De Bijbel van kaft tot kaft waar? NEE!

Natuurwetenschappelijke kennis halen uit de Bijbel lijkt een verkeerd gebruik van de Bijbel in te houden. Welke passages lenen zich niet voor letterlijk gebruik
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De bijbel van kaft tot kaft waar? NEE!

Bericht door FonsV » 29-07-2011 13:54

Dag Juda,
Je schreef:Hij is De filosoof voor mij.
Wie zal het je verbieden Hem zo te zien?
Je schreef:Ook is Hij De Ware Tovenaar.
Met deze kwalificatie ben ik niet zo gelukkig. Met wie hen je Hem vergeleken? Met Mozes en zijn slang-act voor de Farao, met Hans Klok die in Carré boven het publiek door de lucht zweeft?
Je schreef:Ik zie Hem als De goeroe.
Wederom: wie zal het je verbieden?
Je schreef:Hij vervulde alle filosofieën voor mij, als Christen.
Het is me niet duidelijk hoe filosofieën 'vervuld' kunnen worden.
Je schreef:Hij maakte alles af, door Atman eraan toe te voegen.
Het is me volslagen duister wat je hiermee bedoelt. Het klinkt in mijn oren alsof een definitief ingrediënt aan een recept wordt toegevoegd: nog een snufje van dit en dan is het resultaat optimaal. Maar... dat zal wel niet je bedoeling zijn. :?

Ik heb in het verleden eens kennis gemaakt met een zekere Balagangadhara (zeg maar: Balu, dat is gemakkelijker :)), een professor in Gent, afkomstig uit India. Een uitspraak van hem (de onderstreping is van mij): “Het hindoeïsme, het boeddhisme, het shintoïsme en het confucianisme zijn als zodanig aan de westerse universiteiten gecreëerd. Wetenschappers hebben de oosterse cultuur namelijk in hun eigen referentiekader geduid en oosterse fenomenen, die tot heel andere domeinen behoren, tot één westers beeld samen-gebracht. En dat beeld is vervolgens ook nog eens naar Azië geëxporteerd". Hij zal maar eens gelijk hebben! :?

Het is wél - volgens mij - een vaak voorkomend tricky verschijnsel: wij, westerlingen, lezen de oosterse wijsheden maar verstaan ze verkeerd omdat we onze manier van denken en formuleren transplanteren in de oosterlingen en daarmee de werkelijke inhoud van die wijsheden en teksten volledig missen.
Je schreef:Zijn Liefde voor de Spirituele Waarheid van Atman heeft Hem uiteindelijk het Leven gekost, maar Hij is er, zoals ik als Christen geloof, ook door uit de Doden opgestaan.
Persoonlijk betwijfel ik ten sterkste of – op onze manier letterlijk verstaan – deze bewering van je de werkelijkheid en dus de waarheid weergeeft. Ik ben het volledig met je eens dat Jezus een bijzonder belangrijke, wellicht de belangrijkste persoon is uit onze geschiedenis, maar die overtuiging baseer ik niet graag op onnatuurlijkheden, tegennatuurlijkheden of onmogelijkheden.

Nogmaals... je hoeft voor mij je overtuiging niet op te geven of aan de dijk te zetten. Ik ben zelf een bar kritisch figuur, die beeldspraak niet uit de weg gaat, sprookjes prachtig vindt, maar voor de rest het liefste bij de – voor mijn part door God geschapen (wat dát weer precies mag betekenen) – broodnuchtere werkelijkheid blijft. Op de bewaarschool (zo heette dat toen nog) leerde ik dat in de kerk de godslamp aangaf dat Jezus in het tabernakel was. Dat vond ik al bedenkelijk al was het alleen maar omdat er geen ramen waren in dat tabernakel. Zat Hij voortdurend in het donker. In die tijd leerde ik het liedje: 'Ik heb een lampje in mijn hart en dat is Jezus'. Dat, denkend aan de godslamp, geloofde ik domweg helemaal niet. Letterlijk kán dat toch ook niet?! Toen ik bij volwassenen om een verklaring vroeg werd ik met een smoes het bos ingestuurd: “Goed bidden, dan komt het allemaal vanzelf in orde”. Dat laatste is, ondanks alle pogingen van mij kant, niet gelukt. :(

Een vriendelijke groet.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 29-07-2011 14:57

Vooral deze:
Persoonlijk betwijfel ik ten sterkste of – op onze manier letterlijk verstaan – deze bewering van je de werkelijkheid en dus de waarheid weergeeft. Ik ben het volledig met je eens dat Jezus een bijzonder belangrijke, wellicht de belangrijkste persoon is uit onze geschiedenis, maar die overtuiging baseer ik niet graag op onnatuurlijkheden, tegennatuurlijkheden of onmogelijkheden.
Dat lijkt me het beste wat we kunnen doen, alle Hans Klok achtige dingen wegstrepen. Dan gaat het alleen nog maar om de boodschap en daar kun je dan vervolgens ook normaal over praten, ervan leren, onbruikbare dingen laten voor wat ze zijn. Als je van zo'n groot mens een godheid maakt, dan sla je al meteen alle dialoog dood en dat is niet verstandig
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De bijbel van kaft tot kaft waar? NEE!

Bericht door FonsV » 29-07-2011 16:10

Dag Carel,
Je schreef:Als je van zo'n groot mens een godheid maakt, dan sla je al meteen alle dialoog dood en dat is niet verstandig.
En dit is me uit het hart gegrepen. Hazera, die nog jeugdige moslima in Utrecht, beeldde het aldus uit: 'Jullie hebben hem het heelal in geprezen. Lekker ver weg".

Moet je weer goed 'verstaan'. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 29-07-2011 19:44

Hey Fons:
oke dan..hier moet ik ff over nadenken:

Je maakt filet van mijn ideeen ;)
Zo blijft er niks van mijn ideeen over Christus over...
Ik kan zo helemaal niets overeind houden van mijn beeld van Christus.
dat is niet erg, ik leer ervan.
Ik ben dan ook al zonder dat ik het besefte stiekem een tijdje geen Christen meer, maar Atman aanhanger.
Boeddhist? Hindoe? Jood?
ik weet niet hoe ik mezelf noem, ik haal overal uit wat ik kan gebruiken...:P

Ik geloof in mijzelf en ik moet mijn eigen verlossing op Aarde realiseren.
Wat Christus zei, weet ik niet.
ik merk dat vele van mijn aannames over Christus op de bijbel zijn gebaseerd, en vanwege het Concilie van Nicea dus los zand zijn.

ik moet me ff bezinnen hierop...:P
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 29-07-2011 20:57

Hi Juda,
Zo blijft er niks van mijn ideeen over Christus over...
Ik kan zo helemaal niets overeind houden van mijn beeld van Christus.
dat is niet erg, ik leer ervan.
Ik ben dan ook al zonder dat ik het besefte stiekem een tijdje geen Christen meer, maar Atman aanhanger.
Vraag. Waarom zou je de rol van Jezus inwisselen voor die van de Atman of de Boeddha. Natuurlijk kun je hen als voorbeeld zien, niks mis mee, zeker als je alle larie weglaat. Maar waarom zou je er een aanhanger van zijn? Ik zie de Boeddha of Jezus ook als voorbeeld, maar een aanhanger zal ik niet gauw worden. Ik beschouw mezelf als zelfstandig denkend en handelend wezen en wil nergens 'aanhanger' van zijn.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 31-07-2011 09:42

Hoi Carel,

Voor mij is dat precies hetzelfde...:P
Atman is het Goede in mijzelf, dat ik van God gekregen heb...;)
Ik ben dus ook een zelfstandig vrij denkend mens.
Ik noem het alleen anders;)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De bijbel van kaft tot kaft waar? NEE!

Bericht door FonsV » 31-07-2011 16:27

Dag Juda,
Je schreef:Je maakt filet van mijn ideeen.
Gefileerde ideeën, wat zijn dát nu weer?
Je schreef:Zo blijft er niks van mijn ideeen over Christus over... Ik kan zo helemaal niets overeind houden van mijn beeld van Christus.
Heb ik jouw Christusbeeld gemolesteerd? Ik ben me nergens van bewust. Ik heb m'n tekst er nog eens op nagelezen en vraag me in alle oprechtheid af: Wáár heb ik je Christusbeeld gemolesteerd?
Je schreef:Ik ben dan ook al zonder dat ik het besefte stiekem een tijdje geen Christen meer, maar Atman aanhanger.
En nu ben je geen Christen meer maar Atmanaanhanger. In je laatste bijdrage schrijf je dat Atman het goede is jezelf is. Je bent dus de aanhanger van het goede in jezelf. Dat lijkt me dicht bij de waarheid, alleen wat vreemd geformuleerd. En... in hoeverre is dat strijdig met christen zijn?
Je schreef:Ik geloof in mijzelf en ik moet mijn eigen verlossing op Aarde realiseren. Wat Christus zei, weet ik niet.
Je maakt het wel erg moeilijk te volgen. Hoe was het beeld van Christus dan totdat je nog wel wist wat Hij zei?
Je schreef:Ik moet me ff bezinnen hierop... :P
Dat is prima want aan bezinning besteed je niet gauw teveel tijd. :)

Beste wensen en groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Re: De bijbel van kaft tot kaft waar? NEE!

Bericht door Juda » 31-07-2011 21:27

Hoi Fons..
FonsV schreef:Dag Juda,

Je schreef:Je maakt filet van mijn ideeen.
Gefileerde ideeën, wat zijn dát nu weer?
Fons, ik merk dat ik een vals godsbeeld had.
ik zag Christus als God, maar wat ik nu begrijp is: alle mensen zijn Goddelijk.
Hij was er slechts 1 van.
FonsV schreef:
Je schreef:Zo blijft er niks van mijn ideeen over Christus over... Ik kan zo helemaal niets overeind houden van mijn beeld van Christus.
Heb ik jouw Christusbeeld gemolesteerd? Ik ben me nergens van bewust. Ik heb m'n tekst er nog eens op nagelezen en vraag me in alle oprechtheid af: Wáár heb ik je Christusbeeld gemolesteerd?
Je hebt gehakt gemaakt van mijn opvatting dat Hij God is.
dit omdat Hij dat niet kan zijn en in harmonie met mijn beleving over mijn innerlijke wereld.
ik kan niet en de Bijbels letterlijke Christus dienen en van mijzelf houden, omdat de Bijbelse Christus niet overeenkomt met de feiten.
Dit heeft te maken met Atman.
Atman is in elk mens, en Christus was gewoon een mens.
Hij is een mens geweest die zichzelf ontwikkelde en Atman in hem zelf oplaadde, zodat hij wist wat God wilde.
Dat kan ik ook en jij ook.
dat is niets bijzonders...
Christus God? een schromelijke misvatting.

Wel geloof ik nog steeds in de Vader ( de Onbekende God)
en dat Christus Hem bekend maakte.
maar Hij was niet de enige die dat deed.
elk mens kan dat door middel van studie en geest.
in India waren het er velen die dat konden en deden.
FonsV schreef:
Je schreef:Ik ben dan ook al zonder dat ik het besefte stiekem een tijdje geen "Christen" meer, maar Atman aanhanger.
En nu ben je geen Christen meer maar Atmanaanhanger. In je laatste bijdrage schrijf je dat Atman het goede is jezelf is. Je bent dus de aanhanger van het goede in jezelf. Dat lijkt me dicht bij de waarheid, alleen wat vreemd geformuleerd. En... in hoeverre is dat strijdig met christen zijn?
Ik merk dat wat veel "Christenen" doen, niet Atman is, maar "Satan".
veel Christenen vertellen sprookjes, spreken over een valse godheid en hebben totaal geen besef van God.
velen van hen manipuleren de boel en ze onderdrukken de boel.
Dat is geen atman en dat is wel Christendom.
dat gaat niet samen.
ik ben iemand die van mijzelf houdt, maar niet van die valse Goden.
wanneer ik vragen stel, kom ik automatisch bij de advaita vedanta leer uit.
dit is wat anders dan Christendom, het is puurder.
de leer van atman vind ik puurder dan de Christelijke leer.
deze zijn denk ik wel hetzelfde, maar er zijn teveel christenen die deze dingen niet zo zien als ik.
het gevolg is manipulatie, bedrog, uitbuiting, hypocrisie en uitsluiting van andersdenkenden.
veel Christenen dienen "de duivel" om hun eigen taal te gebruiken.
Atman is een andere bron.
FonsV schreef:
Je schreef:Ik geloof in mijzelf en ik moet mijn eigen verlossing op Aarde realiseren. Wat Christus zei, weet ik niet.
Je maakt het wel erg moeilijk te volgen. Hoe was het beeld van Christus dan totdat je nog wel wist wat Hij zei?
Dat was erg kerkelijk.
ik zag Hem als God, in Bijbelse zin.
er is gehakt gemaakt van mijn beeld, door de kennis van het concilie van Nicea en sommige kritiek die je plaatste.
is moeilijk uit te leggen.
ik weet nu dat Christus gewoon een mens was en geen God.
hoewel Hij wel een verlosser kan zijn...
FonsV schreef:
Je schreef:Ik moet me ff bezinnen hierop... :P
Dat is prima want aan bezinning besteed je niet gauw teveel tijd. :)

Beste wensen en groeten.

Fons.
ik bedoel dat het Christusbeeld dat ik geloofde, volgens mij juist een vals maaksel van mijzelf en vervalste boeken is.
Het enige zinnige dat ik nog kan zeggen is dat ik het goede in mezelf kan volgen, omdat ik van God niets weet.

ik dacht een hoop te "weten", maar ik weet het helemaal niet.
ik zag Hem als God, die de mens met zichzelf verzoende door Zijn Kruisoffer en ons verloste van onze zonden.
Ik besef nu, dat Hij dat misschien helemaal nooit heeft gezegd, en dat wat ik geloofde, niet alleen onwetenschappelijk is, het is zelfs niet meer mijn waarheid.

Wel ben ik iemand die op zichzelf vertrouwt.
een onbekende God bestaat voor mij wel, ( Atman) en ik hoef me daar verder geen zorgen over te maken.



groeten Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De bijbel van kaft tot kaft waar? NEE!

Bericht door FonsV » 01-08-2011 14:06

Dag Juda,

Bedankt voor je reactie. :)
Je schreef:Fons, ik merk dat ik een vals godsbeeld had.
En dat komt meer voor. :) Wellicht is het wel onmogelijk om een 'beeld' van God te hebben. De bijbel zegt dat de mens is: naar Gods beeld en gelijkenis. Of is God naar ons beeld en gelijkenis? Het is geen algebra: als A gelijk is aan B, dan is B gelijk aan A. Maar dat is dan weer logica en dus iets anders. ;)

Niet voor niets dat de bijbel huiverig staat tegenover afbeeldingen van God. De Joden en Islamieten mógen JHWH en Allah niet eens afbeelden. In synagogen en moskeeën zul je dan ook nooit plafondschilderingen aantreffen zoals in de Sixtijnse kapel.

Begrijp me verder goed: ik ben er totaal niet uit op jou een mening op te dringen. Maar ik wil je wel verleiden tot het voor anderen (dus ook voor mij) onder woorden brengen wat je precies bedoelt. Ik zet een paar beweringen van je onder elkaar:

* Alle mensen zijn goddelijk. Jezus was één van die mensen.
* Atman is in elke mens dus ook in Christus.
* Jezus laadde Atman in hemzelf op zodat hij wist wat God wilde.
* Christus God? een schromelijke misvatting.
* Wel geloof ik nog steeds in de Vader (de Onbekende God).
* Ik merk dat wat veel "Christenen" doen, niet Atman is, maar "Satan".
* De leer van Atman vind ik puurder dan de Christelijke leer.
* Ik weet nu dat Christus gewoon een mens was en geen God. Hoewel Hij wel een verlosser kan zijn...
* Het enige zinnige dat ik nog kan zeggen is dat ik het goede in mezelf kan volgen, omdat ik van God niets weet.
* Wel ben ik iemand die op zichzelf vertrouwt. Een onbekende God bestaat voor mij wel, (Atman) en ik hoef me daar verder geen zorgen over te maken.

Nogmaals: ik begrijp de samenhang tussen een en ander niet. Voor mij is het net of Atman een andere naam voor God is, anders dan JHWH of Allah. Of is Atman een alter-Mozes, een alter-Christus of een alter-Mohammed? Allemaal wijzen of goeroes die een leer verkondigden! Wordt het nu een strijd wie 'de beste' goeroe is?

Voor mij is de mens menselijk en God (whatever that might be) is goddelijk (whatever that might be). Welke naam je Hem geeft is jouw zaak en dus mensenwerk of menselijk. Dieren zijn dierlijk; of zijn die ook goddelijk? Ze hebben gelukkig geen last van welke religie dan ook! ;)

Waar gaat het nu eigenlijk om?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 02-08-2011 19:40

hoi Fons,


ik zal ingaan op de samenhang tussen al deze dingen.

Wat ik dus wil zeggen is:
mijn eigen van God gekregen Goedheid [atman] is mijn hoogste doel.
Ik hoop dat deze kern alles samenvat dat ik wilde zeggen.

(Potverdrie, moeilijk gedoe de hele tijd Juda..foei, klets toch geen wartaal in sommige van je vorige posts...)

Groet Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie