De Grote cover up 1.

Natuurwetenschappelijke kennis halen uit de Bijbel lijkt een verkeerd gebruik van de Bijbel in te houden. Welke passages lenen zich niet voor letterlijk gebruik
Plaats reactie
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Grote cover up 1.

Bericht door FonsV » 05-10-2010 14:21

Grote cover up 1

"Er zijn veel waarheden die het 'gewone volk' beter niet kan weten. Er zijn ook dingen die niet waar zijn maar het is nuttig dat het 'gewone volk' denkt van wel". (Augustinus in 'Stad Gods')

De volgende twee beweringen zijn stevig genoeg om eens diep over na te denken:

1."Het Christendom is ontstaan als gevolg van het bederf van een hoogstaande wijsheid die al bestond en niet als een nieuw geloof dat tevoren onbekend was".
2."Het Christendom heeft de volkeren van het Westen voor eeuwen aan zich verbonden omdat het erin is geslaagd de boodschap aan te passen aan het niveau van de onwetende en ongeletterde massa. Zo doende veranderde de kerk de waarheid in een belachelijk karikatuur".

Me dunkt dat deze beweringen er niet om liegen. Ze zijn dan ook van Kuhn en die is berucht om zijn 'respectloze grote mond'. Vrijheid van meningsuiting. ;)

Ik ga in de komende bijdragen alleen maar geschiedenis geven. DUS: alleen maar feiten en feiten zijn gebeurtenissen en gebeurtenissen zijn waar, tenzij duidelijk is dat ze nooit hebben plaatsgevonden. Ik wring dus niet mijn persoonlijke mening door iemands strot, ik vertel alleen verder wat deskundigen in de geschiedenis hebben ontdekt.

Mocht je werkelijk in de war raken van wat er komt, stop dan met lezen en neem mij de geschiedenis niet kwalijk. Ik was er toen nog niet en had er geen invloed op. Nu ben ik er wel.

Het is vooral het werk van Alvin Kuhn 'De schaduw van de derde eeuw', dat in 522 pagina's een exposé geeft van de leugens, het bedrog en het geweld, die in een soort van samenzwering het 'Christendom' of de 'Christenheid' tot het 'Christenisme' heeft gemaakt dat heden ten dage – volgens Kuhn – ten onrechte Christendom wordt genoemd. Ik kan alleen maar hopen dat alle oprechte zoekers naar de waarheid de moed kunnen opbrengen om de volgende samenvatting te lezen. Erg vrolijk wordt een 'normaal' mens er niet van. :?

Kuhn toont onweerlegbaar aan dat de waarheid over de geschiedenis van het jonge Christendom jammerlijk is weggemoffeld. Zijn argumenten en de bronnen waar hij die argumenten heeft gevonden, schepen iedere christen van vandaag op met de vragen:

* Hoe is het mogelijk dat onderzoekers zó lang de waarheid hebben gemist?
* Waren zij onkundig of wilden zij niets weten van de samenzwering die een paar eeuwen zijn gang heeft kunnen gaan?
* Of hebben ze in hun vroomheid de gegevens geïnterpreteerd als ongelukkige uitzonderingen, toevallige vergissingen, die geen noemenswaardige invloed hadden gehad op de officiële partijlijn?

Kuhn's stelling is dat de religie, die in de eerste eeuw begon onder de naam Christendom, niet lang zijn diepe spirituele aard en betekenis heeft behouden. Rond 350 n.C. is de transformatie van Christendom tot Christenisme compleet.

Volgens Kuhn zijn de volgende beweringen feiten:

1. Christendom is begonnen met duidelijke, zo geheten 'heidense' kenmerken en halverwege de vierde eeuw heeft het Christendom dat 'heidendom' definitief de rug toegekeerd en elk spoor van dat 'heidendom' uitgewist en de term 'heidendom' de betekenis gegeven die het nu nog heeft. ;(
2. Boeken die de eerste jaren in de kerk(en) in hoog aanzien stonden werden veroordeeld en zo mogelijk verbrand.
3. Hoogstaande leerstellingen over 'incarnatie' en 'algemene verlossing' werden als 'ketters' afgewezen.
4. Bijna alle grote denkers, pioniers en leiders uit de beginjaren zijn vóór het einde van de vierde eeuw tot 'ketters' verklaard door degenen die de politieke macht in handen hadden.
5. De mystieke en allegorische manier van interpreteren van de heilige geschriften, zoals die van Paulus, Clemens van Alexandrië, Origines en anderen werd herschreven als waar gebeurde geschiedenis van mensen.

Met het laatste wordt in volgende bijdrage verdergegaan.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Grote cover up 2

Bericht door FonsV » 05-10-2010 14:31

Grote cover up 2

Men had besloten het vóór-Christenistelijk Christendom – waarover Augustinus en Eusebius schrijven – 'exoterisch' te maken en dat wil zeggen: eenvoudig, duidelijk en dus begrijpelijk voor de onwetende en ongeletterde massa (het 'vulgus').
Deze beslissing had ongetwijfeld een nobel doel en, gesteund door de Romeinse kunst van organiseren (indien noodzakelijk met het geweld), was het een groot succes.
De prijs die ervoor moest worden betaald, wetenschappelijk en in de praktijk, was verschrikkelijk.

Kuhn zegt: "Op het moment dat de 'heidense' leer over de geboorte van God in iedere mens 'exoterisch' was vertaald in de letterlijke geboorte van een baby op 25 december in een kribbe (tegenwoordig: voederbak) in een stal, was het begrijpelijk maar niet meer de waarheid”.

Toen het 'gekruisigd zijn' van het goddelijke in iedere levende mens was geconcretiseerd in het aan een houten kruis hangen van een gemarteld lichaam in doodsnood, was het niet meer waar.

Toen het nederdalen van de goddelijke Logos in het water (de materie) van het menselijk lichaam voor het 'simpele volk' was 'vereenvoudigd' en 'verduidelijkt' in het verhaal van de man Jezus in de Jordaan was het niet meer waar.

Toen het neerdalen van 'de vonk van Eeuwig Licht' in de ziel van iedere mens werd uitgelegd als het 'vlees worden van Gods oneindigheid in één man', zodat de meest eenvoudige ziel het zich kon 'voorstellen', was weer de waarheid verdwenen".

De oudste christelijk kerkvaders geven het ronduit toe dat ze de symbolische, esoterische wijsheid, overgenomen van de 'heidenen', hebben vertaald in voor de massa begrijpelijke verhalen. Een vijfde eeuwse paus kan dan ook zeggen: "Zie hoe deze fabels ons een voordeel hebben opgeleverd"! Higgins schrijft in zijn 'Anacalypsis': "Hun uitleg voor het volk was door het volk te behappen en bedoeld om vragen te voorkomen". En verder: "De kerkvaders bekennen zelf dat zij de hoge waarheden, alleen toegankelijk voor de ingewijden, juist daarom hebben veranderd in de hachee en pap die het volk als voedsel kende".

Gibbon schrijft in zijn 'Verval en ondergang van het Romeinse Rijk': "De meest ongerijmde verhalen, bijdragend aan de verheerlijking van de kerk, werden door de goedgelovigen geslikt, aangespoord door de machtige clerus en 'bewezen' door een verzonnen kerkelijke traditie". Duidelijk dat hedendaagse orthodoxe christenen Gibbon niet mogen. ;) En dan hebben ze nog niets gehoord van Higgins, Massey en Kuhn. Toch zouden ze zichzelf een dienst bewijzen die 'geleerden' te aanhoren, want het ware Christendom zou een oplossing voor wereldproblemen kunnen zijn in plaats van één van die problemen te zijn. Het zou een zegen zijn als het typische triomfalisme van het huidige Christenisme werd afgebroken door de harde feiten uit de geschiedenis opdat een nieuwe meer harmonieuze wereldwijde Christelijke religie (levensvisie) zou kunnen ontstaan.

En… of je die religie (levensvisie) omarmt of niet is je eigen keuze.

Massey en Kuhn hebben zo'n hoeveelheid huiveringwekkende verhalen opgedolven over boekverbrandingen, schriftvervalsingen, doelbewust bedrog, moord en doodslag, dat een brave ziel het niet meer kan verwerken.
Massey: "Het Christusbeeld, dat zo bekwaam wordt geschilderd in het Nieuwe Testament, is puur bedrog".
Kuhn drukt het weer op zijn 'respectloze' manier uit: "Het is de idioterie van de christelijke gezagvoerder, die na de strijd triomfantelijk met het overwinningsbanier zwaait, intussen met hete voeten de gloeiende zwarte as uitstampend van de duizenden boeken uit de bibliotheek van Alexandrië".

Eusebius, is met zijn werk 'Kerkgeschiedenis' dé voornaamste bron voor de geschiedenis van het Christendom tot 200 n.C. Waite, de extreem deskundige kenner van diezelfde tijd, laat in zijn 'Geschiedenis van de Christelijke Religie tot 200 n.C.' zien hoe een overduidelijke leugenaar Eusebius is. "De beweringen van deze geschiedkundige zijn niet alleen onzorgvuldigheden en blunders maar in teveel gevallen regelrechte verdraaiingen van de ware geschiedenis. Niet alleen de meest schaamteloze leugens, maar ook letterlijke tekstvervalsingen van het laagst denkbare soort verduisteren de bladzijden van zijn…. geschriften".

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Grote cover up 3

Bericht door FonsV » 05-10-2010 14:48

Grote cover up 3

Kerkvader Sint Gregorius van Nazianze (329-289) schreef een brief aan Sint Hiëronymus (± 340 – 419) 'de hoog geëerde en geleerdste theoloog van zijn tijd'. Samen met Augustinus behoort Gregorius tot de 'grootste kerkvaders' van het Westen. In die brief staat: "Niets kan 'het volk' beter overtuigen dan een stortvloed van geleerde woorden; hoe minder 'het volk' ervan begrijpt, des te meer zal het van bewondering zijn vervuld. De oude kerkvaders hebben daarom dikwijls gezegd, niet wat zij dachten, maar wat voor de omstandigheden volgens hen het beste leek".

Een gewone 'simpele gelovige' kan zich 'voorstellen' dat een afgezet been - desnoods op voorspraak van Onze Lieve Vrouw van Lourdes - in korte tijd weer aangroeit. En de ontwikkelde science fiction technieken kunnen het eventueel op de TV 'laten zien'! 'Mundus vult decipi' = 'De wereld wil belazerd worden'.

Massey over Eusebius: "Hij mag er op pochen dat hij alles voor de Christenen 'duidelijk' heeft gemaakt, in feite heeft hij de mythische en mystieke wortels van het Christendom gerooid en zonder wortels blijft geen plant in leven. De Gnostiek is door hem gemuilkorfd en de waarheid ervan is door hem verborgen. Hij en zijn medesamenzweerders hebben documenten verwoest en kletspraat gepromoot zodat de voorbije eeuwen niet meer aan het woord kwamen. Zij hebben de wijsheid van de mythen veranderd in banale geschiedenis en alles gebruikt om hun 'bedrog' te bewijzen".

Mead waarschuwt – sussend - in zijn 'Fragmenten van een vergeten geloof': "Er moet niet van worden uitgegaan dat de herschrijvers van de oude traditie vervalsers en bedriegers waren in de moderne zin van het woord. De Oudheid had niet ons begrip van 'letterlijke historische waarheid'. Religieuze geschriften dienden een bepaald doel. Of de beschrijving van historische gebeurtenissen objectief waar was, was niet de eerste zorg. Het ging erom de beleving van een spiritueel leven onder begrijpelijke woorden te brengen. In een religieus twistgesprek was het voor alle partijen normaal van deze list gebruik te maken. De herschrijvers waren zich dit niet bewust”.

Von Mosheim schrijft in zijn 'Geschiedenis van het Christendom' over het evangelie van Hermas: "In de tijd waarin hij schreef (140-150) was het een stelregel voor de christenen dat het te vergeven was om bij de verdediging van het geloof gebruik te maken van bedrog en misleiding, als het beoogde goed maar werd bereikt".

Gibbon: "Zolang de verhalen bijdroegen aan de glorie van de Kerk, werden de leugens verwelkomd door zowel de massa als de hiërarchie". En als ondersteuning van zijn bewering haalt hij de titel van het 32ste hoofdstuk uit het 12de boek van Anselmus aan: "Hoe het wettig en gepast kan zijn om bedrog te gebruiken als medicijn en tot tevredenheid van hen die bedrogen willen worden".

Sint Johannes Chrysostomus (345-407), kerkleraar, schrijft: "Groot is de kracht van het bedrog, op voorwaarde dat het met een goede bedoeling wordt aangewend".

Eeuwen later schrijft Kardinaal Newman (1801-1890): "De oude kerkvaders dachten nog dat, als het doel goed was, het spreken van onwaarheid geen leugen was". De paus heeft deze Newman onlangs zalig verklaard.

-----------------------------------

En, als ik dan op een orthodox christelijke site de propagandateksten voor de Alpha-cursus lees, denk ik onwillekeurig: 'Er lijkt warempel nog niets veranderd". :cry:

Bovenstaande is maar een bloemlezing uit wat aan teksten voor handen is. Wie graag meer leest verwijs ik naar: Tom Harpurs 'The Pagan Christ'. Bij bol.com nog in het Nederlands te bekomen 'De Heidense Christus' (231 pag.), als tweedehands exemplaar voor € 12,90. Daar staan de verwijzingen naar de 'grote jongens'.

Maar… ik word wat moe (of beschaamd) van het vertalen en uittikken van al deze ellende. Het stadium van: 'Dit zal toch niet allemaal wáár zijn'!!! ben ik voorbij. Maar wat nu? Het gemakkelijkste zou zijn om alle gegevens glashard te ontkennen of net te doen alsof ik van niets weet.

Het probleem blijft dan echter: 'Wat geschreven staat, staat geschreven'. De aangehaalde teksten blijven in de genoemde boeken en brieven staan.

Er zijn massa's 'christelijke' boeken en geschriften op bevel van het kerkelijk gezag verbrand. Waarom zijn ze niet allemáál verbrand en is er, o.a. in Nag Hammadi, een aantal teruggevonden? Zou - om een 'christelijke' tekst te gebruiken - uitgerekend NU 'de Geest waaien waar HIJ wil'?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 05-10-2010 15:04

Hi Fons,

Je komt met behoorlijk stevige posten, over de tweede moet ik nog verder nadenken, hierbij wat reacties van de eerste.

... en nee, ik probeer mijn visie ook niemand door de strot te drukken, maar ik vind het wel aardig als jij ooki jouw eigen mening erbij zet. Jij weet er veel van en hebt ook een hele ontwikkeling doorgemaakt, daar verneem ik graag van Fons.

Goed, dat gezegd zijnde.
je schreef:"Er zijn veel waarheden die het 'gewone volk' beter niet kan weten. Er zijn ook dingen die niet waar zijn maar het is nuttig dat het 'gewone volk' denkt van wel". (Augustinus in 'Stad Gods')
In welk kader zei Augustinus dit? Daar ben ik benieuwd naar. Het is overigens van alle tijden, dat speelt nu in de actualiteit ook een stevige rol.
je schreef:1."Het Christendom is ontstaan als gevolg van het bederf van een hoogstaande wijsheid die al bestond en niet als een nieuw geloof dat tevoren onbekend was".
2."Het Christendom heeft de volkeren van het Westen voor eeuwen aan zich verbonden omdat het erin is geslaagd de boodschap aan te passen aan het niveau van de onwetende en ongeletterde massa. Zo doende veranderde de kerk de waarheid in een belachelijk karikatuur".
Stevig, inderdaad. Waar ik naar zoek is waarop Kuhn, een favoriete schrijver van jou lijkt het, dit baseert. Wat was die hoogstaande wijsheid en wat was daarbij het bederf? ik weet dat ook toen de politiek er belang bij had om de teksten enigszins te 'plooien', maar om dat als 'bederf' te typeren is, zonder wat preciezere aanduiding van waar het over gaat, wel een straffe stelling. Politiek vervormt, doet het altijd, en ja, natuurlijk gaat het om macht, zeker, maar bederf?

Stelling 2 is wel te herkennen, de macht lag vroeger bij de leraar, de priester/dominee en de burgemeester, nu ligt de macht bij de bonusvangers, de managers, spraakmakers als Pauw en Witteman en Matthijs van Nieuwkerk en de talloze uit de politiek afkomstige regenten, die ze maar al te graag uitnodigen. Ook nu wordt de burgerij het liefst voor onwetend versleten, iets dat niet meer zo makkelijk is als voorheen, maar nog steeds een rol speelt. Religie speelt misschien een rol, maar niet zo stellig als hier gezegd wordt.
je schreef:Ik ga in de komende bijdragen alleen maar geschiedenis geven. DUS: alleen maar feiten en feiten zijn gebeurtenissen en gebeurtenissen zijn waar, tenzij duidelijk is dat ze nooit hebben plaatsgevonden. Ik wring dus niet mijn persoonlijke mening door iemands strot, ik vertel alleen verder wat deskundigen in de geschiedenis hebben ontdekt.
Prima, maar geef ook je eigen mening. ik ben met jou in gesprek, niet met Kuhn.
je schreef:Kuhn toont onweerlegbaar aan dat de waarheid over de geschiedenis van het jonge Christendom jammerlijk is weggemoffeld.
Een van de deelnemers aan dit forum, Jelmer, een bijbel- en thorakenner is ook wel eens met deze stellingen (zelf geformuleerd dan) gekomen. ik hoop dat hij dit meeleest en erop reageert.
je schreef:* Hoe is het mogelijk dat onderzoekers zó lang de waarheid hebben gemist?
* Waren zij onkundig of wilden zij niets weten van de samenzwering die een paar eeuwen zijn gang heeft kunnen gaan?
* Of hebben ze in hun vroomheid de gegevens geïnterpreteerd als ongelukkige uitzonderingen, toevallige vergissingen, die geen noemenswaardige invloed hadden gehad op de officiële partijlijn?
Ging het de onderzoekers om de waarheid? Welk belang hadden de onderzoekers? NB: ik denk steeds meer vanuit de belangen die mensen hebben om te beweren wat ze beweren. Dit is uiterst actueel in mijn ogen. Ik ga bijvoorbeeld echt niet uit van de betrouwbare 'blauwe ogen' van mensen als Klink of Hirsch Ballin en ook niet van Verhagen. Er speelt op dit moment heel veel en er zijn ook heel veel belangen te verdedigen, de 800 miljoen subsidie aan ICCO, waar Doekle Terpstra voorzitter van is bijvoorbeeld. Hirsch Ballin speelde ook een rol in het proces tegen Wilders en hij wil een iran achtige censuur op internetsites http://www.automatiseringgids.nl/it-in- ... model.aspx

Heel actueel dus. Los van wat ik van Wilders vind, er komt me een gedoe boven water, niet te geloven. Van alle tijden dus.
je schreef:1. Christendom is begonnen met duidelijke, zo geheten 'heidense' kenmerken en halverwege de vierde eeuw heeft het Christendom dat 'heidendom' definitief de rug toegekeerd en elk spoor van dat 'heidendom' uitgewist en de term 'heidendom' de betekenis gegeven die het nu nog heeft. ;(
2. Boeken die de eerste jaren in de kerk(en) in hoog aanzien stonden werden veroordeeld en zo mogelijk verbrand.
3. Hoogstaande leerstellingen over 'incarnatie' en 'algemene verlossing' werden als 'ketters' afgewezen.
4. Bijna alle grote denkers, pioniers en leiders uit de beginjaren zijn vóór het einde van de vierde eeuw tot 'ketters' verklaard door degenen die de politieke macht in handen hadden.
5. De mystieke en allegorische manier van interpreteren van de heilige geschriften, zoals die van Paulus, Clemens van Alexandrië, Origines en anderen werd herschreven als waar gebeurde geschiedenis van mensen.


En nogmaals: waarom heeft men dit gedaan? Welk belang werd ermee gediend? Een paar dingen wist ik wel, maar dat dingen zo herschreven werden als waar gebeurde verhalen is nieuw voor me. En was dat in de ban doen van grote denkers en leiders uit de beginjaren echt grootschalig? Zo ja, dan kruipen me de koude rillingen over mijn lijf.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Grote cover up 1.

Bericht door FonsV » 05-10-2010 16:50

Dag Carel,

Bedankt weer voor je reactie.
Je schreef:Je komt met behoorlijk stevige posten.
Dat komt door de manier van uitdrukken bij degenen die ik citeer. :)
Je schreef:... en nee, ik probeer mijn visie ook niemand door de strot te drukken, maar ik vind het wel aardig als jij ooki jouw eigen mening erbij zet.
Ik ben het met degenen die ik citeer wat betreft de inhoud nagenoeg volledig eens. Zo nu en dan laat ik op mijn manier merken dat een wat zachtzinniger formulering wellicht wat minder zou afstoten. ;)
Je schreef:In welk kader zei Augustinus dit?
Zou het kader iets kunnen aan- of afdoen aan het gestelde?
Wat was die hoogstaande wijsheid en wat was daarbij het bederf?
In de vorige serie over christenisme heb ik – dacht ik tenminste – voortdurend laten zien dat de wijsheid van mythen is vertaald in wat wij 'gewone geschiedenis' noemen. En daarmee wordt de mythe wezenlijk bedorven. In de mythen worden 'helden' regelmatig maagdelijk ontvangen en komen dode 'helden' weer tot leven. In de werkelijkheid waarin men toen leefde en wij nu leven gebeurde en gebeurt dat niet.
Je schreef:Prima, maar geef ook je eigen mening. ik ben met jou in gesprek, niet met Kuhn.
Tenzij ik het tegendeel beweer ben ik het met Kuhn eens. Ik heb nog een paar series liggen waarmee ik mijn standpunt verder zal onderbouwen. Ik weet goed dat de feiten die dan weer boven tafel komen voor velen nauwelijks te pruimen zullen zijn. Maar ja...:?
Je schreef:En nogmaals: waarom heeft men dit gedaan? Welk belang werd ermee gediend? Een paar dingen wist ik wel, maar dat dingen zo herschreven werden als waar gebeurde verhalen is nieuw voor me.
Je hebt toch christendom vs christenisme gelezen. Daar stonden nogal wat voorbeelden van herschrijven in, dacht ik. Maar het is voor iedereen, zeker voor traditioneel gelovenden meer dan moeilijk om te (be)grijpen wat wordt beweerd. Ik sta dus niet het minste te kijken van de eerste spontane reactie: 'Dat is allemaal onzin want...'. Maar... feiten blijven voor mij feiten.
Je schreef:En was dat in de ban doen van grote denkers en leiders uit de beginjaren echt grootschalig? Zo ja, dan kruipen me de koude rillingen over mijn lijf.
Hangt ervan af wanneer je iets echt grootschalig noemt. Maak zelf maar eens een lijstje van wie en wat er allemaal tot 'heidens' en 'ketters' zijn verklaard en wat er aan geschriften is verwoest.

Maar... ik zie het allemaal wel komen. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

topic

Bericht door Juda » 28-04-2011 19:13

Hoi Fons.

Je hebt helemaal gelijk, wanneer je zegt dat de kerk de geschiedenis heeft vervalst.
ze hebben stelselmatig de waarheid veroordeeld tot de brandstapel, het kruis of andere manieren om iemand ter dood te brengen.
dat is voor mij niets nieuws.

ik geloof echter wel in een God, die de evolutie leer gebruikte, om tot zijn doel te komen.
ook geloof ik in Zijn energie, die in mij woont.
Deze energie bevestigt mij de Opstanding van Christus, en de Indiërs zouden haar Atman noemen.
kijk eens op de link in mijn onderschrift voor meer over de Goddelijke Energie.
Dit is wat Christus bedoelde met de "Heilige Geest".
Dit concept is moedwillig door de kerk verborgen gehouden, zodat mensen de waarheid niet vinden.
ze hebben talloze kul geschreven om mensen wijs te maken dat God een tiran is, die mensen bij het minste of geringste in de Hel flikkert.
de waarheid is wat minder erg:
Mijn God is Liefde, woont in mij en heeft iedereen die in Liefde gelooft, de zekerheid gegeven dat ie in de Hemel komt.
Ik geloof de Bijbel niet helemaal.
Ik denk dat met vele teksten is geklooid en dat bijvoorbeeld Genesis niet letterlijk is bedoeld.
Ook denk ik dat Christus, Paulus en de Apostelen het Oude testament op een symbolische wijze aanhalen.
Iets in de trend van: Zoals met adam gebeurde in het verhaal, zo is Christus de Tweede Adam.
Ze geloofden niet letterlijk in Adam, maar haalden het aan om hun verhaal duidelijk te maken.
Ook zegt de Bijbel: vervloekt iedereen die niet alles doet geschreven in dit boek: Deuteronomium 27:26.
dit betekent dat alleen Liefde je kan redden, samen met Zelfkennis.
Het houden van regels uit een stoffig Boek is niet Gods Wil, maar de boeken zijn bedoeld om jezelf te leren kennen.
de Leer van Christus is te vinden in de Bhagavad Gita, en lijkt jouw bevindingen te bevestigen.
Krisjna en Christus zijn volgens mij dezelfde Godheid hoewel de woorden van Christus in de Bijbel zijn verdraaid.


Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie