Het is waarschijnlijk dat Archaeopteryx dus een borstbeen had van kraakbeen (zoals amfibiën en reptielen). De spieren zaten of aan het vorkbeen, of het borstbeen (dat bestond uit kraakbeen). Dit betekend al dat Archaeopteryx niet zo'n sterke vlieger kon zijn als de huidige vliegende vogels.

Archaeopteryx kon zijn opperarmbeen ook niet boven zijn rug krijgen, dat betekend dat hij de 'herstelslag' (de opwaartse vleugelslag) niet kan doen. Dinosauriërs en andere hele vroege vogels konden deze beweging ook niet maken.

Senter, P. (2006). Scapular orientation in theropods and basal birds and the origin of flapping flight. Acta Palaeontologica Polonica. 51(2): 305–313.

De schacht van de primaire veren (primaries) van Archaeopteryx waren veel dunner en zwakker dan die van moderne vogels. Dit zorgt ervoor dat Archaeopteryx (en ook andere vroege vogels hadden dit) niet in staat was om met zijn vleugels te fladderen.

Nudds, R. L. & Dyke, G. J. (2010). Narrow Primary Feather Rachises in Confuciusornis and Archaeopteryx Suggest Poor Flight Ability. Science 328 (5980): 887–889.

De opbouw van zijn hersenen, binnenoor en vleugels zelf komen wel in de buurt van een echte vlieger.

Longrich N. (2006). Structure and function of hindlimb feathers in Archaeopteryx lithographica. Paleobiology. 32(3): 417–431.

Witmer, L. M. (2004). Palaeontology: Inside the oldest bird brain. Nature. 430(7000): 619–620.

Alonso, P. D., Milner, A. C., Ketcham, R. A., Cookson, M. J. & Rowe, T. B. (2004). The avian nature of the brain and inner ear of Archaeopteryx. Nature. 430(7000): 666–669.

De meeste wetenschappers zitten op de lijn dat archaeopteryx afstamt van dinosauriërs. Ze hebben daarbij tweebenige vleesetende soorten als velociraptor, deinonychus en compsognathus op het oog, omdat die een vergelijkbare lichaamsbouw zouden hebben.
Wetenschappers hebben de soorten die je noemt alleen op het oog, omdat ze fylogenetisch dicht bij Archaeopteryx (en alle andere vogels staan), dichter bij hen dan bijvoorbeeld de Triceratops. De dinosauriërs die dicht verwant zijn aan de vogels worden in steeds oudere aardlagen gevonden (zoals verwacht) en een aantal groepen hebben vertegenwoordigers die ouder zijn dan Archaeopteryx. Zoals Haplocheirus (alvarezsauriden) en Anchiornis (troodontiden). De temporele paradox die Feduccia hoog hield (omdat dat nog maar een van z'n weinige argumenten was) is daarmee ontkracht en bij deze fossielen blijft het hoogstwaarschijnlijk niet.

Choiniere, J. N., Xu, X., Clark, J. M., Forster, C. A., Guo, Y., & Han, F. (2010). A basal alvarezsauroid theropod from the Early Late Jurassic of Xinjiang, China. Science 327 (5965): 571-574.

Hu, D., Hou, L., Zhang, L. & Xu, X. (2009). A pre-Archaeopteryx troodontid theropod from China with long feathers on the metatarsus. Nature, 461: 640-643.

Bovendien behoren deze soorten dinosauriërs tot de Saurichia, die hagedisheupen hebben, en niet tot de Ornithischia, die over vogelheupen beschikken. „We weten op basis van de huidige kennis niet van welke dinosauriër de vogels afstammen”, concludeert Viohl.
In een belangrijk debat als deze kun je niet bepaalde dingen opblazen en andere dingen onder he tapijt schuiven. Archaeopteryx had de karakteristieke 'hagedisheupen' (zie figuur 1 t/m 6 van: http://www.dinosauria.com/jdp/buckna/two.htm). De heupen hebben wel al een aantal kenmerken die lijken op 'vogelheupen', versterkt dus inderdaad het idee dat vogels afstammen van de Saurichia en niet van de Ornithischia. En dit is ook weer een kenmerk dat Archaeopteryx niet 'zomaar' een vogel maakt.
Schokkender is dat de echtheid van Chinese fossielen ter discussie staat.
Ja een aantal Chinese fossielen zijn nep en er zullen in de toekomst nog wel meer neppe fossielen gevonden worden. Echter betekend dat niet dat enkele fossielen die nu al de temporele paradox ontkracht hadden nep zijn. Daar is echt wel op gecontroleerd...
Onderzoekers van de Oregon State University ontdekten dat het dijbeen van een vogel niet kan bewegen. Dat voorkomt dat de vogellong inklapt terwijl de vogel inademt. Landdieren, zoals onder meer dinosauriërs en zoogdieren, hebben een beweegbaar dijbeen, zonder ademhalingsfunctie, stellen ze in de Journal of Morphology van juni 2009.
Het artikel heet: “Cardio-pulmonary anatomy in theropod dinosaurs: Implications from extant archosaurs.”

Anyway er zijn een aantal grote problemen met het artikel. De meeste laat ik even achterwege aangezien die niet veel te maken hebben met het grotere geheel (dat vogels een ondersteuning hebben voor de longzakken die dinosauriërs niet hebben). Het grootste probleem met dit idee is wel dat ze dit niet hadden ontdekt. Dit is een hypothese van hun. En eentje die ze ook niet zo goed onderbouwen. Vogels bewegen hun dijbeen best vaak als ze lopen en het grootste gedeelte dat een struisvogel rent staat het dijbeen niet zoals de auteurs van het artikel willen dat het dijbeen staat (voor hun hypothese).

Gatesy, S. M. 1990. Caudofemoral musculature and the evolution of theropod locomotion. Paleobiology 16, 170-186.

Ook plaatsen ze een oude en foute reconstructie van een Tyrannosaurus skelet. Deze reconstructie is van bijna 100 jaar geleden en we weten ook al heel lang dat deze niet klopte. Waarom gebruikten ze deze? Omdat er bij deze reconstructie een groot stuk is tussen de ribbenkast en de heupen dat geen ondersteuning heeft. Moderne reconstructies laten zien dat dat stuk eigenlijk best wel klein is.

Ze erkennen het bestaan van luchtzakken in Dinosauriërs, maar als ze volgens de auteurs niet gebruikt kunnen worden voor ademhalen, waar zijn ze dan voor? De auteurs speculeren dat ze door die zakken lichter zijn. Ze proberen ook te bewijzen dat de luchtzakken ook niet geschikt zijn voor ademhaling. Wat nodig zijn (zeggen ze) is een groot borstbeen en stevige maar flexibele borstbeenribben (dat zijn de ribben die vast zitten aan het borstbeen). Het probleem is dat er weer vogels zijn met (in verhouding) kleinere borstbeenderen dan dinosauriërs. Ze geven ook geen goede redenen waarom sterke borstbeenribben nodig zijn.

Wedel, M. J. 2007. Postcranial pneumaticity in dinosaurs and the origin of the avian lung. Ph.D. dissertation, University of California, Berkeley.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 09-08-2010 00:28

Hi Terrence,

Interessante post, je weet er veel van. Ik hoop dat Peter nog op jouw post zal ingaan, alhoewel dat niet gemakkelijk zal zijn, want Peter is geen bioloog en fylogenetica hoort ook niet echt tot zijn (en mijn) vakgebied.

Punt is natuurlijk dat creationisten er alles aan doen om te voorkomen dat er soortvorming heeft plaatsgehad. Als het dan nodig is om een tekst uit zijn verband te trekken of een oud en al lang achterhaald onderzoek aan te halen, dan zullen ze dat met verve doen.

Weet jij overigens hoe vliegers als Ornithocheirus zijn ontstaan?

Afbeelding

Ik kan me bij vogels voorstellen dat zich ooit veren hebben gevormd en dat deze, naast koelte bij hitte en warmte bij koude gebruikt konden worden om - te beginnen met gefladder van boomstam naar boomstam - te gaan vliegen. Bij gebrekkige veren zal dat gebrekkig vliegen zijn geweest. Maar met een vlieghuid? Een beetje vlieghuid lijkt me niet echt bruikbaar.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Terrence
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-08-2010 19:35

Bericht door Terrence » 09-08-2010 14:01

carel schreef: Weet jij overigens hoe vliegers als Ornithocheirus zijn ontstaan?

Ik kan me bij vogels voorstellen dat zich ooit veren hebben gevormd en dat deze, naast koelte bij hitte en warmte bij koude gebruikt konden worden om - te beginnen met gefladder van boomstam naar boomstam - te gaan vliegen. Bij gebrekkige veren zal dat gebrekkig vliegen zijn geweest. Maar met een vlieghuid? Een beetje vlieghuid lijkt me niet echt bruikbaar.
Het ontstaan van de Pterosauriërs is voor het grootste gedeelte nog onbekend. Ik ken geen tussenvormen die laten zien hoe de verandering ging en de pterosauriërs zelf zijn qua morfologie heel erg veranderd (voor het vliegen). Men is wel bijna zeker dat de Pterosauriërs de naaste verwante zijn van de Dinosauriërs. Maar daar houd het zo'n beetje op tot dat de Pteroauriërs er zijn (want de onderlinge verwantschap binnen deze grote groep is wel zo'n beetje bekend).

Een beetje vlieghuid wordt tegenwoordig gebruikt door een aantal zoogdieren zoals de huidvliegers. Ze kunnen zweven van boom naar boom. Zo'n scenario is misschien mogelijk, maar zeker zonder fossielen blijft het een beetje fantasie.

Locutus
Berichten: 207
Lid geworden op: 04-08-2010 09:23

Bericht door Locutus » 09-08-2010 14:27

Terrence schreef:Een beetje vlieghuid wordt tegenwoordig gebruikt door een aantal zoogdieren zoals de huidvliegers. Ze kunnen zweven van boom naar boom. Zo'n scenario is misschien mogelijk, maar zeker zonder fossielen blijft het een beetje fantasie.
Kun je een andere verklaring geven voor het onstaan van deze dieren die niet gebaseerd is op fantasie?
Taxation is theft

Terrence
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-08-2010 19:35

Bericht door Terrence » 09-08-2010 14:37

Locutus schreef:
Terrence schreef:Een beetje vlieghuid wordt tegenwoordig gebruikt door een aantal zoogdieren zoals de huidvliegers. Ze kunnen zweven van boom naar boom. Zo'n scenario is misschien mogelijk, maar zeker zonder fossielen blijft het een beetje fantasie.
Kun je een andere verklaring geven voor het onstaan van deze dieren die niet gebaseerd is op fantasie?
Dat kan dus niet als je niet genoeg fossielen hebt.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 09-08-2010 15:19

Hi Terrence,
je schreef:Het ontstaan van de Pterosauriërs is voor het grootste gedeelte nog onbekend. Ik ken geen tussenvormen die laten zien hoe de verandering ging en de pterosauriërs zelf zijn qua morfologie heel erg veranderd (voor het vliegen). Men is wel bijna zeker dat de Pterosauriërs de naaste verwante zijn van de Dinosauriërs. Maar daar houd het zo'n beetje op tot dat de Pteroauriërs er zijn (want de onderlinge verwantschap binnen deze grote groep is wel zo'n beetje bekend).


Ik gaf dat voorbeeld van Ornithocheirus omdat ik dat een zeer tot de verbeelding sprekend dier vind. Ik moet altijd aan 'Walking with Dinosaurs' denken, aflevering 'Giant of the Skies'. Dit: http://www.youtube.com/watch?v=Gbvb70wj_LQ met die fantastiche muziek erbij. Als ik daarnaar kijk, vlieg ik met dat fabelachtige dier in gedachten mee, op zijn laatste reis naar de 'eeuwige paargronden'. Geweldige verbeelding, gebaseerd op zoveel mogelijk feiten.

In 'the making of...' laat men zien hoe ze de motorische bewegingen van ornithocheirus hebben trachten te achterhalen. Vooral het bewegen op de grond was een heel puzzelstuk. Want hoe beweeg je met die lange, o zo kwetsbare, vlerken?

ik kan er goed mee leven dat we niet voldoende overblijfselen hebben om de stamboom van dat dier te achterhalen, maar wel vraag ik me af waarom 'veren' het uiteindelijk gewonnen hebben van 'vlieghuiden'. Natuurlijk is er de vleermuis, dat weer wel. Alleszins gooide de grote extinctie, waarmee het Krijt werd afgesloten, roet in het eten. Maar dan nog. Het ging de pterosauriers aan het eind van het Krijt al niet meer zo goed, de 'gevleugelden' begonnen het te winnen. In de serie verwijst men naar de grotere kwetsbaarheid van de vlieghuid.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Locutus
Berichten: 207
Lid geworden op: 04-08-2010 09:23

Bericht door Locutus » 09-08-2010 16:14

Terrence schreef:Dat kan dus niet als je niet genoeg fossielen hebt.
Je bedoelt dus dat je geen verklaring hebt?
(niet erg, maar ik ben hier gewoon even nieuwsgierig naar)
Taxation is theft

Locutus
Berichten: 207
Lid geworden op: 04-08-2010 09:23

Bericht door Locutus » 09-08-2010 16:15

carel schreef:...maar wel vraag ik me af waarom 'veren' het uiteindelijk gewonnen hebben van 'vlieghuiden'.
Ik ben een leek op dit gebied, maar zijn veren niet begonnen als een vorm van isolatie?
Taxation is theft

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 09-08-2010 16:49

Hi Locutus,

Daarom ben ik zo benieuwd naar de reatie van Terrence, hij weet hier wel het een en ander van af. En dat hij gewoon toegeeft dat men bepaalde dingen niet weet of moeilijk kan nagaan, wegens gebrek aan significante skeletten en andere overblijfselen vind ik een sterktebod. Dat begrijp ik volledig, heb ik dus ook geen vragen over. Dit, maar dat had je al wel begrepen, in tegenstelling tot het libertarisme, daar heb ik heel veel vragen over.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Terrence
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-08-2010 19:35

Bericht door Terrence » 09-08-2010 16:58

carel schreef:In 'the making of...' laat men zien hoe ze de motorische bewegingen van ornithocheirus hebben trachten te achterhalen. Vooral het bewegen op de grond was een heel puzzelstuk. Want hoe beweeg je met die lange, o zo kwetsbare, vlerken?
Walking with dinosaurs was een geweldige serie en daar mocht ik zelfs voor opblijven wat toen helemaal tof was (ik was toen volgens mij 10 jaar). Wat mij altijd verbaast is hoe die pterosauriërs konden leven, voornamelijk de groten zoals deze:
http://www.allmystery.de/dateien/mt5639 ... acoalt.jpg
carel schreef:ik kan er goed mee leven dat we niet voldoende overblijfselen hebben om de stamboom van dat dier te achterhalen, maar wel vraag ik me af waarom 'veren' het uiteindelijk gewonnen hebben van 'vlieghuiden'. Natuurlijk is er de vleermuis, dat weer wel. Alleszins gooide de grote extinctie, waarmee het Krijt werd afgesloten, roet in het eten. Maar dan nog. Het ging de pterosauriers aan het eind van het Krijt al niet meer zo goed, de 'gevleugelden' begonnen het te winnen. In de serie verwijst men naar de grotere kwetsbaarheid van de vlieghuid.
Het enige wat ik hierover kan vinden is dat de kleine pterosauriërs in het late Krijt zijn vervangen door de vogels (ik weet niet of vogels de pterosauriërs hebben verdrongen of dat er iets anders aan de hand was). De meeste grote pterosauriërs leefden op de open oceanen en kregen pas de grote klap tijdens de K/T extinctie.

Maar voor de K/T was er al wel wat aan de hand.
Net als bij de dinosauriërs. In het krijt kwamen de bedektzadigen, maar de meeste herbivore dinosauriërs bleven bij de naaktzadigen. Daardoor verloren ze al terrein aan de zoogdieren e.d.

Plaats reactie