Jodendom en Bijbeluitlegging:

Natuurwetenschappelijke kennis halen uit de Bijbel lijkt een verkeerd gebruik van de Bijbel in te houden. Welke passages lenen zich niet voor letterlijk gebruik
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 31-03-2012 21:45

Hoi Carel...

wat ik eigenlijk met die lange posten probeerde te zeggen is dit: de wetenschap bewijst het bestaan van "een kracht bij wiens gratie alles bestaat".

Wel, je kan ook zeggen: bij de gratie van God.
Dat is gewoon precies hetzelfde.

Ik heb alle 1 god religies gelezen, de Bijbel, de Koran, de Bhagavad Gita, de Veda's de Tao.
Nergens wordt de mens veroordeeld voor zijn zonden, en verlost.
Daarom zijn alle Goden behalve de Bijbelse, niet in staat het zondeprobleem op te lossen...

Ook is het zo, dat het boek Genesis niet letterlijk is bedoeld.
De Bijbelse Godheid is wel wetenschappelijk, omdat ik denk dat stukken van het boek Genesis door Mozes uit de bieb van Alexandrië (Egypte) zijn gehaald.
het was het wereldbeeld van veel volken toen..
Hij wilde de Joden een (naar hij dacht) geschiedenis meegeven, want hijzelf wist niet van de evolutietheorie.
Daarom staan Joodse geschiedenis door elkaar met verhalen over bijvoorbeeld Adam en Eva...en het is verdraaid goed gelijmd....
Mozes was geen domme jongen.

Het is een compilatie.

groeten Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Re: Jodendom en Bijbeluitleg

Bericht door carel » 31-03-2012 21:50

FonsV schreef:Dag Carel,
Je schreef:Sjonge Carel, wat ben jij een dominee zeg :lol:
Ik heb heel wat uren naar vele dominees geluisterd maar... nee, een dergelijk type heb ik geen enkele maal meegemaakt. :?

Groeten.

Fons.
Daar was ik al bang voor... :roll:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 31-03-2012 21:55

Hi Juda,
Juda schreef:wat ik eigenlijk met die lange posten probeerde te zeggen is dit: de wetenschap bewijst het bestaan van "een kracht bij wiens gratie alles bestaat".
En wie ben ik om hier ook maar iets tegenin te brengen. Je sluit hier trouwens ook aan op het boeddhisme en de kwantummechanica. Ik zal je de wiskundige formules maar besparen, maar daar zit zeker symmetrie in.

<dominee aan>
... Alleen Juda, kijk nog eens goed naar je eigen posten waar het gaat over Fons. Dat is het enige wat je zou kunnen belemmeren in je verdere groei naar diepgaand inzicht en wijsheid. Laat die deuren dicht alsjeblief. </dominee aan>
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 31-03-2012 21:57

[kerkgangermod on]
zal ik doen Carel....[Kerkgangermod off]
;)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 31-03-2012 22:57

Hi Jud!

Is goed..
Juda schreef:Ik heb alle 1 god religies gelezen, de Bijbel, de Koran, de Bhagavad Gita, de Veda's de Tao.
Nergens wordt de mens veroordeeld voor zijn zonden, en verlost.
Daarom zijn alle Goden behalve de Bijbelse, niet in staat het zondeprobleem op te lossen...
Zondeprobleem schrijf je. Is er een zondeprobleem? En zo ja wat is dat dan. Ik leef zo goed en eerlijk als ik maar enigszins kan, zal best uitglijden van tijd tot tijd. Maar een zondeprobleem. Nee, bij mijn beste weten heb ik geen zondeprobleem. Niks drukt op me, van niks heb ik spijt en altijd probeer ik de dingen die ik doe beter te doen.

Inderdaad, ik ben dood en doodsaai. Geen discussie daarover :) maar een zondeprobleem? Nee, heb ik niet.

Zou ik een zondeprobleem moeten hebben?

Zo zie je Juda dat je met wat woorden een heleboel oproept. Daarom vroeg ik je om de posten wat korter te houden als mogelijk, dan kan ik preciezer reageren. Prima zo dus.

En dit zondeprobleem is een essentieel facet van jouw geloofsbeleving en een belangrijke reden om het christendom te omarmen. Of zie ik het verkeerd?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie