¶ Er stond al geschreven

Natuurwetenschappelijke kennis halen uit de Bijbel lijkt een verkeerd gebruik van de Bijbel in te houden. Welke passages lenen zich niet voor letterlijk gebruik
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

¶ Er stond al geschreven

Bericht door FonsV » 10-10-2010 19:26

¶ Er stond al geschreven 1

Alvin Kuhn schrijft in 'Wie is de Koning der Glorie'?: Veel van wat in de christelijke historie is terechtgekomen bestond lang tevoren als uitgesproken geen historie in de Egyptische mythologie en eschatologie. Toen de zon op de lente equinox het teken van de vissen binnenging (225 v.C.) was de Jezus, die doorgaat voor de stichter van het christendom, al 4.000 jaar oud en speelde hij al de rol van de 'Altijd Komende voor Alle Tijden'.

Gedurende deze jaren heeft de incarnatie van het goddelijke ideaal in de figuur van Iusa (of Horus), de 'Komende Zoon', de Egyptische geest beïnvloed. Niemand uit die tijd heeft echter er maar over gedacht om dat beeld van die ideale mens tot menselijke geschiedenis te maken in de persoon van een man van vlees en bloed.

Egypte en de Egyptische cultuur blijven tot op de dag van vandaag boeien. Toch zal menigeen een slecht idee hebben van de Egyptische religiositeit, vooral omdat men te weinig kennis heeft van de rol van de mythe en van de symbolische aard ervan. Het gaat me er niet om iemand tot het Egyptisch geloof te 'bekeren', maar alleen om hem een idee van de Egyptische mythe bij te brengen.

Ik wil me verder beperken tot een paar beschrijvingen van het 'heidense' Egyptische geloof en tot enkele 'heidense' teksten, waarin dat tot uitdrukking komt. Het is allemaal wat beknopt en wie er (veel) meer over wil lezen verwijs ik naar Tom Harpur: The Pagan Christ (2004) waar veel literatuur is samengevat en naar nog veel meer literatuur wordt verwezen.

Net als de christenen geloofden de Egyptenaren in een 'ENE' en deze was ongeschapen, uit zichzelf bestaand, onsterfelijk, onzichtbaar, eeuwig, alwetend, almachtig en ondoorgrondelijk. Van die ENE komt alles: hemel, aarde, land, lucht en water, man en vrouw, dieren en planten en al dat voor de mens onzichtbaar is.

Tekst op een piramide: 'O gij goddelijk kind, dat zichzelf heeft geschapen, ik ben niet in staat u naar de werkelijkheid te beschrijven'. (Slaat op Horus.)

Wallis Budge toont in zijn boek 'Egyption Religion' aan dat de Egyptische 'God' een ideaalbeeld was voor de mens, levend in deze wereld en een wereld daarna. Osiris en Horus waren de grootste 'verbeeldingen' van deze mens, maar geen van beiden was een 'historisch' persoon.

Hij betoogt ook dat de lijst van Egyptische 'goden' bladzijden lang is, maar dat al deze 'goden' niet meer zijn dan vormen, eigenschappen of fasen van de ENE, die onkenbaar en onbenoembaar was. Voor die 'goden' werd dan ook een apart woord gebruikt: 'Neter'.

Ook moeten we ons realiseren dat de hiëroglyfen en andere bronnen duizenden jaren beslaan en de manier van uitdrukken was niet eeuw na eeuw dezelfde. Maar, beklemtoont Budge herhaaldelijk, denken dat de Egyptenaren polytheïsten waren is een fundamenteel, zeg maar bulderend misverstand. Zij zijn altijd monotheïsten geweest en gebleven. Zij 'verdeelden' de Onbenoembare in benoembare stukken.

Tekst: 'De hemel rust boven zijn hoofd en de aarde is een voetbank voor zijn voeten' doet aan Jesaja denken.
Tekst: 'Ra is genadig voor hen die hem eerbiedigen en hij hoort hen die naar hem roepen. Hij beschermt de zwakken tegen de sterken en luistert naar hem die in boeien is geslagen' letterlijk een psalmtekst.
De Egyptenaren geloofden dat er een tijd was geweest dat er niets was, behalve een eindeloos grote donkere watervlakte (NU = Niets). Maar… 'De geest sprak en daar was de schepping'. (Genesis 1.)

De Egyptenaren vertelden dat Osiris eens verraden werd, dat hij de dood vond na gemarteld te zijn door duivelse geesten maar dat hij de strijd met die laatste had gewonnen en weer was opgestaan. En daarmee was hij de gelijke van Ra geworden.

Budge schrijft: 'De verering van Osiris was zo wijd verspreid en het geloof in hem als de god van de verrijzenis zat zo diep dat Osiris het (voor)beeld was van zowel een god als een mens. Hij was het model voor alle Egyptenaren, die, ongeacht hun leeftijd, ook geconfronteerd werden met ellende, ziekte en dood'. Vandaar de hiëroglyfentekst: 'Omdat hij zelf had geleden en op de proef was gesteld, is hij een hulp voor allen die op de proef gesteld worden'. Klinkt naar de Hebreeënbrief.

In een mythe wordt de 'goddelijke' Osiris een mens, die op aarde leefde, at en dronk, een nare dood stierf en daarna, geholpen door de 'goden' (voornamelijk Horus), weer verrees om nooit meer te sterven. En dan zegt een tekst: 'Wat Osiris deed, kan de mens ook doen en wat de 'goden' voor Osiris deden, zullen zij ook voor de mens doen'.
En Horus leek dermate sterk op zijn vader Osiris dat: 'Horus en zijn vader waren één'. Tekst uit het Johannesevangelie.

In het Egytische 'Boek over de Dood' staat: 'Uw zoon Horus is de triomfator. De macht over de wereld is in zijn handen gelegd en zijn heerschappij zal duren tot in eeuwigheid'.

Budge schrijft tenslotte: 'Bij de Egyptenaren hebben later de christenen het prototype van hun Christus gevonden en talloos zijn de Egyptische beelden, die Isis voorstellen, die haar zoon Horus op haar schoot de borst geeft'. Zij stond bij de Egyptenaren in hoog aanzien als de 'goddelijke moeder'. Als rooms katholiek moet je uitkijken dat je niet Maria met het Kind ziet en een kaarsje aansteekt. Want dat zou heidens zijn. :twisted:

En dit is een wat vluchtige samenvatting misschien, het is maar om aan te geven dat die 'heidense' Egyptenaren heel veel hadden, dat je nu bij de christenen terugvindt. Alleen… bij de Egyptenaren was het allemaal mythe en geen waar gebeurde 'op aarde gebeurde' geschiedenis.

Wordt vervolgd in deze draad maar met een ander nummer.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 11-10-2010 01:34

Hi Fons,

Interessant stukje.
je schreef:Zij 'verdeelden' de Onbenoembare in benoembare stukken.
Mooie typering vind ik dat. Is dat niet wat wetenschap ook doet? De Natuur is onbenoembaar, maar een steen die op je teen valt en die val toeschrijven aan iets als zwaartekracht is ook het benoemen van een deel van die Natuur.

Twee citaten:
Fons schreef: Citaat 1: Niemand uit die tijd heeft echter er maar over gedacht om dat beeld van die ideale mens tot menselijke geschiedenis te maken in de persoon van een man van vlees en bloed.

Citaat 2: En dit is een wat vluchtige samenvatting misschien, het is maar om aan te geven dat die 'heidense' Egyptenaren heel veel hadden, dat je nu bij de christenen terugvindt. Alleen… bij de Egyptenaren was het allemaal mythe en geen waar gebeurde 'op aarde gebeurde' geschiedenis.
Daar richt je je vaker op, die zogenaamde waar gebeurde geschiedenis. Ik begrijp je wel, precies dat maakt dat veel misverstanden rond die teksten zijn ontstaan en mede daardoor is dat sterke 'wij hebben de waarheid' gevoel ontstaan.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

¶ Er stond al geschreven 1

Bericht door FonsV » 11-10-2010 13:13

Dag Carel,

Bedankt voor je reactie.
Je schreef:Ik begrijp je wel, precies dat maakt dat veel misverstanden rond die teksten zijn ontstaan en mede daardoor is dat sterke 'wij hebben de waarheid' gevoel ontstaan.
Het bezwaar van Kuhn en al die andere is dat van mythen gewone historie is gemaakt en dat daarmee het volk op het verkeerde been is gezet.

Je kent wel het verhaal:

Icarus (Latijn) of Ikaros (Grieks: Ἴκαρος) is een figuur uit de Griekse mythologie. Hij wordt vaak genoemd in verband met zijn vader Daedalus.
Omdat Icarus en Daedalus door koning Minos gevangen worden gehouden op Kreta, bedenkt Daedalus een manier om te ontsnappen: hij bouwt vleugels van een houten raamwerk, veren en was. Omdat de was niet mag smelten, waarschuwt Daedalus Icarus om niet te hoog en dicht bij de zon te vliegen, maar ook niet te laag, omdat de vleugels te zwaar zouden worden van het zeewater. In zijn enthousiasme wordt Icarus echter roekeloos; hij vliegt te hoog zodat de was toch smelt en hij neerstort in de Egeïsche Zee.

Dit is een voorbeeld van een leerverhaal, ook nog eens ontleend aan de Egyptenaren. Geen Egyptenaar of Griek zal 'geloofd' hebben dat het echt was gebeurd maar... de les hoorde wel duidelijk te zijn: 'Wees niet roekeloos' :!:

Groeten.

Fons.

PS Wat ben jij een nachtbraker. :o
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

¶ Er stond al geschreven 2

Bericht door FonsV » 11-10-2010 15:13

Er stond al geschreven 2

Dit is meer een aardigheidje. Nou ja, aardigheidje?

De naam Horus is wellicht bekend ("Ja, meer van gehoord"). Verder is hij voor de meesten onder ons een duistere figuur uit de mythische oudheid. Tóch komt hij onverwacht in het leven van bijna iedere aardbewoner voor.

In de Horus-mythe wordt verteld dat het Horus' opdracht was zijn vader Osiris te bevrijden uit de handen van zijn gemene oom Seth. In de strijd die daarop volgde werd Horus een oog uitgerukt en dat werd aan flarden getrapt. De aardige maangod Thoth, die voor de Egyptenaren degene was die goede wetten ontwierp en die de verpersoonlijking was van intelligentie, herstelde het oog volledig en plaatste het weer terug.

Dat is de reden waarom het oog (van Horus) voor de Egyptenaren het symbool werd voor 'heelheid' en gezondheid. In de hiërogliefen betekent het: 'welzijn', 'eenheid' en dergelijke. "Moge zijn oog op u rusten"!

De Griekse wijsgeer, astroloog en medicus Galenus (zoek hem even op in een encyclopedie), die voortbouwde op de leer van Hippocrates, maakte van het oog een 'geheim teken', waarmee hij zijn recepten begon. Misschien wel om indruk te maken op zijn patiënten. Hij tekende een oog aan het begin van zijn recept of voorschrift. Geleidelijk versimpelde de tekening tot een R met een schuin streepje door de rechter poot van die R (R /). (Ik kan dat teken nergens vinden om het hier neer te zetten. Sorry!)
Kijk de volgende keer eens op het recept van je huisarts. Als je het kunt lezen ('want ze schrijven zo onduidelijk'!) en dan vragen wat het betekent. Het antwoord zal wel zijn: "Dat is de R van het Latijnse woord 'Recipe' en dat betekent: 'Neem' (deze stof = medicament)". Eronder staat voorgeschreven hoe het medicament te gebruiken.

Bekijk ook eens heel nauwkeurig het Amerikaanse 1$-biljet. Daar staat het ergens plus de afbeelding van een piramide.

Afbeelding

Bij mijn opoe hing een schilderijtje aan de muur: een driehoek met daarin een oog. Daaronder stond: "God ziet U'!
Opoe legde uit: "Dat je nooit iets stouts moest doen, ook niet 'stiekem' want: God zag alles"! Ik was dus gewaarschuwd!!!.

Of was dat driehoekig schilderijtje een piramide met het 'genezende' oog van Horus erin? Of nog anders: een voorstelling van de Drieëenheid? :wink

Wat is nog 'zeker' deze dagen?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 11-10-2010 16:23

Hi Fons,
je schreef:PS Wat ben jij een nachtbraker. :o
De nacht brengt me inzicht. OK, aangevuld met een glas Lagavulin single malt. Maar niettemin :lol:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 11-10-2010 16:40

Hi Fons,
je schreef:De Griekse wijsgeer, astroloog en medicus Galenus (zoek hem even op in een encyclopedie)
http://en.wikipedia.org/wiki/Galen Heb ik gedaan dus, interessant hoor. Nooit van Galenus gehoord. Nu wel.
je schreef:Bij mijn opoe hing een schilderijtje aan de muur: een driehoek met daarin een oog. Daaronder stond: "God ziet U'!
Opoe legde uit: "Dat je nooit iets stouts moest doen, ook niet 'stiekem' want: God zag alles"! Ik was dus gewaarschuwd!!!.
Vergeef mij mijn abberatie, maar het was goed dat jouw opa de jonge Fons waarschuwde :lol: Zou hij het niet gedaan hebben dan ik bij deze :)

Iets serieuzer: Overigens zie ik dan meteen een schildje met de tekst U ziet God... en dat maakt de wereld weer een beetje beter te begrijpen :roll:

Ik kan, wat betreft die letter R met streepje alleen maar dit vinden, waar staat dat precies op dat dollar biljet?:

Afbeelding
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

¶ Er stond al geschreven 2

Bericht door FonsV » 11-10-2010 22:20

Dag Carel,

En toen ging er iets niet door en toen had ik weer onverwacht vrij. ;)
Ik kan, wat betreft die letter R met streepje alleen maar dit vinden, waar staat dat precies op dat dollar biljet?
Op het dollarbiljet komt het oog in pramidetop voor. Het wordt daar al 'het boze oog' genoemd. Men had dus al niet meer in de gaten waar het vandaan kwam. Mogelijk hadden ze dat bij oma ook niet. :) Er is nu een biljet (ik weet niet van hoeveel) waaop de brandende WTC-torens staan afgebeeld. Ieder zijn symbolieken! :lol:

De R met pootje stamt van Galenus en werd door hem gebruikt op recepten. In de loop der tijden is het daar 'versleten' tot die R met pootje. Daarvan kan ik helaas op het internet geen voorbeeld vinden. :?

Het gaat elders op dit forum weer tekeer zeg!!! Mozes Mina wat een puberale zooi.:evil:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 11-10-2010 22:36

Hi Fons,
je schreef:Het gaat elders op dit forum weer tekeer zeg!!! Mozes Mina wat een puberale zooi :twisted:
Is opgemerkt en daar ben ik al in betrokken, maak je geen zorgen, laat je vooral niet afhouden van je inzichtelijke posten. Snieleuk, maar snietanders.
je schreef:De R met pootje stamt van Galenus en werd door hem gebruikt op recepten. In de loop der tijden is het daar 'versleten' tot die R met pootje. Daarvan kan ik helaas op het internet geen voorbeeld vinden
Ik heb ook een tijdje gezocht, ik kwam met weinig anders dan die R die ik liet zien.
je schreef:En toen ging er iets niet door en toen had ik weer onverwacht vrij.
En zo zie je maar, je wordt minder 'geleefd' dan waar je bevreesd voor was 8)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

¶ Er stond al geschreven 3

Bericht door FonsV » 12-10-2010 20:09

Er stond al geschreven 3

De Egyptenaren geven vanaf hun oudste geschriften blijk van het geloof dat - na de dood - de daden tijdens het leven door 'goddelijke machten' zullen worden beoordeeld. Er zijn afbeeldingen van een weegschaal met aan de ene kant het hart van het individu en aan de andere kant een veer, symbool voor rechtschapenheid of zondeloosheid.

In feite is het geloof in een 'hiernamaals' eerder te vinden dan het geloof in een 'god'. Is dat vreemd? :?:

Het oordeel had plaats in de 'Zaal van Maat'. Het woord betekent 'toevallig' inderdaad 'maatstok'. Later werd de naam overgedragen aan twee 'godinnen': Isis en Nephthys, die de 'Maten' voorstellen voor: eerlijkheid, onkreukbaarheid en waarheid. Zowel Massey als Kuhn bespeuren in Matteüs sporen van dit idee: in de parabel van de bokken en geiten (Mt.25) en in de Bergrede, waarin de Torah is verwerkt.

In de Zaal van Maat (of Maten) deden de gestorvenen - onder toezicht van Isis en Nephthys - tegenover 42 'rechters' hun 'negatieve' schuldbekentenis: "Edelachtbare, ik heb niet geroofd / Edelachtbare, ik heb geen valse getuigenis afgelegd / … ik heb geen maten of gewichten gemanipuleerd / … ik ben niet onbeheerst woedend geweest / … ik heb niet gemoord / … ik heb niet gelogen / … ik heb geen overspel gepleegd / … ik heb niet godgelasterd" / en soortgelijke.
Als de schuldbekentenis aan de voorwaarden voldeed, werd de overledene door Horus tot voor de troon van Osiris geleid. Osiris verklaarde de voorgeleide dan tot 'volgeling van Horus voor altijd'. Zoveel als tot een 'andere Horus'.

De overledene zei dan: "Ik gaf brood aan de hongerende, water aan de dorstige, kleren aan de naakte en een schip aan de visser wiens schip was vergaan". En dat lijkt sprekend op de evangelieteksten: 'Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen'. (Mt.25:36) en: 'Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht'. (Mt.25:43)

Budge toont duidelijk aan dat de hoge opvattingen over 's mensen verplichtingen tegenover 'De Bestaande' en 'al dat bestaat' (op de eerste plaats de medemens) al in de alleroudste hiëroglyfen aanwezig is.

Voor de Egyptenaren bestond de mens uit lichaam, ziel en geest. Budge heeft duidelijk gemaakt dat het lichaam niet zou verrijzen en altijd in het graf zou blijven. Een tekst uit de vijfde dynastie, 3400 v.C.: 'De ziel gaat naar de hemel, het lichaam blijft op aarde'.

Budge kan niet verklaren waarom de Egyptenaren dan mummificeerden. Kuhn zegt de bedoeling van de mummie te begrijpen. In het oude Egypte geloofde men dat 'De Bestaande' in iedere mens was 'vlees geworden'. De mummie was een voortdurende herinnering aan dat gebeuren. De specerijen en geurige oliën of zalven, die het lijk voor bederf moeten behoeden, zijn 'symbolen' van de 'goddelijke krachten', die het leven geven en in stand houden.

Vandaar de naam KRST, Karast of Krist = gezalfde. Iedere mens of ieder menselijk lichaam is bij het leven door de goddelijke geest 'gezalfd'.

Het z.g. 'lichaam' na de dood was niet stoffelijk. Het 'veranderde' bij de dood in 'Sahu" = onvergankelijk geestelijk lichaam, dat onmiddellijk 'verhuisde' naar de wereld van Ra. In de papyrus van Ani zegt de overledene: "Ik ben god, mijn ziel is in de eeuwigheid". Als je 1 Kor.15 ontdoet van de tot historie gemaakte betekenis van 'christus', staat daar eigenlijk hetzelfde.
In teksten uit de vijfde dynastie: 'De overledenen lijden geen honger en geen dorst, zij gaan gekleed in fijn linnen en eten van de Boom des levens'.

In het Boek over de Dood staat dat de overledene zijn geliefden zal terugvinden en zich daarover zal verheugen. Een overledene zegt bij aankomst tegen zijn vader en moeder: "Weest de bewakers van mijn deur en behoedt mijn verblijf hier".

Naast al deze spirituele denkbeelden komen ook andere verhalen voor. In hoofdstuk 110 van het Boek over de Dood lijkt het of de doden ook een semi- materieel leven leiden: zij zaaien en oogsten, eten en drinken hemels voedsel en drank, 'make love' en letterlijk: "doen alles wat een mens op aarde ook doet".

Budge besluit met: "Zo zien we hoe de Egyptische mens geloofde dat een stervende 'door de dood heen gaat', de 'rivier des doods oversteekt' naar een leven voor altijd. Die 'overtocht' was hetgeen waarom het ging in elk gebed, in elke ceremonie, in iedere tekst, in ieder amulet. En dit geldt voor alle, ook de oudste perioden van de Egyptische geschiedenis. Het ging altijd over hoe de sterfelijke mens onsterfelijkheid kan bereiken om voor altijd te leven in een 'verheerlijkt' lichaam".

Zo dachten de Egyptenaren er dus over. Of je er hetzelfde over moet denken is iets anders. Maar om die Egyptenaren nou 'heidenen', 'ongelovigen' of 'ketters' te noemen. Waarom zou je?

En toch ook weer een beetje gek dat ze al zoveel dingen preekten die in het christendom thuishoren.

En dat wilde ik stiekem 'eventjes' duidelijk maken.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 12-10-2010 21:52

Hi Fons,

Ja, die afbeeldingen van de weegschaal, het hart en de veer zijn er:

http://nl.netlogstatic.com/p/oo/041/504/41504718.jpg
Afbeelding
je schreef:Zo dachten de Egyptenaren er dus over. Of je er hetzelfde over moet denken is iets anders. Maar om die Egyptenaren nou 'heidenen', 'ongelovigen' of 'ketters' te noemen. Waarom zou je?

En toch ook weer een beetje gek dat ze al zoveel dingen preekten die in het christendom thuishoren.
Feitelijk werd iedereen die in een andere godheid geloofde tot ketter verklaard, ik denk nu aan de god Ba'al (Hadad), die als afgod werd betiteld. Ik kom op wiki dit tegen ( http://en.wikipedia.org/wiki/Ba'al ): Ba'al Zebûb, ook bekend als Beelzebub, een demon hoog in de hierarchie in de hel. Het benoemen tot ketter was behoorlijk 'in' in die tijden
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie