¶ Er stond al geschreven

Natuurwetenschappelijke kennis halen uit de Bijbel lijkt een verkeerd gebruik van de Bijbel in te houden. Welke passages lenen zich niet voor letterlijk gebruik
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 13-10-2010 21:00

Hi Fons,

Dat van die veer is wel op te lossen. Laat ik wat proberen, dan kun je nog kiezen ook

- ik ben over de veertig (en dat weegt ruimschoots op tegen een zwaar hart)
- mijn vrouwe is zo licht als een veertje, althans dat was zo... zou ze dit horen dan zou ze me daar hartig over onderhouden
- een veer in de reet, als je hem eruit trekt is het gewicht dienovereenkomstig aangepast (smerig, maar accuraat deze)
- de veer bij mijn rechtervoorwiel is stuk, kost weer een rib uit mijn lijf. a) die autoveren zijn zwaar en b) die rib uit mijn lijf ook
- vroeg uit de veren zijn, dan kun je zelfs nog kiezen a) hoe vroeg dat wel niet is en b) hoeveel veren je nodig hebt - moet je niet onderschatten - om er vroeg uit te kunnen zijn
- hij is behoorlijk onverveerd, ook dat gaat uit van een zeker (persoonlijk) gewicht
- zij is een veerkrachtig persoon wiens mening je ter harte moet nemen

Voorts kan die weegschaal aan een kant verzwaard zijn, zoals gebruikelijk was bij a) apothekers b) kruideniers c) doktoren en d) Wouter Bos

meet kon ik niet verzinnen tedezenmomente

Je hebt dus nogal een keuze Fons
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

¶ Er stond al geschreven 4

Bericht door FonsV » 14-10-2010 13:11

Er stond al geschreven 4

"Toen Israël nog jong was, kreeg Ik hem lief en uit Egypte heb Ik mij zoon geroepen" (Hosea.11:1) Hosea is de eerste die het woord 'liefhebben' gebruikt om de verhouding van de HEER tegenover Israël te beschrijven.

Massey: "De Egyptenaren hebben duizenden jaren gewerkt aan het portret van hun KRST (aanduiding van Horus). Het waren de Egyptenaren, die als eersten het idee van het goddelijke op die manier 'vermenselijkten', waarna de Grieken de 'finishing touch' gaven aan het symbool van de eeuwig jonge 'zonnegod' (die zelf geen God was maar een door henzelf verzonnen 'beeld van God').

Het zal wat moeite kosten om de gelijkenis tussen Horus en Jezus volledig te accepteren. Maar ja… ze liggen er nu eenmaal. Massey geeft 180 voorbeelden van de wel héél nauwe gelijkenis tussen Horus en de Jezus van de evangeliën.

En als je dan later nog eens de werken van Kuhn leest kom je er niet meer onderuit dat de kribbe van Jezus in Egypte stond. De Egyptenaren vertellen hoe Horus, de zoon van Osiris, de 'hemelse velden' verliet, naar de aarde afdaalde, 'het vlees aannam uit een maagd', neerdaalde in de onderwereld om de gestorvenen weer levend te maken, hen vrij te spreken van hun zonden en zo te 'verlossen' om hen mee te nemen in een verrijzenis tot eeuwig leven bij God. Dat geloofden die 'heidenen' dus. Niet allemaal natuurlijk, maar waar doen ze dat wél? Het werd in ieder geval daar en toen gepreekt!

Massey werd verweten dat hij de goddelijkheid van Jezus ontkende omdat hij de overeenkomsten met Horus aangaf. Zijn antwoord was: "Ik ontken de goddelijkheid van Jezus volstrekt NIET, die bevestig ik juist! Hij is nooit anders geweest, kon niets anders zijn dan een goddelijkheid; Hij was alleen niet een menselijke maar mythologische figuur, op díe manier een godheid. En dat in meerdere 'heidense' mythen duizenden jaren vóór onze jaartelling". Massey is wel bijzonder strak gedecideerd en er lijkt een aanvulling mogelijk zijn.

Iedereen mag zelf beslissen of hij/zij de beschuldiging dat de kerk plagiaat heeft gepleegd acceptabel vindt of niet. Maar, gezien de felheid waarmee de Kerk in de eerste eeuwen reageerde, kunnen we in ieder geval toegeven dat de Kerk de beschuldiging in hoge mate zag als een belastend en zelfs dodelijk verwijt. De beschuldiging werd eerst als 'belachelijk' afgewezen. Daarna kwam de bizarre verklaring dat 'de duivel die gelijkenissen als voorafbeeldingen in het heidendom had gebracht om 'gelovige christenen' te misleiden'. En toen dat niet werkte werd de reactie gewelddadig.

Halverwege de vierde eeuw heeft een Christelijke menigte ('mob' luidt de Engelse tekst) een beroemde en eeuwen oude bibliotheek van Alexandrië bestormd en tot de grond toe afgebrand. Meer dan 700.000 rollen en boeken van onschatbare waarde met klassieke werken, die een onvervangbare rijkdom aan oude wijsheid bevatten over allerhande onderwerpen als mathematica, astronomie, theologie, filosofie en geneeskunde, gingen voor altijd verloren.

De laatste 'heidense' filosofieschool te Athene werd in 529 op kerkelijk bevel gesloten.

Sindsdien is de kerk geen vriend meer geweest van nieuwe en daarmee afwijkende of uitdagende ideeën. Denk aan Galileo!

In het 'heilige der heilige' van de tempel in Luxor, gebouwd door Amenhotep III, staan afbeeldingen van een hemelse boodschapper die de maagd aankondigt dat zij moeder zal worden van de 'Gezalfde'; van de geboorte in een grot; van engelen, die herders in het veld de komst van een kind verkondigen; van drie wijzen die knielend hun geschenken aanbieden. En die afbeeldingen staan er vanaf 1700 v.C.
Reproducties van dit al zijn te bewonderen in Massey's boek: 'De historische Jezus en de mythische Christus' (Kessinger uitgave pag. 34).

Weer 'zomaar' wat gegevens en citaten uit de bronnen. Dat staat dus ook geschreven en: feiten zijn feiten! ;-)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Christendom vs christenisme 5

Bericht door FonsV » 16-10-2010 15:04

Er stond al geschreven 5

Om maar een paar van de 180 door Massey gevonden overeenkomsten tussen Egyptische en bijbelse verhalen te noemen:

* De drie wijzen uit het Oosten zijn de drie godheden die heersen over de drie gebieden: hemel, aarde en onderwereld. Zij hebben een plaats gekregen in de gordel van het sterrenbeeld Orion, ook een symbool voor Horus.
* Sirius, de morgenster in Egypte, verkondigt in het Oosten de geboorte van Horus.
* Horus wordt gedoopt in de rivier Eridanus door een godheid 'Anup de doper', die later wordt onthoofd.
* Horus heeft geen geschiedenis' tussen zijn 12e en 30ste jaar.
* Horus wandelt over water, drijft duivels uit en geneest zieken.
* Horus heeft een gedaanteverandering op een hoge berg.
* Horus houdt een bergrede ('Uitspraken van Iusa' genoemd).
* Horus wordt genoemd 'de Goede Herder', 'het Lam Gods', 'het Brood ten leven', 'de Mensenzoon', 'de Mensenvisser', 'het Woord'.
* Horus is 'de Weg' waarover de doden de weg naar de hemel gaan. Hij is 'de Weg', 'de Waarheid' en 'het Leven'.

En… dat is allemaal mythe!!!

En dan… het getal 12:

Komt in de bijbel 209 maal voor in het OT: 133 maal, in het NT: 76 maal.

Het Lucas-evangelie vertelt dat Jezus op twaalfjarige leeftijd mee naar Jeruzalem gaat voor wat tegenwoordig de 'Bar Mitzvah' heet. Horus doet op dezelfde leeftijd 'toevallig' hetzelfde.

Zowel Horus als Jezus gaan vergezeld van twaalf discipelen. Net als Mithras en Dionysius trouwens. Voor de Egyptenaren waren de twaalf discipelen de 'zetbazen' over de twaalf stadia van groei, die iedere mens moet doormaken om tot volle wasdom te komen. De twaalf stadia waren terug te vinden in de twaalf tekens van de Dierenriem.

Men 'stelde zich voor' dat die discipelen samen met Horus naar de aarde kwamen om 'het zaad te zaaien' en later 'de oogst binnen te halen'. "Zegt gijlieden niet: Het zijn nog vier maanden, en dan komt de oogst? Ziet, Ik zeg u: Heft uw ogen op en aanschouwt de landen; want zij zijn alrede wit om te oogsten. En die maait, ontvangt loon, en vergadert vrucht ten eeuwigen leven; opdat zich tezamen verblijden: beiden, die zaait en die maait. Want hierin is die spreuk waarachtig: Een ander is het, die zaait, en een ander, die maait. Ik heb u uitgezonden, om te maaien, hetgeen gij niet bearbeid hebt; anderen hebben het bearbeid, en gij zijt tot hun arbeid ingegaan". (vgl. Joh.4:35 ev)

Herinner je even uit voorafgaande bijdragen dat de Egyptenaren na de vijf dagen Nieuwjaarsfeesten de eerste vier maanden (maand = 30 dagen) als de winter beschouwden, de vier maanden daarna de tijd van inzaaien en laten groeien en de volgende vier maanden de tijd van oogsten. En... driemaal vier maanden is twaalf maanden.

In de tot ketterij verklaarde Gnosis gaat de ziel door twaalf stadia om in elk stadium een bepaalde ontwikkeling door te maken. Een voorbeeld van dat gebeuren was te zien in de sterrenhemel, waar de zon een reis maakt langs de twaalf sterrenbeelden om in elk sterrenbeeld wijsheden op te doen. Letterlijk is het verhaal natuurlijk niet waar. Het gaat dan ook om een mythe. ;)

In de oude godsdiensten van Egypte, bij de nomaden (Chaldeeën genaamd), in Griekenland werd de lichtkrans met twaalf stralen, de menselijke geest voorstellend, gekoppeld aan de 'twaalf Wachters bij de Schat van Licht', de 'twaalf Oogsters van de Gouden Graankorrels', de twaalf Maaiers in de Velden van Amenta', de 'twaalf Bouwlieden', de twaalf Wevers van het Patroon', de 'twaalf Pottenbakkers', de 'twaalf Timmerlieden', de 'twaalf Vissers', de 'twaalf Roeiers in de Boot van Horus', de twaalf Scheepslieden op het Schip van Ra'.

En dan zijn er nog de 'twaalf Werken van Hercules', de 'twaalf Zonen van Jacob', de 'twaalf Stammen van Israël', de 'twaalf Apostelen', de 'twaalf Ridders aan de Tafel van Koning Arthur' en de 'twaalf Goden', die Odin vergezelden in de mythologie van het oude Noorwegen.
Wat ís er toch met dat getal twaalf? En wat te denken van honderdvierenveertig = twaalf maal twaalf?

Het getal 40:

Het komt 161 maal in de bijbel voor, 137 maal in het OT en 24 maal in het NT. Dus... slechts een paar voorbeelden.

* Bij de zondvloed regende het veertig dagen en veertig nachten; daarna wachtte Noë veertig dagen voor hij de ark kon verlaten.
* Mozes verbleef veertig jaar aan het hof van Farao voor hij met de uittocht begon; hij trok met de joden veertig jaar door woestijn en verbleef veertig dagen en veertig nachten op de berg Sinaï.
* Midian is veertig jaar de leider van de Israëlieten tijdens hun tocht naar Kanaän.
* De verspieders hebben veertig dagen nodig om het beloofde land te verkennen.
* Elia is veertig dagen onderweg naar de berg Horeb.
* Ezechiël ligt veertig dagen op zijn zijde.
* Jona voorzegd de ondergang van Ninivé binnen veertig dagen.
* Goliath tart de Israëlieten veertig dagen lang.
* Jezus ging na zijn doop veertig dagen de woestijn in.
* na Zijn verrijzenis verscheen Hij veertig dagen aan de apostelen en anderen vóór Hij ten hemel voer.
* een geselstraf telde bij de joden veertig slagen (min één 'uit barnmhartigheid' ;)).
* de rooms kerk kent de veertigdaagse vasten.

En buiten de bijbel:

* een generatie telt veertig jaren.
* een huwelijk is goud na veertig jaar.
* "Het leven begint opnieuw bij veertig".
* Ali Baba en de veertig rovers. ;)

En als je je hart aan joodse getalsmystiek helemaal wilt ophalen, ga naar:
http://members.home.nl/frankcolijn/fran ... De_mem.htm

Sterkte in dat geval :!: ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 07-06-2011 22:46

en toch bevestigt en versterkt dit alleen maar mijn geloof in Christus de Opgestane Heer.

Ik merk duidelijk, dat Christus de ware vervulling is van de beloften door religies gedaan.
van alle volken.
Ook ben ik nog steeds overtuigd van Zijn Opstanding, en ben ik er van overtuigd dat Hij echt bestaan heeft en echt de Messias is.
Dat maakt het extra speciaal, omdat Hij dus ook duidelijk in Israël voor Egypte de beloftes van God vervult.



KRST, Christus, Krisjna, Messias enz...

Overal kom je dit verschijnsel tegen omdat ik denk dat de profeten van verschillende volken dit hebben aangekondigd.
Wanneer je bij de Indianen kijkt, noemen ze Hem de Grote Geest.
Wanneer je bij de Joden kijkt, noemen ze Hem de Gezalfde.
Wanneer je bij Christenen kijkt, noemen ze Christus: De Heer.
Bij de Islam komt Christus ook voor, maar noemt men Hem een profeet.
De Krisjna beweging noemt Hem "Krisjna, Heer der werelden".
De Hindoes zien Hem als een "Bodhisattva" een Guru.
Wanneer je bij alle andere culturen kijkt, zie je Hem overal terug komen en de beloftes van die culturen vervullen.

Zo denk ik er tenminste over...:

Groet Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 07-06-2011 23:20

Hi Juda,

Wie ben ik om je tegen te spreken. Wel zou ik je willen vragen om je eens in het boeddhisme te verdiepen.

Het vermijden van al het foute gedrag,
Het ondernemen van het goede,
En het ontwikkelen van je eigen geest;
Dit is de leer van de Boeddha's.

dit is uit http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme, een uitstekend vertrekpunt.

Het boeddhisme is non theistisch, dus men hangt geen god aan. Maar een overstelpende hoeveelheid wijsheid die je er tegenkomt, niet te geloven (of juist wel)

De drie monotheisten, christendom, islam en de bron, het jodendom hebben heel veel ellende over de wereld gebracht. Oorlogen, hele vieze, zijn er uitgevochten. En dat weet jij ook Juda.

Is er ooit een oorlog gevoerd op basis of als gevolg van boeddhisme of boeddhistische opvattingen?

nee
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 08-06-2011 00:39

Hoi Carel:

ik onderzoek en behoud het bewezene ;)

Dank je voor de tip :P

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie